Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg har aksjer på en vanlig aksjekonto, betaler jeg skatt hver gang jeg selger en aksje eller skatter jeg bare når jeg tar pengene ut av kontoen? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
123hallo skrev (1 time siden):

Når jeg har aksjer på en vanlig aksjekonto, betaler jeg skatt hver gang jeg selger en aksje eller skatter jeg bare når jeg tar pengene ut av kontoen? 

Du skal betale skatt hver gang du selger en aksje på en aksjekonto.

På en aksjesparekonto derimot betaler du skatt på gevinsten når du tar den ut av konto.

Anonymkode: 710a5...a20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

På en aksjesparekonto derimot betaler du skatt på gevinsten når du tar den ut av konto.

Merk at dette gjelder kun skatt av gevinst. Ønsker du skattefradrag for tap får du ikke dette før kontoen avsluttes.

Anonymkode: 3f21a...7c3

Skrevet
123hallo skrev (12 timer siden):

Du betaler skatt for gevinsten for det skatteåret du selger, fradrag for tap samme sak. Husk på at nå har vi hatt snart 12 år med oppgang og at det normalt sett burde komme ett par dårlige år snart..:)

AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (1 time siden):

Du betaler skatt for gevinsten for det skatteåret du selger, fradrag for tap samme sak. Husk på at nå har vi hatt snart 12 år med oppgang og at det normalt sett burde komme ett par dårlige år snart..:)

Ikke så lenge pengene blir stående på AKS-konto. Spørsmålet er jo om hu skal ta de ut og bruke de eller bare selge. 

Anonymkode: 1cc2f...fcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke så lenge pengene blir stående på AKS-konto. Spørsmålet er jo om hu skal ta de ut og bruke de eller bare selge. 

Bare henviser tilbake til svaret mitt

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her gjelder det å ikke blande ordene aksjekonto og aksjesparekonto. Det var aksjekonto TS spurte om, og det er det hun/han har fått svar på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Les innlegget ABM siterer. Det er ikke snakk om aksjesparekonto (ASK). 

Anonymkode: 3f21a...7c3

• Liker 1
Skrevet

Takker for svar, korrekt ,spørsmålet var rettet mot aksjekonto og ikke ask konto. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...