AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Som det har vært skrevet om i avisen i det siste så blir en del private lekeplasser i borettslag brukt av barnehager. Jeg jobber selv i barnehage og bor 5 min unna jobben min. I mitt borettslag er det en flott lekeplass som barnehagen jeg jobber i ønsker å bruke. Jeg er nå uvenn med ped. leder på avdelingen jeg jobber på fordi jeg nekter å bli med på tur når de planlegger å gå til den lekeplassen. Dette fordi jeg har bodd der i mange år, kjenner naboene mine og styret og jeg vet at beboerne IKKE vil ha barnehager der. De har også loven på sin side da den er privat og andelseierene selv betaler for driften av denne plassen. Personlig bryr jeg meg ikke om barnehager leker der men, jeg syntes det er flaut å møte naboer når jeg er der i jobbsammenheng så jeg vil ikke at "min" avdeling skal være der. Dette mener ped.leder at jeg bare skal heve meg over men, jeg sier til henne som sant er at det er ikke du som bor der å får stygge blikk og blir oversett på dugnader og styremøter. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 001ca...92a 13
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Jeg tenker at du overreagerer og jeg er ganske sikker på at detvikkever hvem som betaler som avgjør hvem som har rett til å leke der. Jeg vet om mange "Private" lekeplasser som er regulert til offentlig lekeplass. Anonymkode: 33cb3...287 16
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at du overreagerer og jeg er ganske sikker på at detvikkever hvem som betaler som avgjør hvem som har rett til å leke der. Jeg vet om mange "Private" lekeplasser som er regulert til offentlig lekeplass. Anonymkode: 33cb3...287 Jeg har aldri hørt om slikt før, og synes det virker rart. Hvis jeg inviterer med meg mine kolleger og kunder og tar meg til rette i din hage... blir ikke det noe av det samme?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Som pedleder ville jeg respektert min ansatte, og vært glad for at det føltes trygt å si ifra til meg. Anonymkode: 3b1ec...ca2 34
Ulven Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Dere skal selvfølgelig ikke bruke andres lekeplasser uten at det er gjort en avtale med eier av lekeplassen. Ønsker pedleder å bruke denne plassen, må hun ta kontakt med styret og gjøre en avtale først. 41
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Jeg bor i et stort borettslag med mange lekeplasser, og her bruker barnehagene de hele tiden. Det er sikkert noen som misliker det, men borettslaget har ingen regler mot det. Vet ikke helt hva jeg ville gjort i din situasjon jeg, antagelig bare blitt med, så får surmaga naboer bare gjøre som de vil. Anonymkode: 95396...626 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 6 minutter siden, Hvemsomhelst said: Jeg har aldri hørt om slikt før, og synes det virker rart. Hvis jeg inviterer med meg mine kolleger og kunder og tar meg til rette i din hage... blir ikke det noe av det samme? Om hagen min hadde vært regulert som det hadde det vært det samme. Det går en sti over tomten som er regulert som offentlig, den må du gjerne brukrn Anonymkode: 33cb3...287 11
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om hagen min hadde vært regulert som det hadde det vært det samme. Det går en sti over tomten som er regulert som offentlig, den må du gjerne brukrn Anonymkode: 33cb3...287 Jeg var ikke klar over at tomten var regulert som offentlig lekeplass. Har ikke noen erfaring med borettslag. TS skrev at den er privat. Endret 28. april 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Barnehager har gjort det samme i borettslaget mitt, og jeg har også reagert. Er dette virkelig innafor? Det gjør jo at barna som faktisk bor der ikke får leketid ute, og at mangeee flere bakterier spres der... Anonymkode: 69c62...5c5 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 Nei, de kan da ikke bare innta private lekeplasser uten å gjøre en avtale e.l. først. Barnehagen har vel egnet sted for lek og moro? Jeg skjønner deg veldig godt. Anonymkode: cd533...2c7 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 Jeg sier ingenting på det, men finner det utrolig plagsomt. Er en lekeplass rett utenfor vinduet mitt og jeg har selvsagt ingenting imot at nabobarna herjer og koser seg. Jeg liker derimot ikke at barnehagen i nærheten nærmest bruker borettslaget sin private lekeplass som sin egen. Det gjør at barna i borettslaget ikke tør å leke der og føler at det ikke er plass til dem. barnehagen rydder heller ikke opp etter seg. Bråket er forbi all fornuft. Det er faktisk så plagsomt at vi nå skal ha opp på generalforsamlingen om vi skal fjerne hele lekeplassen. Dialog med barnehagen har ikke fungert. Ingen av oss som bor her er interessert i å finansiere lekeplassen når barna i borettslaget ikke får bruke lekeplassen når de vil. Trist men sant. Anonymkode: 7f5c4...78a 28
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 Det siste året har jo vært fullstendig unntakstilstand for alle, også barnehagene. Det felles utearealet deres er delt inn i små "soner" og det er bare plass til noen få om gangen. La nå barnehagene få bruke det som er av lekeplasser i nærmiljøet deres. Barna trenger å røre på seg, og midt på dagen er lekeplassen sannsynligvis tom uansett. Det spiller da ingen rolle hvilke barn som leker der..? Anonymkode: cfdba...89e 25
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sier ingenting på det, men finner det utrolig plagsomt. Er en lekeplass rett utenfor vinduet mitt og jeg har selvsagt ingenting imot at nabobarna herjer og koser seg. Jeg liker derimot ikke at barnehagen i nærheten nærmest bruker borettslaget sin private lekeplass som sin egen. Det gjør at barna i borettslaget ikke tør å leke der og føler at det ikke er plass til dem. barnehagen rydder heller ikke opp etter seg. Bråket er forbi all fornuft. Det er faktisk så plagsomt at vi nå skal ha opp på generalforsamlingen om vi skal fjerne hele lekeplassen. Dialog med barnehagen har ikke fungert. Ingen av oss som bor her er interessert i å finansiere lekeplassen når barna i borettslaget ikke får bruke lekeplassen når de vil. Trist men sant. Anonymkode: 7f5c4...78a Har dere forsøkt å sette opp et skilt? Så kan styret sende de nærliggende barnehagene en mail. «Lekeplassen er ikke offentlig, den tilhører Lia borettslag og er for barna som bor der og deres besøkende». Anonymkode: 8e287...b58 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har dere forsøkt å sette opp et skilt? Så kan styret sende de nærliggende barnehagene en mail. «Lekeplassen er ikke offentlig, den tilhører Lia borettslag og er for barna som bor der og deres besøkende». Anonymkode: 8e287...b58 Hun skriver «dialog med barnehagen har ikke fungert»... Anonymkode: 56007...95d 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 Er det virkelig mulig å reagere på det?😳har aldri falt meg inn at barnehager ikke skal få bruke borettslagets lekeplasser, det er jo bare kjekt🙌🏻 her gjør de det hele tiden, og snakker da om hvem som bor i nærheten. Lekeplassen blir da også et møtested for barna i helger/ettermiddag. Hvis noen ikke tåler øys på lekeplassen burde de kjøpt bolig et annet sted🤷🏻♀️ sprøtt at voksne vil spre sånn eiesyke over på små barn🤦🏻♀️ ts, jeg skjønner at det er ubehagelig for deg, men for et kjipt borettslag du har... Anonymkode: bc11d...f1c 9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 Når det legges til rette for større utbygginger er det et krav at det etableres en viss andel lekeplasser. Disse markeres i reguleringsplanen og skal være tilgjengelige for offentligheten. Noen ganger er det et krav at utbygger etablerer, og andre ganger gjør naboer der og danner en velforening til driften. Anonymkode: 5fc13...d4f 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 Det er flere borettslag som påstår at det kun er for dem som bor der. Men etter å ha sjekket ut så er det åpen for allmenheten. Så du som startet dette innlegget, har du fått bekreftet og sett det på papiret at denne lekeplassen kun er for borettslaget- eller har du bare fått beskjed om det muntlig? Anonymkode: 24b43...9a2 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 Det er jo bare koselig at barnehagene benytter seg av lekeplassene? Jeg synes det er helt topp, og kan ikke skjønne hva som er galt i det. Anonymkode: 6bc8f...1cb 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 Dersom du nekter å utføre jobben din når barnehagen skal på tur til et bestemt sted kvalifiserer det faktisk for skriftlig advarsel. Så du burde bare skjerpe deg og gjøre jobben din, dvs. bli med barnehagen ut på tur. Du har allerede informert barnehagen om at andelseierne i borettslaget ikke setter pris på at barnehager går dit på tur, mer får du faktisk ikke gjort. Dersom du får sure miner fra de andre i borettslaget så forteller du de at du kun jobber i barnehagen, har informert om at de ikke ønsker at barnehager leker der, og at de må klage direkte til styrer i barnehagen for å evt. få slutt på dette. Dette er dersom lekeplassen er privat eid. Dersom den er åpen for allmenheten så har verken du eller borettslaget noe de skal ha sagt. Anonymkode: 967e9...4a5 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo bare koselig at barnehagene benytter seg av lekeplassene? Jeg synes det er helt topp, og kan ikke skjønne hva som er galt i det. Anonymkode: 6bc8f...1cb Det går utover de barna som bor der og foreldrene til barna som betaler for lekeplassen om en barnehage skal ta den opp så de som har rett på den ikke får brukt den. Det er ikke så koselig nei! Anonymkode: 9e321...db3 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå