Gå til innhold

27 år, jomfru og celleprøve.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet man burde gå til gynekolog og ta celleprøve hvert tredje år etter man er fyllt 25, jeg er nå 27 og aldri tatt celleprøve. Nå begynner jeg å tenke på om jeg skal gjøre det, bedre å være på den sikre siden. Men jeg har valgt å vente med sex, så da lurer jeg på om det vil gjøre vondt for meg når jeg skal ta celleprøven? Mine venninner sier det ikke er vondt men de har har et sexliv. Jeg har ikke hatt sex, så vil dette gjøre vondt for meg da? Takk for svar :) 

Anonymkode: d16e8...38d

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1473665-27-%C3%A5r-jomfru-og-cellepr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes det varierer om det er svir litt eller ikke merkes, men det er fort overstått iaf.

Her fikk jeg faktisk celleforandringer som de måtte fjerne, så anbefaler absolutt at du tar prøven! Det kan redde livet ditt.

Anonymkode: e5eed...3ec

• Liker 2
AnonymBruker

Sexliv eller ei har ikke noe å si på hvordan man opplever celleprøven. Det varierer fra dame til dame. Uansett om det er vondt, ubehagelig eller ikke noe, er det fort gjort og går over.

Prøven bør du ta uansett. 

Anonymkode: 6110f...efb

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker

Jeg er i samme situasjon og har snakket med fastlegen om det og han sa at så lenge jeg er jomfru behøver jeg ikke ta celleprøve før jeg er typ 50 år. Det er visstnok fordi man veldig sjelden får kreft uten å ha blitt smittet med HPV.

Men så fikk jeg plutselig noe smerter og div. problemer og måtte til gynekolog likevel. Jeg forklarte at jeg er jomfru og da brukte legen et ekstra lite spekel, og tok seg god tid. Det gikk helt fint. Bare si fra om at du er jomfru så tilrettelegger legen.

Anonymkode: 2502d...3f7

• Liker 5
AnonymBruker

Forresten, hvis du ikke er vant med å bruke tampong gjør det visst mer vondt enn hvis man er jomfru og bruker tampong. Gynekologen spurte meg om tampongbruk da jeg sa at jeg er jomfru, men siden jeg bruker tampong forklarte hun at da ville undersøkelsen gjøre litt mindre vondt for meg.  

• Liker 1
AnonymBruker

Ta en paracet før du drar hjemmefra :)

Jeg syns det føles ut som om noen tar et lite knips inni, men syns ikke det gjør vondt. Du kan si at du ikke er seksuelt aktiv for tiden hvis du er komfortabel med det, og jeg anbefaler gyn i stedet for fastlege.

Anonymkode: 21286...947

Sjansen for at du har celleforandringer er naturligvis en del mindre enn for de som begynte med sex før de ble vaksinerte, hadde sex i ung alder eller har hatt sex med noen som har hatt ukritisk sex med mange. Det kan allikevel hende du er genetisk disponert for celleforandringer og kreft der. Jeg er ingen jente, men jeg kjenner noen som tok det som jomfruer og andre ikke. Det virker som det ikke har så mye å si for smertene egentlig. Det kan være like vondt eller lite vondt uansett. Man har jo de som har hatt masse sex som ikke får inn en tampong. 

• Liker 1
AnonymBruker

https://www.lommelegen.no/gynekologi/legesvar/celleprove-fra-livmorhals-hos-jomfru-skulle-ikke-vaere-nodvendig/69039979

Sitat

Kan jeg få livmorhalskreft selv om jeg aldri har hatt sex?

Nei. Det er viruset HPV som fører til livmorhalskreft, og dette viruset smitter bare ved seksuell kontakt.

https://kreftforeningen.no/forebygging/screening-og-masseundersokelser/livmorhalsprogrammet/sporsmal-og-svar-om-livmorhalsprove-og-hpv/

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke jomfru, og syns prøven gjør ganske vondt å ta.. har tatt mange pga alvorlige celleforandringer. Men jeg har en gynekolog som er veldig kjapp, og det tar sånn 5 sekunder å ta den, så da er det bare 5 sekunder med smerte. 

Men ja, du kan jo høre om du trenger å ta den når du er jomfru. Som flere her skriver, så er det vel stort sett etter seksuell kontakt man får påvist celleforandringer.

Anonymkode: a7aee...a3f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg vet man burde gå til gynekolog og ta celleprøve hvert tredje år etter man er fyllt 25, jeg er nå 27 og aldri tatt celleprøve. Nå begynner jeg å tenke på om jeg skal gjøre det, bedre å være på den sikre siden. Men jeg har valgt å vente med sex, så da lurer jeg på om det vil gjøre vondt for meg når jeg skal ta celleprøven? Mine venninner sier det ikke er vondt men de har har et sexliv. Jeg har ikke hatt sex, så vil dette gjøre vondt for meg da? Takk for svar :)

Først så bør du informere om dette på undersøkelsen. Det finnes ulike størrelser på spekulum som de bruker til å «åpne opp». Jeg har «prøvd» spekulum både før og etter at jeg har hatt sex, og merker ingen forskjell. Det er ubehagelig, men ikke noe smerte av det. Kan noen oppleve smerte? Det vil jeg tro. Men det er ikke min opplevelse.

Celleprøve kan gjøre vondt uavhengig av om man har hatt sex. For min del er det ikke vondt, men ubehagelig. Er ikke en god følelse av den q-tips-plastik greia som dras over (eller hva enn de gjør) livmorhalstappen. Det er ubehagelig, noen kan nok oppleve smerte med det. Men igjen min erfaring er at det er mer ubehagelig enn direkte smertefullt.

Anonymkode: 7ea07...b0a

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men har du sex med deg selv, Eller har du aldri tatt på seg selv der nede? Aldri hatt fingerene inni deg? 

Jomfru eller ei, det spørs nok mye på om du klarer å slappe av eller om du er anspent. 

Anonymkode: b7de6...72f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har aldri tatt den. Hadde sex 5 ganger før jeg ble 25, og etter det har jeg ikke hatt sex. Så lenge ikke merker noen forandringer så kan du slappe av. 

Anonymkode: b7de6...72f

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Man kan fremdeles få det, men risikoen er betydelig mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...