Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere av dere som har hørt dette? 
Vi slet med «lange» sykluser på rundt 40-45 dager i nesten 1 år, men på den tiden gjennomgikk vi 3 spontanaborter. Vi tolket det som at kroppen brukte lang tid på å komme seg tilbake til normalen. Var hos jordmor på kontroll i dag, er 39+6 i dag. Da fortalte hun at de som har lange sykluser før de blir gravide må belage seg på lengre svangerskap. Vi har litt ymse inntrykk og erfaringer med jordmor i oppfølgingen, og har ikke hørt noen fortelle oss dette før. Er det flere som har fått samme beskjed?🤔

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har ingen sammenheng med svangerskapslengde. Litt merkelig uttalelse av jordmor. 

Anonymkode: 791a2...141

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lang syklus med førstemann (opp mot 50-60dager). Han kom før termin. 

Samtidig så kan jeg tenke at mulig svangerskapet blir lengre om man da regner fra siste mens.. men det blir jo tullete når det er snakk om så lange perioder.. 

Anonymkode: 5c16b...5ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde lang syklus med førstemann (opp mot 50-60dager). Han kom før termin. 

Samtidig så kan jeg tenke at mulig svangerskapet blir lengre om man da regner fra siste mens.. men det blir jo tullete når det er snakk om så lange perioder.. 

Anonymkode: 5c16b...5ff

Godt å høre at man ikke trenger å ta «sorgene» på forskudd 😅 

Vi var heldige og fikk god oppfølging fra sykehuset helt fra starten av svangerskapet, siden vi allerede var henvist dit pga habituell abort. Vi brukte eggløsningstester og hadde selv god kontroll på når denne var, og legen hørte heldigvis på oss og fastsatte termin ut ifra eggløsningen. På OUL ble vi satt tilbake to dager, noe som er helt greit😊 Enig med deg at det hadde blitt helt tullete å ta utgangspunkt i siste mens😅🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, det har ingen sammenheng med svangerskapslengde. Litt merkelig uttalelse av jordmor. 

Anonymkode: 791a2...141

Det var det vi også følte🙄 Men vi har stusset over flere ting som jordmor har sagt underveis i oppfølgingen.... så vi er mildt sagt ikke helt fortrolig med henne. Sjarmen med å bo på er lite sted er at man heller ikke får byttet, da det ikke er fler jordmødre på helsestasjonen 😅🙈 

AnonymBruker
Skrevet
kubein skrev (1 time siden):

Er det flere av dere som har hørt dette? 
Vi slet med «lange» sykluser på rundt 40-45 dager i nesten 1 år, men på den tiden gjennomgikk vi 3 spontanaborter. Vi tolket det som at kroppen brukte lang tid på å komme seg tilbake til normalen. Var hos jordmor på kontroll i dag, er 39+6 i dag. Da fortalte hun at de som har lange sykluser før de blir gravide må belage seg på lengre svangerskap. Vi har litt ymse inntrykk og erfaringer med jordmor i oppfølgingen, og har ikke hørt noen fortelle oss dette før. Er det flere som har fått samme beskjed?🤔

Dette tror jeg ingenting på. Jeg har selv stabile korte sykluser på 23-25 dager, og har selv gått nesten 2 uker over termin før jeg har måtte blitt satt igang. 

Anonymkode: 58ea0...3ba

AnonymBruker
Skrevet

Altså??? Dersom syklusen er lang blir jo selvsagt menstermin feil og man går tilsynelatende over termin, men det justeres jo ved ultralyd. Aldri hørt at lang syklus gir økt sannsynlighet for å gå over.

Anonymkode: bc75d...2cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykluslengde har ingenting som helst å gjøre med svangerskapslengde. Har man lang syklus kan det være vanskeligere å vite hvor langt man er på vei før man har UL slik at man kanskje settes tilbake i forhold til hva man trodde selv, men det endrer jo likevel ikke svangerskapslengden.

Anonymkode: 6d587...fd2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at hun må da i så fall mene over menstermin? Og ikke over den reelle terminen som blir satt ved ultralyd. Jeg har korte sykluser og fødte etter termindatoen. 

Anonymkode: 9aede...c16

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg hørt fra jordmor også. Til meg sa hun at et svangerskap utgjør et visst antall sykluser, og om de er lange vil man gå tilsvarende lengre over tiden.

Anonymkode: e70a9...a0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette har jeg hørt fra jordmor også. Til meg sa hun at et svangerskap utgjør et visst antall sykluser, og om de er lange vil man gå tilsvarende lengre over tiden.

Anonymkode: e70a9...a0f

Dette er helt feil og vitner om skremmende kunnskapsmangel hos en med 2 års videreutdanning i emnet. Sykluslengden bestemmes av hormonsvingningene- og aksene i kroppen mellom hjerne og eggstokker som påvirker endometrium. Ved en graviditet skjer jo ikke dette pga befruktning som gir en annen hormonproduksjon og gjør at den naturlige syklusen avbrytes. Fosteret utvikler seg ganske likt etter befruktning, at det fester seg osv, og det er jo utviklingen man måler på UL- og algoritmene legger så på ca 14 dager utifra str på fosteret utifra stabdardmålene slik at terminen på ul beregnes fra en standard syklus på 28 dager. Terminen på UL vil derfor avvike fra den basert på siste mens, og sannsynligvis mer hos en med lange sykluser.  Terminen er jo bare en omtrentlig dato uansett, så mange vil jo gå over/under uansett, så kan jo hende denne jordmoren har anekdotiske eksempler på at det stemmer, men jeg hadde aldri stolt på et eneste ord til fra en jordmor som er så på bærtur i eget fagfelt. Mener hun virkelig at om man har 33 dagers sykluser så vil svangerskapet da bli ca 9 x 5 dager lengre sammenliknet med en syklus på 28 dager?? 

Anonymkode: 97f25...32a

AnonymBruker
Skrevet

Her var det skremmende mye feilinformasjon. Sykluslengde har selvfølgelig ingenting som helst å gjøre med svangerskapslengde. En syklus handler om når man har eggløsning og hvis egget ikke befruktes støtes livmorslimhinnen ut og så starter en ny syklus. Hvis man blir gravid har man ikke eggløsning og derfor heller ikke mens i svangerskapet. Man har derfor selvfølgelig ikke sykluser under svangerskapet. Barnet modnes av seg selv og det har selvfølgelig ingen som helst sammenheng med mors sykluslengde før svangerskapet.

Hvis jeg skal ta det en del her beskriver med store bøtter salt kan jeg til nøds tolke det slik at om man beregner svangerskapslengde fra første dag i siste mens og ikke etter UL så kan det stemme at de med lang syklus oftere vil føde etter sin menstermin. Siden vi i flere tiår nå har brukt UL-termin som offisiell termin har ikke dette stemt på veldig lenge og det er uansett ikke fordi det å ha lang syklus på et eller annet merkelig vis skulle medføre at fosteret modnes saktere, men fordi man med menstermin antar at man hadde mens 14 dager før EL og alle som har større tidsrom enn dette vil få feil i menstermin (og derfor bruker man heller ikke menstermin på noe vis selv om skremmende mange kvinner fremdeles påstår hardnakket at den er riktig fordi de fødte nærmere menstermin enn UL-termin). 

Anonymkode: 6d587...fd2

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Har 20 dages syklus og fødte en uke på overtid, var på vei inn til igangsettelse da fødselen startet.

Anonymkode: 8ab82...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har syklus på 21 dager og har gått over termin med alle mine.

Anonymkode: 73182...aba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sykluser på over 100 dager , skulle det vært et gitt antall sykluser så hadde vi såvidt rukket skolestart før fødsel 🤣

Anonymkode: 744ad...446

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...