AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Jeg har 55 i konkurransepoeng i ordinær kvote og er 23, blir 24 i år. I opptaket til studier vil de som går ut av vgs med førstegangsvitnemål konkurrere med poengsummen sin i både førstegangsvitnemål kvoten og ordinær kvote ifølge samordna opptak. Vil dette si at om en på 18 år som går ut fra vgs denne våren med 5,5 i snitt på sitt førstegangsvitnemål, vil ha lik poengsum som meg med 55 i ordinær kvote siden de med førstegangsvitnemål blir poengberegnet i begge kvotene? Siden jeg da er eldre enn de på 18 år og begge har like mye konkurransepoeng i ordinær kvote, vil da jeg få studieplassen fremfor de på 18 år? Anonymkode: 9485b...9c8
Gjest Kastanjefrø Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har 55 i konkurransepoeng i ordinær kvote og er 23, blir 24 i år. I opptaket til studier vil de som går ut av vgs med førstegangsvitnemål konkurrere med poengsummen sin i både førstegangsvitnemål kvoten og ordinær kvote ifølge samordna opptak. Vil dette si at om en på 18 år som går ut fra vgs denne våren med 5,5 i snitt på sitt førstegangsvitnemål, vil ha lik poengsum som meg med 55 i ordinær kvote siden de med førstegangsvitnemål blir poengberegnet i begge kvotene? Siden jeg da er eldre enn de på 18 år og begge har like mye konkurransepoeng i ordinær kvote, vil da jeg få studieplassen fremfor de på 18 år? Anonymkode: 9485b...9c8 Om du har akkurat like mange poeng til desimalet vil du få plassen ja. Men jeg kommer ikke på noen studier jeg har sett hvor snittet i førstegangsvitnemålskvoten ikke er lavere enn i ordinærkvoten, så det blir bare et oppkonstruert problem.
Gjest Jaconandersen Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 (endret) Det funker slik: inntakene ved de fleste studierettninger har to kvoter. Førstegangsvitnemålskvoten og ordinær kvote. Dette er to separate inntaksgrupper, som utgjør omtrent 50 prosent av plassene hver. I førstegangsvitnemålskvoten er de under 21 år, som har fullført videregående utdanning på ordinær tid og uten å ha tatt opp igjen fag. En person kan potensielt være i begge gruppene (om vedkommende er under 21 år), alt etter hvor han eller hun kommer best ut. Du vil være i ordinær kvote. Trolig ligger snittet i førstegangsvitnemålskvoten en eller to snittkarakterer under ordinær kvote. Så gjennomsnittet i førstegangsvitnemålskvoten er stort sett 4,5 om snittet i ordinær kvote er 5,5. Med andre ord det merkeligste systemet som har blitt funnet opp 😓 Et system som er perfekt for den som er tidlig utviklet, verre for den som modnes sent. Endret 27. april 2021 av Jaconandersen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå