Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 55 i konkurransepoeng i ordinær kvote og er 23, blir 24 i år. I opptaket til studier vil de som går ut av vgs med førstegangsvitnemål konkurrere med poengsummen sin i både førstegangsvitnemål kvoten og ordinær kvote ifølge samordna opptak. Vil dette si at om en på 18 år som går ut fra vgs denne våren med 5,5 i snitt på sitt førstegangsvitnemål, vil ha lik poengsum som meg med 55 i ordinær kvote siden de med førstegangsvitnemål blir poengberegnet i begge kvotene? Siden jeg da er eldre enn de på 18 år og begge har like mye konkurransepoeng i ordinær kvote, vil da jeg få studieplassen fremfor de på 18 år? 

Anonymkode: 9485b...9c8

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har 55 i konkurransepoeng i ordinær kvote og er 23, blir 24 i år. I opptaket til studier vil de som går ut av vgs med førstegangsvitnemål konkurrere med poengsummen sin i både førstegangsvitnemål kvoten og ordinær kvote ifølge samordna opptak. Vil dette si at om en på 18 år som går ut fra vgs denne våren med 5,5 i snitt på sitt førstegangsvitnemål, vil ha lik poengsum som meg med 55 i ordinær kvote siden de med førstegangsvitnemål blir poengberegnet i begge kvotene? Siden jeg da er eldre enn de på 18 år og begge har like mye konkurransepoeng i ordinær kvote, vil da jeg få studieplassen fremfor de på 18 år? 

Anonymkode: 9485b...9c8

Om du har akkurat like mange poeng til desimalet vil du få plassen ja. Men jeg kommer ikke på noen studier jeg har sett hvor snittet i førstegangsvitnemålskvoten ikke er lavere enn i ordinærkvoten, så det blir bare et oppkonstruert problem. 

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Det funker slik: inntakene ved de fleste studierettninger har to kvoter. Førstegangsvitnemålskvoten og ordinær kvote. Dette er to separate inntaksgrupper, som utgjør omtrent 50 prosent av plassene hver. I førstegangsvitnemålskvoten er de under 21 år, som har fullført videregående utdanning på ordinær tid og uten å ha tatt opp igjen fag. En person kan potensielt være i begge gruppene (om vedkommende er under 21 år), alt etter hvor han eller hun kommer best ut.

Du vil være i ordinær kvote. Trolig ligger snittet i førstegangsvitnemålskvoten en eller to snittkarakterer under ordinær kvote. Så gjennomsnittet i førstegangsvitnemålskvoten er stort sett 4,5 om snittet i ordinær kvote er 5,5.

Med andre ord det merkeligste systemet som har blitt funnet opp 😓 Et system som er perfekt for den som er tidlig utviklet, verre for den som modnes sent.

Endret av Jaconandersen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...