Gå til innhold

Over 35 år, hvor lenge vente med utredning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser at anbefalingen er å kontakte lege innen seks måneder med prøving, men hva om man har blitt gravid innen kort tid første gang men nå sliter? Altså vi prøvde første gang i fjor og ble gravid innen 2-3 måneder, aborterte etter 10 uker (i november). I desember, januar, februar vet jeg ikke om timingen var helt på plass, men nå i mars så var den det helt sikkert og resultatet etter den her månedens prøving vet jeg ikke før om 1-2 uker. Uansett jeg er pessimistisk . Så om jeg ikke har blitt gravid nå så er det cirka 5-6 måneder siden aborten. Bør jeg tro at noe er feil med meg, eller slå meg til ro med at jeg faktisk ble gravid i det hele tatt i fjor innen kort tid og det vil løse seg på nytt? 

Anonymkode: cac6b...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke noe "feil" med deg utenom høy alder ifht graviditet. Søk hjelp med en eneste gang, så får du kanskje se om der kan være håp. Lykke til ❤️

Anonymkode: 59635...830

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel er du? Fruktbarheten synker år for år, men er jo fremdeles kvinner som blir gravide i 40-årene også.

Anonymkode: 5529f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 35 år. Bare lurte om utredning er relevant for meg også siden jeg nylig ble gravid, men aborterte. Og nå har det gått 5-6 måneder siden det skjedde, hvor jeg de to første månedene ikke hadde sex rundt eggløsning , muligens nå i februar og mars og denne måneden (da jeg har tatt tester). Da jeg var til gynekolog i forbindelse med spontanaborten så sa hun i alle fall at det var positivt at jeg ble gravid så raskt , så hun mente det ikke skulle være noe som tilsa at jeg ikke kunne bli gravid på nytt. Men jeg blir jo litt bekymret med tanke på at tiden går, og pga alder selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare be om utredning:) det tar tid i det offentlige. 

Anonymkode: 22c6e...4c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Teoretisk sett kan du be fastlege om henvisning til utredning... Men det kan ta TID.

Mest sannsynligvis er det bare uflaks, og det vil løse seg på nytt. Men jeg skjønner at det er vanskelig å vente, særlig hvis du ikke har alderen på din side. Fruktbarheten synker med årene (selv om veldig mange får barn etter 35 år, og det går helt fint!). Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg kontaktet en fertilitetsklinikk. De tilbyr fertilitetssjekk for både deg og partner, koster ca 3000. Ventetiden er kort, og dere får svar samme dag.

Anonymkode: 3c2a9...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sikkert det er noe feil med deg, det er ikke uvanlig å både miste og at det tar tid å bli gravid på nytt igjen. Men det er kjedelig ja, veldig kjedelig. Spesielt når den biologiske klokken tikker. Jeg var selv 35 år i fjor, ble gravid i pp2 men mistet. Nå er jeg i pp11, 36 år og fortsatt ikke gravid på nytt... Fikk henvisning fra fastlegen i høst til fertilitetsklinikk, så der blir jeg fulgt opp månedlig med enkel eggløsningsstimuli. Tror terskelen for å henvise er lavere når man har denne alderen, og kanskje i tillegg har opplevd abort. Det skader i alle fall ikke å høre! Føles fint å bli fulgt opp. Det beste er jo om dere klarer å bli gravid på egen hånd uten hjelp, men er fint å ha hjelpen i bakhånd i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for tips dere. Skal se i løpet av den neste måneden hva som skjer ellers så blir jeg å be om utredning.  Jeg har egentlig ikke vært så oppslukt av at jeg MÅ bli gravid, men man begynner jo å tenke litt mer når det tar litt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville foreløpig sagt at dere virker å ha helt normal fertil helse. 

Rask graviditet, kun forsøkt 4-5 pp. 

Anonymkode: 04836...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...