Gå til innhold

Er tørkestativ eller tørkesnor en visuell forsøpling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Litt bakgrunnsinformasjon:

Et felt med eneboliger, selveier.  Ingen felles ordensregler eller lignende gjennom velforening. 

Boligfeltet er mer enn 30 år gammelt, og i alle år har det stått tørkestativ eller tørkesnor på bakkenivå eller på verandaen på baksiden av boligene.  De fleste har stativ/snor på bakkenivå, mens noen få som ikke har bakhage på grunn av utleie har det på verandaen. 

Tørkestativene eller tørkesnorene er på ingen måte synlige eller sjenerende fra forsiden, 2-3 stativer er synlige fra hovedveien som går på baksiden av den ene husrekken.

Nå har noen nyinnflyttede huseiere foreslått at tørkestativ/tørkesnor ikke skal tillates, fordi det er "visuell forsøpling av nærmiljøet ".

Hva mener dere om dette?

Anonymkode: 71e5f...47a

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De nevnte at de likte best når alle husene var malt i lyse farger, så det forslaget kommer sikkert. 😂

😂 jeg hadde flytta tørksestativet til en fremtredene plass i hagen og invistert i 50 bestemortruser og malt huset i pippifarger.  Lykke til med å bestemme hva naboene gjør på sin tomt. veldig få plasser det er reguleringer på husfarger ( unntak noen hyttelandsbyer på fjellet og sørlandsbyer) og utstyr man har i hagen

Anonymkode: 47de4...b47

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Cuntzilla skrev (1 time siden):

Jeg hadde ALDRI vært så frekk at jeg hadde klaget på naboene, spesielt ikke når det står på baksiden av husene og virker som det ikke er spesielt synlig. 

Men jeg er for så vidt enig i at det er stygt.

Tørkestativ og trampoliner er sår på øyet, og alle hager hadde vært finere uten. 

At det ikke er pent kan jeg si meg enig i, men stygt synes jeg ikke at det er.

For meg er det et helt nøytralt praktisk husholdningsobjekt, hverken mer eller mindre.

Men du har et poeng når du sier at det kan likestilles med trampoliner. 

Det spørres om hvem som skulle ha håndhevet forbudet.  De snakket vel helst om at de ville at huseierne skulle bli enige om en generell regel, ikke er "forbud".

Hvor gamle de er vet jeg ikke, jeg er ikke flink til å gjette alder.  Basert på at de har barn i barneskolealder gjetter jeg på slutten av 30- begynnelsen av 40-årene.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

😂 jeg hadde flytta tørksestativet til en fremtredene plass i hagen og invistert i 50 bestemortruser og malt huset i pippifarger.  

Jeg har hørt at noen har fleipet med den muligheten.

Men det er godt å se at folk flest tåler å se klær hengende til tørk uten at de mister nattesøvnen av den grunn. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var faktisk forbudt i et borettslag vi bodde i. Man kunne oppbevare måneder gamle, visne juletrær, eller gamle madrasser og annet søppel og skrot på verandaen. Men tørke klær? Det var uhørt!

Anonymkode: 59b29...2fa

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har bodd lenge i et land sør i Europa. Katolsk. "Alle" voksne går til messe i kirka flere ganger i uka. 

Men tøyet henger ute til tørk. Alle dager i året. Søndager, julaften... Absolutt alle dager - uten unntak. 

Jeg husker med gru tilbake til da jeg bodde i en bygård i Oslo. Bodde i øverste etasje, så ingen kunne se inn på min balkong. Likevel fikk jeg klager på at jeg hadde tøy til tørk på søndager (!). Noen hadde sett toppen av tørkestativet 😮  og ble innmari krenket. 

Hva feiler det enkelte nordmenn som ikke tåler å se rent tøy som henger til tørk? 

Anonymkode: abafa...bea

Man kan lure litt av og til ja.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De nevnte at de likte best når alle husene var malt i lyse farger, så det forslaget kommer sikkert. 😂

😂 Da kan en jo nevne tilbake at de kanskje flyttet til feil nabolag 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

😂 jeg hadde flytta tørksestativet til en fremtredene plass i hagen og invistert i 50 bestemortruser og malt huset i pippifarger.  Lykke til med å bestemme hva naboene gjør på sin tomt. veldig få plasser det er reguleringer på husfarger ( unntak noen hyttelandsbyer på fjellet og sørlandsbyer) og utstyr man har i hagen

Heng gjerne til tørk noen fine og fargerike bleier og andre tekstiler som er mest mulig fargesprakende også :jepp:

6a00d8345a344253ef0133ee86893a970b-500pi

6a00d8345a344253ef013481b7e931970c-pi

f215a3e07f687a9e6c782299d97ae4ec395754aa

images?q=tbn:ANd9GcS6hs337lYbNJ0eORh8wxX

images?q=tbn:ANd9GcTD0kRZyYsPf9XTXdYBXFq

Dette er jo veldig vakkert! ❤️ Kunst! :hjerter_rundt:

Anonymkode: 7e5a7...4cb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Bukser som danser i vinden :danser:

2263872.jpg?imageId=2263872&x=0&y=0&crop

Hvor selges den fine stripete matten?

61011510.jpg?imageId=61011510&x=0&y=0&cr

Dette er også kunst:

clothespins_clothes_line_dry_sky_wash_la

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sommerstemning :hjerter:

67868278.jpg?imageId=67868278&x=0&y=0&cr

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk helt enig i at det er «visuell forsøpling» og jeg kan faktisk ikke huske å ha sett noen ha tøy på tørkestativ eller snor utendørs siden jeg var barn. :P Da husker jeg det var vanlig med et sånt paraplyformet tørkestativ som kunne snurres rundt ute. :fnise: 

Men det er jo helt bak mål å legge seg opp i hva naboene gjør, så disse naboene høres jo ikke riktig nagla ut :P 

Anonymkode: 99400...859

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kl%C3%A6r-hovedbilde.jpg

250px-Backyard_with_clothes_lines.jpg

1694834.jpg?imageId=1694834&x=0&y=0&crop

images?q=tbn:ANd9GcSEzIxm-DD-SL6Q5G2jn6S

images?q=tbn:ANd9GcQC-v9V2jOAjpDJvDBtMqn

8142627438cd6d6f.jpg

toy-til-tork.jpg

Dette er faktisk vakkert :) 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er faktisk helt enig i at det er «visuell forsøpling» og jeg kan faktisk ikke huske å ha sett noen ha tøy på tørkestativ eller snor utendørs siden jeg var barn. :P Da husker jeg det var vanlig med et sånt paraplyformet tørkestativ som kunne snurres rundt ute. :fnise: 

Men det er jo helt bak mål å legge seg opp i hva naboene gjør, så disse naboene høres jo ikke riktig nagla ut :P 

Anonymkode: 99400...859

Som jeg skrev er jeg enig i at det ikke er pent, men jeg må nesten spørre deg om hva er det egentlig som er så "forsøplende" med en klesvask son henger til tørk? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er faktisk vakkert :) 

Bilder av sommer 🥰

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

At det ikke er pent kan jeg si meg enig i, men stygt synes jeg ikke at det er.

For meg er det et helt nøytralt praktisk husholdningsobjekt, hverken mer eller mindre.

Men du har et poeng når du sier at det kan likestilles med trampoliner. 

Det spørres om hvem som skulle ha håndhevet forbudet.  De snakket vel helst om at de ville at huseierne skulle bli enige om en generell regel, ikke er "forbud".

Hvor gamle de er vet jeg ikke, jeg er ikke flink til å gjette alder.  Basert på at de har barn i barneskolealder gjetter jeg på slutten av 30- begynnelsen av 40-årene.

Vaskemaskinen er også et helt nøytralt praktisk husholdningsobjekt, men de som kan gjemmer den gjerne bort, for den er ikke spesielt dekorativ.

Og jeg synes faktisk sånne runde tørkestativ eller paraplystativ eller hva det heter med grelle klesklyper og treningsklærne til ungene hengende på er direkte stygge. Man blir jo husblind fordi man er vant med å se det, som man til slutt blir på vaskemaskinen på badet, men det hadde vært så mye finere uten. 

Men jeg hadde ikke lagt meg opp i det selv som nabo altså, hadde jeg flyttet inn i Tørkestativsvingen 2b eller Trampolinekroken 5 så måtte jeg jo akseptert at sånn er det her. Det er jo lov å prøve seg om man driter i å bli likt da. Det kan jo være de tenker at dere ikke har tenkt over at det er stygt engang, og det har dere jo ikke. Kanskje det ikke koster folk noe å flytte det til en annen side av huset hvor det ikke er synlig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tørkestativene eller tørkesnorene er på ingen måte synlige eller sjenerende fra forsiden, 2-3 stativer er synlige fra hovedveien som går på baksiden av den ene husrekken.

Cuntzilla skrev (1 minutt siden):

Vaskemaskinen er også et helt nøytralt praktisk husholdningsobjekt, men de som kan gjemmer den gjerne bort, for den er ikke spesielt dekorativ.

Og jeg synes faktisk sånne runde tørkestativ eller paraplystativ eller hva det heter med grelle klesklyper og treningsklærne til ungene hengende på er direkte stygge. Man blir jo husblind fordi man er vant med å se det, som man til slutt blir på vaskemaskinen på badet, men det hadde vært så mye finere uten. 

Men jeg hadde ikke lagt meg opp i det selv som nabo altså, hadde jeg flyttet inn i Tørkestativsvingen 2b eller Trampolinekroken 5 så måtte jeg jo akseptert at sånn er det her. Det er jo lov å prøve seg om man driter i å bli likt da. Det kan jo være de tenker at dere ikke har tenkt over at det er stygt engang, og det har dere jo ikke. Kanskje det ikke koster folk noe å flytte det til en annen side av huset hvor det ikke er synlig?

Jeg mener som sagt at det er mange nyanser mellom pent og stygt.  Jeg synes ikke det er pent, men jeg kan heller ikke si at det er stygt. 

Som du sier, vaskemaskinen er også et nøytralt praktisk husholdningsobjekt. Vi kan da ikke la være å ha en vaskemaskin bare fordi den ikke er dekorativ.  I stedet blir den plassert i det rommet som er mest praktisk,  og det er ikke som et dekorelement i stuen. 

Det samme har jo vi gjort med tørkestativene.  De er alle plassert på baksiden av boligene,  og blir ikke brukt som et dekorativt element på forsiden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir alltid i godt humør av å se klesvask som henger til tørk. Kanskje jeg burde kjøpe meg et tørkestativ til å ha bak huset.

Anonymkode: 42e7c...14f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg blir alltid i godt humør av å se klesvask som henger til tørk. Kanskje jeg burde kjøpe meg et tørkestativ til å ha bak huset.

Anonymkode: 42e7c...14f

:jepp: 

tumblr_oxtr0oDRLc1sd0k7to1_400.gifv

c026f4c1ac60f917b0061271f495de76.gif

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

img_4666-1.gif?w=354

tenor.gif

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt bakgrunnsinformasjon:

Et felt med eneboliger, selveier.  Ingen felles ordensregler eller lignende gjennom velforening. 

Boligfeltet er mer enn 30 år gammelt, og i alle år har det stått tørkestativ eller tørkesnor på bakkenivå eller på verandaen på baksiden av boligene.  De fleste har stativ/snor på bakkenivå, mens noen få som ikke har bakhage på grunn av utleie har det på verandaen. 

Nå har noen nyinnflyttede huseiere foreslått at tørkestativ/tørkesnor ikke skal tillates, fordi det er "visuell forsøpling av nærmiljøet ".

Hva mener dere om dette?

Pent er det jo ikke, men hallo for en idiotisk ting å si, visuell forsøpling av nærmiljøet 🤣🙄 

Kanskje du bør foreslå at de betaler for at alle får tørkehus bygget så de er like husene og for maler så alle hus og tørkhus er i samme lyse farger  😆 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener som sagt at det er mange nyanser mellom pent og stygt.  Jeg synes ikke det er pent, men jeg kan heller ikke si at det er stygt. 

Som du sier, vaskemaskinen er også et nøytralt praktisk husholdningsobjekt. Vi kan da ikke la være å ha en vaskemaskin bare fordi den ikke er dekorativ.  I stedet blir den plassert i det rommet som er mest praktisk,  og det er ikke som et dekorelement i stuen. 

Det samme har jo vi gjort med tørkestativene.  De er alle plassert på baksiden av boligene,  og blir ikke brukt som et dekorativt element på forsiden. 

Ja, det er der vi er uenige da, jeg mener det er stygt, et sår i øyet, noe jeg hadde prøvd å ikke få med på fotografiet, imens du mener det er nøytralt, bare ikke spesielt dekorativt. 

Eksempelet med vaskemaskin handlet ikke om at stua var et alternativ, men at man ville helst hatt den på et vaskerom eller stappe den inn i et kott eller skap om det lar seg gjøre. Men så må mange jo ha den på badet da, og det var mitt andre poeng, at mange ikke tenker over at det er stygt engang fordi man er så vant med det, alle andre har det jo. Man blir etterhvert blind for at det egentlig er et stygt element midt i dekoren.

Men det er jo smak og behag, du kan synes det er OK, andre kan synes det er stygt, og det får du bare leve med ;) 

Som sagt mener jeg ikke man trenger å forsøke å forby det, hvor skal grensen gå om man skal legge seg opp i naboens smak og estetikk, man kan jo like gjerne å gå løs på deres tujahekker, putekasser, trampoliner, griller, parasoller og hvor jævlige ungene ser ut 😛 

Endret av Cuntzilla
AnonymBruker
Skrevet
Cuntzilla skrev (27 minutter siden):

Ja, det er der vi er uenige da, jeg mener det er stygt, et sår i øyet, noe jeg hadde prøvd å ikke få med på fotografiet, imens du mener det er nøytralt, bare ikke spesielt dekorativt. 

Eksempelet med vaskemaskin handlet ikke om at stua var et alternativ, men at man ville helst hatt den på et vaskerom eller stappe den inn i et kott eller skap om det lar seg gjøre. Men så må mange jo ha den på badet da, og det var mitt andre poeng, at mange ikke tenker over at det er stygt engang fordi man er så vant med det, alle andre har det jo. Man blir etterhvert blind for at det egentlig er et stygt element midt i dekoren.

Men det er jo smak og behag, du kan synes det er OK, andre kan synes det er stygt, og det får du bare leve med ;) 

Som sagt mener jeg ikke man trenger å forsøke å forby det, hvor skal grensen gå om man skal legge seg opp i naboens smak og estetikk, man kan jo like gjerne å gå løs på deres tujahekker, putekasser, trampoliner, griller, parasoller og hvor jævlige ungene ser ut 😛 

Jeg har ingenting i mot uenighet, så en ting er vi i alle fall enige om 😀

Jeg forstår hva du mener, jeg respekterer meningen din selv om vi har ulikt syn på hva som er stygt.

Skrevet

Tørk klær på din egen eiendom men ikke gjør det på søndager eller helligdager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Peonjenta skrev (11 minutter siden):

Tørk klær på din egen eiendom men ikke gjør det på søndager eller helligdager.

Jeg vasker aldri klær på søndager eller helligdager hvis det ikke er noe veldig akutt.  (Det er viktig for meg å skille mellom hverdag og helg)

Men samtidig er jeg veldig lite opptatt av hva andre gjør, og hvis naboene mine vil henge ut sin vask på søndager eller helligdager er det opp til dem.  

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...