AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Vi er tre søsken som vokste opp på en gård. Tidligere var det gårdsdrift, nå er det sauer for at beitene ikke skal gro igjen, noen kaniner, høns og slikt, men ikke noe å tjene penger på. I tilegg til fjøs og er det to bolighus på gården. Det er også dyrket jord, beite og mark. Vår forelder bor i det ene huset og leier ut det andre, pluss er i full jobb. Vi barna har alle utdannelse og jobb. Jeg er eldst har odelsrett på gården. Jeg har ikke interesse, kunnskap, tid, eller økonomi til å overta. Mellomste ønsker heller ikke odelen. Yngste søsken ønsker å overta, men beholde sin egen bolig. Gården er det eneste av verdi vi kommer til å arve, det kommer ikke til å være penger fra forelderen eller verdigjenstander. Mitt ønske hadde vært at vi selger gården, og deler pengene likt. Yngste søsken vil ha gården, det utgjør selvsagt en del arbeid, men i tillegg til fjøset er det to boliger. Det medfører en stor arv til yngste, og ikke noe av verdi til mellomste og meg selv. I fremtiden kan kanskje yngste eller yngstes barn igjen kansje få solgt deler av marken til boligutbygging. Det er noe mellomste søsken og mine barn ikke kommer til å få. Jeg jobber som sykepleier, denne arven er det som kan sikre meg økonomisk. Det er ikke andre vi kommer til å arve. Jeg ønsker at vi skal ha en god relasjon i fremtiden. Vi er dårlige på å snakke om følelser og døden, ellers har vi det fint når vi samles, og er gode på å hjelpe hverandre. Selv om det er jeg som har odelsretten opplever jeg at det er en fryktelig urettferdig ordning. Enten kan jeg kreve gården og dermed hele arven foran søskene mine, eller så må jeg si den i fra meg og et søsken arver verdier for flere milioner, og vi andre to arver ikke noe annet enn album, slitt service og slitte møbler som er klare for dynga. Vi fortjener like mye. Er det noen som har vært i en ligjende situasjon, eller har tanker og innspill? Anonymkode: 04f0b...1ef
Knottogtott Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 De som arver gården må jo kjøpe ut de andre søsknene! Så hvis det hadde vært deg som hadde valgt å overta må du betale et likt beløp mellom dine 2 søsken (akkurat hva vet jeg ikke, men personen får gården billigere enn hva den ville gått for på det åpne marked)! 15
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Det vanlige er jo at den som arver hus kjøper ut de andre. Ingen grunn til at dette ikke skulle gjøres med dere? Anonymkode: 82550...e11 7
Apis Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Du sier selvsagt ikke fra deg odelsretten men viker plassen din, slik at du og dine barn og barnebarn? Fortsatt har odelsrett vis yngste søsken ønsker å selge, 9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Du må ikke finne på å skrive fra deg odelsretten, da kan du ikke kreve noe hvis den selges ut av slekta. Det holder at du skriver fra deg løsingsretten til søsken X. Og minstemann kan ikke overta gratis, hvorfor tror du det? Men de får billigere takst som livsarving, åsetetakst, som er 75% av odelstakst (markedsverdi). Husk at hvis du har barn så er de odelsberettiget før dine søsken. I det store og hele har dere veldig dårlig greie på dette. Finn en advokat som jobber med odel, bestill en time, og så drar dere alle sammen og får en skikkelig forklaring. Anonymkode: 90a9c...625 25
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 ...og hvis den som tar over selger verdifulle deler av gården f.eks. til boligbygging innen en viss tid, 10 år tror jeg, så må det deles med de andre arvingene. Men altså, dere må snakke med en advokat spesialisert på odel. Anonymkode: 90a9c...625 11
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Jeg hadde odel, og arvet 0. Det er en drittlov om du er en grei person. For du må velge mellom penger eller familie. Den snille taper, den mest kyniske vinner. Velg familie TS, og bit det bare i deg. Anonymkode: 943c4...872 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Knottogtott skrev (22 minutter siden): De som arver gården må jo kjøpe ut de andre søsknene! Så hvis det hadde vært deg som hadde valgt å overta må du betale et likt beløp mellom dine 2 søsken (akkurat hva vet jeg ikke, men personen får gården billigere enn hva den ville gått for på det åpne marked)! det er feil, den som overtar på odel må ikke kjøpe ut yngre søsken. Anonymkode: 08ede...75c 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Dersom foreldrene dine overlater gården til søskenet ditt mens de fortsatt er i live så kjøper søskenet gården fra foreldrene dine, og betaler odelstakst for denne. En slik type avtale innebærer gjerne livslang borett for foreldrene dine, og bør også inneholde en klausul om at dersom søskenet som kjøper gården selger deler av eiendommen (til f. eks. boligbygging) innen xx antall år så skal søsknene ha en andel av gevinsten ved dette. Det som evt. blir igjen av kontanter blir alle søsknenes arv når foreldrene deres ikke lever lenger, men de kan jo også bruke opp pengene på samme måte som alle andre kan. Dersom søskenet ditt ikke overtar gården før etter foreldrene dine er døde så må h*n kjøpe ut søsknene sine. Anonymkode: 83986...76f 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): det er feil, den som overtar på odel må ikke kjøpe ut yngre søsken. Anonymkode: 08ede...75c Jo, det må man. Anonymkode: 90a9c...625 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, det må man. Anonymkode: 90a9c...625 Nei, ikke dersom man overtar det mens foreldrene lever. Jeg har overtatt gård på odel selv og har vært gjennom og undersøkt dette. Overtar man etter foreldres død blir det arv og da er det noe annet. Men den biten kan ikke jeg så mye om Anonymkode: 08ede...75c 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det må man. Anonymkode: 90a9c...625 Ikke så lenge foreldrene fortsatt lever, nei (og det er jo saken i de fleste tilfeller siden gårdsdrift gjerne krever mer enn de eldre har energi og helse til i sine siste leveår) Dersom foreldrene dør før overtagelse blir aktuelt så gjelder det arv, og da må søsknene kjøpes ut. Anonymkode: 83986...76f 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): det er feil, den som overtar på odel må ikke kjøpe ut yngre søsken. Anonymkode: 08ede...75c Ehhh, jo det må personen! Mamma kjøpte ut sine søsken da hun overtok gården etter sin mor! Tror det var 250.000 x 3, for rundt 30 år siden.. Anonymkode: f1d8b...253 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 En ting bør ts tenke på ; selv om det er verdier for millioner så er det verdier som er bundet opp i bygningsmasse, redskap og skog m.m og ikke rene penger. Og en gård er ingen gullgruve å leve fett av. Hvis du tror det ; hvorfor overtar du ikke selv? Anonymkode: 08ede...75c 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ehhh, jo det må personen! Mamma kjøpte ut sine søsken da hun overtok gården etter sin mor! Tror det var 250.000 x 3, for rundt 30 år siden.. Anonymkode: f1d8b...253 Men da var det sikkert etter din mors død. Anonymkode: 08ede...75c 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 Et alternativ å leie ut gården også enten sette inntektene på en egen konto, eller fordele dere i mellom? Anonymkode: 50ee4...cd1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ehhh, jo det må personen! Mamma kjøpte ut sine søsken da hun overtok gården etter sin mor! Tror det var 250.000 x 3, for rundt 30 år siden.. Anonymkode: f1d8b...253 Ser at flere har skrevet at dette ikke gjelder hvis foreldrene fortsatt lever! Her overtok mamma gården etter at min bestemor døde og måtte kjøpe ut sine gjenlevende søsken! Anonymkode: f1d8b...253
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et alternativ å leie ut gården også enten sette inntektene på en egen konto, eller fordele dere i mellom? Anonymkode: 50ee4...cd1 Men det er ikke opptil TS å bestemme, hun har sagt fra seg odel og har dermed ikke råderett over noe mer. Anonymkode: 08ede...75c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser at flere har skrevet at dette ikke gjelder hvis foreldrene fortsatt lever! Her overtok mamma gården etter at min bestemor døde og måtte kjøpe ut sine gjenlevende søsken! Anonymkode: f1d8b...253 <Omvendt ; når man overtar etter forrige eier sin død er det arv. Når man overtar mens foreldre lever er det odel og ingen skal kjøpes ut. Anonymkode: 08ede...75c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 Sitat fra lenken: "– Når mor og far fortsatt lever ved overdragelsen, gjelder andre lover og regler enn når det er snakk om et arveoppgjør. Er det odel på eiendommen, er også det av betydning, sier Grande. I et arveoppgjør har arvingene rett på en andel av dødsboet. I et generasjonsskifte blir vanligvis gården overført til ett av søsknene mot at hun eller han betaler foreldrene et vederlag" https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/lov-og-rett-familieovertakelsen Anonymkode: 6c726...e81 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå