Trollblomst Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 (endret) Slettet Endret 27. april 2021 av Trollblomst 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Veldig greit for leietaker å be om utskifte av vinduer og annet massivt vedlikehold, da, all den tid fellesutgiftene dekkes av utleier og ikke leietager. Anonymkode: 550ff...736 2
Blomsterpotta Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Dette er ting dere skulle tatt opp med leietaker. Dere har ingen myndighet til å bestemme utbedringer som vil føre til utgifter for eieren. Hvorfor ikke snakke med eieren og spørre om det kan ordnes og om ideene for uteomerådet kan vurderes av styret VIA eieren? 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Dere. Dere leier, er dere ikke fornøyde, så flytter dere videre. Ikke plag utleier med bedreviter forslag! Anonymkode: b1499...253 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Tetningslister til vinduene kan dere montere selv. Bare spørre huseier om han kjøper eller dere kjøper og trekker det fra husleie mot levering av kvittering og at dere har avtalt med huseier. Hyller i boden tilhører også huseier, så det er huseier dere spør. Ikke styret i borettslaget. Forbedring av fellesområdet er det de som eier andel som stemmer over, og ikke dere som leier. Så kort og greit: ja, det er dere som er vanskelige. Anonymkode: ac8fc...5b7 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Akkurat å blande seg i styret er kanskje mer enn dere har rett til, men jeg synes ikke at å spørre om å tette vindu eller å sette opp hyller er over streken, så lenge dere ikke lager kvalm om dere ikke får det som dere vil. Kan ikke se at utleier har rett til å kaste dere ut. Så lenge han har tenkt å leie ut videre, og ikke benytte seg av leiligheten selv, skal han ha gyldig grunn til å ikke forlenge leiekontrakten. Og om dere hadde vært vanskelige, er det fremdeles ikke god nok grunn til å kaste dere ut. Litt sjokkert over folk her. Skal man liksom bare stå med hatten i hånda, bare fordi man ikke er i stand til å eie selv? Anonymkode: 3a2e5...e35 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Nå ble jeg nysgjerrig på hva som opprinnelig sto i hovedinnlegget! Anonymkode: 503b2...703 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Trekk gjennom gjennom vindu er helt klart noe huseier skulle ha utbedret. Flere hyller i boden litt mer i gråsonen, siden det jo ikke er noe som var der da dere flyttet inn. Forslag til styret kan dere ikke stille formelt siden dere ikke er andelseiere, men det bør jo styret vite, så jeg ser ikke noe galt i at dere snakket om deres personlige og uformelle meninger egentlig... At eier går til det skrittet om å ikke forlenge er å gå ganske langt hvis dette er det eneste som har vært problematisk med leieforholdet. Hadde det vært meg som var leietaker så skulle jeg sørget for å være vanskelig den siste perioden av kontrakten, der jeg hadde holdt igjen det jeg kunne for mangel (dvs. vindu som ikke er tett). Anonymkode: ee466...c70 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Akkurat å blande seg i styret er kanskje mer enn dere har rett til, men jeg synes ikke at å spørre om å tette vindu eller å sette opp hyller er over streken, så lenge dere ikke lager kvalm om dere ikke får det som dere vil. Kan ikke se at utleier har rett til å kaste dere ut. Så lenge han har tenkt å leie ut videre, og ikke benytte seg av leiligheten selv, skal han ha gyldig grunn til å ikke forlenge leiekontrakten. Og om dere hadde vært vanskelige, er det fremdeles ikke god nok grunn til å kaste dere ut. Litt sjokkert over folk her. Skal man liksom bare stå med hatten i hånda, bare fordi man ikke er i stand til å eie selv? Anonymkode: 3a2e5...e35 Akkurat her kan man ikke gjøre så mye, når det er snakk om å ikke forlenge, så forstås det som en tidsbegrenset leiekontrakt, og den slutter når sluttdatoen i kontrakten nås. Og huseier trenger ikke ha noen grunn som helst for å ikke å forlenge den videre (noe som egentlig er en ny, tidsbegrenset kontrakt). Faktisk er det egentlig bare dumt å huseier å si noe som helst om at de mener ditt og datt om leietakerne siden det kan lage konflikt. Det hadde vært mye lurere å bare si at man skal bruke boligen selv litt etter endt kontrakt (og i motsetning til ved tidsubestemte kontrakter, så er det -ikke- ulovlig å dra en slik hvit løgn når det gjelder tidsbestemte kontrakter siden man egentlig ikke trenger noen grunn i det hele tatt). Anonymkode: ee466...c70
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå ble jeg nysgjerrig på hva som opprinnelig sto i hovedinnlegget! Anonymkode: 503b2...703 Samme her! Det skulle ikke gått an å bare slette hovedinnlegget sånn etter en halvtime og mange svar har kommet. Og dessverre er det ingen som har sitért hovedinnlegget heller.. Anonymkode: 81615...06e 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Det TS lurte på var om det var de eller huseier som var vanskelige. De hadde noen vinduer det var kald trekk fra, det hadde de klaget til styret i borettslaget på. Så var det oppsett av hyller i boden, de hadde tatt med styret. Så hadde de noen forslag om utbedring av fellesområdene som de hadde tatt med styret. Dette er ting som de skulle ha tatt med utleier, siden de ikke eier leiligheten. Så nå var de redde de ikke skulle få forlenget leiekontrakten. Anonymkode: ac8fc...5b7 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det TS lurte på var om det var de eller huseier som var vanskelige. De hadde noen vinduer det var kald trekk fra, det hadde de klaget til styret i borettslaget på. Så var det oppsett av hyller i boden, de hadde tatt med styret. Så hadde de noen forslag om utbedring av fellesområdene som de hadde tatt med styret. Dette er ting som de skulle ha tatt med utleier, siden de ikke eier leiligheten. Så nå var de redde de ikke skulle få forlenget leiekontrakten. Anonymkode: ac8fc...5b7 Flaut 😅 Anonymkode: fd245...b1d 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det TS lurte på var om det var de eller huseier som var vanskelige. De hadde noen vinduer det var kald trekk fra, det hadde de klaget til styret i borettslaget på. Så var det oppsett av hyller i boden, de hadde tatt med styret. Så hadde de noen forslag om utbedring av fellesområdene som de hadde tatt med styret. Dette er ting som de skulle ha tatt med utleier, siden de ikke eier leiligheten. Så nå var de redde de ikke skulle få forlenget leiekontrakten. Anonymkode: ac8fc...5b7 Takk for recap. Men utleie i borettslag er vel begrenset til tre år også, eller er det endret? Anonymkode: 503b2...703
skreppamedleppa Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dere. Dere leier, er dere ikke fornøyde, så flytter dere videre. Ikke plag utleier med bedreviter forslag! Anonymkode: b1499...253 Merker at jeg også ble nysgjerrig, er vist typisk av en eller annen grunn når en tråd blir slettet😅 Men uten at jeg så hi vel å merke så er det jo slik at når en betaler for å leie en leilighet så mener jeg også at en betaler inn for at utleier fikser på enkelte ting. En utleier og en leier har ansvar for hver sine ring, det er ikke "bare å flytte" fordi en er misfornøyd med opplagte ting huseier har ansvar for. "Du har vedlikeholdsansvar. Mange tror at utleier er ansvarlig for å skifte alt fra lyspærer til batterier i røykvarslerne, men det stemmer ikke. Ting som blir ødelagt og er en del av leiligheten, altså reparasjon eller utskiftning av fastmontert utstyr, må utleier normalt dekke. Med andre ord så er det utleiers ansvar hvis eksempelvis varmtvannsberederen slutter å fungere eller taket lekker. Men du har faktisk et vedlikeholdsansvar som leietaker. Vanlig innendørs vedlikehold som å rense sluk og skifte batterier på røykvarsleren, er leietakers ansvar. Hvis du ødelegger kjøkkendører eller knuser servanten, kan du selvsagt bli ansvarlig for å erstatte dette." https://www.huseierne.no/nyheter/verdt-a-vite-for-utleier-og-leietaker/ Noen ting er huseier ansvarlig for, og noe ikke. Når jeg hadde vannlekkasje i fjor fikset huseier dette, som seg hør og bør. Men enkelte ting er leietaker ansvarlig for.. Har igjen ikke sett hi, men er bare rimelig lei av den derre "fløtt deg viss du ikke er fornøyd med leiligheten" innstillingen mange feilaktig har. Begge parter har et ansvar!!
Perelandra Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 Tråden stenges da trådstarter har valgt å slette hovedinnlegget og endre tittelen på tråden. Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg