Gå til innhold

Klarer ikke gjennomføre arbeidsutprøving

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har stort fravær på arbeidsutprøvinga. Holdt på i 2 mnd (3 dager i uka), men kanskje klart 4 dager totalt. Har diagnoser bipolar 2, kronisk migrene, fibromyalgi og slitasje i nakke og rygg. Jeg er 37 år.

Jeg har slitt hele mitt voksne liv og kjenner kroppen godt og vet hva jeg må prioritere når helsa skranter. Det er barna. Og meg selv. Derfor har jeg mye fravær. Barna kommer først. Der etter meg selv. Også jobb. Jeg klarer fint å ivareta dagliglivet, men ikke når jeg jobber. 

Har vært i NAV- karusellen i 7 år. Omskolering, AAP, jobb, utprøving, behandling osv.

Nå har tiltaksarrangør bedt om et møte med meg og NAV grunnet stort fravær. Hva skjer nå? Vil de kunne stoppe utbetaling? Vil jeg måtte tvinges til tiltak? Kjenner at jeg begynner å bli veldig lei nå.

Anonymkode: c7dbc...94c

Videoannonse
Annonse
Gjest Råååsa
Skrevet (endret)

Hvis du kan dokumentere at ditt fravær skyldes dine diagnoser, stopper de ikke utbetalingene. 

Og ja, det kan være at du må på et nytt tiltak. Eller det kan etterhvert åpnes for at du får søke uføretrygd.

Hva mener du med at du fint klarer dagliglivet? Hvor gamle er barna dine? 

Om du klarer deg fint når du ikke er på jobb, og du prioriterer barna før jobb, så kan det være du må ut i karens. For barna vil jo flytte ut en gang. Da har du ikke de på prioriteringslista di. 

Jeg er uføretrygdet selv. Slik det er nå må du omtrent være dau for å få innvilget uføretrygd. Slik at du er klar over det. 

Jeg er barnløs og klarer nesten ikke dagliglivet. Og jeg måtte gjennom 12 år i NAV. 

God bedring og håper det ordner seg. 

Endret av Råååsa
Skrevet

Hva sier NAV og lege da? Når har du jo holdt på i en del år, de må jo ha noen tanker om saken? Hva tenker du selv, klarer du mer? Synes du skal ta deg en prat med legen og sammen med hen ta en prat med NAV. Hva sier saksbehandler? Hva sier din kontakperson hos arrangøren?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har stort fravær på arbeidsutprøvinga. Holdt på i 2 mnd (3 dager i uka), men kanskje klart 4 dager totalt. Har diagnoser bipolar 2, kronisk migrene, fibromyalgi og slitasje i nakke og rygg. Jeg er 37 år.

Jeg har slitt hele mitt voksne liv og kjenner kroppen godt og vet hva jeg må prioritere når helsa skranter. Det er barna. Og meg selv. Derfor har jeg mye fravær. Barna kommer først. Der etter meg selv. Også jobb. Jeg klarer fint å ivareta dagliglivet, men ikke når jeg jobber. 

Har vært i NAV- karusellen i 7 år. Omskolering, AAP, jobb, utprøving, behandling osv.

Nå har tiltaksarrangør bedt om et møte med meg og NAV grunnet stort fravær. Hva skjer nå? Vil de kunne stoppe utbetaling? Vil jeg måtte tvinges til tiltak? Kjenner at jeg begynner å bli veldig lei nå.

Og barna er også sjuke? Eller er ikkje på skule/barnehage?

Eller kvar er grunnen til at du ikkje kan jobbe pga barna? 

Anonymkode: 20951...1e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Regner jo med at hun trenger å "samle" opp energi mens barna er på skolen og i barnehagen. Hvile seg og eventuelt gjøre husarbeid og slikt.

Bipolar 2, kronisk migrene, fibromyalgi og slitasje i nakke og rygg er ganske så mange alvorlig plager. Kronisk migrene kan jo virkelig tære på kreftene og stress gjør det verre, samme med fibromyalgi. Bipolar 2 er jo en ganske så alvorlig psykisk lidelse som kombinert med det andre kan få fatale følger. Er merkverdig at ingen har fulgt ts opp på en skikkelig måte og diskutert videre opplegg. På to måneder så har ts klart å jobbe 4 dager, det er ikke mye til tross for at hun bare skulle jobbe 3 dager i uka. Det viser jo at ts har nedsatt arbeidsevne OG hun har holdt på i 7 år.

• Liker 8
Gjest Råååsa
Skrevet (endret)
FrøkenMånestråle skrev (9 minutter siden):

Regner jo med at hun trenger å "samle" opp energi mens barna er på skolen og i barnehagen. Hvile seg og eventuelt gjøre husarbeid og slikt.

Bipolar 2, kronisk migrene, fibromyalgi og slitasje i nakke og rygg er ganske så mange alvorlig plager. Kronisk migrene kan jo virkelig tære på kreftene og stress gjør det verre, samme med fibromyalgi. Bipolar 2 er jo en ganske så alvorlig psykisk lidelse som kombinert med det andre kan få fatale følger. Er merkverdig at ingen har fulgt ts opp på en skikkelig måte og diskutert videre opplegg. På to måneder så har ts klart å jobbe 4 dager, det er ikke mye til tross for at hun bare skulle jobbe 3 dager i uka. Det viser jo at ts har nedsatt arbeidsevne OG hun har holdt på i 7 år.

Jeg regner med at hver for seg mener NAV at diagnosene kan være forenelig med arbeid. 

Fibromyalgidiagnosen kan hun nesten stryke. Den er like uglesett som ME. Slitasje nakke og rygg har vi "alle" i den alderen. Smerte kan ikke brukes i en søknad i seg sjøl. 

Da står hun igjen med bipolar 2, og kronisk migrene. Begge KAN behandles. 

Jeg er helt sikker på at TS har det tøft. Men det er bare en måte å få åpnet opp for uføretrygd nå - gå i bakken. 

DA ser NAV at det ikke er mer å gjøre. 

Så TS må skaffe dokumentasjon. MYE dokumentasjon. Og hun må gå på jobb til hun blir veldig syk. Hun må finne noen til å hjelpe til med barna i ett års tid, og så må TS stille på jobb, til hun stuper. Da har hun bevisst ovenfor staten at hun ikke er arbeidsdyktig. Hun må ha hjelp med barna opp mot ett år, da det å få åpnet opp for uføretrygd kan være livstruende og det tar lang tid å komme seg etterpå. 

Endret av Råååsa
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor i all verden står det at jeg ikke kan jobbe pga barna?

Jeg skriver at det er barna som kommer først av det jeg må prioritere i hverdagen. Før jeg fikk barn jobbet jeg, også kom jeg hjem og bare lå der i dårlige perioder. Klarte ikke å være med venner eller gjøre noe. Kan ikke tenke meg at det skal være slik heller. Ts

AnonymBruker
Skrevet

En bør legge opp innsatsen i utprøvingen etter hvor en vil havne etterpå. Hjelper lite å gi jernet på utprøvingen om en likevel ikke makter å jobbe over tid etterpå.

På samme måte som en ikke bør slakke for mye på om en ikke vil bli 100% ufør.

Det er en slags kartlegging på hvor stor uføregrad en skal/bør/vil ha

Anonymkode: 33312...f48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De kan ikke stoppe utbetalinger når du er i ett tiltak, men tiltaket fungerer ikke. Da må man jo se på om det er hensiktsmessig å fullføre eller om du må prøve noe annet for å få saken din godt nok dokumentert. Ser du har lang fartstid i nav systemet -så ett sted må grensa settes. Man kan jo «prøve seg i hjel». Du kan jo bestille en legetime og høre hva vedkommende sier, det er jo ikke helsemessig forsvarlig å presse ett menneske til man stuper -du har jo tydeligvis prøvd mye. Jeg er under aap og fått gjennomgått saken min hos nav legen sånn at vi er enige om tiltak, slik at jeg ikke behøver prøve 100 forskjellige ting når jeg har en kronisk sykdom som det ikke finnes medikamentell behandling for og hvor man ikke har forskingsbasert bevis på at annen behandling virker, snarere tvert i mot. Når man har mer en nok med å ivarta basale behov og alt annet fører til veldig forverringer så må man sette ei grense. Jeg har fått beskjed om at arbeidstiltak skal gjøres så skånsomt som mulig og over så kort tid som mulig når man har så lav tålegrense for forverring. Så hør med de om resten kan gjøres digitalt på ett vis om du tenger lenger til i tiltak. Lykke til!

Anonymkode: 9714e...447

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har det samme som deg bortsett fra fibro, men jeg har og ptsd og har mye depresjon. Er eneforsørger 100 % for 2 barn med utfordringer.  Jeg jobber 100 %. Stuper rett i veggen ca 1 gang hvert annet år og er da sykemeldt 4-6 mnd før det er ny runde.  Har bare innsett at det er sånn nav ønsker det skal være. Har vært den runden du har vært nå, men ender opp igjen i samme tralten. 

Men lykke til. Saksbehandler har mye å si.

Anonymkode: 7f455...100

Skrevet (endret)

Angret meg

Endret av vikilLJA
Angret meg
AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (8 timer siden):

Jeg regner med at hver for seg mener NAV at diagnosene kan være forenelig med arbeid. 

Fibromyalgidiagnosen kan hun nesten stryke. Den er like uglesett som ME. Slitasje nakke og rygg har vi "alle" i den alderen. Smerte kan ikke brukes i en søknad i seg sjøl. 

Jeg er helt sikker på at TS har det tøft. Men det er bare en måte å få åpnet opp for uføretrygd nå - gå i bakken. 

Så TS må skaffe dokumentasjon. MYE dokumentasjon. Og hun må gå på jobb til hun blir veldig syk. Hun må finne noen til å hjelpe til med barna i ett års tid, og så må TS stille på jobb, til hun stuper. Da har hun bevisst ovenfor staten at hun ikke er arbeidsdyktig. Hun må ha hjelp med barna opp mot ett år, da det å få åpnet opp for uføretrygd kan være livstruende og det tar lang tid å komme seg etterpå. 

Jeg studerer 100% og jobber ved siden av, og har kronisk daglig migrene. Jeg har forsøkt betablokkere, botox, Aimovig, Emgality og nå Ajovy. I tillegg har jeg forsøkt ut alle triptanene for anfallsbehandling, men dette skal ikke brukes utover et fåtall dager i måneden, særlig hvis du bruker det i kombinasjon med ibux/paracet. Jeg er forsinket i studiene med to år på grunn av migrenen min. Hvis ikke Ajovy fungerer så er det lite å gjøre sier legene. Jeg er veldig klar på at jeg skal ta en skikkelig utdanning og jobbe videre, men jeg forstår godt alle de som ikke klarer det. Jeg føler meg uglesett av å være forsinket i utdanningen, men det er helt forferdelig å ha så mye migrene. 

Anonymkode: 96ab8...ced

AnonymBruker
Skrevet

De kommer ikke til å stanse utbetalingen din. Tiltaket fungerer ikke, og det regner jeg med NAV også ser. Det er nok derfor de ønsker et møte også. 

Det er ikke diagnosene dine i seg selv som avgjør hvor stor arbeidsevne du har. Det er hvordan de påvirker deg. Vær helt ærlig på møtet om hva som er utfordringene dine i tiltaket, og spør gjerne saksbehandleren din hva hun/han tenker er veien videre 

Anonymkode: af259...d8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skal vel ha legeerklæring om du ikke kan møte opp på tiltak?

I hvert fall fikk vi beskjed om at det ikke var mulig å bare la være å møte opp, selv om det var pga helsa. Det måtte dokumenteres.

For min del var gjerne den enkleste løsningen å presse meg til å møte opp, om så i pysjen med bare ytterjakke og slagstøvler, så kunne de på attføringsbedriften selv se hvor dårlig jeg faktisk var.

Som oftest ble jeg sendt hjem igjen, kanskje etter å ha sovet noen timer i en stille krok etter belastning med å komme meg dit.

Det førte til at attføringsbedriften selv krevde at NAV stanset tiltaket, da jeg simpelthen var for syk. Og ingen kunne ta meg på at jeg ikke hadde prøvd.

Anonymkode: 0b2ae...45a

AnonymBruker
Skrevet

Det heter arbeidsutprøving, med trykk på siste ord. Man prøver, for å se om noe funker, og da kan det ende med at det ikke fungerer. Det viktigste er at du har prøvd.

Nå blir det viktig for deg å være veldig tydelig på hva det er som ikke fungerer. De vil nok lure på om det er arbeidets art som gjør det vanskelig, du må være tydelig på at det ikke spiller noen rolle. Smør tjukt på når det kommer til symptomer.

Jeg hadde selv mye fravær i min arbeidsutprøving, jeg ble operert midt i perioden og ble ekstremt dårlig etterpå. I et helt år faktisk. Da fikk jeg en rapport til slutt hvor det sto at jeg ikke hadde sjanse til å stå i jobb. Men det var flere tiltak man kunne prøve, hovedsaklig behandling. Så lenge man har noe å forsøke mister man ikke aap. Arbeidsavklaringspenger får man så lenge man enda ikke er avklart. 

Anonymkode: 88d23...167

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid 2 ganger under AAP. Og fikk uføretrygd. Skjønner at noen stiller spørsmålstegn med dette. Men en skal faktisk kunne leve ett normalt liv også, ett verdig liv. En skal ikke behøve å ha kun overskudd til jobb og ingenting annet for å få innvilget uføre. Det skulle tatt seg fint ut om de hadde tvunget meg til abort under utprøvingen! 

Anonymkode: 591fa...141

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har det samme som deg bortsett fra fibro, men jeg har og ptsd og har mye depresjon. Er eneforsørger 100 % for 2 barn med utfordringer.  Jeg jobber 100 %. Stuper rett i veggen ca 1 gang hvert annet år og er da sykemeldt 4-6 mnd før det er ny runde.  Har bare innsett at det er sånn nav ønsker det skal være. Har vært den runden du har vært nå, men ender opp igjen i samme tralten. 

Men lykke til. Saksbehandler har mye å si.

Anonymkode: 7f455...100

Omtrent slik holdt jeg på også, jeg fikk barn tidlig, og da de ble såpass store og selvstendig at de ikke krevde noe særlig oppfølging lenger gikk jeg rett i bakken og ble uføretrygdet etter 3 år på AAP som 50 åring.

Har Cptsd

Anonymkode: c0e55...63d

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo hensikten med utprøvingen. Forstår godt at du har noia og angst for dette. Det som er VIKTIG er at du melder ifra når du ikke går på jobb. Og får frem hva som skjer når har vært på jobb. Og koble sammenheng mellom jobb og plager.

Når du kommer til møte er det greit å være åpen om angst og at dette er en påkjenning for deg. Men hvis du opplever deg som motvillig kan det virke mot deg desverre. Bare si det som det er, det er ingenting igjen.

Dersom tiltaket har opplevd at du ikke har meldt fra / vært tilgjengelig er dette sannsynligvis en samtale om hva som er neste steg.

De kutter deg ikke uten videre. Men det er viktig at du ikke slipper tråden nå. Selv om du ikke makter å forlate huset, MÅ du holde dialog med tiltaket for din egen del. De må få informasjon fra deg.

Det verste du kan gjøre er å ikke stille eller melde fra i forhold til møte med tiltaksarrangør.

Det sagt, ja, mulig du får en ny runde i karusellen hvis de ikke har fått nok data på deg i tiden i tiltaket. Eventuelt kan det være så enkelt at det gjelder forlengelse. Eventuelt at de ser at det ikke er noe mer å hente der.

Vær forberedt på å forklar hva som har skjedd. Si det som det er, skriv ned på ett ark og ha med det.

Anonymkode: 58d21...0c7

AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (10 timer siden):

Jeg må bare kommentere at du bidrar jo ikke til at ME-pasienter får det bedre når du kaller diagnosen for "uglesett". Kanskje du ikke mente det slik, men for en som er alvorlig syk med nettopp ME så er slike kommentarer vonde å lese. Hva med å heller  bare si at fibromyalgi og ME fremdeles er sykdommer man vet for lite om, men som kan gi svært alvorlige helseutfordringer? Eller la vær å trekke det inn der det ikke er relevant?

Selvsagt er fibromyalgi noe hun kan forholde seg til i uføresøknaden sin. 

_____

TS, det jeg har hørt er at man skal prøve, og hvis du blir sykere er det veldig, veldig viktig at du sier ifra hver eneste gang. Kjenner du at du blir mye verre etter 1 time på jobb og får symptomer, da sier du ifra og går hjem. Arbeidsutprøving skal finne restarbeidsevnen din, noe som er mulig for deg å gjennomføre over tid. Ikke bare en uke eller en måned, men lengre. 

Du skal ikke bli verre i helsa av arbeidsutprøvning, poenget er å finne ut hva restarbeidsevnen din er. Hvis jeg blir sengeliggende i 3 døgn etter 1 time jobb er ikke 1 time jobb noe jeg kan gjøre. Du skal kunne ta vare på barna dine etter arbeidstid. Klarer du ikke det, da har du jobbet for mye.  

Du må skrive ned symptomer, og hvordan det går når du jobber så du har konkrete tilfeller å vise til NAV. Før dagbok i 14-30 dager f.eks, det vet jeg mange får beskjed om.

Anonymkode: 1ba6c...343

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hei ts

jeg var i arbeidsutprøving men ble akutt sykemeldt etter noen uker. AEV er ferdig og det står at jeg har svært lite restarbeidsevne. har ikke opplevd noe slags press fra hverken nav eller attføringsbedriften. dette styres av helsen din; klarer du ikke arbeid så klarer du ikke.

klem.

Anonymkode: 4e578...5e1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...