AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Er bedt på ei hytte tre uker i sommer og må da skrive på meldekortet at jeg har ferie og er utilgjengelig. Selvom jeg bor gratis og ikke kommer til å ha no særlig utgifter der så må jo alt bortsett fra mat betales som vanlig. Så hvordan løse det? Går i null hver mnd så har ingen sparepenger å leve på. Hadde vært så deilig å komme bort litt og slippe å sitte alene hjemme disse ukene. Anonymkode: 9f517...3f8
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Snakk med nav, du kan søke om å beholde aap dersom det ikke går utover tiltak. Om du ikke har tiltak, eller tiltak kan utføres der du er, du er, kan det godt hende du ikke trenger å søke heller. Bare sende inn som vanlig. Men avtal ned veilederen din i god tid på forhånd, og følg det du får beskjed om. 😊 Anonymkode: 0322b...03f 4
Kaffekanne Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Du kan søke om betalt ferie. Tror man får liv til å dra på hytteferie i sommer. Mye av «aktiviteten» nav krever er stengt om sommeren også 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Snakk med veilederen din, mener bestemt man har rett på ferie selv om man har aap. Har selv fått innvilget å beholde aap ved flere utenlandsferier, greia er ve at man sørger for å få avklart det før ferien. Anonymkode: fdc6e...0e5 2
Gjest laPistola Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Du kan søke om og beholde pengene, hvis du har vanskelig saksbehandler kan det hjelpe med legeerklæring om at oppholdet på hytten er positivt for helsen. Du får vel uansett skatterfritt i juni som vil hjelpe litt.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Jeg fikk beskjed om at jeg har rett på 5 ukers ferie selv om jeg er på aap, og at jeg vil få utbetalt penger likevel. Jeg må bare gi beskjed på forhånd. Det er jo mange ulike grunner til at man er på aap og hva slags tiltak man er i. I mitt tilfelle er jeg alvorlig kronisk syk, og jeg er i utredning nå. Anonymkode: 1600f...37b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Ta kontakt med veilederen din. Det er helt normalt å få inntil fire ukers betalt ferie, så lenge det ikke kommer i veien for planlagte aktiviteter. Anonymkode: 70912...41f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er bedt på ei hytte tre uker i sommer og må da skrive på meldekortet at jeg har ferie og er utilgjengelig. Selvom jeg bor gratis og ikke kommer til å ha no særlig utgifter der så må jo alt bortsett fra mat betales som vanlig. Så hvordan løse det? Går i null hver mnd så har ingen sparepenger å leve på. Hadde vært så deilig å komme bort litt og slippe å sitte alene hjemme disse ukene. Anonymkode: 9f517...3f8 Som det blir sagt over så må du snakke med veilederen din. Det er vanlig at man får innvilget noen uker ferie når man går på AAP, men det må ikke være til hindring for det tiltaket du går på. Eneste som kan svare deg på om dette passer og lar seg gjøre er veilederen din Anonymkode: 2ca4d...e8e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Så lenge det ikke krasjer ned avtalt aktivitet, vil veilederen din akseptere det. Du kan også sende inn en søknad, det ligger inne på nav sine sider. men husk! VIKTIG! Du skal da ikke krysse av på at du har tatt ferie på meldekortet! Anonymkode: 4e505...768
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk beskjed om at jeg har rett på 5 ukers ferie selv om jeg er på aap, og at jeg vil få utbetalt penger likevel. Jeg må bare gi beskjed på forhånd. Det er jo mange ulike grunner til at man er på aap og hva slags tiltak man er i. I mitt tilfelle er jeg alvorlig kronisk syk, og jeg er i utredning nå. Anonymkode: 1600f...37b Er dette nå nylig? Og er du 100% aap eller i delvis jobb? Anonymkode: eee0b...ac4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Du har ikke rett til arbeidsavklaringspenger når du har ferie. Du kan likevel ta ferie uten trekk i utbetaling, hvis aktivitetene du har avtalt med NAV kan gjennomføres som planlagt. Hvis NAV ikke har noen aktuelle aktiviteter for deg i perioden, er du å anse som tilgjengelig for NAV. Da skal du ikke føre fravær på meldekortet, og vil få utbetalt arbeidsavklaringspenger som normalt. Kilde: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/utbetalinger/snarveier/ferie-og-feriepenger#chapter-5 Anonymkode: 6c314...92b 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er dette nå nylig? Og er du 100% aap eller i delvis jobb? Anonymkode: eee0b...ac4 Ja, 2 mnd siden. 100% aap. Skal selvfølgelig dobbeltsjekke når ferie er aktuelt, men det var beskjeden jeg fikk muntlig. Anonymkode: 1600f...37b
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 Så lenge ferien ikke krasjer med aktivitet så er det ikke noe stress å få penger den perioden. Husk at du også får to trekkfrie utbetalinger i juni som en form for feriepenger. Jeg har dratt på ferietur hvert år siden jeg fikk aap, å har nå hatt det i 4 1/4 år, begynner på et år til nå. Anonymkode: ad4c0...0f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå