AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Del Skrevet 27. april 2021 Jeg fikk barn da jeg var 34 og 36 år. Ble gravid på bare ett forsøk begge gangene. Nå er jeg 38 og vi har prøvd i et halvt år uten at noe har skjedd. Synes det er rart at det plutselig skal bli så vanskelig bare på et par år. Det skal sies at vi ikke har prøvd så veldig iherdig.. men likevel alltid sex rundt tiddpunkt for antatt eggløsning. Før merket jeg alltid eggløsning, nå kjenner jeg ingenting. Kan det være at jeg ikke har eggløsning hver mnd lenger pga alderen? Hadde håpt på et tredje barn, men er kanskje ikke mulig. Anonymkode: 78a3d...171 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Del Skrevet 27. april 2021 Det tar litt lengre tid jo eldre en blir. Hvis du er veldig bekymret går det jo an å ta en tur til legen for å sjekke om hormoner og eggreserve er ok. Jeg ville ikke ventet så lenge med å be om utredning, dersom det er veldig viktig for deg med flere barn. Du kan og teste for eggløsning og ta temperatur for å sjekke at eggløsning faktisk har skjedd og. Og du.. det kommer alltid kommentarer om at du må stresse ned, også VIPS så blir en gravid.. DET er bare tull. Lykke til Anonymkode: 6008f...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #3 Del Skrevet 28. april 2021 Lurer på det samme. Ble gravid på første forsøk med begge barna jeg har, for ti og tolv år siden. Ble gravid på første forsøk som 39-åring, med tok abort av ulike årsaker (angrer). Nå er jeg fremdeles 39, snart 40, og har prøvd i 4 måneder uten hell(etter p-piller). Kan et halvt år utgjøre så mye forskjell?? Anonymkode: 4af95...62b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #4 Del Skrevet 28. april 2021 Det handler også om flaks og uflaks. Jeg ble gravid på første forsøk med mitt første barn, men det tok 20 mnd for å bli gravid med nr 2... (jeg var 29-30 år, levde sunt, ikke noe galt funnet ved utredning). Hvis du er over 35 år, kan det være aktuelt med utredning etter 6 mnd prøving. Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg kontaktet en privat fertilitetsklinikk for å unngå ventetid. Anonymkode: 8a5a0...9d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 28. april 2021 #5 Del Skrevet 28. april 2021 Har nok med flaks og uflaks å gjøre ja. Og mye kan ellers skje med kroppen på 2 år. Vi startet prøving i fjor (36 år) og ble gravid allerede i pp2. Mistet da, og er nå i pp11 uten å være gravid igjen. Spesialisten min sier at alder innvirker, og dette kan være nok måneder at det skjer på. Men han sa også at det går mest på flaks/uflaks. Vi har bare 20% sjanse å bli gravid på hver syklus. Et halv år som dere har prøvd er (dessverre) helt normalt, også for mye yngre kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Del Skrevet 28. april 2021 Amatariel skrev (1 time siden): Har nok med flaks og uflaks å gjøre ja. Og mye kan ellers skje med kroppen på 2 år. Vi startet prøving i fjor (36 år) og ble gravid allerede i pp2. Mistet da, og er nå i pp11 uten å være gravid igjen. Spesialisten min sier at alder innvirker, og dette kan være nok måneder at det skjer på. Men han sa også at det går mest på flaks/uflaks. Vi har bare 20% sjanse å bli gravid på hver syklus. Et halv år som dere har prøvd er (dessverre) helt normalt, også for mye yngre kvinner. Men er ikke sjansen i hver syklus mye mindre for kvinner over 35, og i alle fall over 40? Altså, kan det hende at da jeg ble gravid for litt over et halvt år siden som 39-åring, var det kanskje kun flaks eller mitt siste gode egg som ble befruktet? Anonymkode: 4af95...62b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er ikke sjansen i hver syklus mye mindre for kvinner over 35, og i alle fall over 40? Altså, kan det hende at da jeg ble gravid for litt over et halvt år siden som 39-åring, var det kanskje kun flaks eller mitt siste gode egg som ble befruktet? Anonymkode: 4af95...62b Jo, det er klart det er det. Umulig å si akkurat når det er for sent, det vil være individuelt. Men det er helt klart mer utfordrende når man er eldre. Anonymkode: 4bcbd...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Del Skrevet 28. april 2021 Det er helt normalt. Det er liksom ikke sånn at man bli infertil over natta. Man blir gradvis mindre og mindre fruktbar i 30-årene. Anonymkode: dce55...f12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Del Skrevet 28. april 2021 Som flere sier, det handler om flaks og uflaks også. Hos alle, også yngre kvinner og menn er det en del egg- og sædceller som ikke kan bli barn, noen syklusene blir ikke slimhinnen ideell for at et befruktet egg å feste seg i og noen ganger blir et godt egg befruktet av to gode sædceller samtidig ved en tilfeldighet. Selv om det blir en veldig forenkling, kan man sammenligne litt med å kaste terning. Man kan ha flaks og få sekser på første forsøk de to første gangene man prøver, uten at det er større sannsynlighet for å få sekser tredje gang. Når det gjelder å lage barn, varierer det hvor fruktbare vi er av ulike grunner. Og alder en en av grunnene. Men selv de mest fruktbare parene har bare 20-30 % sjanse for klaff pr. syklus. Anonymkode: c5818...4dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg fikk barn da jeg var 34 og 36 år. Ble gravid på bare ett forsøk begge gangene. Nå er jeg 38 og vi har prøvd i et halvt år uten at noe har skjedd. Synes det er rart at det plutselig skal bli så vanskelig bare på et par år. Det skal sies at vi ikke har prøvd så veldig iherdig.. men likevel alltid sex rundt tiddpunkt for antatt eggløsning. Før merket jeg alltid eggløsning, nå kjenner jeg ingenting. Kan det være at jeg ikke har eggløsning hver mnd lenger pga alderen? Hadde håpt på et tredje barn, men er kanskje ikke mulig. Anonymkode: 78a3d...171 Det er normalt at det tar opptil ett helt år, og veldig mange opplever at dem ikke blir gravide naturlig selvom alle prøver er normale. Selv måtte vi gjennnom uttalige ivf forsøk både i det offentlige og private før det endelig klaffet. Anonymkode: 9c964...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #11 Del Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er normalt at det tar opptil ett helt år, og veldig mange opplever at dem ikke blir gravide naturlig selvom alle prøver er normale. Selv måtte vi gjennnom uttalige ivf forsøk både i det offentlige og private før det endelig klaffet. Anonymkode: 9c964...e59 Hvor lenge prøvde dere før dere begynte på ivf? Og hvor gamle var du/dere? Anonymkode: 4af95...62b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serpica Skrevet 29. april 2021 #12 Del Skrevet 29. april 2021 Takk for alle svar 🙂 Da gir jeg ikke opp enda. Vi hadde kanskje bare utrolig flaks to ganger..samtidig som jeg er litt eldre. Får se hva som skjer. Å gå gjennom en lang ptosess med utredning og hjelp osv orker vi ikke. Da får vi heller bare være takknemlige for de to vi har..om det ikke skjer igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå