Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på om jeg gir for lite fast føde til babyen på 7 mnd. Kan legge med en typisk dag:

Våkner som regel mellom 06-07. Ammer (har lite melk) får enten grøt eller mme før dupp. Hun spiser alt mellom 0,5 - 1,5 porsjon grøt.

Etter første dupp får hun enten grøt eller mme (det hun ikke fikk før første dupp). Får kanskje noen maispinner, smoothie eller frukt.

Før dupp er det amming eller mme, får mme hvis hun spiste lite grøt pga. lite melk.

Så får hun en flaske mme en times tid etter hun våknet.

Får kanskje litt frukt/smake på middagen vår/hjemmelaget middag eller middagsglass. Spiser ikke så mye middag, kanskje en fjerdedel av et middagsglass.

Så er det grøt til kvelds, spiser som 1-1,5 porsjon her.

Flaske med mme før hun legger seg, evt. litt pumpet morsmelk i tillegg.

Sover natten gjennom stort sett alltid. Om hun en sjelden gang våkner får hun mme men da drikker hun ikke så mye. På dagtid drikker hun som regel mellom 120-240 ml per flaske.😊

Ser dette OK ut? Eller bør jeg kutte ned på melka og gi mer mat? Når på dagen bør det evt være og hva bør jeg gi da? :)

Er ikke bekymret for vekta, hun ligger godt høyt oppe på skjema og har masse tiss og avføring hver dag. Er bare det om jeg skal bytte ut mer melk med fast føde jeg lurer på, men så sies det jo at melk skal være hovednæringen første leveår🤷‍♀️

Anonymkode: f733d...6f5

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun spiser ganske masse egentlig? Men det er sykt individuelt, noen spiser lite og andre mye. Så lenge hun legger på seg er det ikke noe å henge seg så mye opp i :)

Da vår var på samme alder spiste hun grøt morgen og kveld, noe frukt eller smoothie midt på dagen, også smake noe middag eller brødskive med leverpostei på ettermiddagen. Ammet eller ga morsmelk på flaske litt sånn ved behov, men jeg hadde ikke så mye melk (mistet melka helt på en pupp rundt 4mnd også). Ga aldri noe mme, det var nok å gi grøt etter 6 med sa helsesykepleier. 

Anonymkode: 61ddc...b0c

• Liker 1
Skrevet

Våres er 7 mnd snart, og spiser enten et eller to måltider med fast føde om dagen. Spiser han to er det fordi han spiser kun en halv porsjon den ene gangen. Da får han halve middagen senere på dagen. Han sliter med tann utbrudd om dagen, så er ikke alltid han er så interessert i å spise fast føde. Han får mme.

En typisk dag er riktignok:

Frokost 260 ml mme (0700 ca)

Lunsj 200 ml mme + frukt (11.00)

Middag halv porsjon grøt/middag eller en hel porsjon. Har vann og 130 ml mme ved siden av. (1430/1500)

Kvelds: 200 ml mme eller 130, om han spiser middag da også. (1830)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er litt usikker på om jeg gir for lite fast føde til babyen på 7 mnd. Kan legge med en typisk dag:

Våkner som regel mellom 06-07. Ammer (har lite melk) får enten grøt eller mme før dupp. Hun spiser alt mellom 0,5 - 1,5 porsjon grøt.

Etter første dupp får hun enten grøt eller mme (det hun ikke fikk før første dupp). Får kanskje noen maispinner, smoothie eller frukt.

Før dupp er det amming eller mme, får mme hvis hun spiste lite grøt pga. lite melk.

Så får hun en flaske mme en times tid etter hun våknet.

Får kanskje litt frukt/smake på middagen vår/hjemmelaget middag eller middagsglass. Spiser ikke så mye middag, kanskje en fjerdedel av et middagsglass.

Så er det grøt til kvelds, spiser som 1-1,5 porsjon her.

Flaske med mme før hun legger seg, evt. litt pumpet morsmelk i tillegg.

Sover natten gjennom stort sett alltid. Om hun en sjelden gang våkner får hun mme men da drikker hun ikke så mye. På dagtid drikker hun som regel mellom 120-240 ml per flaske.😊

Ser dette OK ut? Eller bør jeg kutte ned på melka og gi mer mat? Når på dagen bør det evt være og hva bør jeg gi da? :)

Er ikke bekymret for vekta, hun ligger godt høyt oppe på skjema og har masse tiss og avføring hver dag. Er bare det om jeg skal bytte ut mer melk med fast føde jeg lurer på, men så sies det jo at melk skal være hovednæringen første leveår🤷‍♀️

Vil bare si at sånne maispinner er ikke næring, ei heller smoothie. Det er mer å regne som snacks/godteri.

Hvorfor er det ingen som gir barna sine grønnsaker, fisk, kjøtt, poteter? (Som moses) I denne perioden skal jo barnet ditt ha smakstilvenning?

Folk er helt opphengt i industrigrøt, smoothieposer, maissnacks og middagsglass. Og så klager man på kresne 3-åringer lenger ned i løypa...?

Anonymkode: 6b0d7...048

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil bare si at sånne maispinner er ikke næring, ei heller smoothie. Det er mer å regne som snacks/godteri.

Hvorfor er det ingen som gir barna sine grønnsaker, fisk, kjøtt, poteter? (Som moses) I denne perioden skal jo barnet ditt ha smakstilvenning?

Folk er helt opphengt i industrigrøt, smoothieposer, maissnacks og middagsglass. Og så klager man på kresne 3-åringer lenger ned i løypa...?

Men ingenting er galt med middagsglass. Mye lettere. Man kan lage sjøl og, men det er ingenting galt med middagsglass og babyen til ts får jo det. 

Ingenting galt med smoothie heller. Litt mye sukker, men det er bær. 

Anonymkode: e8c2b...cfd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (9 timer siden):

Våres er 7 mnd snart, og spiser enten et eller to måltider med fast føde om dagen. Spiser han to er det fordi han spiser kun en halv porsjon den ene gangen. Da får han halve middagen senere på dagen. Han sliter med tann utbrudd om dagen, så er ikke alltid han er så interessert i å spise fast føde. Han får mme.

En typisk dag er riktignok:

Frokost 260 ml mme (0700 ca)

Lunsj 200 ml mme + frukt (11.00)

Middag halv porsjon grøt/middag eller en hel porsjon. Har vann og 130 ml mme ved siden av. (1430/1500)

Kvelds: 200 ml mme eller 130, om han spiser middag da også. (1830)

Det var lite fast føde. Hvorfor får han ikke frokost og kvelds? 

Anonymkode: e5424...b9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi gjør jo det 🙈 Hvorfor antar du ting? Lag din egen tråd om du vil klage på hvordan verden er i ditt hode. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. :)

Vi gir baby både potet, kjøtt, grønsaker etc.. har vi slike ting til middag så får baby det også. Har også fryst ned porsjoner av hjemmelaget middag. Men baby spiser lite av det. Middagsglass er kanskje en gang i uka, men syntes ikke det er galt å gi det oftere heller.:)

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg skal bytte ut noen melkmåltider med fast føde eller om det er en grei mengde mat til 7 mnd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han har problemer med magen sin til å takle mer enda. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men ingenting er galt med middagsglass. Mye lettere. Man kan lage sjøl og, men det er ingenting galt med middagsglass og babyen til ts får jo det. 

Ingenting galt med smoothie heller. Litt mye sukker, men det er bær. 

Anonymkode: e8c2b...cfd

Ingenting er galt med middagsglass? Jo, det har faktisk ingen gode bakterier for voksende tarmer. Det er steril mat og det er ikke bra for små barn å spise steril mat når tarmsystemet deres er under utvikling.

Smoothieposer er bare sukker, fruktose uten fiber. Det vil si alt som er et overskudd setter seg i leveren, særlig når de sukkerbeskyttende fibrene er fjernet fra frukten. Bær utgjør minimalt av fruktposene fordi de er dyre, oftest er det fra konsentrat.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han får jo det? Hvor mange måltider mener du barn skal ha? 1000?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar dere. :)

Vi gir baby både potet, kjøtt, grønsaker etc.. har vi slike ting til middag så får baby det også. Har også fryst ned porsjoner av hjemmelaget middag. Men baby spiser lite av det. Middagsglass er kanskje en gang i uka, men syntes ikke det er galt å gi det oftere heller.:)

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg skal bytte ut noen melkmåltider med fast føde eller om det er en grei mengde mat til 7 mnd.

Kjøtt skal da ikke barn under ett år ha 😬 Det er også anbefalt at morsmelk eller MME er hovednæringen det første året, og at babyen skal spise 2-3 måltider med fast føde i døgnet. 

Anonymkode: 123f6...bae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjøtt skal da ikke barn under ett år ha 😬 Det er også anbefalt at morsmelk eller MME er hovednæringen det første året, og at babyen skal spise 2-3 måltider med fast føde i døgnet. 

Er du fjern? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kjøtt og fisk kan de fint få når den første prøvesmakingen er over (7-8 mnd)

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/

Anonymkode: cf0b4...b25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan de få kjøtt! 

Babygrøt inneholder det samme som morsmelkerstatning, så om de spiser grøt trenger man ikke å gi MME heller om man har sluttet å amme :)

Vi trappet ned på amming og opp på fast føde fra 6 mnds alder, og ved 10 mnds alder var pupp ikke lenger interessany for baby :) Folk er individuelle,og babyer er folk, man må ikke følge noe oppskrift. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig kan de få kjøtt! 

Babygrøt inneholder det samme som morsmelkerstatning, så om de spiser grøt trenger man ikke å gi MME heller om man har sluttet å amme :)

Vi trappet ned på amming og opp på fast føde fra 6 mnds alder, og ved 10 mnds alder var pupp ikke lenger interessany for baby :) Folk er individuelle,og babyer er folk, man må ikke følge noe oppskrift. 

Dette stemmer ikke helt, for barn med melkeproteinallergi anbefales MME til 3 år feks. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke helt, for barn med melkeproteinallergi anbefales MME til 3 år feks. 

Ja, det stemmer at de få prosentene av barn med melkeproteinallergi anbefales å få hydrolysert MME fra apotek som drikkemelk i stedet for vanlig melk opp til 3 år, men man kan ikke ta høyde for alle mulige sykdomstilstander når man gir et generelt råd :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 22.07):

Hæ? Min har fått det fra 5-6 mnd uten problemer. Og det er jo kjøtt i både middagsglass og klemmeposer. 

Anonymkode: 4523a...bf7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...