AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Del Skrevet 28. april 2021 Sukkeravhengighet er omdiskutert. Men når en ser på kriteriene for avhengighet fra WHO, hvor mange oppfyller disse når en setter inn sukkerholdig mat som substans? For min del fylte jeg vel 4 eller 5 av kriteriene: Diagnosen er knyttet til at man oppfyller minimum tre av seks kriterier: et sterkt ønske om eller følelse av tvang til å innta substansen problemer med å kontrollere bruk, mengde og tidspunkt abstinensproblemer toleranseutvikling økende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser som følge av bruken at den økende bruken opprettholdes til tross for åpenbare tegn på negative konsekvenser. Jeg sluttet tvert å spise snacks og godteri for noen måneder siden. Mange kan nok spise det kontrollert, og i små mengder. Det kunne ikke jeg for det trigget behov for mere. Fikk en aha-opplevelse når jeg så disse kriteriene. Anonymkode: 77723...b9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sukkeravhengighet er omdiskutert. Men når en ser på kriteriene for avhengighet fra WHO, hvor mange oppfyller disse når en setter inn sukkerholdig mat som substans? For min del fylte jeg vel 4 eller 5 av kriteriene: Diagnosen er knyttet til at man oppfyller minimum tre av seks kriterier: et sterkt ønske om eller følelse av tvang til å innta substansen problemer med å kontrollere bruk, mengde og tidspunkt abstinensproblemer toleranseutvikling økende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser som følge av bruken at den økende bruken opprettholdes til tross for åpenbare tegn på negative konsekvenser. Jeg sluttet tvert å spise snacks og godteri for noen måneder siden. Mange kan nok spise det kontrollert, og i små mengder. Det kunne ikke jeg for det trigget behov for mere. Fikk en aha-opplevelse når jeg så disse kriteriene. Anonymkode: 77723...b9b Ikke enda en fat shaming tråd, som denne gangen skal henge ut og latterliggjøre folk for at de får i seg sukker. Anonymkode: 9230f...610 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #3 Del Skrevet 28. april 2021 Jeg har vært sukkeravhengig så lenge jeg kan huske. Jeg hadde heller sluttet med snus og pepsi max enn sukker, for det er helt jævlig. Jeg har kuttet det ut noen ganger i noen mnd(det funker heller ikke for meg å spise bare litt i helgene) men jeg «havner alltid utpå igjen.» Jeg er bombe sikker på at det er litt det samme som rusavhengighet. Anonymkode: de421...a70 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke enda en fat shaming tråd, som denne gangen skal henge ut og latterliggjøre folk for at de får i seg sukker. Anonymkode: 9230f...610 Hvordan i alle dager klarte du å få dette til å bli en fat shaming tråd?! Anonymkode: 632e6...5e9 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Del Skrevet 28. april 2021 Jeg merker med meg selv at hvis jeg først spiser litt, så havner jeg på kjøret med en gang. For meg er det enten ingenting, eller så klarer jeg ikke styre meg og stapper innpå mengder hver dag, gleder meg hele dagen til å kunne spise masse på kvelden. og jeg blir så uggen og dårlig av sukker, får hodepine og alt som er. Så spiser det egentlig ikke, men det er altså sånn at hvis jeg først gir etter for en craving en gang, eller spiser et eller annet fordi jeg får det servert, ja da er det kjørt. Anonymkode: 632e6...5e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke enda en fat shaming tråd, som denne gangen skal henge ut og latterliggjøre folk for at de får i seg sukker. Anonymkode: 9230f...610 Eh, sier jo selv jeg sliter med dette. Jeg kan ikke spise litt godteri i helgene, men måtte kutte helt ut. Tenkte kanskje flere kjente seg igjen. Anonymkode: 77723...b9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulling Skrevet 28. april 2021 #7 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke enda en fat shaming tråd, som denne gangen skal henge ut og latterliggjøre folk for at de får i seg sukker. Anonymkode: 9230f...610 Nå må du gi deg. Dette er bare fakta. Ingen som snakker om vekt heller, søtsug kan alle ha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har vært sukkeravhengig så lenge jeg kan huske. Jeg hadde heller sluttet med snus og pepsi max enn sukker, for det er helt jævlig. Jeg har kuttet det ut noen ganger i noen mnd(det funker heller ikke for meg å spise bare litt i helgene) men jeg «havner alltid utpå igjen.» Jeg er bombe sikker på at det er litt det samme som rusavhengighet. Anonymkode: de421...a70 Ja, er også sikker på at dette er en avhengighet. Jeg kunne spise godteri i smug og hadde hemmelige lagre 🙈 En teknikk som har hjulpet meg er å tenke at jeg er «allergisk» mot mat med tilsatt sukker. Så det er ikke noe kroppen min tåler. Akkurat som en alkoholiker ikke bare kan ta ett glass vin. Anonymkode: 77723...b9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Del Skrevet 28. april 2021 Jeg var sukkeravhengig, rettere sagt sjokolade. Kjenner meg igjen i 3-4 av kriteriene. Jeg sluttet tvert for mange år siden. Etter runder med "bare 100 gram", "bare i helgen", "spis druer i stedet". Det går rett og slett ikke for min del. Der og da føltes det som en stor sorg, at jeg alle ville fått kosen igjen. Men nå er det utelukkende en befrielse. Jeg kjenner aldri sukkersug, eller behov for å snope foran TVen. Og blir småflau over hvordan jeg gjemte unna sjokolade, eller tok en tur ut for å kjøpe etter å ha sloss med egen viljestyrke i timesvis. Nå kan jeg ta dessert eller et stykke kake om jeg blir tilbudt, uten at det trigger, men er fortsatt utrolig forsiktig, 10 år etter at jeg la av meg uvanen. Anonymkode: 9983f...57e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Del Skrevet 28. april 2021 Nå må dere roe ned. Sukker i seg selv er ikke en egen avhengighet, forskning viser at det er bearbeidet mat med sukker, fett og/ eller salt i kombinasjon som er mest avhengighetsskapende (godteri, chips, bakverk, ultra prosessert mat m.m. går under dette). Det er heller ikke bevist at én gruppe mennesker er mer utsatt enn andre. At du har kuttet ut sukkervarer har også gjort at du har kuttet ut varene med denne avhengighetsskapende kombinasjonen og det er den største forskjellen du føler på. Anonymkode: c7251...fd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #11 Del Skrevet 28. april 2021 Nevn én matvare du er avhengig av som ikke har sukker i kombinasjon, men er rent sukker? Hvis du kun er avhengig av frukt og sukkerbiter, men ikke sjokolade, godteri, chips og lignende så kan du ikke gi hele skylda til sukker. Anonymkode: c7251...fd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Del Skrevet 28. april 2021 Jeg leste en gang at vi har en naturlig trang til å overspise, og det har hjulpet meg en del faktisk. https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-athletes-way/201601/the-evolutionary-psychology-human-beings-urge-overeat Anonymkode: 35068...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nevn én matvare du er avhengig av som ikke har sukker i kombinasjon, men er rent sukker? Hvis du kun er avhengig av frukt og sukkerbiter, men ikke sjokolade, godteri, chips og lignende så kan du ikke gi hele skylda til sukker. Anonymkode: c7251...fd8 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå må dere roe ned. Sukker i seg selv er ikke en egen avhengighet, forskning viser at det er bearbeidet mat med sukker, fett og/ eller salt i kombinasjon som er mest avhengighetsskapende (godteri, chips, bakverk, ultra prosessert mat m.m. går under dette). Det er heller ikke bevist at én gruppe mennesker er mer utsatt enn andre. At du har kuttet ut sukkervarer har også gjort at du har kuttet ut varene med denne avhengighetsskapende kombinasjonen og det er den største forskjellen du føler på. Anonymkode: c7251...fd8 Godt mulig det er prosessert mat som gir denne responsen, men det er også vist at sukker i seg selv gir en høy dopaminrespons: https://forskning.no/menneskekroppen-forebyggende-helse-mat/derfor-blir-du-avhengig-av-sukker/410620 https://www.healthline.com/health/food-nutrition/experts-is-sugar-addictive-drug#What-is-added-sugar? Får ikke samme respons på frukt som også inneholder sukker (og heller ikke samme symptomer, gjemmer ikke bananer rundt omkring f.eks. 😂). Men registrer at jeg kunne tikke av ganske mange av punktene på listen hva som kjennetegner avhengighet for godteri. Og etter en avvenningsperiode føler meg veldig mye bedre. Anonymkode: 77723...b9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Del Skrevet 28. april 2021 Sukkeravhengighet finnes ikke. Dårlig viljestyrke finnes. Anonymkode: dab59...c34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #15 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Godt mulig det er prosessert mat som gir denne responsen, men det er også vist at sukker i seg selv gir en høy dopaminrespons: https://forskning.no/menneskekroppen-forebyggende-helse-mat/derfor-blir-du-avhengig-av-sukker/410620 https://www.healthline.com/health/food-nutrition/experts-is-sugar-addictive-drug#What-is-added-sugar? Får ikke samme respons på frukt som også inneholder sukker (og heller ikke samme symptomer, gjemmer ikke bananer rundt omkring f.eks. 😂). Men registrer at jeg kunne tikke av ganske mange av punktene på listen hva som kjennetegner avhengighet for godteri. Og etter en avvenningsperiode føler meg veldig mye bedre. Anonymkode: 77723...b9b Ja, jeg kjenner til forskningen. Jeg er også positiv til å kutte ned/ut unødvendige sukkerholdige varer som godteri, chips osv. Prøver å holde meg mest mulig unna selv fordi kroppen trives uten. Jeg bare ønsker å fronte at naturlig sukker kan være en del av alles kosthold i form av f.eks. frukt. Det er så mange som kutter ut all karbohydrat fordi de sier de er sukkeravhengige og de går da glipp av helsegevinstene til planter i sin naturlige form. Frukt, bær, poteter osv har aldri gitt meg samme negative effekt som godteri, chips og ultra prosessert mat og er heller ikke usunt. Anonymkode: c7251...fd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sukkeravhengighet finnes ikke. Dårlig viljestyrke finnes. Anonymkode: dab59...c34 Viljestyrke fluktuerer hos alle. Man bør ikke basere noe på viljestyrke. Anonymkode: c7251...fd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja, jeg kjenner til forskningen. Jeg er også positiv til å kutte ned/ut unødvendige sukkerholdige varer som godteri, chips osv. Prøver å holde meg mest mulig unna selv fordi kroppen trives uten. Jeg bare ønsker å fronte at naturlig sukker kan være en del av alles kosthold i form av f.eks. frukt. Det er så mange som kutter ut all karbohydrat fordi de sier de er sukkeravhengige og de går da glipp av helsegevinstene til planter i sin naturlige form. Frukt, bær, poteter osv har aldri gitt meg samme negative effekt som godteri, chips og ultra prosessert mat og er heller ikke usunt. Anonymkode: c7251...fd8 Dette er veldig sant. Anonymkode: 77723...b9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #18 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sukkeravhengighet finnes ikke. Dårlig viljestyrke finnes. Anonymkode: dab59...c34 Røykere og alkoholikere handler også i bunn og grunn dårlig viljestyrke. Anonymkode: 9983f...57e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Del Skrevet 28. april 2021 Har vært sukkeravhengig i mange år, men bestemte meg for å brått kutte det ut for et par måneder siden. Etter et par uker mistet jeg helt søtsuget, blodsukkeret er mye mer stabilt og jeg føler meg også bedre. Veldig sært. Kjenner null behov for å spise godteri nå, men spiste en is her om dagen og da hadde jeg behov for mer de neste to dagene, så tror jeg bare styrer helt unna mens jeg går ned i vekt. Er veldig predisponibel for avhengighet (over halve familien er avhengige av røyk, alkohol eller andre rusmidler, så jeg har alltid holdt meg helt unna det), usikker på om det kan ha noe å si? Anonymkode: 5dc64...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Del Skrevet 28. april 2021 Man kan bli avhengig av det meste. Sukker, røyk kokain alkohol,trening, avhengighet er avhenighet. I hjernen har vi et lite senter, tror det heter nucleus akumbens eller lignende, det er knyttet til avhengig. Når vi inntar/gjør det vi liker, vil det slippe ut dopamin og andre stoffer for å føle oss bra. Det er derfor vi liker å gjøre det, og det kan bli en spiral med å ville ha mer og mer. Det er avhengighet. Det fine er at man kan som sagt bli avhengig av det meste, også sunne ting som trening og sunt kosthold. Det trenger bare å kobles om i dette senteret. Det er derfor man føler seg så vel etter trening for eksempel. Men det er en finurlig mekanisme, og en sterk kraft i den for å få det den vil ha for å få det til å føle deg bra. Anonymkode: 97c62...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå