Gå til innhold

Barnets venner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nett flyttet til en ny by. Barnet mitt har blitt venner med ett annet barn som er fra en helt annen bakgrunn dvs det er snakk om rus og diverse, jeg tror barnevernet er innvolvert. Jeg vil ikke at mitt barn drar hjem til disse og jeg vil egentlig ikke bli innvolvert. De vil at vi skal treffes osv. Noen som har opplevd lignende....

Anonymkode: 2e2f9...462

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir de fleste en sjanse jeg, barna kan ikke noe for hvor de kommer fra. Du kan vel treffe de før du bestemmer deg for at de ikke er verdt tiden til deg og ditt barn.

Hvis du ikke vil ha barnet hos de så sier du bare at det passer bedre at barna er hos deg. 

Så lenger barn og foreldre oppfører seg ok så synes jeg at man for opptre hyggelig og imøtekommende som man er med andre.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

TS her, jeg er tildels enig, bare husker at jeg selv hadde like venner og litt redd hva som kan skje, jeg ble selv innvolvert i fylle krangel osv pga det og annet grums. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 7cfdc...c5b

Skrevet

Atte hva?! Du vil ikke at barnet ditt skal leke med et annet barn grunnet foreldrene?!

Du trenger jo ikke sende ditt barn hjem til dem, inviter til dere heller, men for all del ikke utesteng et allerede sårbart barn fordi du ikke vil bli "innvolvert"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et barn kan ikke gå venneløs bare fordi foreldrene tar et dårlig valg. Er barnet hyggelig, oppfører seg bra og ditt barn trives med det ser jeg ingen grunn til hvorfor de ikke kan omgås. At du ikke vil at ditt barn skal bli med dette andre barnet hjem skjønner jeg, og det er greit, men ute og hjemme hos dere må de da få være sammen.

Anonymkode: 9669c...acc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her, jeg er tildels enig, bare husker at jeg selv hadde like venner og litt redd hva som kan skje, jeg ble selv innvolvert i fylle krangel osv pga det og annet grums. 

Jaha, men du vet jo egentlig ingenting om disse foreldrene, du tror masse her, eller vet du? Hva har du erfart selv?

Som jeg sa så kan jo barna være hos dere, alt går hvis man vil.

AnonymBruker
Skrevet

Her er jo en god mulighet til å forberede ditt barn på at verden gir forskjellig utgangspunkt, og at alle mennesker likevel skal få samme sjanse til å skape et godt liv for seg selv.

Kanskje du og din familie blir dem som skaper gode rollemodeller for dette barnet? Kanskje ditt barn lærer å være takknemlig for det h*n har? 

Min mor så veldig ned på familien til min barndoms venninne. Jeg trosset henne, og vi er nære venner den dag i dag, 40 år senere. Hun er en venninne som aldri svikter, og det har vært så godt å ha henne når mine egne foreldre gikk bort. En som husker barndommen, og som aldri har ønsket seg «bedre venner». 

Anonymkode: 807ba...833

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her, De vil at vi treffes ute og er sammen i helgene. Jeg hadde ikke skrevet om dette var noe ubetydelig. Det er endel her, men kan ikke skrive alt

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS her, De vil at vi treffes ute og er sammen i helgene. Jeg hadde ikke skrevet om dette var noe ubetydelig. Det er endel her, men kan ikke skrive alt

Ja er de synlig ruset? Er de kranglete, hvis du ikke sier hva som er greia så kan jo ingen her gi så mange råd heller .. :P Ikke vet jeg alder på barnet heller... Men hvis det nå er så voldsomt ille så hadde jeg  sagt at jeg ikke har mulighet til å treffes men at barnet er velkomment til å komme til dere. Så kan du jo skylde på at barnet ditt er tryggest hjemme eller noe slikt tull. 

Og er det så ille at det ikke er forsvarlig så må du nesten sende en bekymringsmelding. Hvis det er slikt at det nærmest blir fyllefest og de er sløve og dopa så er det jo ikke forsvarlig at noen barn er til stede.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er preget av rus avhengighet, barna er 9, skolen er innvolvert osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Involvert ikke innvolvert🙄

Anonymkode: 4c85b...713

• Liker 1
Skrevet

Var i en lignende situasjon da min datter gikk på barneskolen. Faren var rusmisbruker, noe barnet ikke kunne noe for. Min datter fikk ikke være hos dem, men klassevenninnen var mye hos oss. Det gikk så langt en dag at moren ringte til meg og ba meg hente datteren sin for politiet skulle hente pappaen hennes. Det var et rabalder uten like da jeg kom og hentet henne. Faren ble satt i fengsel den ettermiddagen.
For at jenta skulle ha det sånn nogenlunde ok, så tok jeg alltid med henne på "ting" som var i regi av skolen på kvelder. Når det var jule/sommeravslutninger lagde jeg alltid "mat" til 2 barn og gjorde det så godt jeg kunne for henne.
Jeg begynte også å oppsøke moren og gå litt småturer sammen med henne for å prøve å finne ut hvordan hun egentlig hadde det når mannen satt i fengsel. Moren slet med sterk angst og hadde i tllegg ansvar for et eldre barn med CP. Fikk i løpet av alle disse små samtalene vite at foreldrene egentlig ikke bodde sammen lenger da den episoden med politiet hendte. Han kom for å treffe barna sine, mot mors vilje pga at han ruset seg.
Så TS, hvis du "tør" så prøv å finne ut mer om denne familien før du helt avviser dem. Når BV er inne i bildet, så trenger de nok noen som er imøtekommende og "tør" å møte dem. Siden dere er relativt nye der dere bor, så håper de vel at dere ikke har så negativ innstilling til dem som de vet "alle" andre har.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her ville jeg forsikret meg om at barnevernet var inni bildet eller meldt selv hvis ikke. 

At du ikke vil sende barnet ditt på besøk hos noen som er ruset er forståelig, men kan du ikke invitere barnet hjem til deg? Eller så kan de leke et sted barnets foreldre ikke er?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde jeg vært ærlig å sagt at jeg har betenkeligheter med å sende mitt barn avgårde til de på grunn av deres nåværende omstendigheter. Men at deres barn er hjertelig velkommen til dere anytime. Bedre å bare si det som det er, sannsynligheten er stor for at de vil forstå det.

Regner da med at du har møtt de og har sett de ruset med barnet, sånn at du faktisk har noe mer enn fordommer å komme med.

AnonymBruker
Skrevet
Belima skrev (2 minutter siden):

Var i en lignende situasjon da min datter gikk på barneskolen. Faren var rusmisbruker, noe barnet ikke kunne noe for. Min datter fikk ikke være hos dem, men klassevenninnen var mye hos oss. Det gikk så langt en dag at moren ringte til meg og ba meg hente datteren sin for politiet skulle hente pappaen hennes. Det var et rabalder uten like da jeg kom og hentet henne. Faren ble satt i fengsel den ettermiddagen.
For at jenta skulle ha det sånn nogenlunde ok, så tok jeg alltid med henne på "ting" som var i regi av skolen på kvelder. Når det var jule/sommeravslutninger lagde jeg alltid "mat" til 2 barn og gjorde det så godt jeg kunne for henne.
Jeg begynte også å oppsøke moren og gå litt småturer sammen med henne for å prøve å finne ut hvordan hun egentlig hadde det når mannen satt i fengsel. Moren slet med sterk angst og hadde i tllegg ansvar for et eldre barn med CP. Fikk i løpet av alle disse små samtalene vite at foreldrene egentlig ikke bodde sammen lenger da den episoden med politiet hendte. Han kom for å treffe barna sine, mot mors vilje pga at han ruset seg.
Så TS, hvis du "tør" så prøv å finne ut mer om denne familien før du helt avviser dem. Når BV er inne i bildet, så trenger de nok noen som er imøtekommende og "tør" å møte dem. Siden dere er relativt nye der dere bor, så håper de vel at dere ikke har så negativ innstilling til dem som de vet "alle" andre har.

Skulle gjerne det, men jeg har ikke kapasitet til det - dette er det jeg mener, selv om jeg vil hjelpe osv har jeg ikke sjangs til den type omgang 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle gjerne det, men jeg har ikke kapasitet til det - dette er det jeg mener, selv om jeg vil hjelpe osv har jeg ikke sjangs til den type omgang 

Du får si det til de andre foreldrene da, at du har dessverre ikke tid til å synke ned på deres nivå, så barnet deres får finne seg en ny venn.

Anonymkode: e8226...269

AnonymBruker
Skrevet

Dette er din og ditt barns sjanse til å være noe viktig for et barn som trenger både venner og noen som følger med. 

Mine foreldre var stikk motsatt. De forlangte at jeg ble kjent med og etablerte vennskap med en jente da de forsto at hun var i slik situasjon. Mobbet ble hun også, og jeg fikk klar beskjed om at jeg som hadde det bedre, var sterk og hadde mange venner hadde et sosialt ansvar. 

Denne jenta er fremdeles en av mine gode venninner. Mobbing tok slutt da jeg og mine venninner (først ved tvang, siden av ønske) slo ring rundt henne. Hun har klart seg fantastisk bra i livet. Noe som absolutt ikke var selvfølgelig. Det gikk ikke så bra med søsken som ikke hadde så kloke foreldre som mine som så, og gjorde noe. 

Dette er absolutt ikke selvskryt, for jeg var ung og uvillig, men har foreldre som ikke gir seg så lett. 

Jeg lærte enormt gjennom dette, og da eldstemann vokste opp var det min tur å se og gjøre noe for en gutt i samme situasjon. Også han har klart seg godt i livet, og det vet jeg at jeg har litt æren for. Han hadde en trygg plass hos oss fra han var liten til han flyttet bort for å gå på videregående. Han og min sønn er fremdeles gode venner. 

Slike barn trenger at noen bryr seg. Du har nå anledningen til det. Det kan bety absolutt alt for dette barnet. 

Vær klok og god, ikke overse og skyv bort. 

Foreldrene kan du derimot la være å ha tettere kontakt med enn høyst nødvendig. 

Anonymkode: 0929c...ae9

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 1.00):

"Orker" du å være en god voksen for barnet uten å bli så involvert som jeg var, så gjør du en god gjerning for barnet. Barn skal ikke dømmes for det forldre gjør.
Uansett hva du velger, så prøv å se barnet for det barnet er, ikke det foreldrene er. Barn velger ikke foreldre, foreldre velger å få barn. :hjerte:

Endret av Belima
Rettet skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Ja enig i det, godt med andre sin erfaring 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...