Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal leie ut til mine foreldre, og forstår det slik at dette kan gjøres skattefritt. Dersom de dekker løpende kostnader, så er det skattefritt. Dersom jeg leier ut for markedsleie må det skattes. I listen over løpende kostnader er vedlikehold, felleskostnader til sameie og strøm, men hva med lånekostnader? 

Noen som kan noe om dette? Er det en måte jeg kan leie ut skattefritt, eller blir det automatisk med skatt når foreldrene mine også skal betale lån og renter? 

Anonymkode: d6573...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal leie ut til noen (og tjene på det) må du skatte.

Dersom du lar foreldrene dine bo der gratis så skatter du vel ikke.

Dersom dine foreldre årlig gir deg en gave/arv er det jo vanskelig å bevise at dette er leie, selv om det vel vil sortere innunder skattesnusk.

AnonymBruker
Skrevet

Overskuddsberegningen for utleie er ikke inkludert avdrag og renter. 

Feks. din foreldre betaler ditt avdrag 7000,-, dine renter 1000, andre kostnader 5000,- tilsammen 13000,-. 

Skattepliktig overskudd blir 13000,- minus 5000,- = 8000,-. 

Du får fradrag for renteutgifter på en egen post i skattemeldingen. 

Anonymkode: e1991...e2d

AnonymBruker
Skrevet
ekkoet skrev (2 timer siden):

Om du skal leie ut til noen (og tjene på det) må du skatte.

Dersom du lar foreldrene dine bo der gratis så skatter du vel ikke.

Dersom dine foreldre årlig gir deg en gave/arv er det jo vanskelig å bevise at dette er leie, selv om det vel vil sortere innunder skattesnusk.

Tenkte at de skal betale faktiske utgifter, så jeg tjener jo ingenting. Men tenkte og at de skulle betale lån og renter i tillegg til felleskostnader og strøm. 

Tror nok det beste er å ta en telefon til skatteetaten, har ingenting i mot å skatte for det, men så at det var noen unntak når det var til nær familie 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overskuddsberegningen for utleie er ikke inkludert avdrag og renter. 

Feks. din foreldre betaler ditt avdrag 7000,-, dine renter 1000, andre kostnader 5000,- tilsammen 13000,-. 

Skattepliktig overskudd blir 13000,- minus 5000,- = 8000,-. 

Du får fradrag for renteutgifter på en egen post i skattemeldingen. 

Anonymkode: e1991...e2d

Takk for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også nysgjerrig på dette. Jeg vurderer å kjøpe en leilighet som min mor kan bo "gratis" i (dvs. hun betaler felleskostnader, strøm o.l.). Har ikke satt meg inn i reglene, foreløpig er dette bare noe familien diskuterer. Søsknene mine er imot dette fordi de mener det er urettferdig at jeg skal tjene på moren vår ved at jeg får en stabil "leietager" i en sekundærbolig. Jeg skjønner ikke tankegangen deres, for mitt tilbud er ikke basert på at jeg skal tjene noe, tvert imot må jeg vel skatte pga. formue i sekundærbolig? Jeg har tilbudt dette fordi moren vår leier en gammel men dyr sokkelleilighet hvor hun mistrives, og hun har ikke råd til noe annet hvis hun skal fortsette å bo i nærheten av oss barn og barnebarn. Så jeg har tenkt at eneste løsning for at hun skal få bo i en moderne leilighet er at jeg stiller med egenkapitalen og så betaler hun de løpende utgiftene. 

Anonymkode: 8f08c...bbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenkte at de skal betale faktiske utgifter, så jeg tjener jo ingenting. Men tenkte og at de skulle betale lån og renter i tillegg til felleskostnader og strøm. 

Tror nok det beste er å ta en telefon til skatteetaten, har ingenting i mot å skatte for det, men så at det var noen unntak når det var til nær familie 

Dersom de betaler avdrag på lånet ditt så tjener du jo på det ? :klo: 

Anonymkode: 0dff4...597

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...