AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Da jeg søkte om AAP for et par år siden, søkte jeg også om ung ufør tillegget. Spurte nå min veileder om hvorfor det ble avslått, av ren nysgjerrighet. Fikk nå svar fra nav at de avslo ung ufør fordi jeg ikke ville tjent på det. De skriver at om de hadde godkjent ung ufør, så hadde dagsatsen min blitt lavere. de sier at dagsatsen min oversteg satsen på ung ufør tillegget. Hva betyr dette? Jeg får 19 000 utbetalt i AAP i mnd Anonymkode: 46827...bcd
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Har du hatt en greit betalt jobb? Jeg antar at om man har jobbet noen år så vil satsen bli bedre når den beregnes ut fra tidligere lønn. Anonymkode: 7b915...278 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 Jeg har forresten på papir et avslag for ung ufør grunnet for lite informasjon. Jeg sendte ikke ved riktig informasjon den gang da, for jeg visste ikke da hva ung ufør var. Da jeg søkte på AAP fikk jeg et spørsmål «vil du søke om ung ufør tillegg?» «ja»/«nei» og jeg trykket bare «ja», for jeg tenkte «jaja hvorfor ikke😂». Så jeg brydde meg ikke så mye heller da jeg fikk avslag. Men forstår mye mer nå hva det er, og derfor jeg spør Anonymkode: 46827...bcd
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Det er fordi du har hatt en lønn som da gjør at uføretrygden overstiger de to minstesatsene ( vanlig ufør minstesats og ung ufør ) . Du vil da ende opp med å få mer utbetalt uten ung ufør tillegget en du ville med Anonymkode: d8ca0...3e1 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Aap med ung ufør er 20.608 kr brutto i måneden. Derfor ville du tapt på det om du fikk det fremfor den dagsatsen du har nå. Ung ufør er kun på minstesats. Anonymkode: b8d65...dde 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Ung ufør sikrer deg en minstesats. Har du hatt inntekt som gjør at egen beregning er bedre enn ung ufør så vil ikke ung ufør ha betydning. Anonymkode: 11059...d1c 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du hatt en greit betalt jobb? Jeg antar at om man har jobbet noen år så vil satsen bli bedre når den beregnes ut fra tidligere lønn. Anonymkode: 7b915...278 Jeg tjente helt sykt bra i 1 år 🙈 Så beregningen er ut ifra de beste årene... så det er null lønn på noen år, eller det meste 100 k i året + det ene året hvor jeg tjente helt sykt med penger . Pga det ene året jeg jobbet, så får jeg 19 000 utbetalt ts Anonymkode: 46827...bcd
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Aaaah Okei.... jeg visste ikke at det var en øvre grense på ung ufør tillegget 🤷🏼♀️ Blir det likt når jeg går fra AAP til ufør stønad? Anonymkode: 46827...bcd
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Aaaah Okei.... jeg visste ikke at det var en øvre grense på ung ufør tillegget 🤷🏼♀️ Blir det likt når jeg går fra AAP til ufør stønad? Anonymkode: 46827...bcd Du kan få avslag på ung ufør, fordi du har jobbet. Du vil nok kanskje få avslag, da du har en beregning på inntekt fra tidligere, som da vil bli brukt i beregning av uføretrygd også. Men jeg er ikke 110% sikker, så det må du eventuelt spørre NAV om. Men det høres ikke ut som at du vil få det, fordi du vil ikke få minstesats. Anonymkode: 1557a...ae9 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du kan få avslag på ung ufør, fordi du har jobbet. Du vil nok kanskje få avslag, da du har en beregning på inntekt fra tidligere, som da vil bli brukt i beregning av uføretrygd også. Men jeg er ikke 110% sikker, så det må du eventuelt spørre NAV om. Men det høres ikke ut som at du vil få det, fordi du vil ikke få minstesats. Anonymkode: 1557a...ae9 Så ung ufør er KUN for de med minstesats? 🙈 jeg syntes å ha sett her inne kommentarer fra folk med ung ufør tillegget, at de får ganske greit med penger 🙄 Men jeg vet ikke om jeg husker feil.. ts Anonymkode: 46827...bcd
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 Leste denne kommentaren «Ung ufør minstesats 18.800,- etter skatt. » Så siden jeg får 19 000 så får jeg ikke ung ufør tillegget, siden jeg tjener på vanlig beregning? Pga 200 kr? 😂 det er faktisk bare snakk om 200 kr?? 😂 jeg trodde først jeg skulle få mye mer i stønad, men skjønner jo at 200 kr mindre i stønad, vil jeg jo ikke ha 🙈 ts Anonymkode: 46827...bcd
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 Ung ufør er for de som ikke rakk å tjene penger før de ble syke og kun har rett på minstesats. Har man jobbet så vil ung ufør ikke lønne seg. Anonymkode: da341...055 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så ung ufør er KUN for de med minstesats? 🙈 jeg syntes å ha sett her inne kommentarer fra folk med ung ufør tillegget, at de får ganske greit med penger 🙄 Men jeg vet ikke om jeg husker feil.. ts Anonymkode: 46827...bcd Ung ufør tillegget er for å sikre de som ikke har hatt mulighet til å opparbeide seg et beregningsgrunnlag på uføretrygd. Uføretrygd regnes uti fra hva slags inntekt man har hatt før man ble syk/skadet. Ung ufør tillegget er ikke en fin bonus du får fordi du er ung. Det er fordi man ikke har vært frisk nok til å jobbe tidligere. Du får ikke minstesats, fordi du har jobbet tidligere. Det vil da si, du vil ikke motta minstesats av uføretrygd og da kvalifiseres du ikke for ung ufør tillegget heller. Anonymkode: 1557a...ae9 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Da jeg søkte om AAP for et par år siden, søkte jeg også om ung ufør tillegget. Spurte nå min veileder om hvorfor det ble avslått, av ren nysgjerrighet. Fikk nå svar fra nav at de avslo ung ufør fordi jeg ikke ville tjent på det. De skriver at om de hadde godkjent ung ufør, så hadde dagsatsen min blitt lavere. de sier at dagsatsen min oversteg satsen på ung ufør tillegget. Hva betyr dette? Jeg får 19 000 utbetalt i AAP i mnd Anonymkode: 46827...bcd Det er mere enn hva man får ved ung ufør særtillegg på uføretrygd så det det betyr er at du tjente for bra i utgangspunktet Anonymkode: 0c335...a92
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så ung ufør er KUN for de med minstesats? 🙈 jeg syntes å ha sett her inne kommentarer fra folk med ung ufør tillegget, at de får ganske greit med penger 🙄 Men jeg vet ikke om jeg husker feil.. ts Anonymkode: 46827...bcd Da husker du feil Anonymkode: 0c335...a92 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Leste denne kommentaren «Ung ufør minstesats 18.800,- etter skatt. » Så siden jeg får 19 000 så får jeg ikke ung ufør tillegget, siden jeg tjener på vanlig beregning? Pga 200 kr? 😂 det er faktisk bare snakk om 200 kr?? 😂 jeg trodde først jeg skulle få mye mer i stønad, men skjønner jo at 200 kr mindre i stønad, vil jeg jo ikke ha 🙈 ts Anonymkode: 46827...bcd Det er ikke sikker du hadde fått særtillegget uansett. P Anonymkode: 0c335...a92 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Leste denne kommentaren «Ung ufør minstesats 18.800,- etter skatt. » Så siden jeg får 19 000 så får jeg ikke ung ufør tillegget, siden jeg tjener på vanlig beregning? Pga 200 kr? 😂 det er faktisk bare snakk om 200 kr?? 😂 jeg trodde først jeg skulle få mye mer i stønad, men skjønner jo at 200 kr mindre i stønad, vil jeg jo ikke ha 🙈 ts Anonymkode: 46827...bcd Du kan ikke sammenlikne to beløpet på denne måten ETTER skatt. Det er alltid brutto, før skatt, man må se på. Skattetrekk er forskjellig fra person til persons Men ja. Ung ufør-tillegget er for de som kun får minstesatsen om de også tilfredsstiller de andre kravene. Du skrev du tjente godt et år. Da er det bedre for deg at det er inntekten de tar som grunnlaget til beregningen av aap. Anonymkode: 3af5a...694 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 Hvis du skal over på uføretrygd blir nok ung ufør mer aktuelt. Aap kan beregnes ut fra året før du ble syk. På uføretrygd er det gjennomsnitt av 3 år. Da kan det slå dårlig ut om du kun har et år med inntekt, og du kan havne under minstesats for ung ufør. Anonymkode: 11059...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du skal over på uføretrygd blir nok ung ufør mer aktuelt. Aap kan beregnes ut fra året før du ble syk. På uføretrygd er det gjennomsnitt av 3 år. Da kan det slå dårlig ut om du kun har et år med inntekt, og du kan havne under minstesats for ung ufør. Anonymkode: 11059...d1c Det er langt i fra sikkert. Og rart du kan komme med en slik uttalelse uten å vite noe om Ts Anonymkode: 0c335...a92 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så ung ufør er KUN for de med minstesats? 🙈 jeg syntes å ha sett her inne kommentarer fra folk med ung ufør tillegget, at de får ganske greit med penger 🙄 Men jeg vet ikke om jeg husker feil.. ts Anonymkode: 46827...bcd Vel, 18 828kr er ikke akkurat «ganske greit med penger», men det er det man får utbetalt med ung-tillegget... (varierende på skattetrekk, men jeg får iallfall den summen utbetalt!) Anonymkode: 0951c...c1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå