MannTjueFem Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Hallo Jeg er en mann på 25 år som holder på å ta en mastergrad i et felt (utvikling/IKT) jeg overhodet ikke er interessert i. Jeg vurderer å ta en utdanning innenfor sykepleie, men tanken på lønn skremmer meg litt. Har også lekt med tanken om å ta en utdanning innen radiografi, men ser at de sliter med å få jobb og ofte må se til Sverige. Jeg jobber for tiden på lager m fagbrev hvor jeg tjener sånn ca 250kr i timen og har arbeidstid fra 08-16, her har jeg jobbet i ca 9 år. Forutenom den ene lunsjpausen på 30 min har man 25 min pause ila arbeidsdagen som er betalt og det er gode muligheter for å jobbe overtid med 50% tillegg etter kl 16. Det jeg da lurte på er hvordan er mulighetene for å tjene gode penger som sykepleier i Oslo? Er det mulighet for å jobbe overtid? Er det mulighet for å få mastergrad finansiert/støtte fra jobben eller har dere med master måttet slutte på jobben for å ta mastern? Utgjør en master i sykepleie en stor forskjell mtp lønn? Har også fått inntrykk av at det er vanskelig å få 100% stilling, stemmer dette overens med deres erfaringer? Hvor mye hadde jeg fått sånn ca i året dersom jeg jobbet natt/turnus? Et siste litt tullete men seriøst spørsmål: innebærer jobben like mye tørking/vasking av rumper som det vitses om? Tusen takk for svar 😄
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Det er fult mulig å jobbe overtid, men om du orker det er noe annet. Noen steder sier de at man må ta ut overtid i fri da de ikke vil betale. Og som regel får man bare ta ut en time her og der og ikke samle opp. Det er ikke vanskelig å få 100% om man er åpen. Mange sikter seg inn på en spesifikk avdeling, og om de ikke har ledig 100% der så får man jo kun vikariat eller deltidsstillinger. Men søker du bredt så vil jeg si du er 90% garantert 100%, fast stilling. Men da må du gjøre regne med å søke deg til kommunehelsetjenesten også. Helt ærlig så ville jeg ikke siktet meg inn på sykepleie. Det er ofte lovnader om støtte til utdanning, men i realiteten får man kanskje noe støtte samtidig som man blir pålagt å jobbe en viss prosent utenom utdanning. Det kan bli krevende. Jeg jobber 80% natt og får utbetalt ca 29000kr. Jobbet i 10år. Fordelen er friperioder. Men hva med å studere velferdsteknologi? En kombinasjon av IT/teknologi og helse? Anonymkode: 65930...efb 2
MannTjueFem Skrevet 27. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er fult mulig å jobbe overtid, men om du orker det er noe annet. Noen steder sier de at man må ta ut overtid i fri da de ikke vil betale. Og som regel får man bare ta ut en time her og der og ikke samle opp. Det er ikke vanskelig å få 100% om man er åpen. Mange sikter seg inn på en spesifikk avdeling, og om de ikke har ledig 100% der så får man jo kun vikariat eller deltidsstillinger. Men søker du bredt så vil jeg si du er 90% garantert 100%, fast stilling. Men da må du gjøre regne med å søke deg til kommunehelsetjenesten også. Helt ærlig så ville jeg ikke siktet meg inn på sykepleie. Det er ofte lovnader om støtte til utdanning, men i realiteten får man kanskje noe støtte samtidig som man blir pålagt å jobbe en viss prosent utenom utdanning. Det kan bli krevende. Jeg jobber 80% natt og får utbetalt ca 29000kr. Jobbet i 10år. Fordelen er friperioder. Men hva med å studere velferdsteknologi? En kombinasjon av IT/teknologi og helse? Anonymkode: 65930...efb 29000,- etter skatt? 🤔
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Jeg jobbet som sykepleier før jeg utdannet meg til jurist. Vi fikk ikke "lov" til å jobbe overtid. Dersom vi var lenger på jobb, måtte dette tas ut i avspasering. Noe det aldri var tid til. Jeg var heldig om jeg rakk å ta lunsj i det hele tatt, selv om den var ubetalt. Jeg gjorde ikke mye annet enn å vaske rumper og skifte på senger. Dersom du vil tjene penger så er det ikke sykepleier jeg ville ha satset på. Anonymkode: 299d0...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Du kan jobbe masse overtid hvis du vil (noen skriver at de ikke «fikk lov», der jeg jobber får vi så mange ekstravakter vi vil) Og ja, det er mulig å ta videreutdanning/master med lønn. Jeg tjener ca 800000 i året som spesialsykepleier med full ansiennitet, tillegg og noe overtid. Sykepleieryrket er veldig variert, jeg anbefaler det. Lykke til! Anonymkode: b8329...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan jobbe masse overtid hvis du vil (noen skriver at de ikke «fikk lov», der jeg jobber får vi så mange ekstravakter vi vil) Og ja, det er mulig å ta videreutdanning/master med lønn. Jeg tjener ca 800000 i året som spesialsykepleier med full ansiennitet, tillegg og noe overtid. Sykepleieryrket er veldig variert, jeg anbefaler det. Lykke til! Anonymkode: b8329...0d7 Ja, det avhenger nok litt av hvor man jobber. Høres ut som om du jobber privat? Jeg jobbet på kommunalt sykehjem, og der var det ikke mulig å jobbe ekstra. Mora mi er sykepleier med videreutdanning, master og full ansiennitet. Med tillegg og ekstravakter har hun ca 650.000 i året. Jobber på sykehus. Anonymkode: 299d0...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 650000 i året er ikke uoppnåelig. Mastergrad vil du nok få dekket av en arb.giver så lenge den er relevant. Som mann vil du være særdeles ettertraktet og vil nok kunne velge og vrake i jobber! Anonymkode: 76df3...257 1
MannTjueFem Skrevet 28. april 2021 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 650000 i året er ikke uoppnåelig. Mastergrad vil du nok få dekket av en arb.giver så lenge den er relevant. Som mann vil du være særdeles ettertraktet og vil nok kunne velge og vrake i jobber! Anonymkode: 76df3...257 650K er vel med turnus da eller? Lurer litt på hvorfor menn skulle vært mere ettertraktet? Er det ikke sånn at pasientene noen ganger foretrekker kvinnelige sykepleiere? 🤔 Takk for svar alle sammen 🤓 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Etter min erfaring er det mange steder vanskelig å få utbetalt overtid, men derimot kan man tjene gode penger om man er villig til å ta ekstravakter. Og det får man ofte om man ønsker det ☺️ Når det gjelder å få gjennomført en masterutdanning er det i mange foretak slik at man lyser ut utdanningsstillinger innen fag det er særlig behov for. Da fer ofte avtalen slik at man tar utdanningen mot 80% avlønning og en intensjonsavtale om videre arbeid i foretaket i x antall år (ofte 2 år). Verdt å nevne at sykepleie er en allsidig grunnutdanning som gir muligheter for mange type stillinger. Jeg har full ansiennitet, mastergrad og 700 000 i årslønn. Jobber dagstilling i et foretak, men jobber ikke i pleie lenger. Mange vil nok kanskje påpeke at disse stillingene ikke vokser på trær, men samtidig-det er fullt mulig om man er litt kreativ i forhold til hva slags type jobber man har interesse for og søker, sykepleiere trengs flere steder enn på poliklinikk og sengepost ☺️ Anonymkode: 67071...70c 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 MannTjueFem skrev (34 minutter siden): 650K er vel med turnus da eller? Lurer litt på hvorfor menn skulle vært mere ettertraktet? Er det ikke sånn at pasientene noen ganger foretrekker kvinnelige sykepleiere? 🤔 Takk for svar alle sammen 🤓 Sier dette deg noe; kjønnsroller, stereotypier, fordommer og likestilling? Sykepleie er fortsatt veldig kvinnedominert, og man ønsker flere menn i sykepleieyrket. Menn som velger sykepleieyrket og andre kvinnedominerte yrker er dermed ettertraktet. Handler ikke om hva pasienter foretrekker. Anonymkode: 2f24b...38e 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 Den gjennomsnittlig sykepleierlønnen er 560.000 kroner. Sykepleier har blitt opplært til å kun oppgi grunnlønnen, der man vanligvis oppgir bruttolønnen. Anonymkode: e55f1...20d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den gjennomsnittlig sykepleierlønnen er 560.000 kroner. Sykepleier har blitt opplært til å kun oppgi grunnlønnen, der man vanligvis ikke oppgir bruttolønnen. Anonymkode: e55f1...20d Anonymkode: e55f1...20d 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 650000 i året er ikke uoppnåelig. Mastergrad vil du nok få dekket av en arb.giver så lenge den er relevant. Som mann vil du være særdeles ettertraktet og vil nok kunne velge og vrake i jobber! Anonymkode: 76df3...257 Er for eksempel menn med innvandringsbakgrunn ettertraktet? Slik journalister med innvandringsbakgrunn er... Anonymkode: e55f1...20d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 Anbefaler AIO utdanning. Du får sannsynligvis stipend til det, om du fullfører grunnutdanningen med gode karakterer og sikter deg inn på jobb på sykehus. Spennende jobb og mulighet for mye ekstravakter. Anonymkode: a9e95...0f1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 MannTjueFem skrev (20 timer siden): Hallo Jeg er en mann på 25 år som holder på å ta en mastergrad i et felt (utvikling/IKT) jeg overhodet ikke er interessert i. Jeg vurderer å ta en utdanning innenfor sykepleie, men tanken på lønn skremmer meg litt. Har også lekt med tanken om å ta en utdanning innen radiografi, men ser at de sliter med å få jobb og ofte må se til Sverige. Jeg jobber for tiden på lager m fagbrev hvor jeg tjener sånn ca 250kr i timen og har arbeidstid fra 08-16, her har jeg jobbet i ca 9 år. Forutenom den ene lunsjpausen på 30 min har man 25 min pause ila arbeidsdagen som er betalt og det er gode muligheter for å jobbe overtid med 50% tillegg etter kl 16. Det jeg da lurte på er hvordan er mulighetene for å tjene gode penger som sykepleier i Oslo? Er det mulighet for å jobbe overtid? Er det mulighet for å få mastergrad finansiert/støtte fra jobben eller har dere med master måttet slutte på jobben for å ta mastern? Utgjør en master i sykepleie en stor forskjell mtp lønn? Har også fått inntrykk av at det er vanskelig å få 100% stilling, stemmer dette overens med deres erfaringer? Hvor mye hadde jeg fått sånn ca i året dersom jeg jobbet natt/turnus? Et siste litt tullete men seriøst spørsmål: innebærer jobben like mye tørking/vasking av rumper som det vitses om? Tusen takk for svar 😄 Det er lettere med fulltid på sykehjem enn sykehus men det er lettere å tjene fett på sykehus Anonymkode: fd9d2...74c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er lettere med fulltid på sykehjem enn sykehus men det er lettere å tjene fett på sykehus Anonymkode: fd9d2...74c Hvorfor er det lettere på tjene bra på sykehus? Anonymkode: 63bcc...b14
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Anbefaler AIO utdanning. Du får sannsynligvis stipend til det, om du fullfører grunnutdanningen med gode karakterer og sikter deg inn på jobb på sykehus. Spennende jobb og mulighet for mye ekstravakter. Anonymkode: a9e95...0f1 Hva hva betyr AIO? Anonymkode: 63bcc...b14
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det lettere på tjene bra på sykehus? Anonymkode: 63bcc...b14 Fordi på sykehjem er det samme puljen pasienter fast og samme puljen ansatte og alle har fast stillinger og det er lite behov for vikarer innenfor sykepleier eller helsefagarbeider da de tenker penger først så lenge de har en sykepleier på skiftet og ofte er det 2-3spl på dag, 1-2spl på kveld og 1-2spl på natt på sånn 30 pasienter. Så da velger de heller billigste vikar ved sykefravær og har de helsefagarbeider lærlinger eller sykepleier studenter på 2året eller 3året så dekker 2 av dem inn 1 vanlig ansatt ved sykdom og de trenger dermed ikke leie inn noen. Pluss sykehjem er kommunen, sykehus er staten og det er jo på et sykehus mange hundre ansatte mens på et sykehjem kanskje 10-15stillinger over 50% og resten helgevikarer og sånt. Da sier det seg selv at det er flere hull og tette og mer å tjene pga økte muligheter for overtidsarbeid for sykepleiere. Anonymkode: fd9d2...74c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor er det lettere på tjene bra på sykehus? Anonymkode: 63bcc...b14 For å si det sånn jeg som helsefagarbeider får kun lov å jobbe ekstra på helligdager fordi da slipper de og gi meg overtidsbetaling siden man ikke kan få det på toppen av det helligdagstillegget som alle får uansett. Så gir de meg vanlige lønna i avspasering, resten i lønn og da blir det som 1 1/3 ekstra vakt på lønna og 7,5timer i timebanken.. Ikke stort å bli rik på og det er jo ikke sååå mange helligdager i året pluss at man får bare muligheten dersom det er noe ledig og det er veldig sjeldent på røde dager. Så utenom helligdager er det ganske mange år siden sist jeg fikk en eneste time overtid. Anonymkode: fd9d2...74c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 I stede for å tenke på om du vil «tjene fett», bør du tenke over om du faktisk vil trives med denne type jobb. Mange tjener ikke fett, og er utslitt. Anonymkode: aede9...744
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå