Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren og jeg har ei frøken på 11 måneder og vi er 5 måneder på vei allerede med nestemann. Samboer har alltid hatt et ekstremt (!) godt sovehjerte - noe som har skapt mye frustrasjon etter frøkna ble født. Jeg våkner av hver minste lyd, mens samboer kan sove gjennom krigen. 

Så de siste månedene har vi prøvd å sove på hvert vårt rom, og at han har babycallen - for han vil ta henne på natta, så jeg får sove. I og med jeg er hjemme hele dagen, gravid og veldig trøtt. Tanken er god, men det fungerer ikke. Hver eneste natt hører jeg at hun våkner, og jeg ligger flere minutter å venter for å se om samboer reagerer. Aldri noen reaksjon, så jeg går inn til frøkna og så inn til samboer. Han ligger alltid snorkende på siden av babycallen, og jeg må si navnet hans høyt fleeere ganger for at han skal reagere. Han tar da frøkna, og skal i teorien prøve å få henne til å sove igjen. 

Og det er her jeg blir så ufattelig irritert. Han har hatt henne i senga flere ganger, og sovnet uten at hun har sovna. Hun har falt ned fra senga en gang på grunn av dette, og han sa da at det skulle IKKE skje igjen - han skulle aldri legge seg ned igjen når hun var våken på natta, for da sovna han bare. Jeg kunne ramset opp flere slike eksempler (ikke der hun faller ned senga, men at han sovner når han har henne på natta). 

Og i natt skjedde det igjen. Jeg våknet av frøkna, tok henne opp - gikk inn til samboer. Merket at han svarte i ørska, og sa at jeg ville ta henne, for jeg ville at hun skulle sovne i sin egen seng og ikke på siden av han - for jeg så at han ikke var våken. Da sa han at han skulle ikke legge seg ned, og det var ikke noe problem i det heletatt. Jeg gikk inn å la meg igjen, noe motvillig, og lot det gå 10-15 minutter men jeg hørte ikke at han gikk rundt. Så da gikk jeg tilbake til rommet hans, og der lå han og sov og han hadde satt på YouTube (!) til frøkna som satt i senga og smådansa. Jeg eksploderte! 🙈

Jeg føler jeg bor med en tenåring som jeg må "passe" på. Han sier en ting, og gjør noe helt annet. Og jeg kjenner jeg er så lei. Jeg har sagt så mange ganger at jeg kan like gjerne ta frøkna vår på natta - for jeg våkner jo uansett, og da slipper jeg å bli så irritert over samboer. Men han sier alltid at det skal aldri skje igjen, jeg må stole på han og så videre.. Datteren vår har 2-3 oppvåkningen hver natt, så det òg er relativt slitsomt. 

Jeg vil ha søvn, men nei - jeg stoler ikke på han på natta. Er jeg bare hormonell og kontrollerende? Eller hadde dere blitt forbanna dere òg? Hvordan hadde dere isåfall løst det? 

Anonymkode: 0af3f...3d6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også blitt forbanna ja, det er totalt uansvarlig. 

Anonymkode: 9d02f...1d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også blitt irritert ja. Men samtidig kan han vel kanskje ikke så mye for det heller. 

Min har også alltid sovna ekstremt fort og skal litt til å vekke, men jeg får vekka ham og nå som jeg er gravid og utslitt med det ene og det andre har han babycallen hos seg og klarer å våkne av det og går inn til barnet om natta. Han legger seg ofte inne hos henne og sover der hvis hun er urolig. 

Har dere mulighet å ha soveplass til mannen inne på soverommet til barnet? Han kan sove på en madrass og barnet i sprinkelseng. Det må jo være tryggere enn at barnet tas opp i hans seng. 

Anonymkode: 9a0b0...a20

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde også blitt forbanna ja, det er totalt uansvarlig. 

Anonymkode: 9d02f...1d7

Ikke sant?! Godt å høre det ikke bare er meg! Han skjønte ikke hvorfor jeg ble så sint, for han "hvilte jo bare øyene i to sekund" 🙄 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har hatt litt urealistiske forhåpninger her. Dette er en av grunnene til at jeg ihvertfall ikke ville ha to tette siden jeg må ta alle nettene. Første er nå 3 år og nestemann kommer snart. Har absolutt ingen forventning om at han denne gangen kommer seg opp om natten.. førstemann våkner og fremdeles på nettene så er spent på hvordan det blir.

men mannen kan nok ikke noe for at han ikke våkner ihvertfall, det med YouTube var jo helt bak mål da.

Du burde nok bare ta nettene å tenke at det er slik det er.

Anonymkode: 519da...f9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du stole på han når han gang på gang beviser at han ikke er til å stole på? 
Og hva tenker han egentlig selv om hvordan han skal kunne få deg til å kunne stole på han? 

Jeg ville tatt jenta selv, og krevd at han gjorde en god del andre oppgaver som kunne utføres mens han var våken. (Som å la deg sove noen timer på kvelden og i helgene.)

Anonymkode: f4823...d29

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også blitt irritert ja. Men samtidig kan han vel kanskje ikke så mye for det heller. 

Min har også alltid sovna ekstremt fort og skal litt til å vekke, men jeg får vekka ham og nå som jeg er gravid og utslitt med det ene og det andre har han babycallen hos seg og klarer å våkne av det og går inn til barnet om natta. Han legger seg ofte inne hos henne og sover der hvis hun er urolig. 

Har dere mulighet å ha soveplass til mannen inne på soverommet til barnet? Han kan sove på en madrass og barnet i sprinkelseng. Det må jo være tryggere enn at barnet tas opp i hans seng. 

Her våkner han ikke i det heletatt av babycallen. Selv om han sier han gjør det - noe som òg irriterer meg grønt. 

Vi har i teorien plass til det på soverommet hennes, ja - så er ikke en dum idé. Vi har prøvd det en gang, men i og med frøkna er ekstremt urolig på natta, så vil hun leke hver gang hun våkner litt og ser noen ligger der. Hun synes det er uhyre morsomt. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Spoiler

Ikke noe juicy her

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tror du har hatt litt urealistiske forhåpninger her. Dette er en av grunnene til at jeg ihvertfall ikke ville ha to tette siden jeg må ta alle nettene. Første er nå 3 år og nestemann kommer snart. Har absolutt ingen forventning om at han denne gangen kommer seg opp om natten.. førstemann våkner og fremdeles på nettene så er spent på hvordan det blir.

men mannen kan nok ikke noe for at han ikke våkner ihvertfall, det med YouTube var jo helt bak mål da.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal du stole på han når han gang på gang beviser at han ikke er til å stole på? 
Og hva tenker han egentlig selv om hvordan han skal kunne få deg til å kunne stole på han? 

Jeg ville tatt jenta selv, og krevd at han gjorde en god del andre oppgaver som kunne utføres mens han var våken. (Som å la deg sove noen timer på kvelden og i helgene.)

Jeg er uenig i at han bare skal slippe unna. Man er to om å få barn og det er helt uaktuelt at ikke mannen skal skal bidra på natta . Jeg har som sagt selv en søvnig mann,men han har bare måttet lære seg å omstille seg. Jeg er enig i at man må finne andre løsninger, som at han feks står opp ekstra tidlig om morgenen eller er ekstra sent oppe på kvelden. Men TS og mannen må finne en løsning der begge bidrar på best mulig måte, også om natta. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, og jeg har sagt maaaange ganger at det er ikke hans skyld at han ikke våkner. Han og jeg kan ha en lang samtale midt på natta, og han husker ingenting neste dag. Han er som en dritafull person på natta. Da hun var spedbarn og han skulle ta henne når hun våknet, tok han en pute i armene og begynte å gynge - han trodde det var ho. Så han fungerer ikke på natta 🙈

Og jeg har absolutt ingenting i mot å ta henne på natta. Men i og med samboer jobber til sent veldig ofte, sier han at det er den kosen HAN vil ha. Og at det ikke har skjedd noe alvorlig. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Her våkner han ikke i det heletatt av babycallen. Selv om han sier han gjør det - noe som òg irriterer meg grønt. 

Vi har i teorien plass til det på soverommet hennes, ja - så er ikke en dum idé. Vi har prøvd det en gang, men i og med frøkna er ekstremt urolig på natta, så vil hun leke hver gang hun våkner litt og ser noen ligger der. Hun synes det er uhyre morsomt. 

Ts

Kan du skru opp vibrasjon eller lyd? Teipe den til.hodet hans?

Kjenner til det med rullebanen, vi har også en skøyer som bare vil tulle. Men da er egentlig det best mannen min tar henne, han er litt strengere enn meg på å ikke la seg bli sjarmert av søt tullebukk også et godt sovende forbilde. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan du skru opp vibrasjon eller lyd? Teipe den til.hodet hans?

Kjenner til det med rullebanen, vi har også en skøyer som bare vil tulle. Men da er egentlig det best mannen min tar henne, han er litt strengere enn meg på å ikke la seg bli sjarmert av søt tullebukk også et godt sovende forbilde. 

Tullebarn, ikke rullebanen 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, og jeg har sagt maaaange ganger at det er ikke hans skyld at han ikke våkner. Han og jeg kan ha en lang samtale midt på natta, og han husker ingenting neste dag. Han er som en dritafull person på natta. Da hun var spedbarn og han skulle ta henne når hun våknet, tok han en pute i armene og begynte å gynge - han trodde det var ho. Så han fungerer ikke på natta 🙈

Og jeg har absolutt ingenting i mot å ta henne på natta. Men i og med samboer jobber til sent veldig ofte, sier han at det er den kosen HAN vil ha. Og at det ikke har skjedd noe alvorlig. 

Ts

Jeg har erfaring med personer som er slik, det er ikke lett å være dem heller. Og tro meg, jeg er første som skyter på mannen i denne typen tråder. 

Finnes det andre løsninger som gjør at han tar sin del, men som samtidig gir deg nok søvn? Får du lagt deg når hun legger seg, slik at du er mer opplagt når hun våkner til? Kan han ta henne fast ut av huset 1-2 timer hver dag, slik at du får hentet deg inn? Eller i det minste lagt madrassen på gulvet, med godt med puter rundt, og ellers barnesikret rommet? 

Ikke optimalt, jeg vet det. Men kanskje det eneste som vil fungere, ikke utsette henne for skade og fall, og skape minst mulig irritasjon og søvnmangel? 

Anonymkode: eabc3...cdc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):
  Skjul innhold

Ikke noe juicy her

Jeg er uenig i at han bare skal slippe unna. Man er to om å få barn og det er helt uaktuelt at ikke mannen skal skal bidra på natta . Jeg har som sagt selv en søvnig mann,men han har bare måttet lære seg å omstille seg. Jeg er enig i at man må finne andre løsninger, som at han feks står opp ekstra tidlig om morgenen eller er ekstra sent oppe på kvelden. Men TS og mannen må finne en løsning der begge bidrar på best mulig måte, også om natta. 

Det er jo ikke spørsmål om han skal slippe unna eller ikke. Det er et spørsmål om hvordan denne familien skal fordele arbeidet det er å være en familie, på en måte som skaper minst mulig frustrasjon, minst mulig krangling, mest mulig søvn for alle, og en sikrest mulig og forutsigbar hverdag for barna. 

Hvis TS vet at denne mannen er ubrukelig om natta, selv om han påstår det motsatte, så er det lurere av TS å ta barnet selv om natta, og at mannen bidrar tilsvarende på andre tider av døgnet. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Her må han forstå at hans behov for "kos på natten" (Jeg ser ikke helt hvilken kos han får ut av det når han sover) må vike for barnets behov for nattesøvn, trygghet og forutsigbarhet. 

Dere får heller finne andre tider på døgnet der han kan bidra. Det må jo være mer stas å delta når barnet er våkent, fremfor når det sover? 

Dette blir jo en enda større utfordring når dere får to. Da må dere nesten finne en tryggere løsning for dere alle sammen. Kanskje kan dere finne en trygg måte for far og eldste til å samsove? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mann våkner heller ikke på natt, så jeg tar alle netter. Irriterende ja, men han kan jo ikke noe for at han ikke våkner (selv om det hender jeg tenker han kunne prøvd litt hardere...). Vi skal bare ha ett barn. 

Anonymkode: ee079...2e8

AnonymBruker
Skrevet

Han må rett og slett ta mer av jobben på dagtid og i helgene. 

Anonymkode: 0923b...6ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...