AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Jeg har AAP i litt over et år til, og går til behandling for å bli bedre. Etter det skal jeg studere, så det blir dessverre trangt økonomisk i nærmeste fremtid. Jeg får minstesum aap på 10.400kr i mnd, 5500kr av de er til husleie. Hvis samboer er uten jobb så får jeg jo husbankstøtte, da hadde det liksom vært enklere da med å betale ned de småkredittgreiene. Jeg betaler jo ned til her og der som jeg kan, men det er jo renter og styr og går så langsomt.. Jeg har ordnet kredittavtale på en tlf jeg kjøpte for et par år siden. Denne er på 1500kr i mnd, så den har jeg kontroll på. Men det er disse småkreditt sakene som er blitt høyere og vanskelig å betale ned til, da to-tre av dem forventer mer enn jeg har råd til. Jeg sitter jo igjen med ca 3700kr etter alle utgifter, og det er dyrt med mat, selv firstprice er jo nokså dyrt!😩Jeg har en hund jeg betaler ca 400kr på i mnd, men han er et familiemedlem så det er ikke snakk om å kvitte seg med et familiemedlem for kredittgjeld på 18k. Han er såpass avhengig av meg da han har en funksjonshemning etter angrep fra hund tidligere, så det hadde vært døden for han om jeg omplasserte han. Noen råd til å få betalt ned disse 18k? Den andre regningen har jeg som sagt kontroll på, så der stresser jeg ikke. Er det mulig for meg å søke om gjeldsordning? Har hørt den må være 2-3 år gammel for å ha rett på det, men det står ikke noe om det på nav? Takk på forhånd! Jeg er bare 22 år, så er kjipt å ha slik gjeld allerede, spesielt når jeg sitter med så lite igjen.. Anonymkode: 5eed0...440
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Hvis gjeldsordning går igjennom (noe den sikkert ikke gjør), hvordan funker det da når jeg har såpass lite inntekt i måneden? -ts Anonymkode: 5eed0...440
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Du er neppe aktuell for gjeldsordning for en så liten sum. Jeg ville bedt om avtale med økonomisk rådgiver hos NAV som kan forhandle fram en bedre avtale med kreditorene for deg. jeg har selv fått god hjelp av dem. Anonymkode: 207ac...7fc 8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Privatlån fra mor eller far til 0 rente? Anonymkode: e6d0f...344 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Du får ikke gjeldsordning for 18.000kr når du er 22 år. Anonymkode: df8e3...b88 8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 18 k er da ikke mye. Du får bare ta tiden til hjelp og betale ned med minste avdrag. Gjeldsordning er jo ikke aktuelt for en så liten sum Anonymkode: 01eeb...486 2
Camillapb Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Hva med å få samlet alle inn på ett lån? Om det så blir kredittlån så finnes det sikkert noen med bedre renter, og da slipper du renter på flere enn ett. Noe å spare der hvertfall, og mindre å holde styr på 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Privatlån fra mor eller far til 0 rente? Anonymkode: e6d0f...344 Det er en veldig god løsning dersom ts har foreldre som er villig til dette. Ts, jeg skal ikke foreslå at du skal kvitte deg med hunden, jeg skjønner at du ikke kan det, men med inntekt på 10.400 i måneden har du rett og slett ikke råd til å ha hund. Det vil jo heller ikke bli enklere når du skal leve på studielån. Anonymkode: 207ac...7fc 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Nå kan ikke jeg noe om gjeldsordning, men er en j*vel på å spare. Hadde selv 22000,- i gjeld i en alder av 19 år, pga. familie som misbrukte mine opplysninger.. Noen tips til deg: - Spør nær familie om hjelp. Det "verste" som kan skje er at de sier nei. Alternativt kan du ta kontakt med nav for økonomisk rådgivning. Det er ubehagelig begge deler, men det er hjelp å få. - Bruk mattilbud appen, diverse butikk medlemskap, havaristen.no o.l. for alt det er verdt. Tenk gjennom og planlegg før du handler! - Selg klær/sko/nips/ting og tang som du ikke bruker og ikke trenger. Alle monner drar :-) - Om dere har pant: Pant flaskene og sett det inn på konto, ha det øremerket til å betale ned gjelden. - Samle gjelden din på ett sted!!!! Så slipper du disse "små regningene" som hoper seg opp. Det er lettere å betale 1 fast sum til 1 sted, enn flere forskjellige. Anonymkode: 3673e...a8a 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 18 k er da ikke mye. Du får bare ta tiden til hjelp og betale ned med minste avdrag. Gjeldsordning er jo ikke aktuelt for en så liten sum Anonymkode: 01eeb...486 18k føles så altfor mye, men mulig jeg overdriver situasjonen. Får jo ikke spart så mye uansett, er bare kjipt å ha det hengene på skuldrene.. Men nå står samboer uten jobb en liten periode, så jeg håper på at vi får hjelp av husbanken. Da får jeg 2000 ekstra å rutte med til å betale gjelden da, så det hadde jo hjulpet meg. -ts Anonymkode: 5eed0...440
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Camillapb skrev (1 time siden): Hva med å få samlet alle inn på ett lån? Om det så blir kredittlån så finnes det sikkert noen med bedre renter, og da slipper du renter på flere enn ett. Noe å spare der hvertfall, og mindre å holde styr på Men hvor skal jeg få kredittlån med betalingsanmerkninger osv? Hvordan kan jeg få til det? Har tenkt samme tanken selv, for det hadde hjulpet på å få samlet det og betale litt og litt ned, og øke de gangene jeg kan øke. Anonymkode: 5eed0...440
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en veldig god løsning dersom ts har foreldre som er villig til dette. Ts, jeg skal ikke foreslå at du skal kvitte deg med hunden, jeg skjønner at du ikke kan det, men med inntekt på 10.400 i måneden har du rett og slett ikke råd til å ha hund. Det vil jo heller ikke bli enklere når du skal leve på studielån. Anonymkode: 207ac...7fc Jeg hadde aldri skaffet meg hund mens jeg har den økonomien jeg har i dag, men jeg har hatt han hele livet hans (6 år), og han er jo lille barnet mitt. Han er 2.4kg så han er heldigvis ikke mye utgift, i tillegg til at mine foreldre heldigvis hjelper til litt der, da de vet at han betyr alt for meg. Men er ikke en ideell situasjon nei 😕Samboer betaler for för og jeg forsikring, så vi splitter det litt. - ts Anonymkode: 5eed0...440
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 18.000 er liten sum. Derfor vil du ikke få gjeldsordning. Anonymkode: dfe2c...834 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå kan ikke jeg noe om gjeldsordning, men er en j*vel på å spare. Hadde selv 22000,- i gjeld i en alder av 19 år, pga. familie som misbrukte mine opplysninger.. Noen tips til deg: - Spør nær familie om hjelp. Det "verste" som kan skje er at de sier nei. Alternativt kan du ta kontakt med nav for økonomisk rådgivning. Det er ubehagelig begge deler, men det er hjelp å få. - Bruk mattilbud appen, diverse butikk medlemskap, havaristen.no o.l. for alt det er verdt. Tenk gjennom og planlegg før du handler! - Selg klær/sko/nips/ting og tang som du ikke bruker og ikke trenger. Alle monner drar 🙂 - Om dere har pant: Pant flaskene og sett det inn på konto, ha det øremerket til å betale ned gjelden. - Samle gjelden din på ett sted!!!! Så slipper du disse "små regningene" som hoper seg opp. Det er lettere å betale 1 fast sum til 1 sted, enn flere forskjellige. Anonymkode: 3673e...a8a Hvordan samler jeg gjelden min på et sted? Er det noen kredittselskap som hadde godtatt meg som har betalingsanmerkning osv? Har du noen tips? Tusen takk for gode råd, setter veldig pris på det! 18 tusen er jo ikke allverdens, men det blir jo en byrde! - ts Anonymkode: 5eed0...440
Mona123 Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 Summen er nok litt for liten. Se I klesskap, kjeller eller bod etter ting du kan selge - selv de tingene du tenker ingen vil ha kan det være noen ønsker. Bare legg ut på Finn. Kan du tilby barnepass, hundepass, male vegger og andre tjenester? 18000 går veldig fort hvis du er kreativ, heier på deg!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 Mona123 skrev (7 minutter siden): Summen er nok litt for liten. Se I klesskap, kjeller eller bod etter ting du kan selge - selv de tingene du tenker ingen vil ha kan det være noen ønsker. Bare legg ut på Finn. Kan du tilby barnepass, hundepass, male vegger og andre tjenester? 18000 går veldig fort hvis du er kreativ, heier på deg! Tusen takk for gode råd! Har en litt ødelagt mac jeg tenker å selge som dele-pc, så jeg får litt igjen for den å betale på. I tillegg til at bilen skal på skrapern snart (samboer betaler for alt med denne da ettersom han bruker den), men jeg får jo litt igjen fra det. Så jeg må nok bare tenke kreativt🤔 - ts Anonymkode: 5eed0...440
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 Selg telefonen. Kjøp en for 500 kr isteden. Anonymkode: 7daad...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 Husk at samboere din kan få enten dagpenger eller sosialstødnad siden han er arbeidsledig. Samboere har ikke forsørgerplikt overfor hverandre, det er noe nav kan si for å gi avslag. Det stemmer altså ikke. Du har sikkert noe klær du kan selge. AnonymBruker skrev (8 timer siden): 18k føles så altfor mye, men mulig jeg overdriver situasjonen. Får jo ikke spart så mye uansett, er bare kjipt å ha det hengene på skuldrene.. Men nå står samboer uten jobb en liten periode, så jeg håper på at vi får hjelp av husbanken. Da får jeg 2000 ekstra å rutte med til å betale gjelden da, så det hadde jo hjulpet meg. -ts Anonymkode: 5eed0...440 Du skal ikke spare noe, alt skal gå til nedbetalingen av gjelden. Spare gjør man når en slik gjeld (med høy rente) er nedbetalt. Se om der er småjobber på Finn eller noe slikt. Sett opp er budsjett. Disse tilbudsavisene til butikken trenger du ikke. Tilbud er ofte ikke gode tilbud, det er mest godteri uansett. Dra i butikken på morgen og sjekk 50%-kurven. Der er det kupp. Du kan også prøve dumpster diving, da er maten gratis. En periode med et stramt budsjett må til. 18k er overkommelig. Nå er tiden for shoppestopp. Tenk alltid: er dette noe jeg ønsker, eller noe jeg faktisk trenger? Anonymkode: cc641...507 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selg telefonen. Kjøp en for 500 kr isteden. Anonymkode: 7daad...0f5 Tror du har misforstått innlegget mitt. Jeg har en helt annen gjeld på tlf, så om jeg selger den så taper jeg mer enn jeg vinner i det lange løp. Den er nedbetalt innen jul uansett, så jeg stresser ikke med den! Jeg har masse småtteri utenom som ligger på 18k totalt, blandt annet mye legegreier og treningsstudio som ikke svarte meg pga corona osv.. bare surr🥴 - ts Anonymkode: 5eed0...440
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husk at samboere din kan få enten dagpenger eller sosialstødnad siden han er arbeidsledig. Samboere har ikke forsørgerplikt overfor hverandre, det er noe nav kan si for å gi avslag. Det stemmer altså ikke. Du har sikkert noe klær du kan selge. Du skal ikke spare noe, alt skal gå til nedbetalingen av gjelden. Spare gjør man når en slik gjeld (med høy rente) er nedbetalt. Se om der er småjobber på Finn eller noe slikt. Sett opp er budsjett. Disse tilbudsavisene til butikken trenger du ikke. Tilbud er ofte ikke gode tilbud, det er mest godteri uansett. Dra i butikken på morgen og sjekk 50%-kurven. Der er det kupp. Du kan også prøve dumpster diving, da er maten gratis. En periode med et stramt budsjett må til. 18k er overkommelig. Nå er tiden for shoppestopp. Tenk alltid: er dette noe jeg ønsker, eller noe jeg faktisk trenger? Anonymkode: cc641...507 Han får nå sosial stønad fremover til han får jobb igjen, men problemet for min del er jo husbanken. De regner jo på både min og hans inntekt, så av den grunn så mener de jeg ikke får hjelp fra dem når han har jobb. I husleiekontrakten vår så står det veldig tydelig at vi skal splitte 50/50 på husleien, men husbanken er drittsekker på det området dessverre.. derfor er det faktisk billigere for meg om han ikke har jobb😂 - ts Anonymkode: 5eed0...440
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå