AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Jeg mottar for tiden sosialstønad, som ikke er store summen. Jeg har akkurat sendt inn søknad om ufør. Skal straks legge huset ut for salg, og hvis det blir solgt for takst vil jeg sitte igjen med ca. 300.000,-. Jeg har ingen jeg kan bo oss frem til jeg finner meg et nytt, og lurer på om noen har noen gode råd? Aner ikke hva jeg skal gjøre. Vil jeg kunne søke lån hos husbanken til å kunne kjøpe en leilighet? Anonymkode: 1dac8...eb1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Med 300k på konto får du ikke noe sosialhjelp. Du kan finne en leilighet å leie. Med en uførsøknad inne, må du nok vente til den behandlet og innvilget før du kan få lån av husbanken. Det trengs en fast inntekt, noe du pr i dag ikke har. Du kan finne en leilighet å leie. Anonymkode: 47a7d...553 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 Hvorfor selge nå? Det virker ikke lurt Anonymkode: 97f45...c44 4
Blomsterpotta Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Vent med å selge ellers må du bruke av de 300K for å klare deg. Du får ikke en eneste krone på sosialen hvis du har egne penger. Det spiller ingen rolle om det er penger du vil bruke til ny bolig. NAV bryr seg ikke om dine planer. 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Om du har noen som helst mulighet til å beholde huset, så ville jeg gjort det. Du vil måtte bruke opp en evt fortjeneste ved salg, før du får videreført sosialstønad. Uføretrygd er det lang behandlingstid på, og dessverre ingen garanti å få godkjent ved første søknad. Er huset for dyrt å sitte på - hva med å leie ut? Du vil få reduksjon i sosialstønad tilsvarende leieinntekter, men du slipper i minste fall å bruke opp fortjenesten etter salg. Anonymkode: 20944...31f 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 Jeg ville ventet med å selge huset til du har en varig inntekt eller stønad fra nav. Du vil ikke motta en kr av NAV med 300000 på konto. Anonymkode: 5bba2...e59 1
Gjest Snøkvit Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 (endret) Beholde huset litt til? Endret 28. april 2021 av Snøkvit Feil
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Snøkvit skrev (1 minutt siden): Problemet er at jeg og min samboer har gått fra hverandre, så vi må selge 😔 Er det ingen mulighet for at dere kan fortsette å bo i samme bolig fram til du har fått innvilget ufør? Evt. at en av dere bor der og dere kan vente litt med salget? Anonymkode: 8dce9...13d
Brunello Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Hvorfor får TS råd om å ikke selge huset? Hun plikter å gjøre det. Kan hun forsørge seg selv, er det ikke samfunnets oppgave å betale for hennes livsopphold. At hun ikke har råd til å kjøpe hus senere er ikke relevant. Da får hun leie. 300 000,- er nok til mange års leie utenfor de mest sentrale strøkene. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 TS kan fint leie ut huset en periode, og leve av leieinntekter + utfyllende sosialstønad. Anonymkode: 20944...31f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #11 Skrevet 29. april 2021 Hvorfor får du sosial stønad når du venter på uføretrygd? Får du ikke AAP mens du venter? Anonymkode: c3510...f14
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #12 Skrevet 29. april 2021 22 hours ago, Brunello said: Hvorfor får TS råd om å ikke selge huset? Hun plikter å gjøre det. Kan hun forsørge seg selv, er det ikke samfunnets oppgave å betale for hennes livsopphold. At hun ikke har råd til å kjøpe hus senere er ikke relevant. Da får hun leie. 300 000,- er nok til mange års leie utenfor de mest sentrale strøkene. Fordi på sikt vil det gi mer fattigdom, noe som vil skade norsk økonomi på sikt. Dess mer fattig, dess mindre sjanse er det at personen kommer seg tilbake i full jobb og full funksjonell i samfunnet. Det føles kanskje bra å tenke at de som er fattige og sliter må selge sin bolig, men rasjonelt sett gir det statistisk lavere sjans for at ts vil klare stable seg på beina igjen. Vi ser mer rusmisbruk, mer arbeidsledighet og mer fysisk og mental sykdom i gruppen fattige. Anonymkode: 97f45...c44 3
Gjest Smeltemann Skrevet 29. april 2021 #13 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): TS kan fint leie ut huset en periode, og leve av leieinntekter + utfyllende sosialstønad. Anonymkode: 20944...31f Hørtes genialt ut.....
Brunello Skrevet 29. april 2021 #14 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi på sikt vil det gi mer fattigdom, noe som vil skade norsk økonomi på sikt. Dess mer fattig, dess mindre sjanse er det at personen kommer seg tilbake i full jobb og full funksjonell i samfunnet. Det føles kanskje bra å tenke at de som er fattige og sliter må selge sin bolig, men rasjonelt sett gir det statistisk lavere sjans for at ts vil klare stable seg på beina igjen. Vi ser mer rusmisbruk, mer arbeidsledighet og mer fysisk og mental sykdom i gruppen fattige. Anonymkode: 97f45...c44 Hvorfor skal fattige bruke penger på vedlikehold av bolig? Det er mye bedre at de bor i leide boliger de kan flytte fra når vedlikeholdskostnadene kommer. Boligsparing er i realiteten sparing til neste generasjon som arv. Problemet i Norge er at alle skal eie. Hadde vært bedre med flere utleieboliger. 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #15 Skrevet 29. april 2021 Brunello skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal fattige bruke penger på vedlikehold av bolig? Det er mye bedre at de bor i leide boliger de kan flytte fra når vedlikeholdskostnadene kommer. Boligsparing er i realiteten sparing til neste generasjon som arv. Problemet i Norge er at alle skal eie. Hadde vært bedre med flere utleieboliger. Boligsparing er å investere i sin egen trygghet, å ha et hjem som er ditt og som man ikke risikerer å bli kastet ut av. Det gjør at en har mer overskudd til å jobbe eller gjøre det som kreves for å bli frisk. Hjemmet ditt er fundamentet i livet ditt. Du skjønner vel at det er mer krevende å håndtere utgifter som går i lomma på andre, pluss helseutfordringer, vs å håndtere utgifter som går til å investere i egen trygghet og stabilitet, pluss helseutfordringer. Over tid er leie en fattigdomsfelle Anonymkode: 35d09...3f5
Brunello Skrevet 29. april 2021 #16 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Boligsparing er å investere i sin egen trygghet, å ha et hjem som er ditt og som man ikke risikerer å bli kastet ut av. Det gjør at en har mer overskudd til å jobbe eller gjøre det som kreves for å bli frisk. Hjemmet ditt er fundamentet i livet ditt. Du skjønner vel at det er mer krevende å håndtere utgifter som går i lomma på andre, pluss helseutfordringer, vs å håndtere utgifter som går til å investere i egen trygghet og stabilitet, pluss helseutfordringer. Over tid er leie en fattigdomsfelle Anonymkode: 35d09...3f5 Leie over tid er løsningen for store deler av befolkningen i alle andre land enn Norge. Det fungerer aldeles utmerket.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #17 Skrevet 29. april 2021 Brunello skrev (19 minutter siden): Leie over tid er løsningen for store deler av befolkningen i alle andre land enn Norge. Det fungerer aldeles utmerket. Ja det vet ikke jeg, men nå bor jo vi i Norge, som er som det er. Med skatteincentiver for å eie. At du sparer opp pengene dine i bolig og kan gi videre tryggheten de er til neste generasjon. Kanskje noen liker friheten ved å leie, og være prisgitt en forhåpentligvis stabil huseier. Men hadde det svært tøft i de 15 årene jeg leide på nesten like mange steder, mest mtp at det var ikke mitt hjem sånn egentlig, og at pengene mine gikk til andre. Anonymkode: 35d09...3f5
Brunello Skrevet 29. april 2021 #18 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja det vet ikke jeg, men nå bor jo vi i Norge, som er som det er. Med skatteincentiver for å eie. At du sparer opp pengene dine i bolig og kan gi videre tryggheten de er til neste generasjon. Kanskje noen liker friheten ved å leie, og være prisgitt en forhåpentligvis stabil huseier. Men hadde det svært tøft i de 15 årene jeg leide på nesten like mange steder, mest mtp at det var ikke mitt hjem sånn egentlig, og at pengene mine gikk til andre. Anonymkode: 35d09...3f5 Det er ikke opp til oss andre å tilrettelegge for at det blir arv etter mennesker som ikke tjener nok selv. Å leie ut bolig er ikke så innbringende som en del later til å tro. Hadde det ikke vært verdistigning, ville ikke utleie vært veldig lønnsomt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå