AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Jeg har nettopp startet i min første jobb som ikke er av typen stemple inn - stemple ut, hvor man ikke drar før det har gått 8 timer inkludert lunsj. Den nye jobben er av type admin/kontor/økonomi, med noe arbeid på kontoret og noe hjemmefra. I min kontrakt står det 40t inkludert lunsj, men hvor rigide er egentlig folk ellers på å følge dette ? Hun som lærer meg opp kommer etter hun har levert i barnehage kl 9, og drar gjerne 15. Er det slik at mange som har slike jobber, og gjerne hjemmekontor, ikke jobber 7,5 timer? hva gjør dere andre, passer dere alltid på på jobbe alle timene hver dag, eller hender det at dere jobber 6 timers dager? hørte også om en annen som ble intervjuet (for noe helt annet), og sa han er fornøyd med jobb i kommunen 09-15. er det vanlig at noen i fulltidsjobber jobber bare 6 timer ? Er dette en luksus jeg ikke har visst om fordi jeg bare har hatt slike jobber hvor "vakten" er ferdig etter 8 timer ? Det hender at jeg har startet 9, dratt kl 15:30. ikke noe mer å gjøre.. så logger jeg på på kvelden for å se om jeg har fått noen mail etc. men noen ganger er det ingenting, og jeg har egentlig 1,5 time å ta igjen før jeg har nådd vanlig 8- timers dag. da setter jeg meg ikke ned for å prøve å finne på noe å jobbe med, er dette feil av meg? spent på å høre svar! Anonymkode: 4c895...098
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Man skal jobbe de timene man får betalt for ja. Om det ikke er arbeidsoppgaver kan man ikke gå tidlig. De som henter i bhg tidligere må da jobbe inn timene på kveld/helg. Anonymkode: 1006d...cd7 6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Hehe. Sånn var det for meg også som nyansatt. Varte ikke så lenge før jeg egentlig kunne ha jobbet 60 timers uker. Så kos deg mens du kan! Fører du ikke timeliste? Og har du ikke kjernetid? Uansett, folk jobber gjerne lengre noen dager og kortere de dagene der det er mulig å avspasere. Anonymkode: e3052...257 10
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Vi klokker riktignok, men det er lett å jukse. Jeg ville likevel ikke gått hjem etter mindre enn de timene jeg skulle hatt, med mindre jeg hadde fleksitid, og tok det igjen en annen dag. Har du tid til overs er det sikkert noe du kan lese deg opp på, enten det er kunnskap om bedriften din, eller fagkunnskap. Vedvarer mangelen på arbeid ville jeg tatt dette opp med leder. Jeg ville ikke lagt meg opp i hva andre gjør før det ev fører til merarbeid for deg. Jeg vet at der min mann jobbet før, var det innarbeidet en ukultur der folk kom og gikk som de lystet. Det gikk selvfølgelig utover arbeidsoppgavene, arbeidsmoralen og ikke minst bedriftens inntjening. Anonymkode: c09e4...031
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hehe. Sånn var det for meg også som nyansatt. Varte ikke så lenge før jeg egentlig kunne ha jobbet 60 timers uker. Så kos deg mens du kan! Fører du ikke timeliste? Og har du ikke kjernetid? Uansett, folk jobber gjerne lengre noen dager og kortere de dagene der det er mulig å avspasere. Anonymkode: e3052...257 TS her. hehe, ja det kan godt tenkes at det fylles fort opp når jeg ikke er så "ny" lenger og får mer ansvar. Nei, fører ikke timeliste, får ikke timelønn, bare fastlønn pr. måned. vi har ikke typisk kjernetid, 07-17, så jobber man som man vil innenfor det. Ja, det virker som det hele er litt tilittsbasert fleksitid, om jeg skal kalle det for noe. .: P Anonymkode: 4c895...098
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Det kommer helt an på om dere jobber med data, frister/arbeidsoppgaver, yrket generelt og hvordan alt er strukturert. For eksempel, når du jobber som lærer må du klokke inn og ut på riktig tidspunkt, rette prøver og ha opplegg til neste time neste dag. Jobber du som programmerer har du som regel en frist, for eksempel i slutten av uka, til å levere et ferdig produkt. Som regel kan du klokke litt inn og ut som du ønsker så lenge produktet er ferdigstilt i slutten av uka. Ta en prat med kolleger! De som har jobbet der en stund vet hva som er "akseptabelt" og ikke. Uansett synes jeg 8 - 16 er rimelig fint, om du ikke sitter igjen med overtid og slikt. Anonymkode: c9d49...c8d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Jeg jobber i realiteten litt mindre fordi jeg er effektiv. Siden tilbakemeldingene er positive på effektiviten jobber jeg gjerne 6,5-7 timer hver dag. Er jo ikke bedre å snegle seg gjennom 7,5 timer. Anonymkode: d8878...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Jeg har en jobb ned full fleksibilitet og verdens beste sjef. Noen dager jobber jeg 6 timer, andre 10. Teller ikke timer, men tipper det blir mer totalt sett. Rolige dager går jeg tidlig, travle dager jobber jeg mer. Sjekker alltid Mail i helgen, og har noen faste oppgaver jeg gjør søndager. Synes det er supert:) Anonymkode: b5982...d7d 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Det kan slå litt begge veier med å ha slik fleksitid, og det er erfaringsmessig en del som sluntrer unna ja, og som kommer sent og går tidlig - uten at de tar det igjen på kveldstid eller med lengre arbeidsdager andre dager. Det er gjerne de samme du ikke får svar på e-post, evt. svar etter veldig lang tid, og som gjennomfører lite. Mens andre bruker fleksitid, men jobber til gjengjeld på kveld/i helger om det er noe som skal gjøres. Da er det selvfølgelig innafor. Anonymkode: 2e529...f79 1
DrueSmoothie Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 Men, vet du noe om vedkommende også jobber noe hjemme? Der jeg jobbet før var jeg på kontoret fra ca 8-15 hver dag. Og der var det mange som snakket om akkurat det samme, jeg "kommer sent og går tidlig". Det ikke alle hverken så eller visste, var at når jeg kom på jobb, så hadde jeg allerede jobbet 30-40 min på togturen, som for min del varte i 45 min. I tillegg jobbet jeg ca 30 min av turen hjem. OI, der var den siste timen gitt! I tillegg logget jeg meg veldig ofte inn på kveldstid og svarte på mailer og gjorde enkle ting så jeg slapp ta dem neste dag. Så om jeg skulle skrevet opp all min faktiske arbeidstid, så var den langt mer enn en normal arbeidsdag... Men jeg skrev heller aldri noen overtid på det lille på kveldstid, da jeg følte det gikk opp mot den fleksibiliteten jeg hadde, i tillegg til at det dekket inn for de gangene jeg ikke fikk jobbet på toget ene veien eller det var forsinkelser i togtrafikken så jeg kom ennå senere. I tillegg var jeg alltid tilgjengelig på telefon om det skulle være noe, i eller utenfor arbeidsiden. Så, før man tenker noe om andre, så spør gjerne litt pent om ting faktisk er som du tror de er. Ofte er de ikke det :) Her jeg jobber nå har jeg også veldig stor fleksibilitet, men det er frihet under ansvar. Vi skal fortsatt jobbe den tiden vi er betalt for, og det vil jeg nok tro er tilfellet hos dere også?. Så jeg fører timeliste for meg selv, så jeg har kontroll på det da jeg jobber litt ulike tider, noen dager kommer jeg senere, andre går jeg før og noen dager igjen blir lange. De har aldri bedt meg om å føre det opp noe sted her. Men klok av erfaring fra tidligere jobb så gjør jeg det. Så om noen sier noe, så kan jeg slenge hele regnearket frem på 0 tid :) 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg jobber i realiteten litt mindre fordi jeg er effektiv. Siden tilbakemeldingene er positive på effektiviten jobber jeg gjerne 6,5-7 timer hver dag. Er jo ikke bedre å snegle seg gjennom 7,5 timer. Anonymkode: d8878...2f0 Har du avtalt dette med leder? Hvis ikke er ikke dette innenfor vanlig arbeidsmoral. Er du mer effektiv enn andre skal få belønning for det i form av høyere lønn og ikke kortere arbeidstid men mindre det er spesielt avtalt.. Hvis du tar ut økt effektivitet ved å gå tidligere ville jeg vært meget skeptisk til deg som arbeidstager, mer skeptisk enn om du jobbet tregere og jobbet i 7.5 timer. Selv bruker jeg en app og registrerer start og stopp hver dag. Trekker også fra pauser (sånn som nå). Da har jeg full kontroll og frihet til å av og til jobbe lenger og av og til kortere. Anonymkode: 21c29...473 2
Myrmica Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 På vår arbeidsplass har vi kjempestor frihet når det kommer til arbeidstid. Sjefen stoler på at vi gjør det vi skal, og det reflekteres i de oppgavene vi får gjort og hva vi leverer. Så hvor mange timer vi sitter er helt likegyldig. Jeg klokker ut og inn i systemet, og passer på for egen del at det blir sånn ca tilmålt arbeidstid hver uke. Noen dager jobber jeg i realiteten 4 timer, andre dager 9. Noen ganger jobber jeg lange dager på kontoret, noen ganger halve dager, noen ganger jobber jeg hjemme hele dagen. Jeg kan sitte i et telefonmøte i bilen på vei til hytta, eller skrive en e-post på t-banen. Men vi passer på å ha på oss telefonen og være tilgjengelige for henvendelser i arbeidstiden (08:00 til 15:30), i tilfelle noen trenger å få tak i oss. Er det noe viktig som dukker opp er hele teamet veldig på, og vi legger gjerne inn timer på kvelden eller i en helg for å få et prosjekt i havn. Det er veldig deilig å ha en sjef som stoler på en, og så stor frihet til å styre dagen selv. Veldig annerledes fra tidligere jobber jeg har hatt. 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 Jeg har mine arbeidsoppgaver, og det er kun meg som gjør min jobb på min arbeidsplass. Nå har jeg romslig med tid, og det har jeg også kommunisert til min leder. Så jeg gjør det jeg skal - som oftest jobber jeg nok noe mindre enn full tid. Men på den annen side så er jeg tilgjengelig når det trengs, jeg har med pc på ferie og gjør det nødvendige også da uten å skrive timer, så jeg har ikke så dårlig samvittighet. Nå driver jeg også og leser meg litt opp på det bedriften holder på med, og dette gjør jeg på fritiden. Jeg setter stor pris på denne fleksibiliteten, og kjenner at jeg syns det er deilig å slippe denne 8-16-mentaliteten som rådet da jeg begynte å jobbe på midten av 90-tallet. Min forrige arbeidsplass krevde mye, og der hadde meg mange fleksitimer jeg aldri fikk tatt ut, så jeg må si at jeg nyter dagens tilværelse Anonymkode: f2382...4b2 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du avtalt dette med leder? Hvis ikke er ikke dette innenfor vanlig arbeidsmoral. Er du mer effektiv enn andre skal få belønning for det i form av høyere lønn og ikke kortere arbeidstid men mindre det er spesielt avtalt.. Hvis du tar ut økt effektivitet ved å gå tidligere ville jeg vært meget skeptisk til deg som arbeidstager, mer skeptisk enn om du jobbet tregere og jobbet i 7.5 timer. Selv bruker jeg en app og registrerer start og stopp hver dag. Trekker også fra pauser (sånn som nå). Da har jeg full kontroll og frihet til å av og til jobbe lenger og av og til kortere. Anonymkode: 21c29...473 Har hjemmekontor og gjør andre ting innimellom. Før hjemmekontoret gikk jeg ikke tidligere, men gjorde andre ting innimellom. Får lønnsforhøyelse pga effektivitet uansett, og har ikke dårlig samvittighet da mange skravler bort arbeidsdagen uansett. Anonymkode: d8878...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 Vi har kjernetid 9-14 og så har vi tillitsbasert fleksitid fra 6-9 og 14-21. Jeg pleier noen ganger jobbe en time før barnet står opp, og så jobber jeg noen ganger en time på kveldstid. Har også en og annen dag hvor jeg tar en lang dag og tjener opp litt overskuddstimer. For noen kan det nok virke som jeg bare jobber 9-14 de fleste dager, men jeg tilpasser bare arbeidsdagen godt og jobber mer når jeg kan. Veldig deilig med så stor fleksibilitet når vi har små barn. Anonymkode: 7cad7...c2d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 Vet ikke hvor du bor. Men kan det ha noe med at barnehagene har reduserte åpningstider for tiden? Avtale med sjefen? Anonymkode: 47851...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #17 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vet ikke hvor du bor. Men kan det ha noe med at barnehagene har reduserte åpningstider for tiden? Avtale med sjefen? Anonymkode: 47851...0ff I vårt firma kan alle med barn under en viss alder søke om å jobbe 80% stilling. Det er ganske vanlig, har jeg forstått. Tror det er frem til ungen blir tre år, eller noe slikt. Har ikke benyttet meg av dette, så har ikke helt kontroll på maks alder. Anonymkode: e3052...257
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #18 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I vårt firma kan alle med barn under en viss alder søke om å jobbe 80% stilling. Det er ganske vanlig, har jeg forstått. Tror det er frem til ungen blir tre år, eller noe slikt. Har ikke benyttet meg av dette, så har ikke helt kontroll på maks alder. Anonymkode: e3052...257 Alle med barn under 10 år har rett til å jobbe redusert etter arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 7cad7...c2d 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #19 Skrevet 27. april 2021 Spør sjefen din hva som er forventet at du gjør når du ikke har mer å ta tak i. Kan du dea hjem tidligere mot å sjekke Mailboksen på kvelden? Mange jobber hr fleksibilitet. Å sitte og glo i veggen er slikt man driver med i India. Anonymkode: e7bc7...452
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #20 Skrevet 27. april 2021 Jeg jobber typisk 8.30-15 og så 19-20.30. Dette fordi jeg har små barn og det fungerer for oss. Noen uker er roligere enn andre, og i perioder er det så hektisk at jeg jobber omtrent 7.10-16.50 før jeg sprinter til barnehagen. Anonymkode: c5840...2ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå