Gå til innhold

Innetid, ungdomskolen! Dere med 14-15åringer...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når setter man innetid? Fler foreldre i klassen ønsker en felles tid altså kl 21! Jeg syns det er noe tidlig spesielt nå som de kanskje letter litt på tiltakene, og sommerkveldene kommer. 
Jeg er ikke selv oppdratt med innetider, men mere send en sms hvor du er, ring om det er noe og avtale om innetid kunne være om jeg skulle litt lengre avgårde fks.. jeg ønsker dette for mine barn også å kunne være fleksibel, møtes på halvveien og gi dem litt og litt mere frihet..men så må vi da følge felles regler? 
skjønner at d kommer an på hvor man bor, her er det veldig godt miljø, stille og rolig . Lite rus og for det meste ganske velstående familier..  tar gjerne mot tanker🌼

Anonymkode: 08dee...cff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi diskuterer akkurat det samme i vårt nærmiljø :) 

Her har vi satt innetiden til 21.30-22.00 i ukedagene (når det er skole dagen etterpå). 
Innetid i helgene er 23.00-23-30, om de ikke er inne hos kompiser. Om de er hjemme hos kompiser og feks spiller e.l kan innetiden utvides. Men da må det avtales og holdes kontakt. 

Anonymkode: 79182...91b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi diskuterer akkurat det samme i vårt nærmiljø :) 

Her har vi satt innetiden til 21.30-22.00 i ukedagene (når det er skole dagen etterpå). 
Innetid i helgene er 23.00-23-30, om de ikke er inne hos kompiser. Om de er hjemme hos kompiser og feks spiller e.l kan innetiden utvides. Men da må det avtales og holdes kontakt. 

Anonymkode: 79182...91b

Det er omtrent reglene her også (altså hjemme hos oss). Men det er ikke helt fast, vi kan avtale annet også. Jeg er ikke interessert i noen slags felles regler med hele klassen, og det har ikke vært foreslått heller. 

Anonymkode: 58288...51e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lite rus og for det meste ganske velstående familier..

DET er ihvertfall ganske irrelevant. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

DET er ihvertfall ganske irrelevant. 

Det er det faktisk IKKE!

😂 i miljøer der det er mye rus i omløp kan de bli introdusert veldig tidlig, miljøet jobber mer å rekruttere unge gutter og jenter til å bli «løpegutter» for gjengene. Dette vet jeg mye om derfor har jeg litt den innstillingen . Det med velstående familier trenger ikke ha så mye å si kan jeg være litt enig i men igjen, er en grunn til at vi ikke bor på Grorud for å si det sånn😅

AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvfølgelig sette hvilke regler du vil for ungene dine, men det er meningsløst for dem å få være ute så lenge de vil når kompisene må hjem kl 21. :) 

Anonymkode: aaa97...375

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når setter man innetid? Fler foreldre i klassen ønsker en felles tid altså kl 21! Jeg syns det er noe tidlig spesielt nå som de kanskje letter litt på tiltakene, og sommerkveldene kommer. 
Jeg er ikke selv oppdratt med innetider, men mere send en sms hvor du er, ring om det er noe og avtale om innetid kunne være om jeg skulle litt lengre avgårde fks.. jeg ønsker dette for mine barn også å kunne være fleksibel, møtes på halvveien og gi dem litt og litt mere frihet..men så må vi da følge felles regler? 
skjønner at d kommer an på hvor man bor, her er det veldig godt miljø, stille og rolig . Lite rus og for det meste ganske velstående familier..  tar gjerne mot tanker🌼

Jeg lurer på hvorfor ungdommene vil ha mindre søvnbehov når miljøet er stille og rolig, lite rus, og har velstående familier?

Jeg tenker dere bør se på litt mer enn miljø.

Hvor mange timers søvn trenger ungdommer generelt for å fungere optimalt i undervisningssituasjon?
(Helsemyndighetene anbefaler 8-9 timer, men med noen individuelle tilpasninger)

Når må ungdommen stå opp neste dag?
Kl 7?   Da bør de fleste være i seng kl 22-22.30.
Så tenker vi da på at de må ha litt tid å klargjøre seg for natta, og da er ikke innetid mellom kl 21 og 21.30 så veldig dumt.

Forskere finner stadig bekreftelser på hvor viktig nok søvn er for utvikling av hjernen, prestasjon og helse.

Anonymkode: 6427f...05a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er det faktisk IKKE!

😂 i miljøer der det er mye rus i omløp kan de bli introdusert veldig tidlig, miljøet jobber mer å rekruttere unge gutter og jenter til å bli «løpegutter» for gjengene. Dette vet jeg mye om derfor har jeg litt den innstillingen . Det med velstående familier trenger ikke ha så mye å si kan jeg være litt enig i men igjen, er en grunn til at vi ikke bor på Grorud for å si det sånn😅

Da er du fryktelig naiv. Dette skjer i så og si alle bydeler og miljøet i Norge for tiden. Og mye på dagtid, ikke kveldstid. Tidene har forandret seg. Og mye har blitt verre etter korona kom.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Wow. Velstående ja. De pappaguttene har nok penger til å ruse seg..

Anonymkode: 4ce3a...78b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns innetid kl. 22 er fryktelig seint. Når er de egentlig i seng da? Kl. 23? For de skal vel spise, evt dusje og ordne seg når de kommer hjem? Og kl. 23 er for seint i seng i den alderen. Så sovner de vel ikke før tidligst halv tolv. Syns kl. 21 er mye mer fornuftig. Søvnbehovet er det samme selv om  det er lysere kvelder.

Anonymkode: 4b4c7...815

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt uaktuelt med felles regler 

innetid kl 22

helg kl 23/24

Anonymkode: 8b5b1...9f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns innetid kl. 22 er fryktelig seint. Når er de egentlig i seng da? Kl. 23? For de skal vel spise, evt dusje og ordne seg når de kommer hjem? Og kl. 23 er for seint i seng i den alderen. Så sovner de vel ikke før tidligst halv tolv. Syns kl. 21 er mye mer fornuftig. Søvnbehovet er det samme selv om  det er lysere kvelder.

Kl 21 for 15-åring????hjelpes

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kl 21 for 15-åring????hjelpes

På en vanlig skoledag der de må opp kl. 06 så syns jeg det er helt greit, ja.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Oj! Det var tidlig. Vi bor på «bygda», her er innetid for de fleste 10.klassingene rundt 02 (så lenge foreldre vet hvor de er, og ungdommen er tilgjengelig på tlf)

I helgene da, vel og merke😅

Endret av sstinemor
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På en vanlig skoledag der de må opp kl. 06 så syns jeg det er helt greit, ja.

Er det helg blir det selvfølgelig noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke innetid, men vår 14-åring (8.klasse) legger seg kl 21.30. 21 høres veldig fornuftig ut i "denne velstående bydelen". 

Det er rus i alle miljøer og masse i velstående familier. Veldig rar bemerkning av deg. 

Som noen sa oppe her, så vil du vel ikke at ungen din skal være ute lengre enn vennene sine.

Anonymkode: 1ff7a...66a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vår straks 17 år gamle datter har innetid på 21 de dagene det er skole. I helgene 24.00 men da vet vi alltid hvor hun er og hvem hun er sammen med.  Det virker som de fleste på hennes alder har omtrent samme grenser. Går første året på vgs.

Anonymkode: b7cca...313

AnonymBruker
Skrevet

22/2230. Legger seg stort sett med en gang h*n kommer hjem. 

i helgene sier vi midnatt, men gjør de noe spesielt så kan de godt være lenger så lenge vi har kontroll på hvor de er.

Anonymkode: 6b7c2...535

AnonymBruker
Skrevet

Når legger dere foreldre dere? Jeg vil gjerne legge meg senest 22.30 både ukedager og helg. Kan ikke sove så lenge ungene er ute å farter...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har ikke innetid, men vår 14-åring (8.klasse) legger seg kl 21.30. 21 høres veldig fornuftig ut i "denne velstående bydelen". 

Det er rus i alle miljøer og masse i velstående familier. Veldig rar bemerkning av deg. 

Som noen sa oppe her, så vil du vel ikke at ungen din skal være ute lengre enn vennene sine.

Ts burde kanskje ha omformulert det til noe ala "de fleste voksne har høyere utdanning og er i jobb" for det er mer beskyttende enn å bare "være velstående" - det er et litt ullent begrep. Alle som jobber med barn vet at rus forekommer i alle miljøer. Men kanskje en opphopning i ytterpunktene? Dvs. de veldig rike og snobbete + lavinntektsfamiliene. 

Jeg skjønner hva ts mener, og ser også dette selv i min jobb. Jobber i en kommune med mange Navere og aleneforeldre, nesten ingen øvre middelklasse eller "rikinger" - og mange her er forferdelig dårlige til å følge opp barna sine! Det er mye "det er så koselig å være venninne med barna!" og lite grensesetting, selv på barn med helt åpenbare behov for det. Har jobbet i de (mye) mer velstående nabokommunene og det ER forskjell altså. Mer rus i den kommunen jeg jobber nå - dette er tall jeg får rett fra politiet og barnevernet i kommunen.. 

Anonymkode: 7426c...755

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...