Gå til innhold

Tips og råd ift barnebidrag ønskes!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holder på med skilsmisse og deling av verdier osv. Noen tips til ting som er greit å få med i den økonomiske avtalen med barnefar? Skal prøve og bli enige om en privat avtale da jeg ikke gidder å betale NAV for å fastsette detaljene vi sikkert klarer å ordne selv. Men hva hvis han f.eks bytter jobb og går opp masse i lønn, blir det plukket opp og justert hvis vi gjør det gjennom NAV? Leste noe om at man har krav på indeksjustering hvert år?

Vi skal ha delt bosted, 50/50, men jeg har sjekket kalkulatoren på NAV sine sider og vet at jeg har rett på bidrag likevel da han tjener en del mer. 

Har jeg forstått det riktig at hvis jeg får bidrag så skal alt deles 50/50 av utgifter som fritidsaktiviteter, SFO osv? På NAV sine sider står det at store utgifter som f.eks konfirmasjon og tannregulering skal deles etter inntektsbrøk. Noen som har en litt mer uttømmende liste, er det typ kostnader over en viss sum som bør inn i avtalen rundt dette? 

Vi tenker at de skal ha alt av vanlige klær hos begge to, da vi bor bare få min fra hverandre, men tenker det er naturlig at de har en sykkel, ett par ski osv. Andre ting det funker å bare ha en av, og dele på? Og skal alle disse utgiftene da deles 50/50 siden jeg får bidrag?

Setter pris på alle tips og råd!

Anonymkode: d6629...251

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En privat avtale setter dere vel opp som dere selv vil. Min oppfatning er at vanlig praksis er at den som får bidrag holder alt av klær og utstyr (ikke dobbelt opp av alt såklart), men at større ting som komfirmasjon deles. Min eks hadde privat avtale, og der ordnet mor alt av utstyr og klær, men han kjøpte litt tøy og leker da han ønsket å ha eget så barna slapp og ta med en bag frem og tilbake. At man kan få bidrag med 50-50 har jeg hørt om, men må innrømme det høres litt feil ut.

Anonymkode: 47d70...9f9

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får bidrag, så er det også du som skal stå for klær, sykler, fritidsaktiviteter osv. Huskat bidraget skal dekke ting til barnet og ikke øke din inntekt. 

Anonymkode: bfad1...569

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du får bidrag, så er det også du som skal stå for klær, sykler, fritidsaktiviteter osv. Huskat bidraget skal dekke ting til barnet og ikke øke din inntekt. 

Nei, ved 50/50 er bidraget kun for å jevne ut inntekt. Ts, en privat avtale kan innkreves av nav men de justerer den ikke.

Anonymkode: 3c5f7...453

AnonymBruker
Skrevet

Private avtaler justerer dere, det har ikke NAV noe med. De krever også inn bare hvis mottaker tjener under en viss sum, så vidt jeg har lest.

Anonymkode: d736b...e48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

En privat avtale setter dere vel opp som dere selv vil. Min oppfatning er at vanlig praksis er at den som får bidrag holder alt av klær og utstyr (ikke dobbelt opp av alt såklart), men at større ting som komfirmasjon deles. Min eks hadde privat avtale, og der ordnet mor alt av utstyr og klær, men han kjøpte litt tøy og leker da han ønsket å ha eget så barna slapp og ta med en bag frem og tilbake. At man kan få bidrag med 50-50 har jeg hørt om, men må innrømme det høres litt feil ut.

Anonymkode: 47d70...9f9

Man har rettmessig krav på bidrag ved 50/50 deling, det er for å utjevne inntektsforskjeller slik at ikke en forelder såvidt får det til å gå rundt hver mnd og den andre kan ta med barna på ferier til eksotiske land hvert år. Ifølge NAV sin kalkulator har jeg krav på 2500kr hver mnd fra barnefar, som kan indeksjusteres hvert år. 

Hvis barna skal bo like mye hos begge to så tenker jeg det er mest rettferdig at begge kjøper det barna trenger av klær og utstyr når de er hos oss, og så deler vi 50/50 på f.eks sykkel, ski osv som ikke brukes like ofte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt feil. Bidrag skal justere inntektsforskjeller, heldigvis. Når mannen har seg med damer fra Tinder før han engang har flyttet ut så skal jeg søren med kreve han for det jeg kan. Han skal ikke få ta med barna på eksotiske ferier, mens jeg såvidt får det til å gå rundt. De 30.000 jeg har krav på i året er en ganske bra ferie for meg og barna 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ordner en privat avtale, så blir den stående slik den er ved eventuelle jobbytter. Som nevnt så er jo dette for å "jevne ut", men det er jo først og fremst av hensyn til barna. Deres liv skal ikke bli negativt påvirket der de f.eks. bare kan opprettholde en aktivitet hos én av foreldrene. 

Dersom hans inntekt skulle øke i fremtiden, så vil ikke bidraget endres nei. Men det er jo også rett og rimelig. Det viktige her er overgangen fra den økonomiske situasjonen dere hadde felles som familie og over til å leve separat, ikke at du skal kompenseres hele veien. 

Dersom du f.eks. tjente 300,000 og han 1 million, så var deres husholdningsinntekt 1,3 og han betaler bidrag for å "flytte over" og jevne ut. Om han går opp til 1,5 i fremtiden, så vil ikke NAV justere deres private avtale, da må dere lage ny. 

Anonymkode: aaf29...22f

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Helt feil. Bidrag skal justere inntektsforskjeller, heldigvis. Når mannen har seg med damer fra Tinder før han engang har flyttet ut så skal jeg søren med kreve han for det jeg kan. Han skal ikke få ta med barna på eksotiske ferier, mens jeg såvidt får det til å gå rundt. De 30.000 jeg har krav på i året er en ganske bra ferie for meg og barna 😅

Husk at det kan medføre at han også står mer på krava og blir vanskelig. Det er ikke alltid det lønner seg å kreve det en har krav på. Noen ganger får en mer ved å la den andre gi.

Jeg vet for eksempel om flere som disponerer eksens hytte. Det hadde de kanskje ikke fått lov til om de ikke hadde vært romslige tilbake.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Husk at det kan medføre at han også står mer på krava og blir vanskelig. Det er ikke alltid det lønner seg å kreve det en har krav på. Noen ganger får en mer ved å la den andre gi.

Jeg vet for eksempel om flere som disponerer eksens hytte. Det hadde de kanskje ikke fått lov til om de ikke hadde vært romslige tilbake.

Tja, det er vel strengt tatt viktigere å sørge for at barna har klær på kroppen, mat i magen, har greit utstyr til skole og fritidsaktiviteter, har råd til å delta på fritidsaktiviteter, har varme og vann i boligen osv, enn å låne eksens hytte :vetikke:

Anonymkode: 77976...0a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, det er vel strengt tatt viktigere å sørge for at barna har klær på kroppen, mat i magen, har greit utstyr til skole og fritidsaktiviteter, har råd til å delta på fritidsaktiviteter, har varme og vann i boligen osv, enn å låne eksens hytte :vetikke:

Det var et eksempel. Jeg vet også om de som betaler alle barnas fritidsaktiviteter slik at eksen ikke må betale en krone for det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For meg spiller det ingen rolle hvilken ferie barna til ts får. Men synes ikke det er greit at hun ikke unner barna ferie med far bare fordi at hun ikke var bra nok for han sånn at han måtte finne seg ny dame. Det skal jo ikke gå utover barnas ferie med far. Ys klarer sikkert å få til en ferie med barna hun også. 

Det handler ikke om å unne, det handler om hva som er barnas rettigheter. Om det er slik at barnet har rett på bidrag, hvorfor mener du det er mer riktig at far ikke skal betale..?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det var et eksempel. Jeg vet også om de som betaler alle barnas fritidsaktiviteter slik at eksen ikke må betale en krone for det.

Igjen, det koster mer enn kontigenten på fritidsaktivitetene, for å holde liv i et barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med Brunello, det å kreve og kreve får lett motsatt effekt. Tjener du regelrett dårlig, så er det klart at du skal kunne støtte til å gi barna en god oppvekst. Tjener du imidlertid greit, men skal skvise ut litt av ham fordi han sitter veldig godt i det og du er sint, så kan det godt slå tvers om.

Broren min ble skilt for et par år siden, og var veldig generøs med sin ekskone. Hun gnålte lenge om mer penger, og han ble til slutt forbanna (som han sjelden blir). Han jobber kun for seg selv nå, og har tatt ut minimalt i skattbar inntekt. Nå tjener hun mer enn ham på papiret, og har fått beskjed om at hun ikke får et øre til ut av ham. 

Anonymkode: aaf29...22f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik drev barnemor på her også. Barnefar (min mann) tjener bra og hun har hobbyen sin som jobb. Han etterlot alt da de flyttet fra hverandre mot at hun ikke skulle kreve bidrag (de har hatt 50/50 hele tiden). Det gikk bra til han traff meg og dessuten byttet jobb til en lederstilling. Da skulle hun ha bidrag likevel.

Jeg gidder ikke gå gjennom alt, men etter hvert endte det med at far gikk tilbake til gammel jobb, men i redusert stilling og er nå en del hjemme med ungene. Hvorfor skal han jobbe lange dager for at hun skal få jobbe slik hun vil, og ikke slik hun bør eller må når man har barn?

Anonymkode: fc038...21a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Igjen, det koster mer enn kontigenten på fritidsaktivitetene, for å holde liv i et barn. 

Premisset her er jo at man har de 50/50 og i utgangspunktet betaler halvparten hver. Men fordi den ene tjener mye mer enn den andre, får vedkommende bidrag. Om man da velger at NAV fastsetter kr 2 500,- pr måned må en gjerne gjøre det, men det kan bety at man går glipp av at eksen betaler kr 100 000,- i året for barnas aktiviteter og annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så kjipt å tjene så lite selv. Hvorfor går så mange damer i kvinnefella. Kjipt å måtte være avhengig av eksen...

Anonymkode: 71458...6aa

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du syns det er bedre å måtte forklare for barna at far er på eksotisk ferie med sin nye dame fordi at du er bitter####e og skal suge mest mulig penger ut av han? 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at du legger dine følelser og bitterhet til side, og har fokus på samarbeid om barn og økonomi. Tenker at forholdet uansett er over, og at det er bra for din del at han ikke oppfører seg særlig ok angående å sprette avgårde med tinder og damer før dere har fått ting på plass engang, fordi det gjør det enklere for deg å se at han ikke er et tap for deg. 

Forholdet er ferdig, det er barnas beste som nå må ha fokus i din dialog med ham. Du trenger ikke å like ham eller hva han gjør for å forholde deg til rent praktiske avtaler og at barnas beste bør være begges fokus nå. 

Sett følelser til side, for barna og samarbeid for dem. Hevn og ufinhet går utover dem mer enn ham. Og deg også. 

Om foreldre klarer å samarbeide bra, og begge klarer å ha fokus på barnas beste, tenker jeg at private avtaler er det beste. Er det en eller begge to som ikke klarer å ha fokus på barnas beste, og dialog er vanskelig og ufin tenker jeg at man alltid bør la nav fastslå bidrag og få øvrige økonomiske avtaler fastsatt gjennom megling, for å redusere gnisninger og krangel. 

Du er ikke eneste kvinne som føler at du er blitt behandlet dårlig, og sviktet, men som jeg nevnte er det mulig å tenke at det er bra for deg for å komme over mann og forhold, og likevel ha fokus på barnas beste i dialogen med far. Jeg kjenner flere kvinner som er blitt behandlet svært dårlig og sviktet svært grovt som likevel er i stand til å sette barnas beste først. Det har ofte lønnet seg veldig for både mor og ikke minst barn. Folk har det med å bli smålige og krangle på det meste dersom andre part er ufin, men pleier gjerne å ha ønske om å bidra til å opprettholde et bra samarbeid dersom andre part er innstilt på det. 

I de tilfeller mor har hatt større behov for hevn og å være ufin enn samarbeid og barnas beste som fokus er det jevnt over krangel om småpenger og bagateller, og barna lider under det. 

Forholdet er uansett over, og det er faktisk positivt for deg å se at han ikke oppfører seg tiltalende nå. Det er lagt verre å bli forlatt av en mann man synes er fantastisk, og så inderlig skulle ha i livet, men han vil ikke ha deg. 

Det er bra for deg og dine muligheter til å gå videre at du synes han oppfører seg dumt. Det gjør dette egentlig enklere for deg, om du bare klarer å se det slik, og ha fokus på det praktiske samarbeidet. For han er og blir barnas far, og de er absolutt mest tjent med samarbeid, uansett hva dere synes om hverandre. 

Anonymkode: ebe66...ccd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...