AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Jeg er kjøkkensjef på et lite hotell rett utenfor byen. Jeg har en ansatt som har jobbet her i snart 5 år. Hun jobber som halvparten av tiden det tilligeste skiftet som begynner klokken 4. Da hun begynnte å jobbe her bodde hun 10 minutters gange unna, men hun flyttet til byen for omlag 1 år siden, og siden det ikke går busser så tillig, og hun nekter å ta kortet, så har vi en avtale på at hun kan overnatte på hotellet. Så hun kommer da på kvelden og sover her. Jeg fant ut for noen uker siden at hun kommer innom kjøkkenet hver kveld og ber restaurant kokken lage middag til henne. Ting fra menyen som burger eller lignede, og det har hun fått gratis. Jeg ble veldig overrasket og vi hadde en samtale om at det ikke var greit. Personal mat og mat fra jobben er kun for de som er på jobb, og som faktisk betaler den lille summen som blir trekt fra lønnen hverdag. Dette har nå blitt en stor sak, og hun krever at hun burde få mat når hun "må" bo er for å jobbe. Jeg mener at hun kan spise før hun kommer, og at vi gjør nok for henne ved å gi henne et hotell rom gratis, som koster oss i tanke på at vi må ha stuepikene til å vaske, og vi mister et rom. Jeg synes at det blir for mye da hun også har tatt middag til over 200 kr hver gang også. Ingen andre ansatte får gratis rom eller mat utenom arbeidstid, og jeg mener vi er virkelig snille nok. Det er ikke vårt problem at hun har problemer med å komme seg på jobb, når hun selv har tatt de valgene og den jobben hun har. Hva mener dere? Vi skal ha en møte med tillitsvalgt og hotell sjef senere i uken om dette. Og jeg synes det er virkelig drøyt. Anonymkode: 2d902...def 14
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Nei, du er ikke kjip. Hun er en snylter.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Dette var drøyt ja. Det hadde jeg tatt videre. Anonymkode: d9521...f8a 25
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Enkelte folk altså 🙄. Det er vel ikke jobbens problem at hun ikke kommer seg dit. Dere har strukket dere langt ved å gi henne gratis overnatting. Anonymkode: cdf9f...e56 38
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Makan! Her flytter hun bort og gjør sin vei til jobb vanskelig, også skal jobben betale for det?? Hun får sove gratis på hotellet! Hun fortjener faktisk en skriftlig advarsel! Anonymkode: 30e8a...f65 26
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg fant ut for noen uker siden at hun kommer innom kjøkkenet hver kveld og ber restaurant kokken lage middag til henne. Ting fra menyen som burger eller lignede, og det har hun fått gratis Her har jo også restaurant-kokken gjort feil. Anonymkode: e8c29...ccc 14
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Oi, men hva med kokken som ga maten? Kan det ha vært en misforståelse? Anonymkode: fdfe4...d8e 5
skreppamedleppa Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Nei dette er jo bare helt på trynet av hun. Noen folk stjæler hele armen bare en gir de lillefingeren. Flott at dere har strukket dere langt og lengre enn langt, men nå er det på tide å sette foten ned om du spør meg. 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her har jo også restaurant-kokken gjort feil. Anonymkode: e8c29...ccc AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, men hva med kokken som ga maten? Kan det ha vært en misforståelse? Anonymkode: fdfe4...d8e Det var de som ga meg beskjed. De var så lei av at hun alltid skulle ha mat når de var mest opptatt, og til slutt så måtte de bare spøre om det virkelig var greit, og om jeg heller kune finne en annen løsning. Jeg ble veldig sjokkert. De første gangene hadde hun gitt inntrykk av at det var greit for meg fordi " hvordan skulle hun kune lage mat på rommet sit" og at hun måtte jo selvsagt få mat når hotellet tvang henne til å bo her. De hadde bare godtatt det, og det skjønner jeg egenslig siden vi har et veldig bra team som stoler på hverandre. Men vi hadde en snakk om at det ikke var greit, og at sånt måtte de spøre meg om. Vi gir ikke ut gratis mat. Jeg tror hun er ganske irritert, fordi når hun fortalte at hun skulle flytte, mente hun at hun kun burde få jobbe den andrevakten som begynner 0730. Men dette sa jeg nei til da det ville være urettferdig mot de andre på avdelingen. Så vi ble enig om kompremisset at hun skulle få overnatte her når hun ikke kom seg på jobb. Anonymkode: 2d902...def 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 Kanskje dere kan starte kronerulling slik at hun får kjøpt seg en sykkel? Anonymkode: 1d30d...c31 4
Thjelp Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Wow, veldig generøst av dere å ordne opp slik at hun fremdeles kan få jobbe med tanke på overnatting. Men du er aldeles ikke urimelig, det er da ingen som har tvunget henne verken til å flytte eller og fortsette å jobbe hos dere. Velger en å flytte må en jo tilpasse seg jobben ikke kreve at jobben skal tilpasse seg deg. Makan til utakknemlig ansatt! Jeg jobbet selv på Hotellkjøkken og sjefen min hadde nok gitt meg skriftlig beskjed, og tatt fra meg rommet. 11
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 Jeg jobbet på et hotell for noen år siden. Jeg fikk av og til sove over når jeg jobbet seint/ tidlig. Var ihvertfall en selvfølge at jeg tok av sengetøy og at rommet var prikkfritt når jeg *sjekket* ut. Hvis jeg kom kvelden før hadde jeg jo selvfølgelig spist hjemme eller tatt med meg noe. Hun har jo selv valgt å flytte, det er da eget ansvar å komme seg på jobb. Jeg hadde blitt sinnsykt irritert hvis jeg var stuepike og måttet vasket rommet etter henne flere ganger i uka. Du har vært altfor snill! Anonymkode: 849d7...c2c 15
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 Jeg har også hatt en jobb hvor jeg begynte veldig tidlig om morgen og det ikke gikk buss, og jeg hadde ikke lappen og ingen kunne kjøre meg. Da gikk jeg på loppemarked og kjøpte meg sykkel. Tror ikke det kostet mer enn 200 kr. Selv om det kanskje ikke er mange loppemarked nå bør det være mange sykler til salgs på Finn. Tenker hun kommer til å trenge sykkel uansett om hun får beholde jobben sin eller om hun må ut og søke ny jobb. Regner uansett med at hun må betale tilbake alt det hun har spist for, så da har hun nok ikke stort å kjøpe sykkel for, men heldigvis finnes det mange rimelige sykler på bruktmarkedet. Anonymkode: b92e7...47e 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 Wow, dette er faktisk noe av det drøyeste jeg har lest. Denne ansatte har virkelig frekkhetens nådegave. Det er faktisk arbeidstakers ansvar å komme seg på jobb i tide og før hun flyttet burde hun tenkt gjennom hvordan hun skulle komme seg til jobb. Ut fra det TS skriver virker det som den ansatte tok det som en selvfølge at hun skulle slippe tidligvaktene da hun flyttet pga manglende kollektivtransport så tidlig på morgenen og det er vel derfor hun føler at hotellet tvinger henne til å overnatte. Hotellet har strukket seg langt som tilrettelegger ved å tilby rom natten før tidligvakt og å forlange gratis mat er utrolig frekt. Hun får enten spise før hun kommer eller ha med seg mat. Om dette hadde vært min ansatt ville jeg sluttet å la henne overnatte før tidligvakter når hun er så utålmodig. Da får hun enten løse transportproblemet sitt eller finne seg en annen jobb. Som jeg skrev innledningsvis er det ikke arbeidsgivers ansvar å legge til rette på denne måten. Anonymkode: 167f3...6bb 13
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Wow, dette er faktisk noe av det drøyeste jeg har lest. Denne ansatte har virkelig frekkhetens nådegave. Det er faktisk arbeidstakers ansvar å komme seg på jobb i tide og før hun flyttet burde hun tenkt gjennom hvordan hun skulle komme seg til jobb. Ut fra det TS skriver virker det som den ansatte tok det som en selvfølge at hun skulle slippe tidligvaktene da hun flyttet pga manglende kollektivtransport så tidlig på morgenen og det er vel derfor hun føler at hotellet tvinger henne til å overnatte. Hotellet har strukket seg langt som tilrettelegger ved å tilby rom natten før tidligvakt og å forlange gratis mat er utrolig frekt. Hun får enten spise før hun kommer eller ha med seg mat. Om dette hadde vært min ansatt ville jeg sluttet å la henne overnatte før tidligvakter når hun er så utålmodig*. Da får hun enten løse transportproblemet sitt eller finne seg en annen jobb. Som jeg skrev innledningsvis er det ikke arbeidsgivers ansvar å legge til rette på denne måten. Anonymkode: 167f3...6bb *utakknemlig Anonymkode: 167f3...6bb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 49 minutter siden, AnonymBruker said: Wow, dette er faktisk noe av det drøyeste jeg har lest. Denne ansatte har virkelig frekkhetens nådegave. Det er faktisk arbeidstakers ansvar å komme seg på jobb i tide og før hun flyttet burde hun tenkt gjennom hvordan hun skulle komme seg til jobb. Ut fra det TS skriver virker det som den ansatte tok det som en selvfølge at hun skulle slippe tidligvaktene da hun flyttet pga manglende kollektivtransport så tidlig på morgenen og det er vel derfor hun føler at hotellet tvinger henne til å overnatte. Hotellet har strukket seg langt som tilrettelegger ved å tilby rom natten før tidligvakt og å forlange gratis mat er utrolig frekt. Hun får enten spise før hun kommer eller ha med seg mat. Om dette hadde vært min ansatt ville jeg sluttet å la henne overnatte før tidligvakter når hun er så utålmodig. Da får hun enten løse transportproblemet sitt eller finne seg en annen jobb. Som jeg skrev innledningsvis er det ikke arbeidsgivers ansvar å legge til rette på denne måten. Anonymkode: 167f3...6bb Støtter dette!!! TS, ikke gi deg her. Hun er RÅFREKK og fullstendig urimelig, for ikke å nevne utakknemlig. Jeg hadde definitivt fjernet romløsningen og bedt henne finne en transportløsning eller slutte. Anonymkode: d6c8e...cb5 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 Jeg jobbet på hotell en gang for lenge siden. Jeg jobber i restauranten og hadde ansvaret for frokosten alene hver 3 helg. Frokostvakten startet så tidlig at jeg overnattet på jobb. Dette gjorde alle vi som bodde langt nok unna til at det ikke gikk buss tidlig nok/ikke hadde bil. Det var en selvfølge at vi fikk mat når vi overnattet. Vi fikk ta matvarer fra avdelingen vi hørte til, men ikke fra kiosken (brus, godteri, tannkrem osv) fordi det ikke var kjøkkenet som styrte den annet enn påsmurt. Måtte derimot lage maten selv da, tok ikke andres tid (men kunne ta når det var satt ut «buffet») Og vi fikset rommet vårt selv etter overnatting, fikk ikke bruke stuepike til å ta rommet. Anonymkode: ee6d3...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 Jeg jobber på hotell og er tillitsvalgt med. Jeg er rett og slett rystet av det du skriver. Dere har virkelig gått langt for å tilrettelegge med gratis overnatting. Det er enhver sitt eget ansvar å komme seg på jobb, får man ikke til å komme på jobb til rett tid så får man si opp. At vedkommende appåtil krever mat er rystende. I enkelte tilfeller så får ansatte overnatte i forbindelse med jobb hos oss, men kun om det er ledig rom. Ellers får de legge seg på et pauserom eller noe slikt. Dette er veldig enkelt. Hun har ikke krav på noe som helst i følge tariffavtalen, og det er så enkelt som å si at hun enten får innfinne seg med det eller si opp. Så enkelt er det faktisk. Anonymkode: 28413...48c 8
little fairy Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Helt utrolig. Er hennes problem at hun har en jobb som egentlig krever at hun bør ha lappen. Dere har strukket dere langt. Jeg hadde ikke turt å gå til kokken og spørre om mat på den måten. Men jeg ville tatt det med kokken også, for det er ikke greit at kokken bare leverer ut gratis mat. Og hun kan vel oppbevare egen mat på hotellrommet til frokost. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #20 Skrevet 29. april 2021 Enig med den over om forslaget om sykkel. De pengene hun har spart på gratis overnatting og mat burde gitt henne råd til det. Anonymkode: fc1c8...88e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå