molly83 Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Slik jeg forstår det, så er hovedeffekten av vaksinen å hindre alvorlig sykdom og død hos den enkelte, man vet ikke om man fortsatt kan smitte videre. Hvorfor kan man ikke hovedsakelig vaksinere folk i risiko? Dødeligheten viser seg jo å være veldig lav, så de fleste tåler jo smitte. Hvorfor skal jeg vaksinere meg når jeg er i siste prioriterte gruppe, etter at de fleste andre har fått vaksine? Jeg har ingen underliggende sykdom og uansett kan jeg fortsatt smitte videre. Jeg forstår ikke logikken i at alle skal vaksinere seg rett og slett! 14
Betasuppe Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Du må se om risken med å få corona er større enn risken med å ta vaksinen og dens langtidseffekter. Man må også ta i betrakning hvor effektiv vaksinen er. F.eks. AZ var 60%, var det ikke? Så da må du øke risken med vaksinen med nesten 2 ganger. 2
Værre Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 molly83 skrev (14 minutter siden): Slik jeg forstår det, så er hovedeffekten av vaksinen å hindre alvorlig sykdom og død hos den enkelte, man vet ikke om man fortsatt kan smitte videre. Hvorfor kan man ikke hovedsakelig vaksinere folk i risiko? Dødeligheten viser seg jo å være veldig lav, så de fleste tåler jo smitte. Hvorfor skal jeg vaksinere meg når jeg er i siste prioriterte gruppe, etter at de fleste andre har fått vaksine? Jeg har ingen underliggende sykdom og uansett kan jeg fortsatt smitte videre. Jeg forstår ikke logikken i at alle skal vaksinere seg rett og slett! Feil Pfizer og Moderna vaksinene hindrer videre smitte i 90% av de vaksinerte. Hvis vi da får vaksinert nesten alle i Norge vil smitten ikke kunne spre seg blant de 10% uheldige. Da slipper vi korona og tiltak. 13
molly83 Skrevet 28. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2021 Værre skrev (2 minutter siden): Feil Pfizer og Moderna vaksinene hindrer videre smitte i 90% av de vaksinerte. Hvis vi da får vaksinert nesten alle i Norge vil smitten ikke kunne spre seg blant de 10% uheldige. Da slipper vi korona og tiltak. Hvor står det at den hindrer smitte videre? Her står det «Det vet vi foreløpig ikke» https://legemiddelverket.no/Documents/Godkjenning/Fakta om COMIRNATY__.pdf 4
Værre Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 molly83 skrev (1 minutt siden): Hvor står det at den hindrer smitte videre? Her står det «Det vet vi foreløpig ikke» https://legemiddelverket.no/Documents/Godkjenning/Fakta om COMIRNATY__.pdf Det har heldigvis skjedd litt siden desember! Godkjent: 21.12.20 Sitat Vaccines against COVID-19 are about 90 percent effective at blocking coronavirus infections, real-world studies of health care workers, firefighters, police, teachers and other essential workers suggest. Even after just one dose of the mRNA vaccines made by Pfizer and Moderna, the vaccines reduced the chance of getting infected with SARS-CoV-2, researchers report March 29 in Morbidity and Mortality Weekly Report. “We clearly showed in our study that if you were at least 14 days out from your first shot, you had 80 percent protection” from infection, says Jeff Burgess, associate dean for research at the Mel and Enid Zuckerman College of Public Health at the University of Arizona in Tucson. The study is part of a growing body of evidence suggesting that the vaccines not only reduce the risk of getting seriously ill with COVID-19, but can prevent catching the virus in the first place. “If you can’t get infected, you can’t infect anyone else, which means the vaccines can reduce transmission as well as the disease,” says Marm Kilpatrick, an infectious diseases researcher at the University of California, Santa Cruz, who was not involved in the study. https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-covid-vaccine-moderna-pfizer-transmission-disease Når vaksinene til Pfizer og Moderna hinder 90% av koronavirus infeksjoner. Blir man ikke infisert med viruset kan man ikke bringe det videre. 6
molly83 Skrevet 28. april 2021 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2021 Værre skrev (33 minutter siden): Det har heldigvis skjedd litt siden desember! Godkjent: 21.12.20 https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-covid-vaccine-moderna-pfizer-transmission-disease Når vaksinene til Pfizer og Moderna hinder 90% av koronavirus infeksjoner. Blir man ikke infisert med viruset kan man ikke bringe det videre. Ok, da får vi håpe at denne er pålitelig. Uansett, når de fleste er vaksinert og jeg ikke er redd for corona selv, hva er argumentene for at jeg skal vaksinere meg? 5
Collan Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Quote Ok, da får vi håpe at denne er pålitelig. Uansett, når de fleste er vaksinert og jeg ikke er redd for corona selv, hva er argumentene for at jeg skal vaksinere meg? Viruset er såpass smittsomt, litt avhengig av hvilken mutasjon man ser på, at vi sannsynligvis må ha en vaksinegrad på 80-90% for å få flokkimmunitet, det vil si at viruset omtrent ikke sprer seg hvis et smittet individ kommer inn i en befolkning (f. eks. den norske befolkningen). Det er ca. 1,6 millioner i risikogruppa i Norge. Hvis vi bare skulle ha vaksinert disse ville det vært så mange uvaksinerte at vi, med fullt frislipp, raskt ville fått ukontrollert spredning. Selv om de som da blir smittet stort sett ikke vil være i risikogruppa (noen i risikogruppa ville likevel blitt smittet) vil det med stor nok smitte bli så mange som trenger innleggelse at helsevesenet ville blitt totalt overbelastet. Ganske raskt ville folk som skulle gjennomgått enkle operasjoner måttet utsette disse, etterhvert måtte mange andre pasientgrupper også bli avvist. Vi ville også opplevd at mange som trengte innleggelse ikke ville fått plass, og de ville ha høy sjanse for å dø. Hittil har alle som har trengt det fått plass på sykehus, vi vet ikke hva dødstallene vil være når mange ikke får plass. Hvorfor skulle et sånt scenario være noe å trakte etter? Og ja, selv om du formodentlig er ganske ung og uten underliggende sykdommer kan du både bli svært syk og/eller få senskader. Det er folk som blir utslitte av å gå opp trappa flere måneder etter gjennomgått sykdom. Da synes i hvert fall jeg det mye bedre om de aller fleste i samfunnet tar den lille risikoen det er å ta vaksinen. 20
Collan Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 2 hours ago, molly83 said: Ok, da får vi håpe at denne er pålitelig. Uansett, når de fleste er vaksinert og jeg ikke er redd for corona selv, hva er argumentene for at jeg skal vaksinere meg? Og en ting jeg glemte i forrige innlegg: Ingen politiker med ansvarsfølelse, dvs. de fleste unntatt slike som Trump, Bolsonaro og deres likesinnede, ville kunnet se på at helsevesenet brøt sammen uten å gjøre noe. Boris Johnson er en mini-Trump, i mars i fjor gikk han inn for null tiltak og at Storbritannia skulle oppnå flokkimmunitet. Litt seint skjønte han, etter å ha sett f. eks. hvordan det gikk i nord-Italia, at det ville vært katastrofalt. I mellomtiden hadde smitten spredt seg ganske kraftig, så Storbritannia måtte gjennom en mye lengre lockdown enn Norge hadde i mars/april 2020. 5
molly83 Skrevet 28. april 2021 Forfatter #9 Skrevet 28. april 2021 (endret) Collan skrev (16 minutter siden): Viruset er såpass smittsomt, litt avhengig av hvilken mutasjon man ser på, at vi sannsynligvis må ha en vaksinegrad på 80-90% for å få flokkimmunitet, det vil si at viruset omtrent ikke sprer seg hvis et smittet individ kommer inn i en befolkning (f. eks. den norske befolkningen). Det er ca. 1,6 millioner i risikogruppa i Norge. Hvis vi bare skulle ha vaksinert disse ville det vært så mange uvaksinerte at vi, med fullt frislipp, raskt ville fått ukontrollert spredning. Selv om de som da blir smittet stort sett ikke vil være i risikogruppa (noen i risikogruppa ville likevel blitt smittet) vil det med stor nok smitte bli så mange som trenger innleggelse at helsevesenet ville blitt totalt overbelastet. Ganske raskt ville folk som skulle gjennomgått enkle operasjoner måttet utsette disse, etterhvert måtte mange andre pasientgrupper også bli avvist. Vi ville også opplevd at mange som trengte innleggelse ikke ville fått plass, og de ville ha høy sjanse for å dø. Hittil har alle som har trengt det fått plass på sykehus, vi vet ikke hva dødstallene vil være når mange ikke får plass. Hvorfor skulle et sånt scenario være noe å trakte etter? Og ja, selv om du formodentlig er ganske ung og uten underliggende sykdommer kan du både bli svært syk og/eller få senskader. Det er folk som blir utslitte av å gå opp trappa flere måneder etter gjennomgått sykdom. Da synes i hvert fall jeg det mye bedre om de aller fleste i samfunnet tar den lille risikoen det er å ta vaksinen. Men det er lite sannsynlig dersom alle i risikogruppa vaksineres , at sykehusene overbelastes? Jeg tenker at scenarioet du skisserer er skremselspropaganda. Sjansen for at jeg får varige plager etter Corona anser jeg som mindre enn at jeg dør i trafikken på vei til jobb. Endret 28. april 2021 av molly83 10
Værre Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 molly83 skrev (1 minutt siden): Men det er lite sannsynlig dersom alle i risikogruppa vaksineres , at sykehusene overbelastes? Sjansen for at jeg får varige plager etter Corona anser jeg som mindre enn at jeg dør i trafikken på vei til jobb. Nei Mange utenfor risikogruppene havner på sykehus med de muterte variantene. Sjansen for å dø av Pfizer eller Moderna er omtrent 0% Sjansen for å dø av korona for deg som er 37 år er over 1%. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/covid-data/investigations-discovery/hospitalization-death-by-age.html 7
molly83 Skrevet 28. april 2021 Forfatter #11 Skrevet 28. april 2021 Har du tall på at mange utenfor risiko havner på sykehus? Jeg har risiko for blodpropp og da tenker jeg risikoen ved vaksine er større. 9
Majer Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 (endret) Du må huske på at selv uskyldige infeksjoner kan ta livet av deg ved å endre hjernen. Korona gir statistisk sett større utfordringer og det er dermed nærliggende å tro at en som blir smittet når han er 20 kan dø av korona når han er 70. Data på det får vi naturligvis ikke før om mange tiår. Med en økende eldrebølge har vi ikke kapasitet til det. Endret 28. april 2021 av Majer 2
Værre Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 molly83 skrev (3 minutter siden): Har du tall på at mange utenfor risiko havner på sykehus? Jeg har risiko for blodpropp og da tenker jeg risikoen ved vaksine er større. Koronaviruset kan også gi blodpropp, langvarige lungeskader, demens, tap av smak etc. Ganske sikker på at vaksinen gir deg mindre risiko, men dette er ting du burde diskutere med legen din. 8
Værre Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 Sitat Stadig flere vil ta koronavaksine Tall fra Folkehelseinstituttet viser at 84 prosent av befolkningen nå vil vaksinere seg mot korona. – Det er gledelig å se at det nå er over 8 av 10 som ønsker å ta koronavaksine. Det er det høyeste tallet siden vi begynte å målingene i november sist år, sier Geir Bukholm, smitteverndirektør ved Folkehelseinstituttet. 4
molly83 Skrevet 28. april 2021 Forfatter #15 Skrevet 28. april 2021 Værre skrev (14 minutter siden): Koronaviruset kan også gi blodpropp, langvarige lungeskader, demens, tap av smak etc. Ganske sikker på at vaksinen gir deg mindre risiko, men dette er ting du burde diskutere med legen din. Kan noen vise til tall på følgende: - Hvor mange prosent av innlagte har ikke vært i risikogruppen? - Hvor mange prosent av smittede har ingen plager i ettertid? 4
Collan Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 43 minutter siden, molly83 said: Men det er lite sannsynlig dersom alle i risikogruppa vaksineres , at sykehusene overbelastes? Jeg tenker at scenarioet du skisserer er skremselspropaganda. Sjansen for at jeg får varige plager etter Corona anser jeg som mindre enn at jeg dør i trafikken på vei til jobb. I 2020 var det 95 som mistet livet i trafikkulykker i Norge, mot 108 i 2019. Menn er overrepresentert, fordi menn tar større sjanser i trafikken. I følge VGs oversikt var det 436 som døde av Covid19 i 2020. De fleste av disse var riktignok eldre folk, men det var noen titalls døde under 60 år. Det er vanskelig å se av oversikten eksakt hvor mange under 60 som var døde per 31.12.2020, men det kan ha vært rundt 30, altså en snau tredjedel av trafikkdødstallene. Akkurat hvor stor andel som får langtidsskader og hvor lenge det varer har vi naturlig nok ikke så mye data på ennå, her er FHIs konklusjon: Basert på 43 studier av varierende kvalitet og begrenset representativitet har vi funnet at; Pasienter som har vært innlagt på sykehus med covid-19 rapporterer vedvarende symptomer lenge etter infeksjon. En stor andel opplever fortsatt symptomer ved seks måneders oppfølging. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du absolutt ikke vil ta en vaksine (det vil mest sannsynlig bli Pfizer eller Moderna) som har påvist svært få alvorlige bivirkninger i fase 3-test, og det har ikke kommet noen nye meldinger etter 5 måneder med vaksinering av millioner av folk, mens du villig vil risikere Covid19, som beviselig har mye større sjanse for både dødsfall og langtidsskader. Og ja, hvis kun risikogruppa vaksineres og vi skulle kjørt fullt frislipp på alle tiltak, ville helsevesenet etter noen få uker vært fullstendig overbelastet. Av de snaut 4 millioner nordmenn som da ikke ville vært vaksinert er andelen som trenger innleggelse såpass høy at mange ville blitt avvist og ikke fått plass. Vi har valget mellom flokkimmunitet etter vaksine eller fortsatt periodevise nedstengninger i uoverskuelig framtid. Det er ikke mulig å ha et statisk smittenivå med et virus som har et R-tall på 4-5. 11
molly83 Skrevet 28. april 2021 Forfatter #17 Skrevet 28. april 2021 (endret) Collan skrev (9 minutter siden): I 2020 var det 95 som mistet livet i trafikkulykker i Norge, mot 108 i 2019. Menn er overrepresentert, fordi menn tar større sjanser i trafikken. I følge VGs oversikt var det 436 som døde av Covid19 i 2020. De fleste av disse var riktignok eldre folk, men det var noen titalls døde under 60 år. Det er vanskelig å se av oversikten eksakt hvor mange under 60 som var døde per 31.12.2020, men det kan ha vært rundt 30, altså en snau tredjedel av trafikkdødstallene. Akkurat hvor stor andel som får langtidsskader og hvor lenge det varer har vi naturlig nok ikke så mye data på ennå, her er FHIs konklusjon: Basert på 43 studier av varierende kvalitet og begrenset representativitet har vi funnet at; Pasienter som har vært innlagt på sykehus med covid-19 rapporterer vedvarende symptomer lenge etter infeksjon. En stor andel opplever fortsatt symptomer ved seks måneders oppfølging. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du absolutt ikke vil ta en vaksine (det vil mest sannsynlig bli Pfizer eller Moderna) som har påvist svært få alvorlige bivirkninger i fase 3-test, og det har ikke kommet noen nye meldinger etter 5 måneder med vaksinering av millioner av folk, mens du villig vil risikere Covid19, som beviselig har mye større sjanse for både dødsfall og langtidsskader. Og ja, hvis kun risikogruppa vaksineres og vi skulle kjørt fullt frislipp på alle tiltak, ville helsevesenet etter noen få uker vært fullstendig overbelastet. Av de snaut 4 millioner nordmenn som da ikke ville vært vaksinert er andelen som trenger innleggelse såpass høy at mange ville blitt avvist og ikke fått plass. Vi har valget mellom flokkimmunitet etter vaksine eller fortsatt periodevise nedstengninger i uoverskuelig framtid. Det er ikke mulig å ha et statisk smittenivå med et virus som har et R-tall på 4-5. For å presisere, jeg har aldri sagt at vi skal kjøre full frislipp på alle tiltak. Dette er en diskusjon om vaksine. Og ja, jeg er mer redd for vaksine enn corona, og ser heller ikke nytten med å ta den med tanke på andre når jeg allikevel får tilbud om vaksine sist av de fleste. Endret 28. april 2021 av molly83 6
Collan Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 30 minutter siden, molly83 said: Kan noen vise til tall på følgende: - Hvor mange prosent av innlagte har ikke vært i risikogruppen? - Hvor mange prosent av smittede har ingen plager i ettertid? Jeg vet ikke om disse tallene fins, men jeg kan i hver fall garantere deg en ting: Sjansen for at du får langtidsskader etter Covid19 er myyyye større enn at du får alvorlige bivirkninger av Pfizers eller Modernas vaksiner. Det nærmeste jeg kommer er Folohälsomyndightente i Sverige, de har statid oppdaterte tall på sine nettsider med alderssammensetning over de innlagte og døde: Åldersgrupp Totalt_antal_fall Totalt_antal_intensivvårdade Totalt_antal_avlidna Ålder_0_9 23029 28 7 Ålder_10_19 116547 43 5 Ålder_20_29 165788 171 21 Ålder_30_39 170546 295 42 Ålder_40_49 175750 690 94 Ålder_50_59 155834 1466 327 Ålder_60_69 80855 2001 890 Ålder_70_79 37520 1759 3056 Ålder_80_89 23801 408 5812 Ålder_90_plus 10758 8 3746 Uppgift saknas 92 0 0 Hvor stor andel av de under 60 som har vært i risikogruppen er det ikke mulig å si noe om, men de er til sammen 2693 (summert på antallet som har vært lagt inn på intensiv). Jeg kan garantere deg at dette ikke bare er folk med diabetes, kreftpasienter o.l., men også mange uten underliggende sykdommer. Og merk deg at dette er de som har vært innlagt på intensiv. Det er langt flere som har vært innlagt og "bare" fått oksygentilførsel. 7
molly83 Skrevet 28. april 2021 Forfatter #19 Skrevet 28. april 2021 (endret) Collan skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke om disse tallene fins, men jeg kan i hver fall garantere deg en ting: Sjansen for at du får langtidsskader etter Covid19 er myyyye større enn at du får alvorlige bivirkninger av Pfizers eller Modernas vaksiner. Det nærmeste jeg kommer er Folohälsomyndightente i Sverige, de har statid oppdaterte tall på sine nettsider med alderssammensetning over de innlagte og døde: Åldersgrupp Totalt_antal_fall Totalt_antal_intensivvårdade Totalt_antal_avlidna Ålder_0_9 23029 28 7 Ålder_10_19 116547 43 5 Ålder_20_29 165788 171 21 Ålder_30_39 170546 295 42 Ålder_40_49 175750 690 94 Ålder_50_59 155834 1466 327 Ålder_60_69 80855 2001 890 Ålder_70_79 37520 1759 3056 Ålder_80_89 23801 408 5812 Ålder_90_plus 10758 8 3746 Uppgift saknas 92 0 0 Hvor stor andel av de under 60 som har vært i risikogruppen er det ikke mulig å si noe om, men de er til sammen 2693 (summert på antallet som har vært lagt inn på intensiv). Jeg kan garantere deg at dette ikke bare er folk med diabetes, kreftpasienter o.l., men også mange uten underliggende sykdommer. Og merk deg at dette er de som har vært innlagt på intensiv. Det er langt flere som har vært innlagt og "bare" fått oksygentilførsel. Men Sverige har jo håndtert pandemien på en annen måte enn Norge, så blir ikke sammenliknbare tall. Og, det er en liten prosentandel av verdens befolkning som foreløpig har tatt pfizer/moderna vaksinen. Endret 28. april 2021 av molly83 1
Collan Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 9 minutter siden, molly83 said: For å presisere, jeg har aldri sagt at vi skal kjøre full frislipp på alle tiltak. Dette er en diskusjon om vaksine. Og ja, jeg er mer redd for vaksine enn corona, og ser heller ikke nytten med å ta den med tanke på andre når jeg allikevel får tilbud om vaksine sist av de fleste. Problemet er at vi må ha svært høy vaksinegrad før vi kan fjerne de fleste smitteverntiltak. Før eller seinere skal jo sammfunnet helst tilbake til normalen, det vil ta lengre tid hvis vi ikke får høy nok vaksinegrad i befolkningen. 10
Anbefalte innlegg