Gå til innhold

Hvordan få valpen til å slutte å bite buksene mine + ligg-kommando

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har to spørsmål.

1. Når valpen blir gira har han begynt (ganske nylig) å hoppe etter meg og bite i buksene mine. Veldig lite hyggelig, og vet ikke hvordan jeg skal stoppe det. Har fristet med tyggeleke i stedet, men han synes tydeligvis det er litt for gøy å lage små hull i buksene mine. 

Hva gjør jeg for å stoppe ham?

2. Jeg har lært ham å sitte, det gir veldig raskt. Bruker samme metode for å lære ham å ligge, og dette har vi øvd på daglig i to uker uten at han klarer å legge seg når jeg sier ligg. Lurer veldig på hvorfor dette går så treigt sammenlignet med "sitt". Dette er det jeg gjør: gjemmer en godbit i hånda og venter til han skjønner at han må legge seg. Gjentok dette mange ganger. Etter hvert gjorde jeg det samme, men la på ordet "ligg" i det samme magen traff gulvet, og var raskt med å gi godbit og si "bra!"

Hvorfor lærer han det ikke? 

Anonymkode: df83e...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Har du prøvd å be ham om å sitte når han gjør dette? Hvis han har sitt-kommandoen ordentlig inne kan det fungere bra. Be ham om å sitte, og når han sitter og er rolig belønner du. Å friste med tyggeleke vil gjerne bare gjøre ham mer giret. Hvis sitt-greien ikke fungerer ville jeg snudd meg med ryggen til ham og ignorert ham hver gang han gjør det. Da vil han sannsynligvis slutte å synes det er gøy.

2. Hvor gammel er valpen? Jeg tror bare du må fortsette å si "ligg" når han legger seg og belønne. Jeg pleide å ta en godbit i hånden og føre den ned til gulvet slik at han måtte legge seg for å få tak i den, og så belønnet når han gjorde det, og la etterhvert på kommando-ordet.
Det finnes ingen fasit på hvor lang tid det tar for hunder å lære ulike kommandoer, noen går raskt og andre tar lenger tid. Et tips, spesielt hvis hunden er veldig matmotivert, kan være å øve på kommandoene før han får mat. Legg maten i skålen hans og før han får spise må han sitte og så ligge. Det gir ekstra motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det kan noen ganger fungere bedre å avlede med mat enn leker. F.eks godbitsøk, problemløsning, tyggebein, fylt kong... Kontakttrening kan også hjelpe. Hvis valpen nettopp har sovet og har masse energi, så kan det være best å bare ta ham ut og få ut energien ute gjennom god sosialisering/miljøtrening.

2. Synlig godbit kan noen ganger være en så stor hjelp at hunden blir så opphengt i den at den ikke får med seg hva du sier eller egentlig hva den selv gjør. Fortsett å gjør beveglsen med hånden, men uten godbit. Godbiten kommer som belønning etter valpen har lagt seg ned. Deretter gjør du håndbevegelsen gradvis mindre. Når hunden kan legge seg på en kort håndbevegelse uten godbit i hånda, så kan du si "ligg", gjøre kort håndbevegelse og så belønne. Etter noen repetisjoner av det, så kan du bare si "ligg" - også belønne MASSE hvis hunden legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å bruke kun et enkelt par bukser hjemme, de samme hele tiden. Et gammelt par bukser du ikke bryr deg så mye om lenger? Da gjør det ikke noe at du blir bitt litt i buksene mens valpen lærer at det ikke er lov, eller til han ikke synes det er gøy lenger.

Det dummeste du kan gjøre når han biter i buksebeinet er å begynne og svinge på beinet for å få han av, det oppfatter han som drakamp-lek og det er gøy. Ikke masse fekting med hendene heller. Istedet skal du stivne og stå stille som en stokk, se rett frem og ikke røre deg, ha armene i kors på brystet. Ikke se, ikke røre valpen. Uten respons på "leken" sin mister de som regel piffen fort.

Jeg har en hund av gjeterhundrase, og disse kan i blant nappe og bite i hæler og buksebein som valper, når gjeterinstinktet slår til. Å bruke trikset med å stå stokk stille og ikke røre seg eller gå noe sted da, fungerte utmerket med min valp. Det virket som han mistet interessen med en gang jeg ble "non responsive". Etter en tid ble det bare helt slutt på å "gjete" eller bite i buksebeinet.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
venus24 skrev (1 time siden):

1. Har du prøvd å be ham om å sitte når han gjør dette? Hvis han har sitt-kommandoen ordentlig inne kan det fungere bra. Be ham om å sitte, og når han sitter og er rolig belønner du. Å friste med tyggeleke vil gjerne bare gjøre ham mer giret. Hvis sitt-greien ikke fungerer ville jeg snudd meg med ryggen til ham og ignorert ham hver gang han gjør det. Da vil han sannsynligvis slutte å synes det er gøy.

2. Hvor gammel er valpen? Jeg tror bare du må fortsette å si "ligg" når han legger seg og belønne. Jeg pleide å ta en godbit i hånden og føre den ned til gulvet slik at han måtte legge seg for å få tak i den, og så belønnet når han gjorde det, og la etterhvert på kommando-ordet.
Det finnes ingen fasit på hvor lang tid det tar for hunder å lære ulike kommandoer, noen går raskt og andre tar lenger tid. Et tips, spesielt hvis hunden er veldig matmotivert, kan være å øve på kommandoene før han får mat. Legg maten i skålen hans og før han får spise må han sitte og så ligge. Det gir ekstra motivasjon.

Valpen er 12 uker.

Ja, jeg prøvde faktisk å be ham om å sitte i dag på tur og da sluttet han faktisk å bite.

Angående ligg: Jeg gjør det akkurat som du beskriver, men det får vel bare ta den tiden det tar.

Anonymkode: df83e...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få ham til å sitte. Vent et par sekunder, og ros/gi godbit. Så kan du guide hunden til tyggebein eller noe annet den liker. Funket fantastisk med min hund.

Legger du inn håndbevegelser i kommandoer? I så fall bør du absolutt gjøre det. Min første hund elsket å jobbe for godbiter og lærte kjapt, men, jeg satt i starten på huk da jeg lærte henne 'ligg' (ved å holde godbiten ned ved gulvet), og da tok det tid før jeg kunne be henne ligge mens jeg sto. Jeg måtte gradvis gjøre meg selv høyere og hånden (med godbiten) kom dermed opp av bakken. 'ligg' er vanskelig i den forstand at mange valper lærer kommandoen mens eieren selv sitter nært bakken. Da kan ikke eier bare reise seg og stå oppreist og be om 'ligg' og forvente at valpen forstår hva den blir bedt om å gjøre når eier tidligere har sittet på huk når de gir kommandoen. Øv inn en god ligg mens du sitter på huk, også reist deg gradvis opp. 

Anonymkode: aa8bc...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...