AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Har en baby på 4 mnd som bæsjer seg ut hver eneste dag, og det er så fryktelig slitsomt. Må ha minimum 2 antrekk til dagen, vi kan aldri gjøre noe tidlig på morgenen/før lunch ettersom han bæsjer seg ut. Har en drøss med fine og lyse klær som nesten aldri blir brukt for det er så styr med den gule bæsjen som setter flekker.. Spesielt fine strikkeklær i ull som må ha ullvask, som ikke tar flekkene i nærheten som godt som vanlig bomullsvask. (Bruker riktig nok flytende gallesåpe som er gull, så får det som regel rent hvis jeg tar det med en gang.) Har prøvd pampers, libero (flere typer) og Coop anglamark, også trusebleie, men det hjelper ikke, han driter opp på ryggen gjennom alt. Størrelsen er rett, gikk nylig opp i størrelse, så det hjelper ikke med større bleie. Er det noen som har noen magiske råd til en bæsjefrustert mamma? 😅 Føler det er for tidlig med potte ettersom baby ikke kan sitte, og det tar alt mellom 30 min til 3 timer før bæsjen kommer, så kan ikke sitte på potta hele morgenen heller. Kan forøvrig legge til at det er helt normal avføring, ikke noe diaré eller sykdommer, er bare at alt presses opp etter ryggen. Anonymkode: 620bc...cde 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Strammer du bleiene ordentlig? Ser en del mødre som har bleia superløst. Anonymkode: d370c...5ec 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 Prøv forskjellig størrelse på bleiene. Ikke se kun på vekta. Juster hvordan du fester. Brett ned den kanten som skal ligge over «borrelåsen». Husk å dra ut «blondekanten» rundt låret. Stram nok rundt livet. Om du akkurat har gått opp i str er det ikke uvanlig om bortelåsene skal møte hverandre foran. Lykke til! Anonymkode: 90b1b...910 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Strammer du bleiene ordentlig? Ser en del mødre som har bleia superløst. Anonymkode: d370c...5ec Ja, strammer så mye det går før det blir for stramt/ubehagelig for baby. Så bleia sitter godt. Og både libero og Coop bleiene vi bruker føler jeg går godt opp på ryggen, men likevel så er det aldri nok.. Anonymkode: 620bc...cde
Idiot007 Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Bytter dere bleie ofte nokk? Så baby ikke ruller og beveger seg slik at bæsj ikke blir trykt oppover? Sikkert dumt svar, går ut i fra at dere gjør det men med vanlig avføring, skal det jo ikke bli slik, så må være noe dere gjør feil spør du meg 🤔 men kan selvfølgelig være kropp fasong som gjør dette.. strammere bleie, en størrelse mindre, bytte oftere, eneste jeg kommer på men kjedelig at det er slik 😒 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Bytter du bleie med en gang babyen har hatt avføring? Kan det hjelpe med en bleiebukse utenpå bleien? Anonymkode: b9aba...c34
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Har du prøvd å brette inn den øvre kanten på bleia? På ryggen. Anonymkode: d370c...5ec 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Strammer bleia skikkelig, bretter alltid ut kanten rundt låret, og ruller baby over på siden for å dra bleia skikkelig godt opp på ryggen før vi justerer borrelåsene en gang til så bleia sitter perfekt. Passer også på at bleia ikke bretter seg ned i ryggen når vi drar ned body, og holder den på plass. Nå bruker vi både libero strl 3 og 4, og det er likt på begge, han bæsjer dem ut på ryggen.. Bytter bleie ofte, slik at bleia ikke er "mettet" når han bæsjer. Er ikke alltid han bæsjer så mye heller, men er det at den bæsjen som kommer går opp på ryggen 😒 Veldig frustrerende! Bytter med en gang han bæsjer og skynter meg å ta han opp fra der han sitter for å minimere skadene 😅 Takk for alle svar og tips! Anonymkode: 620bc...cde 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Jeg vet ikke om en type tape som er beregnet på hud (og som selges på apotek) kan brukes på overgangen mellom bleie og rygg? https://www.apotek1.no/produkter/leukosilk-25cmx92m-uten-dispenser-1stk-824672p Spør i så fall på apotek eller spør helsesøster om du kan bruke noe slikt og spør om hvilken type tape som eventuelt kan brukes til dette i så fall. Anonymkode: b9aba...c34
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har en baby på 4 mnd som bæsjer seg ut hver eneste dag, og det er så fryktelig slitsomt. Må ha minimum 2 antrekk til dagen, vi kan aldri gjøre noe tidlig på morgenen/før lunch ettersom han bæsjer seg ut. Har en drøss med fine og lyse klær som nesten aldri blir brukt for det er så styr med den gule bæsjen som setter flekker.. Spesielt fine strikkeklær i ull som må ha ullvask, som ikke tar flekkene i nærheten som godt som vanlig bomullsvask. (Bruker riktig nok flytende gallesåpe som er gull, så får det som regel rent hvis jeg tar det med en gang.) Har prøvd pampers, libero (flere typer) og Coop anglamark, også trusebleie, men det hjelper ikke, han driter opp på ryggen gjennom alt. Størrelsen er rett, gikk nylig opp i størrelse, så det hjelper ikke med større bleie. Er det noen som har noen magiske råd til en bæsjefrustert mamma? 😅 Føler det er for tidlig med potte ettersom baby ikke kan sitte, og det tar alt mellom 30 min til 3 timer før bæsjen kommer, så kan ikke sitte på potta hele morgenen heller. Kan forøvrig legge til at det er helt normal avføring, ikke noe diaré eller sykdommer, er bare at alt presses opp etter ryggen. Anonymkode: 620bc...cde Du må nok se på hvordan du setter på bleien. Er kanskje bleien litt liten i størrelse? Det er helt vanlig at babyer bæsjer mye hver dag, så her må du nok se på hva du selv gjør. Anonymkode: 71b19...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du prøvd å brette inn den øvre kanten på bleia? På ryggen. Anonymkode: d370c...5ec Nei det har jeg ikke prøvd! Hjelper det? Drar alltid bleia godt opp på ryggen slik at den dekker mest mulig. Mulig jeg bruker den feil da, skal den brettes inn? 😅 Takk! Anonymkode: 620bc...cde
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 Sønnen min var helt lik, gikk ikke over før avføringen endret seg når han fikk mer og mer fast føde. Var helt umulig å unngå. Satt han på fanget når han bæsjet måtte man forte seg å holde han ut fra kroppen, for den gule «rosa» spredte seg utover rygg og mage. Måtte alltid ha med skift til meg selv også... Anonymkode: f9e23...1cb 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke om en type tape som er beregnet på hud (og som selges på apotek) kan brukes på overgangen mellom bleie og rygg? https://www.apotek1.no/produkter/leukosilk-25cmx92m-uten-dispenser-1stk-824672p Spør i så fall på apotek eller spør helsesøster om du kan bruke noe slikt og spør om hvilken type tape som eventuelt kan brukes til dette i så fall. Anonymkode: b9aba...c34 PS. HVIS helsesøster eller lege sier at det er greit å bruke en slik tape: Hva med denne? "En unik papirtape som ikke irriterer huden og er ekstra hudvennlig Micropore kirurgisk tape brukes til feste av bandasjer, tuber, slanger og stomiposer. Brukes også over operasjonssting. Tapen har et unikt klebestoff som ikke irriterer huden eller etterlater limrester, men som likevel har svært god klebeevne. Tapen brukes på sykehus og anbefales av kirurger og leger. Lett å rive, hypoallergen og lateksfri. Lar huden puste. Med hvit farge." https://www.apotek1.no/produkter/micropore-tape-m-dispenser-125cmx914m-hvit-1stk-858026p Anonymkode: b9aba...c34 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du prøvd å brette inn den øvre kanten på bleia? På ryggen. Anonymkode: d370c...5ec Hva skjer da? Blir det tettere slik at bæsjen ikke kommer seg forbi bleiekanten mot ryggen like lett? Anonymkode: b9aba...c34
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, strammer så mye det går før det blir for stramt/ubehagelig for baby. Så bleia sitter godt. Og både libero og Coop bleiene vi bruker føler jeg går godt opp på ryggen, men likevel så er det aldri nok.. Anonymkode: 620bc...cde Libero er ganske korte i ryggen da. Kanskje du skal prøve et annet merke Anonymkode: d3888...8eb
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): alt presses opp etter ryggen. Er bleien så romslig ved babyens rumpe at avføringen hadde kommet til å fått plass i rumpedelen av bleien da? Anonymkode: b9aba...c34 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 Skifter du tissebleiene ofte? Om det er mye tiss i bleien før ungen bæsjer, klarer ikke bleien å ta imot alt, og det blir lekkasje. Anonymkode: 4fc2b...dbb
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 Jeg kom over dette, som er viktig for barnets hofter under bleieskifting: https://www.nettavisen.no/livsstil/slik-ma-du-ikke-skifte-bleier-pa-babyen/s/12-95-3423920211 Anonymkode: b9aba...c34
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 Eneste bleiene som for oss har holdt den gule bæsjen i bleia og ikke opp over ryggen er tøybleier. Anonymkode: 70f1b...ff8 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 Har du prøvd up-and-go? Anonymkode: 7165c...a54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå