Gå til innhold

Ubehagelige hente- og leveringssituasjoner i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt siden barnet startet i barnehagen, har det vært veldig varierende hvordan man blir møtt i disse situasjonene. Nå er vi på fjerde året.

Mange av de ansatte er ustabile i humøret, type én dag sier man hei og er hyggelig, en annen dag omtrent ikke et knyst.

Man blir også møtt mye av "vi er for lite folk på jobb, i dag får vi ikke gjort sånn, jeg vet ikke om vi får vikar engang" osv. Nei, så du mener at man skal ta barnet med hjem igjen da, eller? Enhver pedagog burde forstå at et slikt brudd i forventninger hos barnet, som er SÅ klar for å gå inn i barnehagen, er noe man ikke tar ved levering. Da bør det vel sendes ut en melding tidlig om morgenen og spørre om noen kan holde barna hjemme pga underbemanning (selv om dette ikke på noen måte er ok!)?

Om man leverer senere enn normalt en sjelden gang, kommer spørsmålene haglende: "HAR DU FRI?", "DU PLEIER IKKE LEVERE PÅ DENNE TIDEN", "DU FÅR KOSE DEG MED HUSVASKEN, DA" - gravende og spydige kommentarer og spørsmål. Målet virker å være å gi foreldre dårlig samvittighet, en underliggende beskjed om at "har du fri, skal barnet ha fri". Og barnet vårt får ganske hyppige fridager, senest fredag som var - og på mandag kommer kommentarene igjen, fordi jeg leverte senere enn normalt (jeg hadde fri, men tusen ærender og med en mann på båt trenger jeg sårt en dag innimellom der jeg får gjort unna flere ting). Jeg jobber i utgangspunktet i full stilling, og har ikke familie som kan avlaste. 

I hentesituasjonene, blir man sjelden møtt med hei - de ansatte sitter der som sluknede lys og JEG er den som alltid må si hei og begynne samtalen. Det er snakk om to minutter med hvordan dagen har gått, det er liksom bare det de fleste foreldre ber om. Jeg synes det er så jævlig sløvt og lite tillitsvekkende. 

Styrer er en av de verste, og man skulle tro at øvrige ansatte blir påvirket av vedkommende. 

Jeg kjenner på at grensen for når jeg kommer til å eksplodere på en av disse ansatte, kommer nærmere og nærmere. I mitt yrke møter man ikke folk på en slik måte, uansett hvor sliten man måtte være. Utad gir dette et dårlig inntrykk av barnehagen, og jeg mistet tilliten til hvordan dagene egentlig forløper der. Uprofesjonelt.

I stedet for å si direkte hva de egentlig mener, pakker de det inn i spydige kommentarer. Hvorfor kaller de ikke inn til et ekstraordinært foreldremøte dersom de mener at det er foreldre sitt ansvar å ordne barnehagens bemanning? For det er den følelsen man sitter igjen med, når man ofte blir møtt på en slik måte. 

Er det andre her som har lignende erfaringer, og evt har handlet på det? Det frister å gå til styrers overordnede, og jeg er SÅ nære.

Anonymkode: dccdb...765

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke kommentere det andre så mye, enig at det høres litt spesielt ut, men akkurat det med at de kommenterer bemanning; Jeg gjør noen ganger det, men det er mer for å forklare, ofte går vi rundt med dårlig samvittighet over å ikke rekke over ting og å kunne gjøre jobben vår 100% og jeg kjenner at noen ganger blir jeg litt flau når foreldre ser hvordan tilstandene er pga bemanning, derfor får jeg et lite forklaringsbehov slik at foreldre skal ha større forståelse for hvordan ting egentlig er. Jeg har aldri nevnt det for at foreldrene skal ta med ungen hjem igjen eller fordi jeg mener at foreldrene skal fikse det. Men jeg aner jo ikke om det er tilfelle der eller hva som er greien.

Anonymkode: a142f...40c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke normal ut, det skal ikke være sånn. Er det helt umulig å få plass i en annen barnehage?

Anonymkode: 42190...a15

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen er ikke bra. De må skjerpe seg. Ta et møte med styrer. 

Anonymkode: fe356...6a3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skal ikke kommentere det andre så mye, enig at det høres litt spesielt ut, men akkurat det med at de kommenterer bemanning; Jeg gjør noen ganger det, men det er mer for å forklare, ofte går vi rundt med dårlig samvittighet over å ikke rekke over ting og å kunne gjøre jobben vår 100% og jeg kjenner at noen ganger blir jeg litt flau når foreldre ser hvordan tilstandene er pga bemanning, derfor får jeg et lite forklaringsbehov slik at foreldre skal ha større forståelse for hvordan ting egentlig er. Jeg har aldri nevnt det for at foreldrene skal ta med ungen hjem igjen eller fordi jeg mener at foreldrene skal fikse det. Men jeg aner jo ikke om det er tilfelle der eller hva som er greien.

En annen ting er at jeg noen ganger vegrer meg for å snakke med foreldre, noen foreldre har en slags «ikke snakk med meg» holdning, og noen ganger er jeg bare redd for å si noe feil eller at kleine situasjoner skal oppstå, jeg snakket jo selvfølgelig oftest med foreldre og sier alltid om det er noe viktig som må sies, men jeg er god med barn - ikke voksne mennesker...

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

OG jeg hadde nok ikke brydd meg om ikke de ansatte sa hei og oppdaterte meg HVER dag, de har jo 100vis av unger og om de hver dag skal stå å snakke med foreldre (som ofte dras veldig lenge ut) så stjeler jo det mye tid fra å faktisk fysisk være med barna.

• Liker 9
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at de ikke hilser og kommuniserer med deg, hvordan er de da med barna gjennom dagen? 

I tillegg har barnehagen niks og nada med om du har fri fra jobb, er sykemeldt eller uføre. Om du leverer barnet i bhg,så er det helt uhørt at de kommenterer dette??

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det her virker jo helt sykt. Jeg er selv pedagog, og vi møter aldri foreldre på denne måten. Vi må selvfølgelig møte foreldre og barn på en god måte,  samme hvor lite folk vi er, eller hvor slitne vi er. Vi hilser på alle foreldre (også foreldre fra andre avdelinger når vi er ute) og forteller litt fra dagen til barnet. Det trenger ikke være mye, men foreldre må såklart få vite litt fra dagen. Vi skriver og referat og tar bilder hver dag, men prøver å fortelle litt utenom det og. Vi mener selvfølgelig ikke at foreldre må være hjemme med barn når de har fri, det har jo ikke vi noe med.. De tingene du opplever her må du ta opp med pedleder. Gjelder det alle? Hvis pedleder og styrer og er sånn, høres det ut som en dårlig kultur i barnehagen. Da ville jeg vurdert om barnehagen er god nok for ditt barn. Det ER dessverre stor forskjell i kvaliteten på barnehager. Akkurat nå under Corona er det litt krise i hele sektoren, men jeg ville aldri behandlet foreldre på denne måten uansett problemer med bemanning og lignende. Det høres ikke bra ut.. 

Anonymkode: 18ef8...6e0

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det forstår jeg veldig godt, men da bør man faktisk si hvorfor man sier dette, for det kan oppfattes veldig feil. I mitt tilfelle, handler det ikke om din problemstilling. Her spilles det bevisst på foreldres samvittighet.

En annen ting er: Det eneste vi foreldre forventer når dere går underbemannet, er at dere dekker barnas grunnleggende behov. Ingen med vettet i behold, forlanger mer da.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ikke bytte barnehage om du ikke er komfortabel med den? Barnehagen der min jente går er super, og de to som jobber der er jeg helt imponert over. Men hvis jeg ikke hadde trivdes med set up’et ville jeg vurdert å bytte. Eller trives barnet veldig godt?

Anonymkode: 7c368...474

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En annen ting er: Det eneste vi foreldre forventer når dere går underbemannet, er at dere dekker barnas grunnleggende behov. Ingen med vettet i behold, forlanger mer da.

Det er ca 1/3-del av foreldrene som forventer at vi holder oss til planen selv om vi er grovt underbemannet. Dessverre. Jeg har vært alene med 18barn flere ganger og fått klager på at vi ikke gikk tur, grillet, hadde forming, sangleker, etc... 

Jeg kan fortelle foreldre ved levering at det ikke blir tur fordi Anna-ansatt er syk, men det er aldri for å spille på dårlig samvittighet hos foreldrene. Og vi kan ikke sende melding til foreldrene tidlig på dagen, for det vil ikke halvparten av dem, fordi vi sender ut for mye info via some allerede...

Jeg lover deg at uansett hva vi gjør så klager 1/3-del av foreldrene.

Men jeg ser helt klart at denne barnehagen er dårlig og det handler ikke om deg men om dem. De har tydeligvis et dårlig arbeidsmiljø og dette går ut over dere foreldrene. Mon tro om det også hår ut over barna? Det gjør det alltid.

Jeg hadde byttet barnehage, dette blir ikke bedre når sjefen er dårlig dessverre. Klager du så blir det bare falsk endring, men bak ryggen din så er det det samme. Du blir kanskje møtt bedre, men ikke mer genuint hvis du skjønner.

Anonymkode: e3192...607

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ca 1/3-del av foreldrene som forventer at vi holder oss til planen selv om vi er grovt underbemannet. Dessverre. Jeg har vært alene med 18barn flere ganger og fått klager på at vi ikke gikk tur, grillet, hadde forming, sangleker, etc... 

Jeg kan fortelle foreldre ved levering at det ikke blir tur fordi Anna-ansatt er syk, men det er aldri for å spille på dårlig samvittighet hos foreldrene. Og vi kan ikke sende melding til foreldrene tidlig på dagen, for det vil ikke halvparten av dem, fordi vi sender ut for mye info via some allerede...

Jeg lover deg at uansett hva vi gjør så klager 1/3-del av foreldrene.

Men jeg ser helt klart at denne barnehagen er dårlig og det handler ikke om deg men om dem. De har tydeligvis et dårlig arbeidsmiljø og dette går ut over dere foreldrene. Mon tro om det også hår ut over barna? Det gjør det alltid.

Jeg hadde byttet barnehage, dette blir ikke bedre når sjefen er dårlig dessverre. Klager du så blir det bare falsk endring, men bak ryggen din så er det det samme. Du blir kanskje møtt bedre, men ikke mer genuint hvis du skjønner.

Anonymkode: e3192...607

Fy faen. Dette kunne jeg aldri ha drømt om å kreve av barnehagen, og jeg synes faktisk at foreldre med disse holdningene og meningene bør settes kraftig på plass - det må dere ha lov til. Det bør styrer gjøre. Hvilken verden lever slike foreldre i? Jeg er veldig ydmyk overfor jobben dere står i, og skulle ønske at dere hadde verdens beste bemanning og en lønn som gjenspeiler kunnskapen og belastningen dere besitter og står i hver eneste dag. Men slike mennesker er genuine drittsekker, ikke bare i barnehagen.

Som sagt - min problemstilling er noe annerledes, det handler egentlig om manglende folkeskikk og allment vett i hvordan folk møte. Barnet trives godt i barnehagen, så dette er en ren foreldre-personalesak.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke helt normalt ut. 
her er vi alltid møtt med et smil og hei både ved levering og henting. Alltid også norn småkommentarer om det er noe spesielt de må formidle. 
jeg er heller ikke fornøyd med styreren, men det er pga manglende info rundt korona og kosttilbud. Ansatte i avdelingen er gull! 
her jobber mannen skift mens jeg har standard arbeidstid. De vet at når jeg ikke leverer 8, er det fordi far jobber senvakt og vil være med barnet på formiddagen. Da er det levering mellom 9-12, og de sier alltid barnet er heldig som får nok tid med pappaen. Idag ble det levering 12, hentet halv fire da jeg var ferdig. 

Anonymkode: b92a2...20f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

En annen ting er at jeg noen ganger vegrer meg for å snakke med foreldre, noen foreldre har en slags «ikke snakk med meg» holdning, og noen ganger er jeg bare redd for å si noe feil eller at kleine situasjoner skal oppstå, jeg snakket jo selvfølgelig oftest med foreldre og sier alltid om det er noe viktig som må sies, men jeg er god med barn - ikke voksne mennesker...

Jeg synes at endel av jobben til de som er ansatt i bhg er å si hei først uansett. Og smile. Fortelle litt om dagen til barnet når det drar. Spørre om hvordan det er med barnet når det kommer, eller noe.

I vår bhg har vi fått meldinger om at vi ikke skal være lenge i gangen for å levere/hente for det er ikke voksne nok til det. Man skal kle av yttertøyet, og så ringe på så en ansatt kommer. Ikke noe småprat liksom. Så da er jeg litt sånn hei og hadet, med mindre den ansatte vil si/spørre om noe.

Mulig de føler jeg har en ikke snakk til meg-holdning. For jeg synes det virker som at mannen får mye mer info og at de snakker mer med han når han er der. Men jeg er i mammaperm og svinger alltid rundt på en pjokk som nå er 5 uker når jeg henter og bringer. Kanskje de tenker jeg vil fort inn og ut. Mener uansett at man som ansatt bør vise litt interesse for barnet. Smile og si hei er minimum. Synes noen av de ansatte virker sure for at jeg er hjemme med baby, men sender eldste i bhg. Primærkontakten er heldigvis superhyggelig!

Anonymkode: 524ff...dc6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden du skriver at barnet trives så ville jeg enten:

1. Om du føler at du ikke får den informasjonen du skal ha og går glipp av viktige ting fra ditt barns hverdag og/eller at det påvirker barnet ditt  eller at du kjenner at kanskje kjnne barnet ditt hatt det bedre i en an bhg- bytt bhg. 

2. Om det kun går ut over ditt humør - ikke bytt bhg.

Jeg ville ha meldt ifra til den som er over styrer om det kan gjøres anonymt eller du vet at den informasjonen ikke kommer videre til de ansatte, at det er du som har sakt ifra. Tror at om du sier ifra til styrer så blir det ikke endringer, kanskje på falsk premiss mens du kanskje blir snakket mye om bak ryggen, og om de får vite at det er du som har sakt noe så blir det garantert dårlig stemning. Eventuelt vent til barnet er ferdig i bhg med å melde. 

Men jeg synes absolutt du bør ta det videre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes at endel av jobben til de som er ansatt i bhg er å si hei først uansett. Og smile. Fortelle litt om dagen til barnet når det drar. Spørre om hvordan det er med barnet når det kommer, eller noe.

I vår bhg har vi fått meldinger om at vi ikke skal være lenge i gangen for å levere/hente for det er ikke voksne nok til det. Man skal kle av yttertøyet, og så ringe på så en ansatt kommer. Ikke noe småprat liksom. Så da er jeg litt sånn hei og hadet, med mindre den ansatte vil si/spørre om noe.

Mulig de føler jeg har en ikke snakk til meg-holdning. For jeg synes det virker som at mannen får mye mer info og at de snakker mer med han når han er der. Men jeg er i mammaperm og svinger alltid rundt på en pjokk som nå er 5 uker når jeg henter og bringer. Kanskje de tenker jeg vil fort inn og ut. Mener uansett at man som ansatt bør vise litt interesse for barnet. Smile og si hei er minimum. Synes noen av de ansatte virker sure for at jeg er hjemme med baby, men sender eldste i bhg. Primærkontakten er heldigvis superhyggelig!

Anonymkode: 524ff...dc6

Noen ser jo bare litt skumlere ut enn andre å snakke med. Jeg har ofte en klar favoritt av mor og far som jeg foretrekker å snakke med. 

Det er jo bra at bhg setter tydlige grenser, det har ikke vi, så har opplevd flere ganger å bli stående å snakke i 10-20 minutter(ja faktisk) der jeg gjentatte ganger prøver å avslutte samtalen, vanskelig å vite hvordan man skal takle den situasjonen da foreldre ofte reagerer på så mye så man må tråkke varsomt og tror du hadde blitt overrasket over hvor mange foreldre som står å snakker så lenge. Hver. Dag. 

Men enig i at et hei i det minste er på sin plass (selv om jeg noen ganger går vekk/later som at jeg ikke ser de foreldrene jeg VET bruker opp ekstremt mye av de andre barnas tid) og om det er sånn som TS sier at det er sjeldent de slår av en prat så er jo ikke det greit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså - det handler om å si HEI og to ord om hvordan dagen har vært - ikke en avhandling. Det er alminnelig folkeskikk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt siden barnet startet i barnehagen, har det vært veldig varierende hvordan man blir møtt i disse situasjonene. Nå er vi på fjerde året.

Mange av de ansatte er ustabile i humøret, type én dag sier man hei og er hyggelig, en annen dag omtrent ikke et knyst.

Man blir også møtt mye av "vi er for lite folk på jobb, i dag får vi ikke gjort sånn, jeg vet ikke om vi får vikar engang" osv. Nei, så du mener at man skal ta barnet med hjem igjen da, eller? Enhver pedagog burde forstå at et slikt brudd i forventninger hos barnet, som er SÅ klar for å gå inn i barnehagen, er noe man ikke tar ved levering. Da bør det vel sendes ut en melding tidlig om morgenen og spørre om noen kan holde barna hjemme pga underbemanning (selv om dette ikke på noen måte er ok!)?

Om man leverer senere enn normalt en sjelden gang, kommer spørsmålene haglende: "HAR DU FRI?", "DU PLEIER IKKE LEVERE PÅ DENNE TIDEN", "DU FÅR KOSE DEG MED HUSVASKEN, DA" - gravende og spydige kommentarer og spørsmål. Målet virker å være å gi foreldre dårlig samvittighet, en underliggende beskjed om at "har du fri, skal barnet ha fri". Og barnet vårt får ganske hyppige fridager, senest fredag som var - og på mandag kommer kommentarene igjen, fordi jeg leverte senere enn normalt (jeg hadde fri, men tusen ærender og med en mann på båt trenger jeg sårt en dag innimellom der jeg får gjort unna flere ting). Jeg jobber i utgangspunktet i full stilling, og har ikke familie som kan avlaste. 

I hentesituasjonene, blir man sjelden møtt med hei - de ansatte sitter der som sluknede lys og JEG er den som alltid må si hei og begynne samtalen. Det er snakk om to minutter med hvordan dagen har gått, det er liksom bare det de fleste foreldre ber om. Jeg synes det er så jævlig sløvt og lite tillitsvekkende. 

Styrer er en av de verste, og man skulle tro at øvrige ansatte blir påvirket av vedkommende. 

Jeg kjenner på at grensen for når jeg kommer til å eksplodere på en av disse ansatte, kommer nærmere og nærmere. I mitt yrke møter man ikke folk på en slik måte, uansett hvor sliten man måtte være. Utad gir dette et dårlig inntrykk av barnehagen, og jeg mistet tilliten til hvordan dagene egentlig forløper der. Uprofesjonelt.

I stedet for å si direkte hva de egentlig mener, pakker de det inn i spydige kommentarer. Hvorfor kaller de ikke inn til et ekstraordinært foreldremøte dersom de mener at det er foreldre sitt ansvar å ordne barnehagens bemanning? For det er den følelsen man sitter igjen med, når man ofte blir møtt på en slik måte. 

Er det andre her som har lignende erfaringer, og evt har handlet på det? Det frister å gå til styrers overordnede, og jeg er SÅ nære.

Jobber som barnehagelærer, og dette høres helt håpløst og uprofesjonelt ut...😳 Hjelper nok ikke å ta opp med styrer hvis styrer er lik som resten, dessverre, så styrers overordnede kan være lurt ja.

Hva sier barnet om dagene? Trives han/hun i bhg?

Anonymkode: 1cb6f...1ce

• Liker 3
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det gjorde aldri ansatte ovenfor oss direkte.

Det ble forklart i en profesjonell tone i ukentlige mailer fra styrer sammen med annen info.

Barmehagen her høres ut som en uprofesjonell og lavkvalitets barnehage. 

Det kan jo tenkes at barnet trives godt, isåfall hadde jeg bare latt det være - men jeg hadde nok tatt det opp med kommune/bydel (deres nærmeste overordnede styringsenhet) og gitt ærlige svar i foreldreundersøkelsene. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres helt sykt ut. Hadde tatt opp med styrer /ped leder. Er de like ille handler det om en ukultur og da hadde jeg byttet bhg, samt levert inn klage. Syntes du skal gi beskjed der om da om slike kommentarer skal du ha deg frabedt (som i det eksempelet med hus vasken). Helt uhørt er det. 

Anonymkode: 00d5a...7aa

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...