Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var på intervju til en statlig stilling for snart 3 uker siden. Fikk høre fra referansene mine at de hadde blitt oppringt nå før helgen. Har kun jobbet i det private tidligere, men synes de tar vel lang tid på å bestemme seg. Er dette vanlig i det offentlige  eller skal man være pessimistisk på egne vegne her?

Anonymkode: 34383...2c4

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1473643-tid-etter-intervju-f%C3%B8r-tilbakemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Peak skrev (4 timer siden):

I staten tar det ganske lang tid. Skal godkjennes i ansettelsesråd (i allefall slik i nav). Tok rundt 1 mnd for min del å få svar på statlig stilling etter intervju. 

Fikk du ingen oppdatering underveis heller?

AnonymBruker

Ansettelsesprosesser i Staten er en lang byråkratisk prosess. Først skal referanser kontaktes, intervjuer og kompetanse vurderes, og så skal det skrives omfattende innstillinger. Dette skal så godkjennes av fagforeninger, før det sendes videre til et eksternt innstillingspanel som har faste møter ca 1 gang i måneden. Deretter skal resultatet sendes tilbake til arbeidsplass. Det tar tid å vurdere, analysere og flytte papir. 

En ansettelsesprosess tar mellom 3 uker og 5 måneder i Staten, alt etter hvor effektivt det går og hvor "heldig" man er med datoer underveis. 

Bare slapp av, og nyt livet imellomtiden.

Hos meg gikk det faktisk 6 måneder fra jeg søkte til jeg ble kalt inn på intervju, for så 3 måneder etter intervju, før jeg da hadde 3 måneder oppsigelsestid. Over året gikk totalt sett, altså. 

Anonymkode: 0bf00...9bb

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker

Husk også at du må jo ikke telle med helger i denne ventetiden din. 

Så 3 uker tilsvarer faktisk bare 15 arbeidsdager. 

Og i Staten jobbes det lite på fredager, så trekk gjerne av 3 til, og du har egentlig bare ventet 12 virkedager. 

Anonymkode: 0bf00...9bb

• Liker 2
AnonymBruker
Peak skrev (På 29.4.2021 den 6.03):

I staten tar det ganske lang tid. Skal godkjennes i ansettelsesråd (i allefall slik i nav). Tok rundt 1 mnd for min del å få svar på statlig stilling etter intervju. 

Det var raskt til å være offentlig sektor.

Anonymkode: 0d88b...911

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 15.01):

Var på intervju til en statlig stilling for snart 3 uker siden. Fikk høre fra referansene mine at de hadde blitt oppringt nå før helgen. Har kun jobbet i det private tidligere, men synes de tar vel lang tid på å bestemme seg. Er dette vanlig i det offentlige  eller skal man være pessimistisk på egne vegne her?

Da ville jeg tenkt at de ikke valgte meg. 

Da jeg søkte jobb tidligere, fikk jeg tlf etter 3-4 dager eller gjerne dagen etter intervjuet. 

Anonymkode: 534bd...fc5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da ville jeg tenkt at de ikke valgte meg. 

Da jeg søkte jobb tidligere, fikk jeg tlf etter 3-4 dager eller gjerne dagen etter intervjuet. 

Anonymkode: 534bd...fc5

Hos Nav?

AnonymBruker

Det kommer helt an på når de har innstillings-/ansettelsesråd. Er det i slutten av mnd, kan du anta du ikke fikk den. Er det derimot i starten, har du fremdeles en sjanse.  Du kan ringe å høre om innstilling er klar. 

Anonymkode: 67645...19c

Annonse

AnonymBruker

Når jeg søkte jobb i sykehusadministrasjon så tok det over to måneder fra søknadsfrist til intervju, deretter 3 uker før de ringte referanser, og enda litt over en uke før jeg fikk telefon om at jeg var innstilt til stillingen. 
Søknadsfristen var i mai, i slutten av august fikk jeg tilbud om stillingen. 

Anonymkode: 7ef68...3c8

Ja det tar tid i det offentlige, og som mange sier, det skal nok bestemmes i samråd med flere, så skrives en innstilling som skal godkjennes høyere opp. Omstendelig prosess. Det er vanlig å innstille nr 1., 2., og 3. feks. 

Har de ringt opp referanser før helgen, så bør du være innstilt på å vente en stund til, om de ikke har landet på kandidat kan det være de fremdeles mangler referanse fra andre kandidater før de kan ta den endelige beslutningen, så skal innstillingen skrives og godkjennes. 

Det jeg derimot har opplevd, var at sjefen ringte meg noen dager etter intervjuet for å si at de ble litt forsinket fordi de slet med å få tak i referanser. Når dette endelig var ordnet, fikk jeg en telefon uken etterpå, der han sa jeg var innstilt som nr. 1, og at det måtte igjennom en formell godkjenning, men at han var temmelig sikker på at det gikk igjennom. Når den var godkjent ville jeg få jobbtilbudet. Han sa dette kunne ta tid pga. ferie, men heldigvis gikk det bare noen dager til. Jeg hadde bare erfaring fra det private der jeg har opplevd å få svar ganske fort, så hadde han ikke ringt underveis hadde jeg nok vært temmelig overbevist om at jeg ikke kom til å få jobben. Faktisk var jeg temmelig overbevist fredag ettermiddag da jeg enda ikke hadde fått telefon og intervjuet var tirsdag, men så ringte han meg altså rett før tre og fortalte at de var forsinket.

Så noen sjefer vil kanskje ringe å fortelle hva man er innstilt som, men dette varierer. Jeg vil tippe det vanlige er å bli informert underveis dersom man er blir innstilt som nr.1 og kanskje også 2, fordi man ikke vil miste de. Får man ikke en sånn telefon så er det ikke noen grunn til å miste motet, de som er innstilt først kan takke nei, og da kan man få jobben en stund etterpå. De som er innstilt som nr. 1 skal gjerne få litt betenkingstid, forhandle på lønn og signere kontrakt og det er mye som kan skje i mellomtiden som gjør til at de velger å trekke seg. Kandidater kan også trekke seg fordi de plutselig får et annet jobbtilbud før oppstart, og selv om man strengt tatt har inngått en avtale om oppstart. 

Endret av missmcbeal
Annonse
AnonymBruker

Dette er én av mange grunner til at du bør tenke deg nøye om før du går fra det private til en statlig eller kommunal jobb. Dersom du alltid har jobbet i staten vet du ikke bedre og tenker sikkert at mye er helt greit. Men å bytte kan bli et skikkelig sjokk. Jeg sier ikke at man aldri skal bytte, men tenk grundig gjennom saken først.

Anonymkode: 79828...80d

Det er helt innafor å ta en telefon. Vise sin interesse og høre hvordan prosessen går videre.

Tenk hvis de har innstilt en annen. Den personen de ønsket først har takket nei.
Du ringer og de er i tvil om hvem som er innstilt som nummer 2 og 3.
Tilfeldigheter skjer, kanskje det da blir deg?

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...