Gå til innhold

Husbygger

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest zalapalmer

Er det noen husbyggere blant dere?

Min samboer og jeg skal bygge Mesterhus i Bærum i høst og vil gjerne ta imot råd og tips fra dere som har gjort det før oss. Er det noen som har erfaring av dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mester Hus er veldig bra så vidt jeg vet. Men alt kommer jo an på snekkerene som får jobben da. Sånt kan variere veldig.

Men jevnt over har Mester Hus et godt rykte og har mange prosjekter på gang.

Sambo har vært borti bransjen tidligere og har sett litt av hvert. Det er bla. enkelte ferdighus-leverandører som ikke er særlig bra.

Pass bare på at du får med alt når du bestiller. Så får du bedre oversikt over hva det kommer til å koste. Vær nøye med å tenke over hvilken planløsning du vil ha og se om det lønner seg å trekke ut noe av det som er inkludert hvis dere kjøper en "pakke".

Noe spesielt du lurer på eller? Kan sikkert grave og spørre litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zalapalmer

Takk for svar. Jeg tenkte mer på råd til selve byggeprosessen. Vi har valgt hustype og er fornøyd med planløsningen. Jeg har tegnet 2. etg og kjeller selv, samt at vi har allerede fått byggetillatelse. Skal bare forhandle ferdig kontrakten med Mesterhus og søke om byggestart. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggeprosessen ja.

Du sier ikke så mye om hvor mye dere skal gjøre selv eller om dere skal ha folk til å gjøre alt.

Hadde vært litt lettere om du hadde vært registrert, så kunne jeg sendt deg PM. Jeg har endel erfaring/kunnskap som ikke nødvendigvis er praktisk å skrive i et forum. Send meg gjerne en mail på adressen i profilen min, så kan jeg se hva jeg kan svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mai flyttet vi inn i vårt nye hus - jeg bidrar gjerne dersom du har spørsmål og jeg kan svare på dem.

Gled deg - det er bare kjempekjekt å bygge - og ikke minst det å flytte inn i et nytt hus - som er akkurat slik du vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zalapalmer

Jeg gleder meg kjempemye til å få eget hus som blir akkurat slik vi vil ha det.....

Vi skal legge fliser, parkett og male vegger selv. Resten skal fagfolk gjøre.

Når det gjelder byggeprosessen, så lurer jeg på alt.

Hvor ofte bør man være tilstede?

Hva bør man passe på underveis av elektriker og rørlegger?

Er det noe dere angrer på eller noe dere skulle ha gjort annerledes?

Gikk noe galt?

Var det noe dere ikke visste skulle skje som skjedde? Hvor lang tid tok det fra dere satte spaden i jorda til dere fikk nøkkel?

Vi skal ha vannbåren varme i gulvet i kjeller, 1. etg og på bad i annen etg. Noen som har erfaring med det? Vet at parkett fungerer fint på slikt gulv, men hva med tarkett (kjellerleiligheten) og heltre gulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal svare på det jeg kan.

-Vi var tilstede ganske ofte vi. Faktisk hver eneste dag. Dette var mest fordi vi gjorde mye selv paralellt med snekkere. Det var ganske nyttig fordi vi da kunne si: "Men kanskje vi skulle ha..." Så fikk vi det sånn vi ville. Ikke lett å se ting på en tegning.

- Hvis dere betaler timene til rørlegger og elektriker ville jeg fungt godt med. Vi fikk regning på en håndverker som hadde skrevet MANGE flere timer enn han hadde jobbet. Vi fikk fratrekk fordi vi sa ifra fort.

Og det samme gjelder her. Plutselig ser du at det burde vært en kran der og en stikkkontakt der.

- Angrer litt på at vi ikke tok oss bedre tid til å innrede. Alt gikk altfor fort og tiden gikk med til mindre morsomme ting.

- Ellers gikk det ikke så galt. Noen småting vil det alltid være, emn ingen stooore smeller for vår del.

- Vi satte spanden i jorda ganske lenge før tillatelsen var i orden og det tok ca 1 år før vi flyttet inn. Da skal det nevnes at vi jobbet et halvår og ventet litt før snekkerene satte igang.

-Vi har ikke vannbåren varme, men varmekabler. Regner med at det blir ca samme temperatur og laminat (hvis det er det du mener med Tarkett) går greit hvis den ikke er for tynn. Vi har i alle fall det. Ikke ideellt kanskje, men helt greit. Heltre oppfører seg omtrengt på samme måte som parkett, men alle typene vil muligens sprekke opp litt hvis temperaturen varierer for mye.

Det beste er uansett fliser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ...

Hos oss startet gravingen i september-01 og vi flyttet inn i mai-02.

Hele prosessen fulgte vi nøye - både fordi det var kjekt, men også fordi det var nødvendig pga. at vi skulle organisere diverse håndtverkere til rett tid. Mens vi bygde så bodde vi i nabohuset - derfor var det ikke noe belastning å være mye tilstede.

Vi hadde en arkitekt til å tegne huset for oss - han var engasjert av byggfirmaet som vi hadde valgt. På første møte så sa vi hvilke rom huset skulle inneholde, hvor vi ville ha uteplass og hvor vi ville ha store utsiktsvinduer. Første utkast til tegning var alldeles nydelige, men altfor dyrt i forhold til vårt budsjett - da satte arkitekten seg ned og reduserte litt på størrelse, antall vinduer, osv - det endte med at huset beholdt det opprinnelige utseendet som vi likte så godt - men ble flere hundre tusen rimeligere enn første utkast.

I og med at vi selv bestemte hva huset skulle inneholde, så kan jeg ikke se noe jeg ville ha gjort annerledes, bortsett fra de plassene jeg måtte inngå kompromiss med mannen min - hvor vi to ikke var helt enige ;-)

Vi har varmekabler i alle rom på bakkenivå - her har vi vanlig eikeparkett på gulvene. Da huset vårt kostet så mye i seg selv, så valgte vi å ikke bruke masse penger på fliser til badet - her har vi hvitt belegg på veggene og grå-svart på gulvet - vi er veldig fornøyde med det - rent og fint. På vaskerommet har vi akkurat det samme - det ble en rimelig løsning - vi betalte litt over 30.000,- for belegg og arbeidspenger (for bad + vaskerom) til han som utførte jobben.

Ellers i huset har vi gipsplater som ble sparklet, pusset og malt rett oppå. Her hadde vi også fagfolk til å gjøre arbeidet - en kjenning som er malermester - derfor fikk vi en god pris - og sparte oss for masse arbeid.

Kjøkkenet kjøpte vi på Ikea - det er jeg skikkelig fornøyd med - vi hadde en tømmermann til å sette det opp og han tilpasset alt til rommet. Har fått masse skryt av kjøkkenet - takstmannen fra kommunen trodde faktisk det var italiensk designkjøkken. På veggene over stekeplatene og vasken har vi satt opp store trådglass-plater - tømmermannen festet de med silikon og de holder seg like fint.

Jeg kunne fortsatt og fortelle i det uendelige, men ser at innlegget begynner å bli litt vel langt - så jeg gir meg her - spør dersom det er noe mer du ønsker å vite.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bygget hus selv, men har litt erfaring med vannbåren varme...

Vi har nemlig heltregulv på vannbåren varme - det første vi hadde (skal ikke nevne navn...) fikk STORE sprekker etter en vinter...og etter mye om og men fikk vi erstatning for det og kjøpte fra en annen

produsent - og er kjempefornøyd.

Vil absolutt anbefalle dette selv om det er litt mer jobb fordi du må lakke/olje det selv (iallefall for 2,5 år siden- nå vet jeg ikke)...men vi har ikke en eneste liten sprekk!! :D

Trodde forresten at Tarkett var en type parkett, jeg...ikke laminat ??

Jeg for min del er ikke enig med Lea som mener at fliser er best - synes de er forferdelig å holde rene, jeg...med fugene ol....Dessuten er de inmari kalde når man ikke har på varmen i gulvet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zalapalmer

Hei Rufus!

Tarkett er laminat...

Jeg vil gjerne vite hvilken produsent av parkett som du er så fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Trodde det var parkett, jeg... :oops: Godt jeg vet hva jeg har selv... :oops:

Det var heltregulvet (nr 2) jeg er veldig fornøyd med :D

Det kommer fra en bedrift i Fredrikstad...du finner dem på nett:

http://www.huseby.no

(Må ikke forveksles med kjøkkenet som jeg også gjorde :oops: , men gulvet har blitt flott)

Parketten min er fra Langmoen - den er fin den også, men jeg har litt følelsen av at det ikke er spes forskjell på den og f eks Boen som mine foreldre har...iallefall ikke når den ligger i rom som blir "pent brukt"...(ikke kjellerstua hvor vi har TV og som brukes mest/daglig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarkett er et merke. De lager både parkett, laminat og belegg.

Det finnes en mengde kvaliteter innen parkett og laminat. De beste er som regel dyrest og kan lønne seg i lengden. Fordelen med laminat er at den ikke beveger seg. Den tåler bedre fuktighet og krever lite vedlikehold. Ulempen er at den blir litt kald og at man ikke kan pusse ned eller slipe.

På gulv med varme er det praktisk med fliser fordi de er "døde". Det med vasking er en annen sak. Terrakottafliser f.eks er flott og møkka synes ikke særlig godt. Synes at det er praktisk på kjøkken og entre i allefall.

Når det gjelder kjøkken er IKEA like pent og flott som de fleste andre. Det er lett å bygge på kjøkkenet og å lage sitt eget personlige preg. dessuten er det jo så billig. Har selv hatt IKEA-kjøkken i alle år og er superfornøyd. Vi satte opp hele stasen selv og det gikk kjempegreit. Får masse skryt for kjøkkenet vår, selv om det ikke er fullt av dill og dall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zalapalmer

Her tok visst jeg også feil. :oops: Sorry!

Jaja, man lærer så lenge man lever.

Jeg trodde nemlig at Tarkett var laminatgulv. Det var i hvertfall laminat jeg mente. Vi tar oss ikke råd til å legge parkett i utleieleiligheten, men jeg er ikke sikker på om vi kan legge laminat oppå gulv med vannbåren varme. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke vannbåren varme nesten det samme som varmekabler da?

Mht til temperatur osv.

Det blir jo ikke vått liksom. :ler:

Vi har som sagt laminat på varmekabler. Under har vi lagt en slags knastepapp for å sikre oss ekstra mot fuktighet. Oppå denne er det vanlig laminatunderlag.

Vår laminat i kjelleren er av billigste sort og pga knastepappen (som gjør gulvet litt mykere, litt slurv med liming og kanskje pga temperaturen har gulvet sprukket litt i skjøtene. Men dette er kun på noen steder. Det synes nesten ikke, men jeg ville nok kjøpt et gulv med bra kvalitet.

Vi har også en klikk-laminat andre steder i huset. Denne er utrolig flott, lett å legge og av bra kvalitet. Tror at vi måtte ut med i underkant av 200 pr m2.

Det kan jo være en ide å spørre en fagperson om dette med laminat på gulv med vannbåren varme da. Men av det jeg har hørt blir det ikke langt unna kabler. Forskjellen er jo bare at det går vann gjennom rørene i stedet for strøm gjennom kablene. Begge deler er jo støpt ned i gulvet uansett.

Det du skal være litt obs på er at de som jobber med gulv (og annet) er SELGERE. De har bedre fortjeneste på enkelte ting og det er ikke sikkert de er helt ærlige når du spør hva som er best. Så se om du finner en person som ikke jobber innen bransjen. Kanskje en eller annen håndverker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Ja her er en husbygger til!

Morsomt at det er flere i samme situasjon, slik at vi kan dele litt tips og erfaringer.

Vi er bare kommet halvveis med grunnmuren.

Men jeg er i full gang med innredningen fordet :hoho:

Klikker meg innom her en gang i blandt jeg for å holde meg oppdatert!

Hei så lenge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Er noen av dere aktive ennå?

Vi er i oppstartfasen. Søknaden til kommunen er levert med underskrevne nabovarsler, og vi venter på at telen skal gå i bakken :hakeslepp:

Det hadde vært morsomt å høre flere erfaringer og hvordan det gikk med dere, Zarapalmer?

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Her er også en husbygger.

Nabovarselet er sendt ut og alt er i kommunen for å få byggetilatelse. Har tegnet huset innvendig selv, så det håper jeg at jeg blir fornøyd med. Nå leser jeg alt jeg kommer over av farger, ulike løsninger for gulv, vegger osv.

Vi skal ha vannbårend varme lagt i gulvet (i den ene etasjen) og radiatorer i den andre. På badet blir det vel varmekabler.

LEA: Du skriver at du angrer på at du ikke tok deg mer tid til innredning. Hva tenker du på da. Jeg har jo ikke startet på innredninga annet enn å plasere rom og møbler i mitt hode :ler:

Kjøkken: Ser på Ikea, Nettoline, Maxsbo. Tar gjerne mot forslag på andre.

Bad: Noen som har forslag på levrandører av rimelige baderomsskaper osv.

Har tittet på Ikea sitt i katalogen med likte ikke det.

Fliser: Hvor skaffer man dette rimligst.

Parkett eller tregulv. Ser på ulike forslag. Vanskelig å bestemme seg. Det er så mye fint "atte"

Alle gode ideer om rimelige steder på Østlandet med ulike byggevarer vi trenger til huset tar jeg gjerne mot. Vi har vel forholdsvis god tid enda, men, men.

Går alt raskt og greit begynner byggeprosessen etter Påske og huset skal være klart utvendig til fellesferien.

Mulig vi skal gjøre mye innvendig selv med det er ikke helt avklart enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEA: Du skriver at du angrer på at du ikke tok deg mer tid til innredning. Hva tenker du på da. Jeg har jo ikke startet på innredninga annet enn å plasere rom og møbler i mitt hode  

Jeg mener at alt gikk litt fort unna da vi skulle flytte inn. Vi hadde solgt leiligheten, hadde rimelig kort tid på å gjøre deler av huset "beboelig" og valg av farger og løsninger gikk litt fort. Noe som resulterte i at vi pusset opp enkelte rom etter et år. :oops:

Da vi skulle male første gangen sto vi i butikken og plukket nesten ut farger i blinde. Det var ikke tid til å diskutere en gang. Dessuten er det jo nesten håpløst å finne riktig farge når møblene står i en leilighet og man bare må stole på sine egen hukommelse.

Det er alltid noe man har glemt å tenke på. F.eks når rørleggeren står der og lurer på hvor han skal sette varmtvannstanken og hvor rørene til bad nr 2 skal gå (dette badet skal vi vente med å innrede). Ting blir sjelden nøyaktig slik man hadde planlagt.

Møbler og andre løse deler er jo lett å tilpasse, men rør som skal i veggen o.l. MÅ bare på riktig sted med det samme.

Kjøkken: Ser på Ikea, Nettoline, Maxsbo. Tar gjerne mot forslag på andre

Vi valgte IKEA. Ganske enkelt fordi det var stor forskjell i pris (tittet innom bla. Norema, Sigdal osv). Vi hadde hatt IKEA-kjøkken før og har aldi hatt noe å si på kvaliteten. Dessuten er det raskt og billig å bytte ut dører. Vi tegnet kjøkkenet selv, akkurat slik vi ville ha det og kjøpte siden inn ting etter hvert.

Fliser: Hvor skaffer man dette rimligst.

Kommer jo an på hvilke krav dere har og hvilken type fliser dere skal ha. Biltema har noen få, helt greie, fliser som er billige.

Vi kjøpte ganske mye på Megaflis (Alnabru). Der har de godt utvalg i de fleste prisklasser. Se etter tilbud rundt omkring. Spør gjerne om rabatter. Dette gjelder også parkett. Om dere skal kjøpe mye parkett, så spør hvor mye rabatt dere får om dere kjøper alt på samme sted. Vi fikk mellom 10 og 20% rabatt på parkett på denne måten.

Alle gode ideer om rimelige steder på Østlandet med ulike byggevarer vi trenger til huset tar jeg gjerne mot.

Vi kjenner noen som er byggmestere og som har gode rabatter på diverse steder. Det var ikke noe problem å få en konto gjennom disse. Vi får fortsatt mrllom 5 og 40% rabatt på byggevarer pga dette (varierer etter hva vi kjøper. Treverk får vi mer rabatt på enn leca f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bare si at med varme i gulvene (vannbøren eller elektisk) vil gulv av treverk kunne sprekke. Velger dere å legge parket med varme i gulvet og dette sprekker vil dere mest sansynlig ikke få erstattet gulvet da de fleste parkettprodusenter nå har sikret seg mot dette i vedlegget som ligger i pakkene.

Så skal dere har varme i gulvene må dere velge et materiale som er dødt, hvis ikke dere velger en stil hvor godt gammeldags tregulv med sprekker passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...