AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Prøve å gjøre dette kort og konkret. Forrige uke var jeg hjemme fra jobb pga forkjølelse og feber. Jeg ringte fra morgen av, for å gi beskjed til min sjef. Fikk beskjed av han om å komme om han ikke fikk tak i noen. Jeg forklarte at jeg hadde høy feber og vurderte om jeg måtte teste meg mtp symptomer. «Neida, men det kan være du må komme å jobbe selvom du er syk» fikk jeg til svar..Treffer endel mennesker på jobb, så jeg ble mildt sagt paff, jeg kan jo ikke utsette andre for smitte? (Jeg dro ikke på jobb som sagt) Dette kan jo ikke være riktig? Jeg kjenner jeg blir flau og ikke minst fryktelig provosert. Kan jeg melde dette til noen? Er det brudd på arbeidsmiljøloven? Innspill ellers? Anonymkode: 16821...713
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Tenker dette må meldes fra om. Til deres HR ansvarlige f.eks. Du må jo alltid gå rundt med frykten om kollegaer potensielt er smittet, siden dere blir tvunget på jobb med udiagnostiserte symptomer. Anonymkode: 2f96d...fe1 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 På ingen måte greit. Dessuten så er det jo de som lyger på seg fysisk sykdom dersom de ikke vil involvere sjefen i psykisk sykdom. De har ikke noe med det. Og hvert fall ikke når det er symptomer på corona. Anonymkode: 8cb8b...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Ja det skaper jo ikke akkurat bra stemning. Og tro meg, han hørte at jeg var i dårlig form - stemmen nesten borte og rimelig sløv. Likevel mente han det var innafor 🤦🏼♀️ Skulle tatt seg ut om jeg hadde corona og potensielt smittet både kunder og kollegaer 😱 Men kan jeg kontakte HR selv, eller må jeg gjøre det via tillitsvalgt eller noe sånt? Anonymkode: 16821...713 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det skaper jo ikke akkurat bra stemning. Og tro meg, han hørte at jeg var i dårlig form - stemmen nesten borte og rimelig sløv. Likevel mente han det var innafor 🤦🏼♀️ Skulle tatt seg ut om jeg hadde corona og potensielt smittet både kunder og kollegaer 😱 Men kan jeg kontakte HR selv, eller må jeg gjøre det via tillitsvalgt eller noe sånt? Anonymkode: 16821...713 En av delene. Det du er mest komfortable med. Kanskje tillitsvalgt, ja, siden det er rettet mot din sjef Anonymkode: 2f96d...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En av delene. Det du er mest komfortable med. Kanskje tillitsvalgt, ja, siden det er rettet mot din sjef Anonymkode: 2f96d...fe1 Ja får se hvem jeg tar det med. Hvis jeg tar det med HR så tar de saken med sjefen da? Har aldri meldt fra om noe, så vet liksom ikke gangen i det. Er det lovbrudd, å ha syke ansatte på jobb når man kan utsette andre for smitte?🤔 Anonymkode: 16821...713 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja får se hvem jeg tar det med. Hvis jeg tar det med HR så tar de saken med sjefen da? Har aldri meldt fra om noe, så vet liksom ikke gangen i det. Er det lovbrudd, å ha syke ansatte på jobb når man kan utsette andre for smitte?🤔 Anonymkode: 16821...713 HR opplyser nok sjefen om retningslinjer hen må følge. De nevner nok ikke deg, med mindre du vil. Jeg kjenner ikke lovverket så godt, men det kan du nok Google deg frem til eller ringe korona veiledning Anonymkode: 2f96d...fe1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 Herregud skaff deg noen baller? Du sier "Hei, jeg er dessverre blitt syk og kan ikke komme på jobb". Om han sier du må, "Nei, jeg er som sagt syk." Er det et større firma melder du ifra. Mindre ett- kom deg langt vekk. Og kanskje meld ifra til arb tilsynet om du jobber med mennesker. Anonymkode: 88272...97b 2
ARima Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Har dere et verneombud? Hadde meldt i fra dit. Evt ring Arbeidstilsynet og få råd. Særlig nå pga corona tror jeg de er interessert i høre om slike tilfeller.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 Jeg tror de fleste er enige i at det er lov å bli syk og være hjemme når man er skikkelig dårlig. google fant et greit svar for influensasyk og det blir jo omtrent som i ditt tilfelle. https://www.lommelegen.no/annet/helse-og-arbeid/artikkel/nar-bor-du-sykemeldes-av-influensa/69023496 Håper at det ordner seg..
Duff Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 Verneombud, hr, eller tillitsvalgt. Det er viktig at det tas tak i, hva om du hadde corona? Vi skal jo holde oss hjemme med slike symptomer. Teste og bli hjemme minst til testsvaret er kommet.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 Det er ikke lov, men ganske vanlig dessverre. Anonymkode: d7c57...74d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå