Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg får dessverre ikke til amming av forskjellige grunner og må pumpe. Drar hjem fra sykehuset i morgen etter et langt opphold. Hva må jeg kjøpe på apoteket? Trenger man både elektrisk og håndholdt pumpe f.eks?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Okiidokii skrev (31 minutter siden):

Hei,

Jeg får dessverre ikke til amming av forskjellige grunner og må pumpe. Drar hjem fra sykehuset i morgen etter et langt opphold. Hva må jeg kjøpe på apoteket? Trenger man både elektrisk og håndholdt pumpe f.eks?

Ammeskjold

Manuell brystpumpe og elektronisk brystpumpe (alle er forskjellige, noen synes en manuell er bedre enn elektrisk)

Men viktigst av alt er å prøve å amme barnet med mulig.

Anonymkode: c1107...361

Skrevet
Okiidokii skrev (33 minutter siden):

Hei,

ville gått for begge tror jeg. håndholdt er vel greit om man skal noe sted og ikke gidder å drasse med seg den elektriske. Har sykehusapoteket pumpe å leie ut? De er større enn de du kjøper og med den kan du pumpe fra begge samtidig. Altså du går den samme som de bruker på sykehuset da. Ellers så trenger du jo flaskene og det som hører til. de selger sånne sett til medela på både apoteket og typ babyshop og slike butikker, ellers er det vel lurt med brystvortesalve og ammeinnlegg har du vel allerede sikkert? og så gjerne overflatesprit til å sprite av pumpa og de slangene

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ammeskjold

Manuell brystpumpe og elektronisk brystpumpe (alle er forskjellige, noen synes en manuell er bedre enn elektrisk)

Men viktigst av alt er å prøve å amme barnet med mulig.

Anonymkode: c1107...361

hun har da prøvd

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville investert i en dobbel elektrisk pumpe, så du slipper å pumpe ett og ett bryst. En manuell pumpe kan sikkert vært kjekt å ha med på farta, men de elektriske er blitt ganske gode å ha med seg de også. Jeg pumpet ikke eksklusivt, med kjøpte en dobbel pumpe fra medela, som man kan bruke både som enkel og dobbel pumpe, den kan kobles i strøm ELLER brukes med batteri. Selve pumpen er veldig transportabel, og kan festes i beltet/buksekanten når du pumper. Om du har en pumpe-bh blir jobben kjempeenkel! (Jeg klippet bare hull i en billig amme-bh)

Linker til pumpen jeg kjøpte. Den er litt dyr, men jeg syns den var veldig verdt det:

https://www.farmasiet.no/catalog/mor-og-barn/amming-og-pumping/medela-swing-max-fl-dbl-pumpe-1,5007152/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Okiidokii said:

Hei,

Jeg ville kjøpt elektrisk pumpe,og gjerne dobbel hvis du har tenkt å pumpe mye, det går mye fortere :) Jeg var veldig fornøyd med Medela swing! Brukte flaskene som hørte til. Om du har ønske om å fryse ned er det greit å kjøpe slike poser også. Jeg fryste ikke ned noe særlig, brukte bare opp melka fortløpende. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du anbefales ammeskjold, jeg brukte det til amming en periode medxsåre brystvorter, men ikke til pumping. Salver hadde jeg heller ikke hjelp i, men syntes slike mam-kompresser funka litt. Ellers fikk jeg middel på resept. 

Anonymkode: 86a12...ea1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler å leie pumpe på apoteket/sykehuset. De er veldig kraftige, og jeg fikk ihvertfall ut betydelig mye mer melk!

Jeg anbefaler også å være nøye med å kjøpe riktig størrelse på den delen du setter på brystvorten. Mener standard er m. Jeg måtte ha L eller XL for mine bryster. Jeg anbefaler også å kjøpe flere. Jeg hadde 3 sett, og enda flere flasker. Alt utstyret skal ideelt sett vasken og steriliseres mellom hver pumping. Maskin som steriliseres anbefaler også.

Det er kjempe krevende å full pumpe. Jeg måtte pumpe minst hver 3 time for å holde produksjonen oppe - også på natten. Og minst en powepumping idag. Innimellom de timene skal du vaske alt utstyret, ta vare på baby, sove, spise ++. Jeg stupte nedi vekt og mistet helt melken etter 2 mnd. Så mitt aller beste råd er å ta vare på deg selv ❤️

Det er ingen skam å gi erstatning - selv om det kan føles sånn nå. Finn den løsningen som gjør deg til den beste mammaen for ditt barn. Lille er ikke tjent med at du sliter deg ut. 

Ellers så er det viktig å ha det rolig rundt seg å slappe av når du pumper. Da kommer mest melk. Gjerne ett mørk rom med behagelig musikk. 

Anonymkode: 33fc4...598

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...