AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Har kjøpt en del av tomannsbolig som bygges nå. Ferdig i slutten av året. Vi har kjøpt del 2 av boligen. Var på befaring med utbygger og ble vist del 1 av boligen. Påpekte da at dette er feil, vi har kjøpt del 2. Mens han sto på sitt om at det var de andre som hadde kjøpt del 2 og at de hadde vært tydelige på at det var den de ønsket og kjøpe hele tiden. De kjøpte 2 ukers tid før oss. Men kontrakt og plantegninger vi har fått og signert viser at vi har kjøpt del 2, mens de andre har kjøpt del 1. Utbygger ville da at vi skulle bytte så de får den delen de ønsket seg, men etter kort tid kom kontra beskjed om at det ikke er mulig da kontrakter er underskrevet. Nå blir vi innkalt til møte med megler og utbygger for at de vil allikevel prøve å overtale oss til å bytte. Siden de andre ikke vil ha del 1, som de har signert og "kjøpt" Vi vil ha den delen vi har kjøpt og skrevet kontrakt på. At de andre ikke leste gjennom og satte seg inn i hvilken del de kjøpte kan ikke vi noe for. Hvordan er rettighetene her? Så lenge kontrakter er signert og alt er i orden, men så viser det seg at "naboen" har kjøpt seg feil del. Anonymkode: a7ba4...110 10
Populært innlegg Alauda Skrevet 27. april 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har kjøpt en del av tomannsbolig som bygges nå. Ferdig i slutten av året. Vi har kjøpt del 2 av boligen. Var på befaring med utbygger og ble vist del 1 av boligen. Påpekte da at dette er feil, vi har kjøpt del 2. Mens han sto på sitt om at det var de andre som hadde kjøpt del 2 og at de hadde vært tydelige på at det var den de ønsket og kjøpe hele tiden. De kjøpte 2 ukers tid før oss. Men kontrakt og plantegninger vi har fått og signert viser at vi har kjøpt del 2, mens de andre har kjøpt del 1. Utbygger ville da at vi skulle bytte så de får den delen de ønsket seg, men etter kort tid kom kontra beskjed om at det ikke er mulig da kontrakter er underskrevet. Nå blir vi innkalt til møte med megler og utbygger for at de vil allikevel prøve å overtale oss til å bytte. Siden de andre ikke vil ha del 1, som de har signert og "kjøpt" Vi vil ha den delen vi har kjøpt og skrevet kontrakt på. At de andre ikke leste gjennom og satte seg inn i hvilken del de kjøpte kan ikke vi noe for. Hvordan er rettighetene her? Så lenge kontrakter er signert og alt er i orden, men så viser det seg at "naboen" har kjøpt seg feil del. Anonymkode: a7ba4...110 Så lenge dere har signert kontrakt på at dere har kjøpt del 2 har dere selvfølgelig retten på deres side, og utbygger og megler kan prøve så mye de vil å overtale dere til å ta del 1 i stedet. De har ingen sak. Om dere likevel evt. kunne være åpne for å bytte del vil dere ha mulighet til å forhandle om kompensasjon. 69
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 At de har kjøpt feil får de ta på egen kappe. Så lenge dere har skrevet under på kontrakten har dere retten på deres side. Anonymkode: 92bbb...c56 22
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 De innkaller antagelig til møte for å forhandle om kompensasjon, så jeg ville tenkt nøye gjennom hva dere forlanger for å evt bytte del. av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva som er så spesielt med denne delen i forhold til den andre delen siden begge insisterer på å kjøpe del 2? Anonymkode: 7b3d1...56b 17
Værre Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De innkaller antagelig til møte for å forhandle om kompensasjon, så jeg ville tenkt nøye gjennom hva dere forlanger for å evt bytte del. av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva som er så spesielt med denne delen i forhold til den andre delen siden begge insisterer på å kjøpe del 2? Anonymkode: 7b3d1...56b Vil tro at solforhold, nabohus kan ha mye å si. 17
Duff Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De innkaller antagelig til møte for å forhandle om kompensasjon, så jeg ville tenkt nøye gjennom hva dere forlanger for å evt bytte del. av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva som er så spesielt med denne delen i forhold til den andre delen siden begge insisterer på å kjøpe del 2? Anonymkode: 7b3d1...56b Innkjøring til del to går gjerne forbi inngangen til del 1. Man slipper å ha nabo som kjører forbi hele tiden. 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De innkaller antagelig til møte for å forhandle om kompensasjon, så jeg ville tenkt nøye gjennom hva dere forlanger for å evt bytte del. av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva som er så spesielt med denne delen i forhold til den andre delen siden begge insisterer på å kjøpe del 2? Anonymkode: 7b3d1...56b Del 1 har dårligere utsikt. Uteplass og store stuevinduer er rett imot ett nabohus. Så hele stuen og uteplassen føles som om vi er på utstilling. Siden del 1 var solgt så måtte vi bare nøye oss med del 2 når vi kjøpte. Etter å ha sett begge er vi jo kjempe glade for at vi endte opp med del 2 som har best utsikt og best solforhold. I 3 Måneder har vi gått og gledet oss over at det ble den delen. At ingen har oppdaget feilen før nå er jo også veldig merkelig Anonymkode: a7ba4...110 11
Værre Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Del 1 har dårligere utsikt. Uteplass og store stuevinduer er rett imot ett nabohus. Så hele stuen og uteplassen føles som om vi er på utstilling. Siden del 1 var solgt så måtte vi bare nøye oss med del 2 når vi kjøpte. Etter å ha sett begge er vi jo kjempe glade for at vi endte opp med del 2 som har best utsikt og best solforhold. I 3 Måneder har vi gått og gledet oss over at det ble den delen. At ingen har oppdaget feilen før nå er jo også veldig merkelig Anonymkode: a7ba4...110 Da ville jeg bedt om ett skikkelig prisavslag type 30% for å akseptere byttet. 16
Million Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 (endret) Så lenge du har kontrakten er jo alt i orden. De kan ikke tvinge dere til å bytte med de klønene som valgte feil og signerte på noe uten å lese det skikkelig. TILLEGG; har du sjekket at det står faktisk motsatt husdel i naboenes kontrakt, og ikke del 2 på begge (!)....? Det ville jo vært katastrofe, for da er det de som eier den, siden de signerte først. Endret 28. april 2021 av Million 26
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 Hvis dere har kontrakt på del 2, og de andre på del 1, er jo dette en ikke-sak. For dere i alle fall. Om selger har feilinformert underveis, til den grad at kjøper ikke kan klandres for å ha signert feil kontrakt, så har jo de en sak. Men det berører fortsatt ikke dere. Anonymkode: 86106...7b4 38
Apis Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 (endret) Ville gått på det møtet for å høre hva de har og si, og bestemt meg på forhånd at jeg ikke skulle tatt en avgjørelse der og da, men kanskje tatt det med en advokat vis det gjelder kontrakter etc.. Endret 27. april 2021 av Apis 12 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 Er dere 100% sikker på at naboen har signert kontakt for del 1, og at ikke dere begge sitter med en kontakt på samme del? Håper du oppdaterer fra møtet 🙂 Anonymkode: 21f88...cb5 28
Gjest loveli Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 (endret) Shit! Dette hadde jeg ikke gitt meg på! Med mindre huset ligger på en adresse hvor alt blir solgt til høy pris hadde jeg aldri gitt fra meg den gode siden av huset. Men skulle huset ligger på en adresse hvor utsikt har minimalt å si og postadresse har alt å si så hadde jeg godtatt å bytte mot 30-50% kompensasjon. Så solgt og kjøpt enebolig. 🤣 Men det vil jo ikke skje... Dersom dere begge har kjøpt del 2 og begge har kontrakt på del 2 så sliter utbygger som faen. Men utbygger har da solgt til de andre kjøperne først og dere kan da risikere å stå uten bolig fordi dere har kjøpt noe som ikke finnes. Ergo er det dere som taper i dette tilfellet. Men høres ut som det ikke er tilfellet her, men at de andre kjøperne har kjøpt feil del og ikke oppdaget det før det er for sent. Det er ikke noe dere skal bry dere om synes jeg. Skjønner ikke hva du skal på det møtet å gjøre uansett?? Skal de prøve å overtale deg til å bytte liksom? Jeg hadde spurt om hva møtet skal handle om før jeg i det hele tatt gadd å møte opp. Ikke la deg presse til å bytte!! Vær også forberedt på et litt anstrengt naboforhold i begynnelsen. Jeg hadde vært klar på min rett fra start isåfall, hvis de begynner å bitche om det. Ikke at jeg tror det, men hadde forberedt meg på det for noen folk liker å skylde på alle andre enn seg selv. Endret 27. april 2021 av loveli
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 Dette er ikke ditt problem. De andre kjøperne har tydeligvis ikke lest gjennom det de har signert eller så har jo utbygger rett og slett lurt de. Utbygger høres ut som noen amatører. Anonymkode: 8cf91...2e1 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 De naboene kjøpte jo to uker før dere, og har sikkert skrevet kontrakt på del 2. Det er megler og utbygger som har rotet her. Anonymkode: e9dd9...853 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 Ta med advokat så er det ferdig snakka. Anonymkode: 0d626...af4 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 Har utbygger solgt del 2 to ganger og del 1 null ganger? Eller har faktisk det andre paret kjøpt del 1, men ønsker å bytte til del 2? Anonymkode: 6fe6e...755 15
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 Fordelen er at nå har dere plantegningen og vet hvor soverommet deres er. På kvelden kan dere holde reven inntil veggen og flattulere så det braker. Anonymkode: 22359...061 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Dersom dere har underskrevet kontrakt på at dere har kjøpt del 2 og naboen del 1 så har de ingen sak, og dere kan bare informere om at dere forholder dere til kontrakten og ikke kommer til å stille på noe møte ang. dette, med mindre dere faktisk er villige til å bytte mot kompensasjon. Dersom både dere og de andre har skrevet kontrakt på del 2, eller utbygger har fremstilt det for naboene som om de har kjøpt del 2, så har utbygger et problem. Da må de enten kompensere den av dere som bytter del, eller bryte kontrakten med en av kjøperne, mot kompensasjon. Anonymkode: 4847f...d22 10
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 Her høres det ut som om dere ikke har noe å bekymre dere for, da loven utvilsomt er på deres side. Med mindre de også har skrevet under på samme kontrakt med samme plantegning som dere, men det høres ikke ut som det er tilfellet - de har skrevet under på del 1, men trodde at det var del 2. Jeg hadde nok ikke gått på møtet tror jeg... Anonymkode: b1af5...c69 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå