Gå til innhold

Noen som kjenner reglene her, et skolebarn skal testes for Covid-19, må søsken og foreldre i ventekarantene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fram til negativt svar foreligger?

Anonymkode: 59dbc...c33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Her i distriktet må de ihvertfall det, høyt smittetrykk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (8 minutter siden):

Ja. Her i distriktet må de ihvertfall det, høyt smittetrykk.

OK. Regnet med det. Det er Lillestrøm kommune. Lette på hjemmesidene, men fant ikke svar der. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på årsaken til at barnet testes? Om det er pga luftveisinfeksjon eller pga nærkontakt?

Anonymkode: 73845...b34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

OK. Regnet med det. Det er Lillestrøm kommune. Lette på hjemmesidene, men fant ikke svar der. 

Bor i en annen kommune på Romerike ;)  Her har vi alltid (høres ut som om det skjer hver uke ;) ) fått beskjed om at resten av husstanden skal i ventekarantene til første testsvar foreligger. Vet ikke om dere har fått "offisiell" beskjed fra kommunelege eller skole enda? I så fall "pleier" det å stå der (vi har hatt noen runder, både på skole og jobb).

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tok det for gitt at barnet var satt i karantene som nærkontakt? Har barnet "bare" symptomer gjelder ikke ventekarantene.... Snakk om å svare ut fra hva man tror og ikke hva man leser....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvorfor barnet skal testes. Er det fordi barnet har vært nærkontakt, er foreldre og søsken i ventekarantene til svaret foreligger. Er det pga symptomer/føre var-annen grunn (dere selv har bestemt barnet skal testes), er dere ikke. Men selvsagt, har barnet åpenbare symptomer...

Anonymkode: 54bcf...2cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg tok det for gitt at barnet var satt i karantene som nærkontakt? Har barnet "bare" symptomer gjelder ikke ventekarantene.... Snakk om å svare ut fra hva man tror og ikke hva man leser....

Det er ikke pga. nærkontakt, han har symptomer fra øvre luftveier (forkjølelse).

Takk for svar!

Ts

AnonymBruker
Skrevet

I Lillestrøm er det ventekarantene ja.

Anonymkode: 85acf...b78

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen kommuner som har ventekarantene ved luftveissymptomer? Jeg trodde det var kun ved nærkontakt-karantene. 

Hvis det er snakk om barnehagebarn og hjemmekontor så kan dere like gjerne vente hjemme på svar, men jeg ville ikke holdt skolebarn hjemme fra skolen fordi et søsken var forkjølet. Selv om det er nobelt tenkt (jeg jobber på skole i Lillestrøm). 

Anonymkode: 7ac0e...bfd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke pga. nærkontakt, han har symptomer fra øvre luftveier (forkjølelse).

Takk for svar!

Ts

Da trenger ikke resten av familien å være i ventekarantene

Anonymkode: 8c685...222

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det noen kommuner som har ventekarantene ved luftveissymptomer? Jeg trodde det var kun ved nærkontakt-karantene. 

Hvis det er snakk om barnehagebarn og hjemmekontor så kan dere like gjerne vente hjemme på svar, men jeg ville ikke holdt skolebarn hjemme fra skolen fordi et søsken var forkjølet. Selv om det er nobelt tenkt (jeg jobber på skole i Lillestrøm). 

Anonymkode: 7ac0e...bfd

OK. Det er omvendt hos oss, det er skolebarnet som skal teste seg og barnehagebarnet måtte evt. i ventekarantene. Da ringer jeg barnehagen i morgen og dobbeltsjekker. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke her

Anonymkode: 7a9ed...0c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det trenger dere ikke. 

Anonymkode: b8fee...e0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må høre med ditt smitteverkontor. Jeg bor i Ullensaker, min søster i Tønsberg. Vi har veldig forskjellige regler for ventekarante, og når det inntreffer. 

Anonymkode: f54df...836

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dere skal i ventekarantene fram til ungen har testet negativt!

Anonymkode: 32d38...186

AnonymBruker
Skrevet

Da min sønn var nærkontakt til smittet (lærer), var familien i ventekarantene til første negative test. 

Da samme sønn måtte testes pga sår hals var kun han i karantene til svaret kom. Vi holdt oss hjemme for sikkerhets skyld da 😅

Anonymkode: cefdf...e95

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dere skal i ventekarantene fram til ungen har testet negativt!

Anonymkode: 32d38...186

Hvorfor er du så bastant i svaret ditt? Det er ikke vanlig at hele familien må i ventekarantene fordi et familiemedlem har forkjølelsessymptomer og skal testes. Mulig det er slik i noen kommuner med høyt smittetrykk, men generelt så skal ikke resten av familien i ventekarantene i et slikt tilfelle.

Anonymkode: ca738...a3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er du så bastant i svaret ditt? Det er ikke vanlig at hele familien må i ventekarantene fordi et familiemedlem har forkjølelsessymptomer og skal testes. Mulig det er slik i noen kommuner med høyt smittetrykk, men generelt så skal ikke resten av familien i ventekarantene i et slikt tilfelle.

Anonymkode: ca738...a3d

Jo. Hele familien skal i ventekarantene. 

Anonymkode: 5187a...d7b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også i Lillestrøm, og vet du må i ventekarantene hvis barnet er nærkontakt (det har nemlig vi vært og vi ringte Korona-telefonen for å sjekke).

Om det samme gjelder ved symptomer vet jeg ikke, men det finner du ut av med en rask telefon til Korona-telefonen. De er veldig hyggelige og hjelpsomme 😊

Anonymkode: d53f0...cd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...