Møretausa Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Hei Vi kikket på valper i går, og skal i dag bestemme oss for om vi ønsker å reservere enn hannhund eller en tispe. Begge to var helt nydelige😍 Jeg har hatt 2 hannhunder fra før, men aldri hatt tispe. Derfor lurer jeg; Hvilke fordeler/minuser er det med hannhund vs tispe?
gmail Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Jeg har hatt begge deler , flere av de og jeg kommer aldri til å ha hannhund igjen, eller hund igjen i det hele, pga allergi men kunne jeg hatt det hadde det vært tispe.. Nå vet ikke jeg hvilken størrelse dere skal ha men vi har bare hatt større raser, mannen min liker best hannhunder. Men for meg som drev med utstilling var det hannhunder som la opp til bøll. De er mer temperaments fulle . Og de krever gjerne en litt mer striks hånd, ( snakker ikke om vold her altså) mens igjen tispene har løpetid og ikke alle er like flinke å vaske seg så det kan bli litt søl. Men tispene er som regel mykere. 1
skreppamedleppa Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 (endret) Nå er det mangen andre som garantert har mye mer peiling enn meg.. Men med hanhund; vi bor i et rolig området og har opplæring på at alle hunder vi har skal kunne gå både uten og i bånd samt bruks og lydighet trening. Har hatt 2 hun og 3 hanhunder. Den største forskjellen er løpe tiden for vår del. Der synes jeg det er bedre med tispen. Ja hun sliter med "falsk svangerskap", der hun reirer og er små deprimert noe flesteparten av tisper er. Men hun stikker aldri av, hun holder oss alltid til oss, aldri noe klynking, mens hannhunder har et instinkt som selvsagt gjør at de klynker/bjeffer/uler og stikker av når løpetid på × antall hunder er i nærheten.. Det går an å overstyre, om en jobber med hunden!. Viss en ikke bor på landet med 0 andre hunder er det greit, men ellers; mnæ..Noen tisper er flinke å vaske seg når de har løpetid, mens for noen er det nødvendig med en "bleie", av tøy hvor en fester et truseinnlegg i, ikke noe bigg fuss, det er bare slik det er. Den tispen vi har nå er det ikke noe problem, mens den andre vi hadde hadde vi et slikt tøybind til. Både hun og han har vært rolige, lite utagering osv, så sånn sett ingen forskjell. Endret 28. april 2021 av skreppamedleppa 1
Møretausa Skrevet 28. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 28. april 2021 Tusen takk for svar! Vår forrige hund markerte mye, også inne, og stakk av hvis han fikk mulighet til det. Det er dette jeg er mest redd for angående hanhund. Kanskje det er på tide å prøve en tispe...de høres litt roligere ut. Tar gjerne imot flere innspill også:)
Min_hund_er_Grå Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Jeg har hatt begge deler. Største forskjellen for min del er at tispene har løpetid 2-3 ganger i året hvor det da er ca 21 dager med blod vask. Kan kreve litt mer å trenge igjennom til en hannhund som har fått løpetid i nesa. Dette med markering og å stikke av er en lydighets ting og ikke slik sett kjønnsbetinget. Jeg har brukshunder som brukes i en av de mer sammensatte hundesportene vi har her i landet og jeg har ikke merket forskjell på kjønnene her. For min del når det kommer til neste hund så er kjønn lengre ned på lista over kvaliteter i hunden. (et unntak er om man skal ha flere hunder i husstanden, det er lettere med blanding av kjønna enn 2 av samme.) Når det gjelder kos og hengivenhet så er dette for meg mer individ enn kjønn. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Har begge deler, og foretrekker tispe. Tisper er stort sett roligere, holder seg nærmere når de går løs, de blir ikke hauset opp av løpetisper året rundt, og de utfordrer deg og andre hunder langt mindre. Har ingen tvil om at jeg heretter kun vil ha tisper. Anonymkode: 9755d...67f 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Hadde hannhund, ukastert, og aldri opplevd at han har ult eller stukket av når det var løpetid. Han markerte ikke noe særlig, bortsett fra på tur. Hadde aldri orket blodsøl under løpetid, så hadde ikke valgt tippe neste gang jeg skal ha hund. Opplever ofte også tisper som "sure" i forhold til hannhunder. Anonymkode: 4d48a...c79 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Opplever oftere at hannhunder ikke går overens/ikke tåler hverandre enn det jeg gjør med tisper. Anonymkode: 40af0...1ef 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Jeg foretrekker tisper. Føler at jeg knytter sterkere bånd til tisper, også slipper man at de blir smågærne hver gang det er en løpsk tispe i nærheten. Det er derfor lettere å holde kontakten ute, siden de ikke slenger igjen ørene hver gang de lukter en løpsk tispe, eller må markere her og der. Å slenge en truse på tispa når den har løpetid er, for meg, ikke en stor jobb. Tisper kan jo være litt mer lunefulle, men det liker jeg. Anonymkode: 9abab...f25 3
Fhuzzy Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 Jeg hadde en hannhund før og har ei tispe nå. Jeg anbefaler tispe på det varmeste! Jeg kommer nok til å skaffe enda en hund etter denne, og det blir selvfølgelig ei ny tispe 😍 Min erfaring er at tisper er generelt roligere, lettere å trene og lettere å sosialisere med andre hunder. Veldig spent på hva slags rase dere skal skaffe? 1
Frkvilikke Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 Jeg opplever at både tisper og hannhunder kan være sure, det kommer vel an på individet og hvor godt du sosialiserer. 2
Møretausa Skrevet 28. april 2021 Forfatter #12 Skrevet 28. april 2021 Da har vi reservert en valp, og valget falt på tispe denne gangen. Hun var nydelig og da, og veldig tillitsfull:) Det er blandingsvalper; mellom Bichon havanais, Volpino og Jack Russel. Vi gleder oss som en hel barnehage🥰 Tusen takk for input alle sammen, det gjorde avgjørelsen litt lettere🙂 2
Fhuzzy Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 Møretausa skrev (1 minutt siden): Da har vi reservert en valp, og valget falt på tispe denne gangen. Hun var nydelig og da, og veldig tillitsfull:) Det er blandingsvalper; mellom Bichon havanais, Volpino og Jack Russel. Vi gleder oss som en hel barnehage🥰 Tusen takk for input alle sammen, det gjorde avgjørelsen litt lettere🙂 Gratulerer så mye 😍 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 Jeg foretrekker tisper av mange grunner. De modnes mye raskere og man slipper endel av hannhundtullet i puberteten. Endel tisper kan være litt alvorlige, men jeg foretrekker dette framfor "svevende" hannhunder som tar livet som en lek. Anonymkode: 7b627...b18 1
Myrmica Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 Min_hund_er_Grå skrev (5 timer siden): Største forskjellen for min del er at tispene har løpetid 2-3 ganger i året hvor det da er ca 21 dager med blod vask. Her har vi løpetid en gang i året, og ca 4 dager med blodvask (de dråpene hun ikke vasker selv) 😊 Jeg har hatt begge kjønn, men nå har preferansen falt på tisper, som nok blir det jeg velger neste gang. Men det er en smakssak, og personlighet og lynne er i grunn hakket viktigere enn kjønn. 2
Møretausa Skrevet 28. april 2021 Forfatter #16 Skrevet 28. april 2021 Fhuzzy skrev (53 minutter siden): Gratulerer så mye 😍 Takk😍
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 En grei hannhund er en super hund Men jeg liker tisper best personlig. Løpetid er litt styr, men det er bare noen uker i året. Noen tisper blir litt hormonelle, har hatt både flaks og uflaks der. Anonymkode: fc9d3...bb1
Arx Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 Jeg har tispe nr 2 og kommer til å fortsette med det, men tenker det er litt smak og behag også. Har uten å ville det alltid endt opp med hopper på hestefronten også, går på kjemi. Min løper hver 8 mnd, og blør kun merkbart første uka.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 Personlig foretrekker jeg tisper. Ulempen med tisper er løpetid og 'blodbad'. Men generelt sett syns jeg tispene vi har hatt har vært roligere, og det har vært slitsomt med hannhund som har fått lukten av løpetidtispe. Selv om hannhunden også ble en rolig og fin hund, bare han kom over valpetiden Anonymkode: 34c27...e19
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 Foretrekker alltid hanndyr faktisk. Synes de er mye enklere å ha med å gjøre og ofte mer rampete. Tisper og andre hunndyr kan være litt "bitchy" synes jeg. Det kan jo selvsagt være helt tilfeldig. Frykten for tisper er at så mange utvikler livmorbetennelse og at de har løpetid med gris. Med hanner så er det selvsagt løpetid etc. Men har selv en kastrert hund som er helt uproblematisk. Det eneste er markeringen. Det er vel mer smak og behag Anonymkode: 83cd6...47b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå