AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Del Skrevet 28. april 2021 Hei. Jeg har 8 kg ekstra som jeg vil bli kvitt. Vekta har holdt seg noenlunde stabil siden fødsel for 8 mnd siden. Problemet mitt er ikke at jeg spiser mye sukker og usunn mat, men at jeg spiser MYE av vanlig sunn mat og at jeg småspiser på pålegg, ost, frukt, nøtter etc. I første omgang vil jeg bare prøve å spise mer normale porsjoner og kutte småspisingen, for å se om det er mulig å gå ned noen kg uten å telle kalorier. Kan skrive det jeg spiste i går, og høre om dette høres ut som normale mengder mat? Er dette type kosthold jeg pleier å ha, men har spist en del større porsjoner. Frokost/lunch rundt kl. 11: 2 stk grove rundstykker (frosne fra hatting, de som ser ut som små baguetter). 4 skiver kalkunpålegg og eggerøre av 2 egg. En kiwi rundt kl. 13. Middag rundt kl 15: 2 stekte torskefileter panert i litt mel/egg. Søtpotetfries av ca. 2/3 søtpotet. En stor øse med grønnsaker (frosne). Kvelds rundt 19:30: 3 wasa husman knekkebrød med 1 ss cottage cheese og en liten ts sukkerfritt syltetøy på hver. Drakk vann og pepsi max i tillegg i løpet av dagen. Ser dette ut som normale porsjoner? Er normalt aktiv, går minst en trilletur daglig på 60 min. Ofte 2. Skal begynne å trene styrke 2-3 ganger i uka når treningssentrene åpner igjen😊 Har ikke begynt i jobb igjen etter fødsel enda, begynner om noen uker, jobber i helsevesenet så blir en del trakking. Men da kommer jeg nok til å gå litt mindre turer dager jeg jobber siden pappaen tar seg av trilleturene på dagtid🙈 Anonymkode: 2ede6...837 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Del Skrevet 28. april 2021 Her kommer du til å få et hav av forskjellige svar. Vi er forskjellige, og noen kan spise mer og beholde trivselsvekten, mens andre må spise mindre. Personlig ville jeg ha holdt meg til 1 fiskefilet og 1/3 søtpotet til middag. Jeg spiser ikke kveldsmat, men det er en preferansesak. Siden du spiser frokost og lunsj i ett ser det jo egentlig helt ok ut til kveldsmat, særlig når du har gått så lenge uten mat. Anonymkode: 1f262...221 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiaHI Skrevet 28. april 2021 #3 Del Skrevet 28. april 2021 For meg ser det greit ut. Middagen er kanskje litt stor? Du kan evt minke mengden fisk/søtpotet og øke mengden grønnsaker. Grønnsaker du ikke har tilsatt olje, smør eller andre meieriprodukter kan du nesten spise ubegrenset av. Hvis du pleier å småspise mye og slutter med dette, så tror jeg du kan klare å gå ned i vekt. Det er MYE kalorier i en osteskive eller en håndfull nøtter her og der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Del Skrevet 28. april 2021 Det høtes ikke ut som veldig mye mat, men småspising av nøtter og ost kan øke kaloriinntaket veldig. Rundstykker kan kanskje byttes ut med noe som holder deg mer mett? Havregrøt? Anonymkode: f37f8...233 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Del Skrevet 28. april 2021 Dette høres jo helt greit ut og helt normalt mange kalorier. Spiser du ingenting utenom dette og går mye så vil du gå ned i vekt. Men det spørs jo hvor høy du er også. Jeg hadde gått ned i vekt på dette kostholdet, min venninne på 155cm over bakken hadde gått opp. Anonymkode: 2e47b...ef7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei. Jeg har 8 kg ekstra som jeg vil bli kvitt. Vekta har holdt seg noenlunde stabil siden fødsel for 8 mnd siden. Problemet mitt er ikke at jeg spiser mye sukker og usunn mat, men at jeg spiser MYE av vanlig sunn mat og at jeg småspiser på pålegg, ost, frukt, nøtter etc. I første omgang vil jeg bare prøve å spise mer normale porsjoner og kutte småspisingen, for å se om det er mulig å gå ned noen kg uten å telle kalorier. Kan skrive det jeg spiste i går, og høre om dette høres ut som normale mengder mat? Er dette type kosthold jeg pleier å ha, men har spist en del større porsjoner. Frokost/lunch rundt kl. 11: 2 stk grove rundstykker (frosne fra hatting, de som ser ut som små baguetter). 4 skiver kalkunpålegg og eggerøre av 2 egg. En kiwi rundt kl. 13. Middag rundt kl 15: 2 stekte torskefileter panert i litt mel/egg. Søtpotetfries av ca. 2/3 søtpotet. En stor øse med grønnsaker (frosne). Kvelds rundt 19:30: 3 wasa husman knekkebrød med 1 ss cottage cheese og en liten ts sukkerfritt syltetøy på hver. Drakk vann og pepsi max i tillegg i løpet av dagen. Ser dette ut som normale porsjoner? Er normalt aktiv, går minst en trilletur daglig på 60 min. Ofte 2. Skal begynne å trene styrke 2-3 ganger i uka når treningssentrene åpner igjen😊 Har ikke begynt i jobb igjen etter fødsel enda, begynner om noen uker, jobber i helsevesenet så blir en del trakking. Men da kommer jeg nok til å gå litt mindre turer dager jeg jobber siden pappaen tar seg av trilleturene på dagtid🙈 Anonymkode: 2ede6...837 Jeg ville byttet ut rundstykkene med grovbrød, det sparer deg ca halvparten av kaloriene, siden du også har eggerøre til frokost (hvor mye smør steker du eggerøren i?). Jeg ville også holdt meg til én fiskefilet selv om torsk er relativt kalorifattig. Jeg spiser også kun to knekkebrød. Nå kommer det helt an på din høyde og vekt selvfølgelig. Selve kostholdet ser fint ut, porsjonene må du nesten veie i 1-2 ukers tid for å se om de passer din TDEE (https://tdeecalculator.net). Anonymkode: 990e3...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Del Skrevet 28. april 2021 Jeg hadde gått ned i vekt hadde jeg spist det der. Veier 55 kg og er 170. Sikker på at du ikke spiser mer sånn innimellom enn det der? Og hvor mye brus drikker du? Spiser du aldri godterri? Anonymkode: f00f1...907 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Del Skrevet 28. april 2021 Jeg har også nylig kuttet småspising, spiser nå fire måltider daglig og har for en periode kuttet alt av søtsaker/is/kaker. Spiser måltider ca samme størrelse som deg, det er mye mindre enn jeg pleide å spise, har nok ofte spist det dobbelte tidligere.... Disse måltidsstørrelsene samt kutte småspising har gitt meg en vektnedgang på 7 kg på 6 uker! Så prøv en stund å se om du også får ned! Har blitt veldig overrasket over hvor fort og lett jeg klarte å miste disse 7 kiloene, har nå bare 5 kg igjen yil å nå målet på bmi 23 😊 Anonymkode: 6af8f...789 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 28. april 2021 #9 Del Skrevet 28. april 2021 Syns det ser bra ut jeg. Hvis du nylig har kuttet småspisingen ville jeg sett an effekten av det først. Torskefilet er jo magert og sunt, så synd å bare spise én hvis du egentlig har lyst på to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 28. april 2021 #10 Del Skrevet 28. april 2021 Torskefilet har minimalt med kalorier, så det er ikke der jeg ville kuttet! Spis mer grønnsaker, det var lite av det i det du skrev at du fikk i deg i går. Jeg skal også ned i vekt nå (4kg), og jeg har kuttet frokost og spiser først til lunsj. Da er basisen grønnsaker + kylling eller renskåret svinekjøtt, evt egg. Jeg lager suppe, salat eller omelett med minst 2 grønnsaker i, og spiser en gulrot eller neve sukkererter mens jeg lager maten. Kutt småspising. Her er kjøkkenet stengt mellom måltidene, og mellommåltider liker jeg ikke å ha. Jeg liker å heller spise ordentlige porsjoner og spise skikkelig når jeg først spiser. Alt spørs jo på hvor mye du beveger deg. Er du i aktivitet vil det som regel være appetitt regulerende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #11 Del Skrevet 28. april 2021 Summeer skrev (4 minutter siden): Torskefilet har minimalt med kalorier, så det er ikke der jeg ville kuttet! Spis mer grønnsaker, det var lite av det i det du skrev at du fikk i deg i går. Jeg skal også ned i vekt nå (4kg), og jeg har kuttet frokost og spiser først til lunsj. Da er basisen grønnsaker + kylling eller renskåret svinekjøtt, evt egg. Jeg lager suppe, salat eller omelett med minst 2 grønnsaker i, og spiser en gulrot eller neve sukkererter mens jeg lager maten. Kutt småspising. Her er kjøkkenet stengt mellom måltidene, og mellommåltider liker jeg ikke å ha. Jeg liker å heller spise ordentlige porsjoner og spise skikkelig når jeg først spiser. Alt spørs jo på hvor mye du beveger deg. Er du i aktivitet vil det som regel være appetitt regulerende. Jeg antar vel at dette er en normal porsjon for annen mat enn torsk også. Anonymkode: 1f262...221 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 28. april 2021 #12 Del Skrevet 28. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg antar vel at dette er en normal porsjon for annen mat enn torsk også. Anonymkode: 1f262...221 Så fordi hun sider to torskefileter antar du at hun spiser to biffer, eller hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Del Skrevet 28. april 2021 Jeg regnet på kaloriinntaket mitt og det som tippet meg over (med god margin) var nøtter. De er sunn men har mange kalorier. Anonymkode: 97070...c21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Del Skrevet 28. april 2021 Albbas skrev (9 minutter siden): Så fordi hun sider to torskefileter antar du at hun spiser to biffer, eller hva? Det avhenger jo av størrelsen på biffene. Men jeg antar at mengden hun spiser er tilsvarende lik ja. Anonymkode: 1f262...221 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 28. april 2021 #15 Del Skrevet 28. april 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det avhenger jo av størrelsen på biffene. Men jeg antar at mengden hun spiser er tilsvarende lik ja. Anonymkode: 1f262...221 🤭 Altså, en biff er LANGT mer mettende enn en (eller to) torskefileter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Del Skrevet 28. april 2021 Vi må nesten vite hvor høy du er og hvor aktiv du er ila dagen TS Anonymkode: 8b86f...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Del Skrevet 28. april 2021 MiaHI skrev (8 timer siden): For meg ser det greit ut. Middagen er kanskje litt stor? Du kan evt minke mengden fisk/søtpotet og øke mengden grønnsaker. Grønnsaker du ikke har tilsatt olje, smør eller andre meieriprodukter kan du nesten spise ubegrenset av. Hvis du pleier å småspise mye og slutter med dette, så tror jeg du kan klare å gå ned i vekt. Det er MYE kalorier i en osteskive eller en håndfull nøtter her og der! Dette. Folk vil bli overrasket om de regner på hva de får i seg ved småspising. En latte her, neve nøtter der, par twist fra den som hadde med seg på jobb. Når man kutter ut all spising mellom måltidene så kan man spise seg skikkelig god og mett 2 ganger til dagen med en lettere frokost. Funker for meg å holde vekten etter nedgang. Jeg teller ikke kalorier lengre, spiser hva jeg vil til lunsj og middag. Spiser jeg godteri så er det et måltid i seg selv. Anonymkode: 5a4eb...615 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #18 Del Skrevet 28. april 2021 Jeg spiser omtrent halvparten, men er ganske liten. 157 høy, 48 kg. Et rundstykke, ett egg...osv, et fiskestykke...det er vanlig porsjon for meg. Vet ikke hvor stor du er, og om du trenger mer, men jeg blr ha 15-1600 kalorier minst fordi jeg har en relativt aktiv jobb (kroppsøvingslærer) må spise mer om jeg trener i tillegg. Anonymkode: 8657a...efc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Del Skrevet 28. april 2021 Jeg hadde helt klart gått opp i vekt av et sånt kosthold, men jeg tror det er meg det er noe feil med og ikke menyen din. Du spiser forøvrig absurd lite grønnsaker. Anonymkode: efb4c...9d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #20 Del Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg hadde helt klart gått opp i vekt av et sånt kosthold, men jeg tror det er meg det er noe feil med og ikke menyen din. Du spiser forøvrig absurd lite grønnsaker. Anonymkode: efb4c...9d6 Enig i dette Anonymkode: 397fc...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå