AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Er det slik at man alltid må ha sterke meninger, være meget bestemt og veldig utadvendt for å være leder? Betyr det at hvis man har en beskjeden og tilbaketrukket personlighet, så kan man bare drite og dra? Iallefall drite i å bli leder? Anonymkode: a9be0...edb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Det kan du, men det er ikke å anbefale. Konfliktskye ledere er det værste som finnes. Ødelegger arbeidsmiljø. Anonymkode: 4a5e4...492 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Jeg skjønner ikke dette higet etter å være leder. Anonymkode: 17668...4b3 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan du, men det er ikke å anbefale. Konfliktskye ledere er det værste som finnes. Ødelegger arbeidsmiljø. Anonymkode: 4a5e4...492 Hvis man jobber mye med å håndtere konfliktene og å være frampå og si sin mening, så kanskje det går bra. Jeg er motivert til å bli en «frekkere» og mer direkte person. Har fått beskjeden-stempelet og søt og flink pike-stempelet. Nå er jeg drittlei! Privat et jeg frekkere og direkte, sier meningene mine tydelig. Ts Anonymkode: a9be0...edb 2
Alauda Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det slik at man alltid må ha sterke meninger, være meget bestemt og veldig utadvendt for å være leder? Betyr det at hvis man har en beskjeden og tilbaketrukket personlighet, så kan man bare drite og dra? Iallefall drite i å bli leder? Anonymkode: a9be0...edb Absolutt ikke. Skråsikre ledere er noe av det mest irriterende som finnes. Men man må jo tore å ta avgjørelser, også de upopulære, om man skal være leder. Man bør også lære seg å snakke åpent i ulike fora og til alle typer mennesker, selv om man er introvert. 5
Jentadi Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Det kan godt hende man kan være leder og beskjeden, men du vil oppleve mange ubehagelige situasjoner. Det kreves at du må være synlig blant de ansatte, og at du tar ordet og ytre dine meninger i mange ulike sammenhenger. Du må også kunne skjære gjennom og stake ut kurs. Tåler du det? 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Jeg ser ikke helt sammenhengen. Jeg er introvert, beskjeden og oppsøker absolutt ikke konflikter. Men er samtidig sikker på meg selv og sier det jeg mener - bare helst direkte til den/de det gjelder, ikke i store forsamlinger. Han en mellomlederstilling og kunne godt tatt jobben til de over meg også (og planlegger det - med 5 års mer erfaring). Anonymkode: bb7ab...4e2 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Mamma er leder. Hun er stille og rolig, og inadvent, men er flink til å si ifra og orden opp i konflikter. De aller fleste liker henne og mange som skryter av henne. Gandhi sa en gang : in a gentle way, you can shake the world. Så, det er ikke de som roper høyest som alltid har rett. Og de som hvisker blir også hørt En orkan setter sterke spor, mens en frisk bris gjør også sitt. Anonymkode: 30d83...bd4 5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mamma er leder. Hun er stille og rolig, og inadvent, men er flink til å si ifra og orden opp i konflikter. De aller fleste liker henne og mange som skryter av henne. Gandhi sa en gang : in a gentle way, you can shake the world. Så, det er ikke de som roper høyest som alltid har rett. Og de som hvisker blir også hørt En orkan setter sterke spor, mens en frisk bris gjør også sitt. Anonymkode: 30d83...bd4 Så fint å lese! Da er det håp 🙂 Anonymkode: a9be0...edb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man jobber mye med å håndtere konfliktene og å være frampå og si sin mening, så kanskje det går bra. Jeg er motivert til å bli en «frekkere» og mer direkte person. Har fått beskjeden-stempelet og søt og flink pike-stempelet. Nå er jeg drittlei! Privat et jeg frekkere og direkte, sier meningene mine tydelig. Ts Anonymkode: a9be0...edb Jeg liker folk som er bestemte på en rolig måte. De kan også bli hørt. Alle må få være seg selv. En stille og rolig person kan også være en god leder, men da er det viktig å ha klare grenser og å sette folk på plass på sin måte. Anonymkode: 30d83...bd4 2
Jacuzzi Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Det spørs hva du mener med "beskjeden". Hvis du mener "sjenert og redd for å ta plass" vil det kunne føre til problemer dersom det er så ille at du f.eks. ikke klarer å snakke foran grupper med mennesker. Man må ikke rope høyest, og man må heller ikke være ekstrovert. Men man må jo tørre å si noe som helst. De beste lederne er ikke de som har de sterkeste meningene nødvendigvis, men det er de som innehar en eller annen form for naturlig autoritet og som er trygg i sine valg og som tør å lede vei. Dersom du ikke innehar noen av disse egenskapene, og i tillegg er beskjeden, ser jeg ikke helt hvordan du skal kunne fungere som leder. Du må være i stand til å ta vanskelige avgjørelser uten å lene deg på andre nødvendigvis, så du må jo ha en mening om ting, og tørre å gjennomføre selv om enkelte er uenige med deg. Jeg er leder, men er både introvert og litt sjenert. Har dog god selvtillit på mitt fagområde, og klarer å se hva som må til for at vi skal klare å gjennomføre en kreativ idé fra start til slutt. Folk stoler på meg som leder, og jeg er blitt flink til å late som om jeg er utadvendt i de situasjonene der det trengs. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 Nei, ikke bli det da. Min leder er slik. Fungerer ikke i det hele tatt. Tørr ikke ta opp noe og lar oss andre på gulvet måtte ordne opp noe som fører til masse konflikter. Hun er så utydelig og har ingen krav eller forventninger. Vet egentlig ikke hva hun gjør på jobb. Gjemmer seg på kontoret sitt. En god leder må tørre å stå i ulike, krevende situasjoner. Man må tørre å ikke være populær og ta valg som ofte vil føre til at noen blir misfornøyd. Anonymkode: 4f3e9...5ad 2
Myrmica Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 Det er forskjell på beskjeden og konfliktsky. Jeg hadde en meget stillferdig og introvert leder en gang. Beskjeden og gjorde ikke så mye ut av seg. Han gjorde en god jobb, og var godt likt på arbeidsplassen. Han var faglig god, gjorde det han skulle, tok tak i ting som ble brakt til ham, og la til rette for et godt arbeidsmiljø. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 Kommer an på hva man legger i "beskjeden". Man må ikke være brautende eller den som tar aller størst plass i alle sammenhenger, og man kan godt ha en nøktern personlighet i sammenhenger det ikke er viktig. Men dersom man aldri tør ta plass, selv ikke når det er viktig at man gjør det for å bli hørt eller nøler med å ta beslutninger som driver avdelingen fremover, så vil jeg nok ikke anbefale det. Som leder så går først og fremst ut på at sine ansatte får gjort sin jobb på en best mulig måte, og da må man i blant kjempe for det i ulike sammenhenger. Man må videre evne å ta beslutninger og stille krav til sine ansatte, og man bør kunne rydde opp i skjevfordeling av arbeidsbelastning og andre konflikter som måtte oppstå. Man må finne balansen mellom å braute rundt og alltid måtte mene noe (selv det det ikke er relevant) og det å kunne ha autoritet, ro og evne til å skape fremdrift, ta nok plass når det gjelder og kunne håndtere mennesker. Anonymkode: 151c4...970
Gjest Kayo Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvis man jobber mye med å håndtere konfliktene og å være frampå og si sin mening, så kanskje det går bra Alle har et utviklingspotensialet så det burde gå veldig bra. Hvor viktig de personlige egenskapene er for en leder avhenger av hva slags yrke det er snakk om. I enkelte yrker vil lederegenskapene ha en større betydning enn i andre.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 Ville mye heller hatt en litt beskjeden sjef enn en som mente hun/ han var "ekspert" i alt, brautende, og litt for opptatt med "vise seg frem"! De er absolutt ikke gode sjefer!! En god sjef skal likevel ikke være altfor konfliktsky ( om det oppstår noe..), men enda viktigere er vel evnen til å lytte, se, og være en likeverd del av teamet- selv om man er leder. Leder skal ta avgjørelser, og må kunne løse problemer uten lage mer bråk- se ting fra fler kanter... Skape tillit og være med og skape bra miljø:) - Være en vi kan stole på, og tør komme til:) Anonymkode: c7e09...32e 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvis man jobber mye med å håndtere konfliktene og å være frampå og si sin mening, så kanskje det går bra. Jeg er motivert til å bli en «frekkere» og mer direkte person. Har fått beskjeden-stempelet og søt og flink pike-stempelet. Nå er jeg drittlei! Privat et jeg frekkere og direkte, sier meningene mine tydelig. Ts Anonymkode: a9be0...edb Får mer inntrykk av at du er umoden og lite nyansert. Verden er ikke svart hvitt, heller ikke måten vi kommuniserer på. At du omtaler deg enten som beskjeden og flink pike eller frekk og direkte vitner om umodenhet og liten evne til å se nyanser, som er et av de viktigste trekkene ved en god leder. Hva er egentlig motivasjonen din for å bli leder, hvor gammel er du og hva har du av arbeidserfaring fra før av? Hilsen mellomleder med master i ledelse. Anonymkode: 13165...f36
Tatja Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 27.4.2021 den 17.13): Er det slik at man alltid må ha sterke meninger, være meget bestemt og veldig utadvendt for å være leder? Betyr det at hvis man har en beskjeden og tilbaketrukket personlighet, så kan man bare drite og dra? Iallefall drite i å bli leder? Anonymkode: a9be0...edb Min sjef er beskjeden, men klar og tydelig likevel. Har stor respekt. Endret 28. april 2021 av Tatja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå