AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #41 Skrevet 27. april 2021 En husmor henger opp klesvask på fellesstativene på Bøler en junidag i 1958. Og, hva sa jeg: Klestørk ER kunst! Klestørk i Åsgårdstrand. Edvard Munch Anonymkode: 7e5a7...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #43 Skrevet 27. april 2021 Mener at de er tullinger som tror de har estetisk sans. Å kunne tørke klær ute sparer boliger for masse fukt fra våte klær og unødvendig bruk av tørketromler. Klær tørker og superraskt og lukter SÅ godt. Ikke hør på dem. De er grinebitere som kan ties i hjel. Det er svært praktisk å kunne tørke klær ute. Anonymkode: 77a62...34d 7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #44 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener at de er tullinger som tror de har estetisk sans. Å kunne tørke klær ute sparer boliger for masse fukt fra våte klær og unødvendig bruk av tørketromler. Klær tørker og superraskt og lukter SÅ godt. Ikke hør på dem. De er grinebitere som kan ties i hjel. Det er svært praktisk å kunne tørke klær ute. Anonymkode: 77a62...34d Enig. Klestørk utendørs er jo også en del av vår kultur. Og det viser jo også at det bor folk her. De som ikke liker å se klestørk utendørs, kan det være de samme menneskene som har hjem der det ikke vises at det bor noen der (såkalte utstillingshjem)? Anonymkode: 7e5a7...4cb 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #45 Skrevet 27. april 2021 Stygt meg her og der. Det har uansett ingenting å si så lenge alle bor i selveierboliger, eneboliger i tillegg. Jeg tror vi er mindre vant til å se klær tørket ute fordi alle bruker tørketromler, inkludert meg selv, til tross for at jeg bor i selveierbolig med hage og tørkestativ satt opp av de forrige eierne. Det er nesten ingen som bruker det lenger. Vi er late. Jeg savner gamle naboen min som alltid hadde sengetøy ute til tørk. Jeg reflekterte aldri over om det var stygt, mer over at hun tillot seg å la det henge ute på søndager og ikke tok det inn hvis det begynte å regne (en husmors dødssynd i min barndom). Det var befriende. Jeg sier jatakk til mer utendørs tørk og sengetøy tørket ute er fantastisk å legge seg i. Vi må balansere mellom pragmatikk og estetikk. Trampoliner synes jeg er veldig stygt. Helt grusomt stygt. Jeg vil likevel aldri komme på å be naboene fjerne dem, det har jeg jo ikke noe med, men de oppleves av meg som estetisk (og auditivt!) mer forsøplende enn tørkestativ. Det er jo også et poeng med bildene over her; i trange bakgater i Roma synes vi jo det er såååå eksotisk og pittoresk med tørkesnorer på kryss og tvers. Anonymkode: 34a2b...8ca 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #46 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mener at de er tullinger som tror de har estetisk sans. Å kunne tørke klær ute sparer boliger for masse fukt fra våte klær og unødvendig bruk av tørketromler. Klær tørker og superraskt og lukter SÅ godt. Ikke hør på dem. De er grinebitere som kan ties i hjel. Det er svært praktisk å kunne tørke klær ute. Anonymkode: 77a62...34d I tillegg til å spare boligmassen for fukt ved innvendig tørkning og unødvendig bruk av tørketrommel som du nevner, tenker jeg også på lavere strømforbruk og mindre slitasje på klærne, noe som igjen er godt for naturen, og veldig godt for lommeboka. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enig. Klestørk utendørs er jo også en del av vår kultur. Og det viser jo også at det bor folk her. De som ikke liker å se klestørk utendørs, kan det være de samme menneskene som har hjem der det ikke vises at det bor noen der (såkalte utstillingshjem)? Anonymkode: 7e5a7...4cb Jeg så en tråd her inne om utseendefokus, og jeg satte det i sammenheng med denne tråden. Klær, kropp, ansikt, hjem og hage, jeg får inntrykk av at veldig mye handler om utseende generelt for enkelte. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Stygt meg her og der. Det har uansett ingenting å si så lenge alle bor i selveierboliger, eneboliger i tillegg. Jeg tror vi er mindre vant til å se klær tørket ute fordi alle bruker tørketromler, inkludert meg selv, til tross for at jeg bor i selveierbolig med hage og tørkestativ satt opp av de forrige eierne. Det er nesten ingen som bruker det lenger. Vi er late. Jeg savner gamle naboen min som alltid hadde sengetøy ute til tørk. Jeg reflekterte aldri over om det var stygt, mer over at hun tillot seg å la det henge ute på søndager og ikke tok det inn hvis det begynte å regne (en husmors dødssynd i min barndom). Det var befriende. Jeg sier jatakk til mer utendørs tørk og sengetøy tørket ute er fantastisk å legge seg i. Vi må balansere mellom pragmatikk og estetikk. Trampoliner synes jeg er veldig stygt. Helt grusomt stygt. Jeg vil likevel aldri komme på å be naboene fjerne dem, det har jeg jo ikke noe med, men de oppleves av meg som estetisk (og auditivt!) mer forsøplende enn tørkestativ. Det er jo også et poeng med bildene over her; i trange bakgater i Roma synes vi jo det er såååå eksotisk og pittoresk med tørkesnorer på kryss og tvers. Anonymkode: 34a2b...8ca Jeg må ærlig innrømme at jeg tørker i tørketrommel om vinteren, og under bjørkepollenspredningen, men jeg savner alltid å begynne å henge ut klærne igjen under oppholdsperiodene. Angående det jeg har uthevet - jeg er helt enig med deg, det beste er en balanse mellom det estetiske og det pragmatiske. Og som du sier, det er litt merkelig at det som er så eksotisk og pittoresk i utlandet, ses på som unødvendig og stygt i nærmiljøet. Anonymkode: 71e5f...47a 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #47 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og, hva sa jeg: Klestørk ER kunst! Klestørk i Åsgårdstrand. Edvard Munch Anonymkode: 7e5a7...4cb Tusen takk for alle bildene du har lagt inn i denne tråden. For meg illustrerer de hverdagslivet på en veldig fin måte. Anonymkode: 71e5f...47a 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #48 Skrevet 17. mai 2021 Jeg måtte bare oppdatere denne tråden Jeg har ikke tørket klær ute på noen uker, og for noen dager siden fikk jeg en "takk for at du har tatt til vettet", samtidig som de lurte på når tørkestativet ville bli fjernet. Jeg sa som sant var at det kom ikke til å bli fjernet og at jeg kom til å bruke det som vanlig når bjørkepollenspredningen var over. Da sa de at de skulle snakke med de andre naboene om det, og etter det har jeg bare kunnet lene meg tilbake for å nyte dramaet. For drama har det blitt, og jeg er heldigvis ikke involvert. De har lagt seg ut med stort sett alle i nabolaget nå. I dag eksploderte det totalt da de klaget på et korps som stakk innom nabolaget tidlig på morgenen. Slikt bråk tolererte de ikke, det ødela visst hele dagen (og frokosten) for dem. De som forsvarte tradisjonen ble virkelig lagt for hat. Spoiler At korpset stikker innom nabolaget er noe som skjer stort sett hvert år. Det er noe de fleste av oss setter pris på, mens resterende aksepterer, Korpset er her vanligvis rundt kl 7, men i dag var de her rundt kl 9, så det var ikke så tidlig heller Anonymkode: 71e5f...47a 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #49 Skrevet 17. mai 2021 Jeg må legge til at de ikke feirer 17.mai. De har brukt mesteparten av dagen på bygging. Anonymkode: 71e5f...47a 2
Cuntzilla Skrevet 18. mai 2021 #50 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg måtte bare oppdatere denne tråden Jeg har ikke tørket klær ute på noen uker, og for noen dager siden fikk jeg en "takk for at du har tatt til vettet", samtidig som de lurte på når tørkestativet ville bli fjernet. Jeg sa som sant var at det kom ikke til å bli fjernet og at jeg kom til å bruke det som vanlig når bjørkepollenspredningen var over. Da sa de at de skulle snakke med de andre naboene om det, og etter det har jeg bare kunnet lene meg tilbake for å nyte dramaet. For drama har det blitt, og jeg er heldigvis ikke involvert. De har lagt seg ut med stort sett alle i nabolaget nå. I dag eksploderte det totalt da de klaget på et korps som stakk innom nabolaget tidlig på morgenen. Slikt bråk tolererte de ikke, det ødela visst hele dagen (og frokosten) for dem. De som forsvarte tradisjonen ble virkelig lagt for hat. Vis skjult innhold At korpset stikker innom nabolaget er noe som skjer stort sett hvert år. Det er noe de fleste av oss setter pris på, mens resterende aksepterer, Korpset er her vanligvis rundt kl 7, men i dag var de her rundt kl 9, så det var ikke så tidlig heller Anonymkode: 71e5f...47a Haha, for noen folk! Noen er ikke egnet til å bo ved andre mennesker og burde bare flytte ut i en skog eller noe. 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. mai 2021 #51 Skrevet 18. mai 2021 Haha.... Da hadde jævelen i meg gitt de et klimaregnskap på strømforbruket det ville medført, samt en litta innføring i inneklima på innetørking og trommeltørking 💖🌸 For noen nek. Hadde en gang en nabo som ringte på til meg når jeg var ei uke for fødselstermin (kunne knapt stå) og mente jeg hadde hengt gardinene feil fordi de ikke var i vater med hennes - og om jeg ikke kunne endre på det. Fucking Jesus christ nei det kan jeg ikke.
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. mai 2021 #52 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg måtte bare oppdatere denne tråden Jeg har ikke tørket klær ute på noen uker, og for noen dager siden fikk jeg en "takk for at du har tatt til vettet", samtidig som de lurte på når tørkestativet ville bli fjernet. Jeg sa som sant var at det kom ikke til å bli fjernet og at jeg kom til å bruke det som vanlig når bjørkepollenspredningen var over. Da sa de at de skulle snakke med de andre naboene om det, og etter det har jeg bare kunnet lene meg tilbake for å nyte dramaet. For drama har det blitt, og jeg er heldigvis ikke involvert. De har lagt seg ut med stort sett alle i nabolaget nå. I dag eksploderte det totalt da de klaget på et korps som stakk innom nabolaget tidlig på morgenen. Slikt bråk tolererte de ikke, det ødela visst hele dagen (og frokosten) for dem. De som forsvarte tradisjonen ble virkelig lagt for hat. Vis skjult innhold At korpset stikker innom nabolaget er noe som skjer stort sett hvert år. Det er noe de fleste av oss setter pris på, mens resterende aksepterer, Korpset er her vanligvis rundt kl 7, men i dag var de her rundt kl 9, så det var ikke så tidlig heller Anonymkode: 71e5f...47a Hva med å starte nabolagskorps? Spiller hver 17.mai, men også hver gang noen har bursdag. I tillegg får noen høner og UPS det var visst en hane der og 🤷♀️ Vi er også religiøse og har vår egen kirkeklokke hjemme. Og spiller blackmetal med vinduene åpne, tilfeldigvis hver gang de er ute i hagen.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #53 Skrevet 18. mai 2021 Cuntzilla skrev (7 timer siden): Haha, for noen folk! Noen er ikke egnet til å bo ved andre mennesker og burde bare flytte ut i en skog eller noe. Du kan så si. Men én ting skal de ha, jeg beundrer evnen de har til å skifte fokus. I det ene øyeblikket kan de skjelle meg ut på grunn av tørkestativet, og i neste øyeblikk kan de be meg om hjelp til noe (stoppe en annen nabos garasjeplaner for eksempel) Fnuggolina skrev (12 minutter siden): Haha.... Da hadde jævelen i meg gitt de et klimaregnskap på strømforbruket det ville medført, samt en litta innføring i inneklima på innetørking og trommeltørking 💖🌸 For noen nek. Hadde en gang en nabo som ringte på til meg når jeg var ei uke for fødselstermin (kunne knapt stå) og mente jeg hadde hengt gardinene feil fordi de ikke var i vater med hennes - og om jeg ikke kunne endre på det. Fucking Jesus christ nei det kan jeg ikke. Hva var det jeg leste nå? 🤣 Fnuggolina skrev (8 minutter siden): Hva med å starte nabolagskorps? Spiller hver 17.mai, men også hver gang noen har bursdag. I tillegg får noen høner og UPS det var visst en hane der og 🤷♀️ Vi er også religiøse og har vår egen kirkeklokke hjemme. Og spiller blackmetal med vinduene åpne, tilfeldigvis hver gang de er ute i hagen. Mange gode ideer her Anonymkode: 71e5f...47a 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #54 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 27.4.2021 den 15.54): Jeg kan ikke fatte og begripe denne trangen til å legge seg opp i hvordan naboene har det.. Det må være noe av det siste jeg gidder å i det hele tatt vurderer å irritere meg over. Anonymkode: bb2cc...3ce Helt enig med deg! Jeg bodde et sted hvor folk hengte seg opp i hva jeg gjorde med persiennene og gardinene mine. Det var veldig til innsyn på soverommet mitt, så der kjøpte jeg mørkleggingsgardiner og de var dratt for hele tiden. Ble ramaskrik for at jeg ikke dro dem opp, byttet gardiner til høst, vinter, sommer, jul, påske osv. Særlig blondergardiner på sommeren! Det MÅ man jo ha. Måtte til slutt spørre om hvem det var de håpet på å se naken; meg eller kjæresten:P Ei anna sa det så ut som jeg drev horehus når alle luker var skalket. Så jeg spurte om hvordan hun visste så mye om horehus. Aldri sett noen bli rød så fort Anonymkode: 8f06e...6a6 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #55 Skrevet 18. mai 2021 Ååååå! Da datteren min var liten, bodde vi i et gammelt hus med stor hage og et slikt tørkestativ, der alt av tøy ble tørket. Rett bak stativet sto et digert, gammelt morelltre, husker ennå synet av blomstrende tre og tøy som svaier i vinden, og den uforglemmelige duften av soltørket sengetøy. Hverdagslykke 🥰 Anonymkode: 2adfc...f20 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #56 Skrevet 18. mai 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg måtte bare oppdatere denne tråden (...) I dag eksploderte det totalt da de klaget på et korps som stakk innom nabolaget tidlig på morgenen. Slikt bråk tolererte de ikke, det ødela visst hele dagen (og frokosten) for dem. Anonymkode: 71e5f...47a Tolererer ikke korps på 17. mai? Hva blir det neste, tåler ikke flagg heller? Bunad? Pølser og is? 58 minutter siden, Fnuggolina said: Hadde en gang en nabo som ringte på til meg når jeg var ei uke for fødselstermin (kunne knapt stå) og mente jeg hadde hengt gardinene feil fordi de ikke var i vater med hennes - og om jeg ikke kunne endre på det. Tenker det var naboen som ikke var i vater. 53 minutter siden, Fnuggolina said: Hva med å starte nabolagskorps? Spiller hver 17.mai, men også hver gang noen har bursdag. Glem ikke at mellom opptredener må korpset øve så mye som mulig for at det skal bli bra. Anonymkode: 2adfc...f20 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #57 Skrevet 24. mars 2022 Jeg kom på denne tråden da jeg leste en tråd om hvor lenge klær kan ligge i vaskemaskinen før de tas ut. Nå er det snart ett år siden jeg startet denne tråden, og det var mye krangling om synlige tørkestativ og tørkesnorer gjennom sommeren. For et par uker siden kom naboen, som i fjor kalte tørkestativ og tørkesnor for "visuell forsøpling", og som var den største forkjemperen for en regel mot dette, på døra mi. Hun hadde lagt merke til at jeg hadde hengt ut klær ute i minusgrader et par ganger i vinter, og spurte mye om det, om utetørking generelt, og hvordan jeg tørket klærne inne når jeg ikke kunne henge dem ut. Jeg lurte jo på hva hun var ute etter, men jeg svarte så godt jeg kunne på spørsmålene hun hadde. Så kom det: hvor hadde jeg kjøpt tørkestativet mitt, hva det kostet, og hvordan var det montert på verandaen. På grunn av strømprisen hadde hun oppdaget hvor dyrt tørketrommelbruk ble, og hun hadde begynt å henge opp klærne til tørk på grunn av det. Men nå var hun lei av tørkestativene som i følge henne sto i veien over hele huset, med klær som aldri tørket, og ville se hvordan andre gjorde det. Nå hadde hun snakket med flere, og hadde kommet frem til at hun også ville ha tørkestativ ute, og en annen tørkeløsning inne. Så en god ting har de høye strømprisene, og mindre bruk av tørketrommel, ført med seg. Det blir ikke "forbud" mot tørking ute på tørkestativ/tørkesnor i nabolaget vårt den nærmeste fremtiden. TS Anonymkode: c5b4b...013 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #58 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kom på denne tråden da jeg leste en tråd om hvor lenge klær kan ligge i vaskemaskinen før de tas ut. Nå er det snart ett år siden jeg startet denne tråden, og det var mye krangling om synlige tørkestativ og tørkesnorer gjennom sommeren. For et par uker siden kom naboen, som i fjor kalte tørkestativ og tørkesnor for "visuell forsøpling", og som var den største forkjemperen for en regel mot dette, på døra mi. Hun hadde lagt merke til at jeg hadde hengt ut klær ute i minusgrader et par ganger i vinter, og spurte mye om det, om utetørking generelt, og hvordan jeg tørket klærne inne når jeg ikke kunne henge dem ut. Jeg lurte jo på hva hun var ute etter, men jeg svarte så godt jeg kunne på spørsmålene hun hadde. Så kom det: hvor hadde jeg kjøpt tørkestativet mitt, hva det kostet, og hvordan var det montert på verandaen. På grunn av strømprisen hadde hun oppdaget hvor dyrt tørketrommelbruk ble, og hun hadde begynt å henge opp klærne til tørk på grunn av det. Men nå var hun lei av tørkestativene som i følge henne sto i veien over hele huset, med klær som aldri tørket, og ville se hvordan andre gjorde det. Nå hadde hun snakket med flere, og hadde kommet frem til at hun også ville ha tørkestativ ute, og en annen tørkeløsning inne. Så en god ting har de høye strømprisene, og mindre bruk av tørketrommel, ført med seg. Det blir ikke "forbud" mot tørking ute på tørkestativ/tørkesnor i nabolaget vårt den nærmeste fremtiden. TS Anonymkode: c5b4b...013 Så bra at naboen har endret holdning! Bra for miljøet, klærne, lommeboka og naboskapet. 😊 Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvordan tørkestativet ditt ser ut og hvor det er kjøpt. Er det fint? Vi har fra Nille og Ikea. De er praktiske, men finnes ikke pene, og brukes i kombinasjon med tørketrommel. Anonymkode: e82d8...6ce
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #59 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kom på denne tråden da jeg leste en tråd om hvor lenge klær kan ligge i vaskemaskinen før de tas ut. Nå er det snart ett år siden jeg startet denne tråden, og det var mye krangling om synlige tørkestativ og tørkesnorer gjennom sommeren. For et par uker siden kom naboen, som i fjor kalte tørkestativ og tørkesnor for "visuell forsøpling", og som var den største forkjemperen for en regel mot dette, på døra mi. Hun hadde lagt merke til at jeg hadde hengt ut klær ute i minusgrader et par ganger i vinter, og spurte mye om det, om utetørking generelt, og hvordan jeg tørket klærne inne når jeg ikke kunne henge dem ut. Jeg lurte jo på hva hun var ute etter, men jeg svarte så godt jeg kunne på spørsmålene hun hadde. Så kom det: hvor hadde jeg kjøpt tørkestativet mitt, hva det kostet, og hvordan var det montert på verandaen. På grunn av strømprisen hadde hun oppdaget hvor dyrt tørketrommelbruk ble, og hun hadde begynt å henge opp klærne til tørk på grunn av det. Men nå var hun lei av tørkestativene som i følge henne sto i veien over hele huset, med klær som aldri tørket, og ville se hvordan andre gjorde det. Nå hadde hun snakket med flere, og hadde kommet frem til at hun også ville ha tørkestativ ute, og en annen tørkeløsning inne. Så en god ting har de høye strømprisene, og mindre bruk av tørketrommel, ført med seg. Det blir ikke "forbud" mot tørking ute på tørkestativ/tørkesnor i nabolaget vårt den nærmeste fremtiden. TS Anonymkode: c5b4b...013 😂😂😂😂 Mitt tørkestativ knakk under snøstorm vi hadde, så jeg har ingen nå. Så jeg får gå til innkjøp av nytt. Det var noe billig dritt fra jula, men det holdt da i noen år. Men nå er det ingen som klager på det rundt her. Anonymkode: a2963...8b9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2022 #60 Skrevet 24. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så bra at naboen har endret holdning! Bra for miljøet, klærne, lommeboka og naboskapet. 😊 Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvordan tørkestativet ditt ser ut og hvor det er kjøpt. Er det fint? Vi har fra Nille og Ikea. De er praktiske, men finnes ikke pene, og brukes i kombinasjon med tørketrommel. Anonymkode: e82d8...6ce Tørkestativet utendørs er et helt standard stativ fra Jernia. Det er, etter min mening, hverken pent eller stygt, bare praktisk. Inne bruker jeg ikke tørkestativ, bare klessnor. Anonymkode: c5b4b...013
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå