AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Jeg har en gutt på snart tolv år som siden han var ca 11 har gått fra å være en blid og ukomplisert gutt til en skikkelig «nesten-tenåring» med store hormonelle svingninger. Jeg vet at dette ofte begynner rundt 11-års-alderen, men aldri hadde jeg trodd han skulle bli så sytete, egoistisk og sur som han ofte er nå for tiden. Det har gått litt gradvis, men vil si vi er på en höydare nå for tiden. Dvs... i bokstavelig betydning. Han er skolelei, han maser mye om hva vi skal ha til middag og lager mye styr om vi har noe han ikke liker så godt. Han er lei corona, det er mye bråk i klassen, og han opplever noe mobbing. Dette spiller nok inn. Samtidig har han mange gode venner, vi har et trygt og godt hjem, og han har søsken som elsker storebror. Jeg er takknemlig for at han fortsatt ønsker lange samtaler med mammaen sin, han vil ha klem og sitte tett inntil. Han har også empati og er flink med søsknene. Samtidig er han fryktelig mye pottesur. Han klager, han krever, og det er helt fascinerende hvor mye han mener skal kretse seg rundt hans ønsker og behov. Dette er visst alderstypisk, men det hele føles i blant overveldende. Det er store følelser. Mye sårbarhet. Sterke meninger. Mye nærhet. Stadig surhet. Og MYE humor, tull, klovneri, ironi osv. Dere med gutter som nå er store... - når gikk dette over? Ble det folk av dem? Jeg antar jo det. Men jeg tar gjerne imot erfaringsdeling rundt det å ha en pre-teen/ snart tenåring. Dette er en øvelse i ro og sindighet. Phu! Anonymkode: 04934...29f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Må også skyte inn at jeg synes det er slitsomt med ironi, «roasting», tullete drittslenging hele tiden. Miljøet i klassen er veldig slik, så tipper han bare lever ut kulturen han er en del av. Men det er så slitsomt. Humor er gøy, og jeg digger internhumoren vi har osv, men den overdrevne ironien og roastingen til søsken, foreldre, venner osv er bare... litt mye. Flere som føler det slik? 🙈 TS Anonymkode: 04934...29f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Takk Jesus for at jeg ikke er alene om ha det sånn🙈 Anonymkode: ca024...00b 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Min sønn er 15 år men har aldri vært noe drama med han. Han er skolelei, lat, vil helst bare game og ikke gå ut. Mumler stort sett hvis han i det hele tatt snakker. Det du beskriver minner meg mer om min datter på 12 år😊 Anonymkode: 16c50...a84
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Min på 12 har fått humørsvingninger og blir raskt irriter, snakker ofte med irritabel tone. Anonymkode: 880e5...807
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Jeg har en gutt som er samme alder, og kjenner på noe av det du beskriver. Men jeg aksepterer ikke dårlig oppførsel, klaging og surmuling. Det kan godt være hormonelt, men man kan da oppføre seg selv om man er tenåring. Vi snakker mye om følelser, hva som er vanskelig og har en åpen dialog, og opplever at han kommer til meg om det er noe som plager ham. Men klaging, kreving og kommanderende oppførsel vil jeg ikke se eller høre. Det å være på vei inn i tenårene betyr ikke at man må glemme å ta hensyn og være høflig. Anonymkode: 2459e...fcf
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Høres jo ikke ut som han har det noe greit på skolen, så her hadde jeg i hvert fall kontaktet lærer. Hadde ikke vært strålende fornøyd på hjemmebane jeg heller, om jeg hadde opplevd mobbing og bråk på jobb. Anonymkode: 0fff9...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå