AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Hei, Jeg er alenemamma 50%. Bor i Oslo. Delt fast addresse for barnet med faren, men skolekrets er bestemt ut fra fars adresse. Barnet mitt skal begynne på skolen til høsten. Ser at AKS kun er et tilbud fra 1.-4. klasse? Hvordan løser man dette med tanke på levering/henting før/etter jobb etter 4. klasse hvis man ikke bor i gåavstand til skolen (noe som ikke er tilfelle for meg). Skolen begynner jo relativt sent (etter start på arbeidsdag) og de slutter jo relativt tidlig.... Pleier de å være veldig strenge på å tilby AKS etter 4. klasse? Takknemlig for innspill. :) Anonymkode: dffe0...23c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Det er bare et tilbud til 4 klasse, så da må dere finne andre løsninger. Dette gjelder jo mange foreldre Anonymkode: f4f09...471 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Takk. Ja, det er eksempler på løsninger jeg etterspør. Anonymkode: dffe0...23c 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Bruker noen Sfo til fjerde klasse lengre? Tenker at man bør ha en samværdsorsning og/eller bosted som sikrer at barnet kan gå til og fra skolen på egenhånd. Anonymkode: dc765...dde 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Ja, det er eksempler på løsninger jeg etterspør. Anonymkode: dffe0...23c Flytt nærmere far, få noen kjente til å levere hente, betal noen for det, sjekk busstilbud, gå ned i stilling. Er vel ikke så mange andre løsninger enn dette dessverre. Anonymkode: f4f09...471 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Kan han ikke ta buss til og fra skolen? Er det ikke busstilbud, så vil jeg tro han har rett på alternativ skoleskyss. Anonymkode: bc0ff...7b9 8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Bruker noen Sfo til fjerde klasse lengre? Tenker at man bør ha en samværdsorsning og/eller bosted som sikrer at barnet kan gå til og fra skolen på egenhånd. Anonymkode: dc765...dde Du mener en 7-8 åring skal gå alene på traffikerte veier sentralt i Oslo og være alene lenge hjemme? Anonymkode: dffe0...23c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Flytt nærmere far, få noen kjente til å levere hente, betal noen for det, sjekk busstilbud, gå ned i stilling. Er vel ikke så mange andre løsninger enn dette dessverre. Anonymkode: f4f09...471 Takk for svar. Anonymkode: dffe0...23c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei, Jeg er alenemamma 50%. Bor i Oslo. Delt fast addresse for barnet med faren, men skolekrets er bestemt ut fra fars adresse. Barnet mitt skal begynne på skolen til høsten. Ser at AKS kun er et tilbud fra 1.-4. klasse? Hvordan løser man dette med tanke på levering/henting før/etter jobb etter 4. klasse hvis man ikke bor i gåavstand til skolen (noe som ikke er tilfelle for meg). Skolen begynner jo relativt sent (etter start på arbeidsdag) og de slutter jo relativt tidlig.... Pleier de å være veldig strenge på å tilby AKS etter 4. klasse? Takknemlig for innspill. Anonymkode: dffe0...23c De må gå hjem til far, og så henter du barna der når du er ferdig på jobb. Det var i hvertfall slik mine foreldre ordnet det. Vi gikk hjem til mor(der vi bodde fast og hvor det var gangavstand til skolen), og så hentet far oss der. Han hadde riktignok kun samvær 1 hverdag i uka og annenhver helg, men likevel Anonymkode: 022bc...222 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kan han ikke ta buss til og fra skolen? Er det ikke busstilbud, så vil jeg tro han har rett på alternativ skoleskyss. Anonymkode: bc0ff...7b9 Nei, da må han ta flere busser. Må nok trolig flytte ser det ut som... bare liten skolekrets... og svært dyre boliger. Anonymkode: dffe0...23c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, da må han ta flere busser. Må nok trolig flytte ser det ut som... bare liten skolekrets... og svært dyre boliger. Anonymkode: dffe0...23c Er du sikker på at han ikke har rett på drosje for eks? Om ikke, så ville jeg nok ha flyttet. Anonymkode: bc0ff...7b9 2
tangent Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du mener en 7-8 åring skal gå alene på traffikerte veier sentralt i Oslo og være alene lenge hjemme? Anonymkode: dffe0...23c Men når ungen er 7-8 er det jo aks. 15
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du mener en 7-8 åring skal gå alene på traffikerte veier sentralt i Oslo og være alene lenge hjemme? Anonymkode: dffe0...23c 10-11-åringer kan det. Særlig hvis det er sentralt i Oslo, da går det kollektivt hvert femte minutt. Ellers kan det hende at han/hun innen den tid er såpass god venn med noen i klassen som bor nærme at de kan gå fast hjem til vedkommende og hentes der. Andre barn er jo også alene hjemme da. Anonymkode: 6915e...092 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du mener en 7-8 åring skal gå alene på traffikerte veier sentralt i Oslo og være alene lenge hjemme? Anonymkode: dffe0...23c 7-8 år? Om barnet har Sfo ut 4 klasse så er barnet 10-11 år. I fjerde klasse er man 9-10 år og bør kunne være hjemme alene noen timer. Anonymkode: dc765...dde 11
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: De må gå hjem til far, og så henter du barna der når du er ferdig på jobb. Det var i hvertfall slik mine foreldre ordnet det. Vi gikk hjem til mor(der vi bodde fast og hvor det var gangavstand til skolen), og så hentet far oss der. Han hadde riktignok kun samvær 1 hverdag i uka og annenhver helg, men likevel Anonymkode: 022bc...222 Takk for svar! Ser det blir enklere om det er en situasjon hvor man kun har samvær én hverdag. Anonymkode: dffe0...23c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 Du kan kun få tilbud om videre SFO/AKS om du har et barn med nedsatt funksjonsevne. Ellers så må du gjøre som alle andre foreldre å få til en løsning selv. Hvor langt unna bor dere da? På morgenen kan du jo levere tidlig og se om ikke barnet kan vente på skolebiblioteket eller noe og så kan barnet kommet seg hjem selv, alt etter avstand selvsagt. I fjerde klasse så er man 2011 barn, et barn som er født i 2011 skal kunne gå hjem selv om hen må gå gjennom sentrum der hen bor. Anonymkode: 7994b...6c5
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 1 minutt siden, tangent said: Men når ungen er 7-8 er det jo aks. Kommentaren var til "om folk faktisk bruker SFO helt til fjerde klasse lenger"... Anonymkode: dffe0...23c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bruker noen Sfo til fjerde klasse lengre? Tenker at man bør ha en samværdsorsning og/eller bosted som sikrer at barnet kan gå til og fra skolen på egenhånd. Anonymkode: dc765...dde Sønnen min går i fjerde klasse og har SFO 2 ganger i uka. Da har de(utenom rødt nivå) svømming og matlaging, og han får sosialisert med venner fremfor å surre her hjemme med spill og telefon Anonymkode: 022bc...222 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du kan kun få tilbud om videre SFO/AKS om du har et barn med nedsatt funksjonsevne. Ellers så må du gjøre som alle andre foreldre å få til en løsning selv. Hvor langt unna bor dere da? På morgenen kan du jo levere tidlig og se om ikke barnet kan vente på skolebiblioteket eller noe og så kan barnet kommet seg hjem selv, alt etter avstand selvsagt. I fjerde klasse så er man 2011 barn, et barn som er født i 2011 skal kunne gå hjem selv om hen må gå gjennom sentrum der hen bor. Anonymkode: 7994b...6c5 Poenget mitt er at jeg bor i kjøreavstand til skolen. Ikke mulighet å gå. Anonymkode: dffe0...23c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Poenget mitt er at jeg bor i kjøreavstand til skolen. Ikke mulighet å gå. Anonymkode: dffe0...23c Men hva er kjøreavstanden? For noen er det 1 km for andre er det 10km? Her hvor vi bor så har vi en som går på privatskole og han sykler hver dag til skolen og den ligger 15 km unna. Anonymkode: 7994b...6c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå