Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk avslag på boliglån fra husbanken i kommunen vi bor i nå. Noen som har fått tilslag i en annen kommune etter avslag fra en kommune? Vi klarer jo veldig fint å betjene en husleie på nesten 10 000, så jeg klarer ikke helt å se logikken bak i å ikke få et huslån hvor vi mest sannsynlig blir å betale mindre i måneden på... 

Vi har 0 i egenkapital. 

Anonymkode: 595b5...1bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

antar du/dere går inn under kategorien unge i etableringsfasen. Tror desverre man skal langt utpå bygda evt være ufør eller ha store økonomiske problemer for å få husbanklån.

Bor selv i en av byene med hinnsides prisvekst de siste året, alene, ok(men ikke høy) lønn, ingen andre lån, noe egenkapital osv får blankt nei. Selvom jeg har prøvd å argumentere med at jeg ikke har sjans med vanlig bank lån når alle budrunden ender på 500+k over takst på det jeg har råd til fra vanlig bank. 

Anonymkode: 9a34e...159

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk avslag i Oslo. Jeg har egenkapitalen, men for lav inntekt. At jeg nå betaler dobbelt så mye i leie som jeg ville betalt på lånet, ble ikke godtatt som argument.

Fikk lån i hjembyen på sørlandet. Et lite lån, men prisene er jo helt annerledes der. Føles som jeg blir kastet ut av byen jeg har bodd i halve livet, men sånn er vel livet, antar jeg. Heller eie der enn å leie resten av livet i storbyen.

Anonymkode: 9cfd5...21d

AnonymBruker
Skrevet

Søkte i hjemme kommune og 2 nabo kommuner. Fikk avslag i 2 og forventet avslag på siste. Men den ble godkjent! Det var i hjemme kommune

Anonymkode: 5852f...e3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi fikk avslag på boliglån fra husbanken i kommunen vi bor i nå. Noen som har fått tilslag i en annen kommune etter avslag fra en kommune? Vi klarer jo veldig fint å betjene en husleie på nesten 10 000, så jeg klarer ikke helt å se logikken bak i å ikke få et huslån hvor vi mest sannsynlig blir å betale mindre i måneden på... 

Vi har 0 i egenkapital. 

Synes du virker en smule naiv. 

Lån på 2 millioner med en fin rente: 6000 kr i måneden. Husleie er veldig individuelt, men vi kan ta en lav sum en nesten bare må forvente: 3000 kr i måneden. Kommunale avgifter: 1000 kr i måneden. Forsikring og andre div. småutgifter: 500 kr i måneden. Sparing til nødvendig vedlikehold: minst 1000 i måneden. 

Da er dere allerede opp MINST 11.500 kroner. Og da er det ikke engang regnet med at som huseier må en ha en betydelig større buffer enn som leietaker. Hvorfor ikke heller brukte litt tid på å spare opp litt EK?

Anonymkode: 72937...ca0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi har 0 i egenkapital. 

Hvorfor mener du at dere passer i den målgruppen Husbanken gir lån til da? Du skriver som om du er skråsikker på at det var inntekten som ga dere avslag, men det kan være andre ting. Er dere det man kan kalle "varig vanskeligstilte"? Det er denne gruppen Husbanken gir lån til. Det står på hjemmesidene deres. Uføretrygdede, pensjonister, innvandrere, lavtlønnede enslige uten utsikter til bedre jobb eller bedre lønn og med mange barn osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye kan man ha i egenkapital før Husbanken sier nei til kommunalt lån?

Jeg er ufør med årsinntekt på 250 000,- og har egenkapital på 1000 000 som er arv. Har jeg for mye i egenkapital?

Anonymkode: 82627...8f6

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 27.4.2021 den 17.13):

Hvorfor mener du at dere passer i den målgruppen Husbanken gir lån til da? Du skriver som om du er skråsikker på at det var inntekten som ga dere avslag, men det kan være andre ting. Er dere det man kan kalle "varig vanskeligstilte"? Det er denne gruppen Husbanken gir lån til. Det står på hjemmesidene deres. Uføretrygdede, pensjonister, innvandrere, lavtlønnede enslige uten utsikter til bedre jobb eller bedre lønn og med mange barn osv.

Det var nok en kombinasjon av inntekt vs utgifter; vi er begge lavtlønnede, tjener i overkant av 500K til sammen i året, og har gjeld fra før (jeg har studielån, han har billån og vi har i tillegg ca 50K til sammen i forbruksgjeld). Vi klarer fint å betjene både husleie, regninger/gjeld og ha mat på bordet hver dag. 

Vi er en familie på fire (fem annenhver helg), hvor minste er 2 måneder. Å spare opp til en egenkapital er urealistisk, så vi er nok i gruppen varig vanskeligstilt, ja. 
Kanskje jeg er litt naiv, men jeg kjenner flere i samme situasjon som oss som har fått lån. Det eneste som skiller er kommunen, derfor jeg lurer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi er en familie på fire (fem annenhver helg), hvor minste er 2 måneder. Å spare opp til en egenkapital er urealistisk, så vi er nok i gruppen varig vanskeligstilt, ja. 
Kanskje jeg er litt naiv, men jeg kjenner flere i samme situasjon som oss som har fått lån. Det eneste som skiller er kommunen, derfor jeg lurer. 

Nei dere havner ikke i gruppen over vanskeligstilte fordi dere ikke klarer å spare om egenkapital  

Anonymkode: a0a09...6f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei dere havner ikke i gruppen over vanskeligstilte fordi dere ikke klarer å spare om egenkapital  

Vi er iallfall i målgruppen de hjelper, vi ringte selv dit og spurte. Det var de som oppfordret oss til å søke nettopp fordi vi er i målgruppen, men det betyr ikke alle i målgruppen får tilslag. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud jeg skjønner ikke hva mennesker som er fullstendig arbeidsføre, men bare jobber for lite og bruker for mye, tenker de er vanskeligstilt for? Dere har evne til å tjene penger. Dere er ikke varig vanskeligstilt bare fordi dere har småbarn og ikke har huslån. Det er ikke en menneskerett å eie bolig.

Anonymkode: dd4cb...1e2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi er iallfall i målgruppen de hjelper, vi ringte selv dit og spurte. Det var de som oppfordret oss til å søke nettopp fordi vi er i målgruppen, men det betyr ikke alle i målgruppen får tilslag. 

For å si det sånn hadde dere falt innunder det som virkelig er vanskeligstilte hadde dere fått lån. Og det vedkommende dere snakket med har nok ikke vært helt til stedet når hen anbefalte dere å søke

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Store forskjeller tydeligvis. Vi bor i en liten kommune på bygda. Vi tjener veldig bra, men har mye gjeld fra gammelt av. Har også annmerkninger. Hadde klart å betale annmerkningene på 1 år, men fikk alikevel fullfinansiert hos husbanken på 4,5 mill. Her la dem vekt på at vi skulle ha en stabil plass å bo mtp barna vår. (Har flyttet 3 ganger på 2 år). 

Anonymkode: 8e50e...421

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo forskjellige folk som sitter i de ulike kommunene og bevilger/innvilger disse husbanklånene, så det kan nok da virke som litt forskjellsbehandling fra sted til sted. To familier i samme situasjon men i to forskjellige kommuner kan få hhv ja og nei på sine husbanksøknader.

Så vidt jeg vet er det slik at man må kjøpe bolig i den kommunen man søker om husbanklånet eller vil flytte til. Kan dere ha mulighet til å flytte til en mer "godkjenningsvennlig" nabokommune, eller blir det for langt fra arbeidsplassene deres?

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For å si det sånn hadde dere falt innunder det som virkelig er vanskeligstilte hadde dere fått lån. Og det vedkommende dere snakket med har nok ikke vært helt til stedet når hen anbefalte dere å søke

Som nevnt; jeg kjenner to-tre andre familier i nesten samme situasjon som oss som har fått innvilget lån derfra. Forskjellen er at de bor i en annen kommune, og den ene familien hadde en egenkapital på 30 000 fra før. 

Vi kommer til å bruke mange, mange år på å spare til egenkapital. I snitt i måneden får vi inn i underkant av 30K, og når alle utgifter er betalt sitter vi igjen med alt fra 500 til 2000 kroner. Nei, det er ingen menneskerett, men det er lettere å eie enn å leie, i tillegg til at man taper penger på å leie. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Det er jo forskjellige folk som sitter i de ulike kommunene og bevilger/innvilger disse husbanklånene, så det kan nok da virke som litt forskjellsbehandling fra sted til sted. To familier i samme situasjon men i to forskjellige kommuner kan få hhv ja og nei på sine husbanksøknader.

Så vidt jeg vet er det slik at man må kjøpe bolig i den kommunen man søker om husbanklånet eller vil flytte til. Kan dere ha mulighet til å flytte til en mer "godkjenningsvennlig" nabokommune, eller blir det for langt fra arbeidsplassene deres?

Vi flytter gjerne til en av nabokommunene, så lenge det er gode bussforbindelser. Jeg har ikke lappen, så jeg er avhengig av buss.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Store forskjeller tydeligvis. Vi bor i en liten kommune på bygda. Vi tjener veldig bra, men har mye gjeld fra gammelt av. Har også annmerkninger. Hadde klart å betale annmerkningene på 1 år, men fikk alikevel fullfinansiert hos husbanken på 4,5 mill. Her la dem vekt på at vi skulle ha en stabil plass å bo mtp barna vår. (Har flyttet 3 ganger på 2 år). 

Anonymkode: 8e50e...421

Men du oppfyller du kriteriene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som nevnt; jeg kjenner to-tre andre familier i nesten samme situasjon som oss som har fått innvilget lån derfra. Forskjellen er at de bor i en annen kommune, og den ene familien hadde en egenkapital på 30 000 fra før. 

Vi kommer til å bruke mange, mange år på å spare til egenkapital. I snitt i måneden får vi inn i underkant av 30K, og når alle utgifter er betalt sitter vi igjen med alt fra 500 til 2000 kroner. Nei, det er ingen menneskerett, men det er lettere å eie enn å leie, i tillegg til at man taper penger på å leie. 

Men spørsmålet er hvorfor begynte dere ikke å spare til egenkapital før barna kom?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi flytter gjerne til en av nabokommunene, så lenge det er gode bussforbindelser. Jeg har ikke lappen, så jeg er avhengig av buss.

Da må dere flytte først, dere får ikke lån om dere ikke bor i kommunen dere søker i fra før av.

Og hvilken av målgruppene til husbanken tilhører dere?

Anonymkode: fc6dd...dfa

AnonymBruker
Skrevet

Barnefamilier kan få husbanklån. Men om dere har tre barn og under 30k pr mnd, så spørs det om dere rett og slett har for lite til å betjene boliglån +++.

Hva satt dere igjen med etter sifos budsjett? 

Anonymkode: 3f7d4...96a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...