AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Hei! jeg og samboer har et barn på 16 mnd, og jeg er 4 mnd på vei med neste. Jeg har vondt i bekkenet og er mye sliten og sykemeldt på grunn av det og at jeg begynte å utvikle svangerskapsdepresjon. Samboer jobber hardt hver dag og er mye sliten. Han sover dårlig på natta og sliter med å sovne når han har våkna. Jeg våkner lett og sovner lett. jeg leser til stadighet om par hvor partneren til den gravide tar barnet om natta, og lurer på om det er normalt? Datteren vår har fra 0-3 oppvåkninger pm natta, og samboeren min er fast bestemt på at jeg må ta henne fordi jeg er hjemme på dagtid og kan hente meg inn. Jeg får jo ikke noe godt ut av å sove vekk hele dagen og blir ikke særlig opplagt av det heller. Hva er normalt? Har deres samboer tatt barnet om natta mens dere har vært gravide? I helgene deler vi selvsagt. Anonymkode: 27aad...78d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Så lenge du sovner lettere syns jeg du skal ta det meste av natten Anonymkode: fdbdf...3ba 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 Om partneren bryr seg om at den gravide partneren har det bra så. Men selvsagt ikke om han ikke bryr seg, det sier seg selv. Anonymkode: e856a...ce6 2
lillepersilje Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Hvis du går hjemme og som nevnt sovner fortere burde du ta barnet på natten🙂
Boblerone Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Hvorfor skal man absolutt ha barn nr to lurer jeg på. Når partneren er så sliten at han syns nattevåken er så tungt. Blir ikke akkurat mindre av det når neste barn blir født. Når det er sagt, du sliter med svangerskapsdepresjon. Selvfølgelig burde partneren din hjelpe deg mer. 4
lillepersilje Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om partneren bryr seg om at den gravide partneren har det bra så. Men selvsagt ikke om han ikke bryr seg, det sier seg selv. Anonymkode: e856a...ce6 Hvis mannen jobber 7-15, fullt kjør med barn til kl 20, bør han ikke få lov til å få fri en gang i løpet av dagen? Samtidig får TS fri hver ukedag når barnet er levert til bhg til mann og barn kommer hjem. Man kan faktisk ikke sykemelde seg fra egen familie. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Jeg synes at så lenge du går hjemme hver dag og samboeren din er på jobb, så bør du ta nettene. Du kan tross alt hvile og sove litt på dagtid så deler dere heller på det i helgene. Anonymkode: 3dade...e1a 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Jeg har ekstrem svangerskapkvalme og bekkenløsning. Er sykemeldt. Tar barnet på natta selv om jeg er dårlig slik at mannen er uthvilt til jobb. Det kommer tidsnok at ingen av oss får særlig søvn. Anonymkode: 26e62...2f6 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Her tenker jeg dere må se på helheten i Familien AS. Hva skal til for at alle skal ha det bedt mulig. Hvordan gjør dere det om morgenen? Hvis han sliter med nattesøvn og sover mye mindre enn det du gjør når har nettene, kunne du tatt nettene på ukedagene, og så står han opp med barnet og tar morgenene og barnehagelevering slik at du kan sove litt ut på morgenen? Du er jo sykemeldt av en grunn, så jeg tenker det riktige er at dere fordeler ansvar slik dere ville gjort om du var helt frisk og i jobb. Nå er jeg bare delvis sykemeldt da, så blir litt annerledes(men var også 100% sykemeldt en periode), men her tar samboer alle netter. Når barnet våkner etter at vi har lagt oss legger samboer seg inn dit og samsover resten av natta. Før jeg ble gravid tok vi annenhver natt, men samtidig som jeg ble gravid ble det en del urolige netter, og hvis jeg ikke fikk sove ordentlig på natta ble jeg 10 ganger dårligere dagen etter. Da begynte han å ta alle nettene på ukedager og så delte vi helgene. Nå sover både jeg og barnet så dårlig om jeg legger meg inn dit, mens de sover godt om det er samboer, så da synes han det er mer slitsomt når jeg og barnet har sovet dårlig, og har bestemt at han tar alle netter. Anonymkode: 33128...038 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 Jeg synes du stort sett burde ta nettene siden han sliter mer med å sovne. Godt forslag at mannen tar med barnet til barnehagen, så du kan fortsette søvnen uten at hele dagen går til det. Ellers tenker jeg at å sove litt på dagtid mens man er sykemeldt hører med. Anonymkode: 6e38d...bc0
Cer3s Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 Her er jeg enig med mannen din. Er du hjemme på dagtid mens han er på jobb og du har lett for sovne igjen synes jeg det bare er rett og rimelig at det er du som tar deg av natta. Du kan faktisk legge deg igjen når de har reist 😅 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ekstrem svangerskapkvalme og bekkenløsning. Er sykemeldt. Tar barnet på natta selv om jeg er dårlig slik at mannen er uthvilt til jobb. Det kommer tidsnok at ingen av oss får særlig søvn. Anonymkode: 26e62...2f6 Men har du begynnende svangerskapsdepresjon? Jeg ser at ts sin mann er sliten, og det er ikke bra om han blir utbrent heller, men det blir ikke mindre slitsomt for han om ts havner i en depresjon. Anonymkode: 33128...038 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! jeg og samboer har et barn på 16 mnd, og jeg er 4 mnd på vei med neste. Jeg har vondt i bekkenet og er mye sliten og sykemeldt på grunn av det og at jeg begynte å utvikle svangerskapsdepresjon. Samboer jobber hardt hver dag og er mye sliten. Han sover dårlig på natta og sliter med å sovne når han har våkna. Jeg våkner lett og sovner lett. jeg leser til stadighet om par hvor partneren til den gravide tar barnet om natta, og lurer på om det er normalt? Datteren vår har fra 0-3 oppvåkninger pm natta, og samboeren min er fast bestemt på at jeg må ta henne fordi jeg er hjemme på dagtid og kan hente meg inn. Jeg får jo ikke noe godt ut av å sove vekk hele dagen og blir ikke særlig opplagt av det heller. Hva er normalt? Har deres samboer tatt barnet om natta mens dere har vært gravide? I helgene deler vi selvsagt. Anonymkode: 27aad...78d Jeg tenker at du tar barnet på natta. Du sier selv at samboeren din jobber hardt hver dag og er mye sliten. Du er hjemme for tiden og er kun 4 mnd på vei. Det hadde vært noe annet hvis du hadde vært 7-8 mnd på vei. Du må nok bare ta deg sammen og vær mamma for ditt barn. Anonymkode: 4b32a...310 2
Mango Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 Jeg er 5 mnd gravid, samboer jobber dag og jeg stortsett kveldstid, vi har et barn på 2 år. Her sover jeg med ungen(våkner fortsatt mye på nettene) mens samboer sover alene.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 En tar oppvåkninger frem til feks klokka 02.00 og den andre etter, den som har etter 02.00 kan jo feks legge seg litt tidlig. Begge bør få sove hver sin natt i helgen Anonymkode: 0a103...41a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 Her er det ikke noe fasit, det kommer jo helt an på hva som fungerer for sin familie. Jeg er gravid og min mann tar stort sett alltid 2 åringen på natta. Jeg sover veldig lite og dårlig, har vanskelig for å sovne, er sykemeldt pga kraftig bekkenløsning og utmattelse. Jeg trenger å sove mest mulig på natta da jeg ikke får til å sove på dagen. I vårt tilfelle er mannen den som sover godt og lett uansett når på døgnet, og han trenger ikke veldig mye søvn for å fungere på jobb. Dessuten er mannen min mye bedre på å få barnet vårt til å sove, med meg blir det bare tøysing. Men om det passer seg slik prøver jeg allikevel å være oppe med barnet på natta for å avlaste litt. Heldigvis sover hun godt om natta noen netter, så er bare snakk om noen ganger i uka det blir mye opp. Hadde jeg klart å sove på dagen hadde jeg nok ikke hatt noe problem med å sitte hos barnet hver natt, men bekken mitt er veldig vondt, så om det var mye opp og ned og ordne og surre blir det verre 😕 Anonymkode: eb6c7...41f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! jeg og samboer har et barn på 16 mnd, og jeg er 4 mnd på vei med neste. Jeg har vondt i bekkenet og er mye sliten og sykemeldt på grunn av det og at jeg begynte å utvikle svangerskapsdepresjon. Samboer jobber hardt hver dag og er mye sliten. Han sover dårlig på natta og sliter med å sovne når han har våkna. Jeg våkner lett og sovner lett. jeg leser til stadighet om par hvor partneren til den gravide tar barnet om natta, og lurer på om det er normalt? Datteren vår har fra 0-3 oppvåkninger pm natta, og samboeren min er fast bestemt på at jeg må ta henne fordi jeg er hjemme på dagtid og kan hente meg inn. Jeg får jo ikke noe godt ut av å sove vekk hele dagen og blir ikke særlig opplagt av det heller. Hva er normalt? Har deres samboer tatt barnet om natta mens dere har vært gravide? I helgene deler vi selvsagt. Anonymkode: 27aad...78d Selvfølgelig avlaster far, det er da en selvfølge. Mor går gravid og bærer hans barn og babyen i magen og den gravide må tas hensyn til og at han er trøtt fordi han jobber det er jo selvfølgelig det, men at du ikke skulle være like trøtt "selv om han mener du går jo bare hjemme" er bare tull. Det er tøft å gå gravid og det er utmattende og alle svangerskap er forskjellige og det er stor forskjell fra det ene til det andre svangerskapet. Her skal han faktisk bli pappa igjen og siden han slipper unna å bære frem ungen eller føde den eller amme den så kan han jammen meg hjelpe deg ligg med det andre barnet da han skal være like delaktig som deg i hele sullamitten. Hadde du kunnet hadde nå du sprunget og jobba utforbi hjemmet du også men det gjør du ikke her og nå og det er vel ikke så rart når du har blitt gravid når eldste bare var 12mnd gammel og har kranglete bekken og begynnende svangerskapsdepresjon. Her må han se forbi hvem som har påtvungne jobbtimer og se at det å gå hjemme med en liten en og være gravid med neste samtidig som helsa ikke er på det beste er ikke det spor mindre slitsomt enn en fulltidsjobb. Hilsen mamma med 3 små og tette barn og 100% turnusarbeid i helsevesenet OG ene barnet med et syndrom+++. Anonymkode: 7e108...aab
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 Rettelse: hjelpe deg LITT ikke LIGG. Det ble feil bokstav. Anonymkode: 7e108...aab
jaromei Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 Jeg tror det ene er like normalt som det andre i denne situasjonen. For oss (jeg er 5 mnd på vei, hjemmeværende med en på 18 mnd) fungerer det best når jeg tar sønnen vår på natten. Jeg legger sønnen vår på sitt eget rom på kvelden, men sliter en del med bekkensmerter, så når vi voksne legger oss for kvelden tar mannen min babycallen, og når minsten våkner, henter mannen min ham inn til meg, også samsover vi resten av natten. Mannen min sover på eget rom for å få mest og best mulig søvn, siden han tross alt jobber. Det er absolutt slitsomt, da vi har en gutt som våkner en del gjennom natta, men mannen min hjelper meg med avlastning, i form av at han hjelper mye med husarbeid feks. Og jeg får gjerne sove litt lenger en gang i blant i helga også. Eller at han samsover med gutten i helga. Alt ettersom hva jeg trenger. Jeg tror det viktigste er å prate sammen og finne løsningene som er best for en selv. Hvordan andre gjør det har jo egentlig ingen relevans for dere 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå