Gå til innhold

Harry potter skaper monsterbarn

Anbefalte innlegg

Gjest #Spidergirl#
Skrevet

I litteraturen i engelsk (går engelsk grunnfag) kom det frem at mange foreldre er bekymra for at barn blir for påvirket av Harry Potter og kan trekkes mot svart magi og ville utforske den mørke sida.

Kast synspunkt her!!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste SVK, Heksene, Den vesle vampyren og The Worst Witch da jeg var liten, og det er blitt folk av meg og! ;)

Skrevet

Samme her. Det har vært såkalte "kultbøker" i mange mange år. Ringenes herre, DaVincikoden, Ann Rice-serien, osv.. Det har alltid blitt opprør rundt bøker som er mye lest, enten det gjelder seksualitet, svart magi eller politisk angrep.

Man tenker det verste og henger seg opp i enkelt tilfeller. F.eks. dersom en gutt hopper ut av vinduet med en sopekost og tror han kan fly, så er det bøkenes feil. Dersom man skader seg på skateboard er det spillet sin feil. Eller om man tar livet av noen.. Tror neppe denne sirkelen kommer til å bli sluttet med det første.

Det at barn blir trukket mot magi/okkultisme er ikke noe nytt. Vampyrer, spøkelser, overnaturlige ting.. Se bare på hvor kjent wicca og spiritisme var allerede før Harry Potter.. Og se på alle filmene/tv-seriene som handler om ting i samme sjanger: x-files, buffy, charmed etc.

Akkurat hvorfor dette emnet fenger, vet jeg ikke. Men er tydelig at det gjør det.

Gjest LoisLane
Skrevet

Pippi og Emil har jo også blitt framhevet som dårlgie rollemodeller. For ikke å snakke om Anne Cath. Vestlys umoralske bøker!

Skrevet

Bibelen er smekkfull av krig, vold, overgrep (inkludert incest, som omtales som en positiv ting i historien om Lot og hans døtre), undertrykking og guddommelige, skremmende, overnaturlige straffer og fenomener.

Det er gjerne de samme folka som mener HP er skadelig som synes barna må oppdras på Bibelens grunnlag.

Gjest #Spidergirl#
Skrevet

Mange intr meninger og d viser seg at eg er som gjennomsnittet som er veldig glad for at det endelig har komt noko som kan stimulera barn og unge til å velge boka framfor tv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...