Gå til innhold

Garn i 80% alpakka og 20% merinoull. Merinoullen er superwashbehandlet. Hva er hensikten med supewashbehandlingen i ullen i dette garnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Garn i 80% alpakka og 20% merinoull. Merinoullen er superwashbehandlet. Hva er hensikten med supewashbehandlingen i ullen i dette garnet?

Vil plagg laget av dette garnet holde seg penere etter vask, enn annet garn i 80% alpakka og 20% ull som ikke er superwashbehandlet?

 

Mer informasjon om garnet:

Knit at Home, Superfine Alpaca Merino.

80% alpakka  &   20% superwashbehandlet merinoull
Superfine Alpaca Merino er et tretråds kvallitetsgarn i fineste alpakka-merino-blend. Fibermiksen gir glansfulle, lette og delikate plagg der merinoen bidrar til god elastisitet og holdbare plagg. Superfine Alpaca Merino er en myk kvalitet som egner seg til alle typer plagg til både små og store. Garnet passer like bra til strukturstrikk, fletter hull- og flerfarget mønsterstrikk.

Vi anbefaler ullprogram 30 grader (ullvugge), gjerne med Milo eller annet vaskemiddel for ull/silke og deretter tørkes flatt.

Anonymkode: 88e4e...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm, det eneste jeg kan tenke meg er at merino-ulla er tilsatt for å gi plagget litt mer stabilitet. Alpaka i større plagg som f.eks. en genser vil ofte sige, spesielt hvis den er rundstrikket (det kan bli litt sig ved frem-og-tilbake-strikk også, men side- og skuldersømmene vil gi plagget mer stabilitet). Men så er det at superwash-behandlet merino også har en tendens til å sige. 

Uansett, andelen superwashgarn er såpass liten at jeg rett og slett ikke kan se at den vil gjøre plagget mer vaskbart enn ved bruk av alpaka og ren ull. I tillegg er ubehandlet ull* selvrensende. Denne egenskapen - samt andre - forsvinner når ullgarn superwash-behandles. 

Så for å svare på spørsmålet ditt: Nei, jeg tviler sterkt på at plagget vil holde seg finere i vask enn plagg strikket i alpaka og ren ull. 
Men hvis du har lyst til å prøve garnet, strikk ei lue, en hals, et skjerf, eller votter av det. Altså noe smått. Hvis det viser at garnet ikke er så bra (f.eks. nupping), så har du i det minste ikke kastet bort masse tid og penger på et plagg som du ikke kan bruke. I tillegg får du en maskeprøve med på kjøpet :) 

*Dette gjelder for alle typer ren ull - merino, alpaka, kasjmir, pelsull, shetlandsull, osv. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (6 timer siden):

Hmmm, det eneste jeg kan tenke meg er at merino-ulla er tilsatt for å gi plagget litt mer stabilitet. Alpaka i større plagg som f.eks. en genser vil ofte sige, spesielt hvis den er rundstrikket (det kan bli litt sig ved frem-og-tilbake-strikk også, men side- og skuldersømmene vil gi plagget mer stabilitet). Men så er det at superwash-behandlet merino også har en tendens til å sige. 

Uansett, andelen superwashgarn er såpass liten at jeg rett og slett ikke kan se at den vil gjøre plagget mer vaskbart enn ved bruk av alpaka og ren ull. I tillegg er ubehandlet ull* selvrensende. Denne egenskapen - samt andre - forsvinner når ullgarn superwash-behandles. 

Så for å svare på spørsmålet ditt: Nei, jeg tviler sterkt på at plagget vil holde seg finere i vask enn plagg strikket i alpaka og ren ull. 
Men hvis du har lyst til å prøve garnet, strikk ei lue, en hals, et skjerf, eller votter av det. Altså noe smått. Hvis det viser at garnet ikke er så bra (f.eks. nupping), så har du i det minste ikke kastet bort masse tid og penger på et plagg som du ikke kan bruke. I tillegg får du en maskeprøve med på kjøpet :) 

*Dette gjelder for alle typer ren ull - merino, alpaka, kasjmir, pelsull, shetlandsull, osv. 

 

Tusen takk for informasjon og råd og tips! :kghjerte:

Anonymkode: 88e4e...dd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Hunter7 skrev (På 28.4.2021 den 14.58):

Hmmm, det eneste jeg kan tenke meg er at merino-ulla er tilsatt for å gi plagget litt mer stabilitet. Alpaka i større plagg som f.eks. en genser vil ofte sige, spesielt hvis den er rundstrikket (det kan bli litt sig ved frem-og-tilbake-strikk også, men side- og skuldersømmene vil gi plagget mer stabilitet). Men så er det at superwash-behandlet merino også har en tendens til å sige. 

Uansett, andelen superwashgarn er såpass liten at jeg rett og slett ikke kan se at den vil gjøre plagget mer vaskbart enn ved bruk av alpaka og ren ull. I tillegg er ubehandlet ull* selvrensende. Denne egenskapen - samt andre - forsvinner når ullgarn superwash-behandles. 

Så for å svare på spørsmålet ditt: Nei, jeg tviler sterkt på at plagget vil holde seg finere i vask enn plagg strikket i alpaka og ren ull. 
Men hvis du har lyst til å prøve garnet, strikk ei lue, en hals, et skjerf, eller votter av det. Altså noe smått. Hvis det viser at garnet ikke er så bra (f.eks. nupping), så har du i det minste ikke kastet bort masse tid og penger på et plagg som du ikke kan bruke. I tillegg får du en maskeprøve med på kjøpet :) 

*Dette gjelder for alle typer ren ull - merino, alpaka, kasjmir, pelsull, shetlandsull, osv. 

 

Tusen takk igjen for informasjon og gode råd! :) Jeg har nå kjøpt det nevnte garnet (Knit at Home, Superfine Alpaca Merino), og jeg skal gi tilbakemelding senere om hvordan det oppfører seg etter bruk og etter vask :) 

Anonymkode: d803c...b5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...