AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Jeg er sjokkert over alle målinger som blir tatt av barnet mitt og tydeligvis skal fortsette i flere år. Noen andre som føler de blir veldig stresset av dette? Selv om det ikke er noe galt, så synes jeg det har blitt så fanatisk. Vokser ikke babyer ulikt? Og har ikke babyer som voksne mennesker veldig varierende vekt? Anonymkode: 4f45b...f81 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Jo de har forskjellige vektkurver, og hovedmålet er at de holder seg til sin egen kurve. Det er stor variasjon. Er det spesifikt veiing du blir stresset av, eller at du skal på kontroller på helsestasjonen? Det er ikke alle som er like egnet til å være foreldre, noen trenger mye veiledning, og disse er det lettere å fange opp og hjelpe når helsesøster møter foreldre og barn jevnlig. Det er også viktig å gi vaksine og følge med på generell utvikling så de kan fange opp de som havner utenfor normalen og trenger ekstra oppfølging. Det er vanligvis fine folk på helsestasjonen, som vil deg og barnet det beste, så det er ikke noe å stresse for. Og de har stor forståelse for at nybakte mødre glemmer timer og kommer for sent og plutselig må ta en bleie når timen begynner osv. Stor takhøyde. Anonymkode: 2fb05...71b 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 Syns ikke det er så mange jeg. Med yngste fikk vi mange pga sykdom. Hvor ofte veies din ? Og det er lite fremover altså. Min 4åring har ikke vært der på 2 år og etter neste er det 2 år i mellom igjen. Men selv om alle vokser ulikt et det fortsatt så at de skal utvikle seg. Man skal legge på seg, men ulikt hvor mye. Min yngste raste på vektkurvene uten at jeg fikk det med meg, jeg så bare at han la litt på seg, men ikke at det ikke var for lite. Anonymkode: 0bcd7...285 4
jaromei Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Sånn som jeg har forstått det, er det for å sjekke at babyen vokser i henhold til sin "egen kurve". Ja, det sammenliknes med et gjennomsnitt, men det er nok bare for å passe på at babyen vokser nok for seg selv. Min gutt har for eksempel vært under gjennomsnittet med tanke på lengden, men gjennomsnittlig vekt. Jeg syns det har vært kjekt med oppfølgingene på helsestasjonen av flere grunner. Er som regel ikke veldig opphengt i vekta osv, men har hatt noen perioder hvor poden har vært syk, og da har det vært en god ting å få bekreftelse på at babyen vokser, eller at det for eksempel har vært normalt at vekten har stagnert litt under sykdom. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Jeg syntes ikke er mye målinger,de som er syntes jeg bare er betryggende HVis man har sykt barn som er stadighet inne til kontroller så skjønner jeg at det er stressende. Anonymkode: 560ea...3e1
asterix Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Er det så voldsomt da? Det er jo bare på de vanlige kontrollene. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Syns det var gøy og spennende å følge med på jeg. Og var jo ikke så mye. Anonymkode: 95bae...b5a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Syntes at det var litt i overkant ofte i starten ja. Forstår godt at du opplever det som litt stress. Alle vil jo ha ein baby som er "passe stor". Men det blir jo sjeldnare og sjeldnare etter kvart. Hugs at baby blir vurdert ut fra si eiga kurve, og at normalen er vid. 🙂 Anonymkode: 85a53...19d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Synes ikke det er for mye. Det er veldig fint at det er litt oftere i starten, for å forsikre seg om at babyen går opp tilstrekkelig i vekt, og som mor er jo det fint å vite. Det hjelper meg i hvertfall veldig. Det er fint at hs er åpen så kan man få å veie babyene selv også, særlig når badevekta ikke er så nøyaktig. Anonymkode: 450e3...ec3 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 Helt enig med deg. Tilbudet er frivillig men.. Egentlig ikke likevel. Syns det ble for mye i starten, føler vi var der hele tiden bare for å få bekreftet at alt var ok, selv om jeg ikke hadde det behovet og ingenting tydet på at noe var galt. Greit nok de som ønsker det eller vil ha tett oppfølging, men syns også at det bør være mer akseptert at man ikke ønsker så hyppige kontroller. Nå har han bikket to år og det er lenge til neste gang. Drittlei helsestasjonen så det er en stor lettelse for meg 😅 Anonymkode: 13ef9...9ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå