Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker så mye enklere for dyr... ja, de viser smerte på en annen måte, men like vell føler jeg dyr føder på et «plopp» de fleste gangene... hvorfor er det så komplisert for mennesker?

De første fødsler ved dyr kan også skje uten noe styr eller hjelp rundt. Men hos mennesker så er det nesten ikke levbart smerte, man må være på sykehus, og man må sy etterpå osv osv osv 

Anonymkode: 109de...704

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Menneskebarn har veldig store hoder.

Anonymkode: 607f9...f8b

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør vondt for dyr også.

Anonymkode: b1ce3...d03

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi går på to ben. En ting som forundrer meg er at kvinner ligger når de skal føde. Ungen skal nedover, ikke bortover. Å stå eller sitte på huk er mye mer logisk enn å ligge. 

Anonymkode: 7a49b...f37

• Liker 9
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange fødsler med dyr du har vært tilstede på?

Sånn ellers, så er visst årsaken at Eva lot seg lure av slangen til å spise eple.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte å gå på do bein, så bekkenet ble smalere. Derfor har vi den nest mest vondeste fødselen. Hyener har den aller vondeste, just google it 🤮  De føder visstnok gjennom klitoris. 

I tillegg har babyer store hoder.

Les mer her: https://forskning.no/dyreverden-svangerskap-spor-en-forsker/spor-en-forsker-har-mennesker-vondere-fodsler-enn-andre-pattedyr/436898

Anonymkode: d0825...3c4

• Liker 10
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Mennesker har veldig store hoder, samtidig som vi har smalt bekken fordi vi går på to bein.

Ellers er det nok ganske vondt for dyr å føde også, spesielt store dyr som kyr og hester. De trenger ofte hjelp også. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi vi går på to ben. En ting som forundrer meg er at kvinner ligger når de skal føde. Ungen skal nedover, ikke bortover. Å stå eller sitte på huk er mye mer logisk enn å ligge. 

Det er veldig vanlig å føde på huk eller stående på alle fire, det er det som er mest instinktivt. Når jordmor eller lege assisterer så kan det være hensiktsmessig å sitte tilbakelent på rompa eller ligge sidelengs, men man føder ikke liggende på ryggen, med mindre man tar keisersnitt. 

Anonymkode: eec24...f2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man må ikke ligge, det er ofte gunstigere å bruke andre stillinger. Men det er vel greiere for jordmor hvis den fødende ligger. Pluss må ligge hvis det må hjelpemidler som sugekopp til.

Anonymkode: 8581c...210

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg følte jeg fødte oppover når jeg lå flatt, så jeg satt! Og det er nok mange flere som tar tyngdekraften til hjelp enn det man ser på film. På film virker det som alle føder liggende.

Anonymkode: bf0a8...17d

AnonymBruker
Skrevet

Fun fact: Menneskebabyer blir faktisk født 1 år prematurt grunnet at de har så store hoder. Hadde fosteret fått utvikle seg som hos dyrene ville svangerskapet vært 22 måneder (som hos elefanter). De fleste nyfødte dyr kan gå og noen løper bare timer etter de har blitt født. 

Anonymkode: f81e8...26e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fun fact: Menneskebabyer blir faktisk født 1 år prematurt grunnet at de har så store hoder. Hadde fosteret fått utvikle seg som hos dyrene ville svangerskapet vært 22 måneder (som hos elefanter). De fleste nyfødte dyr kan gå og noen løper bare timer etter de har blitt født. 

Det er veldig fascinerende 🤩

Anonymkode: a1986...0f1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi begynte å gå på do bein, så bekkenet ble smalere. Derfor har vi den nest mest vondeste fødselen. Hyener har den aller vondeste, just google it 🤮  De føder visstnok gjennom klitoris. 

I tillegg har babyer store hoder.

Les mer her: https://forskning.no/dyreverden-svangerskap-spor-en-forsker/spor-en-forsker-har-mennesker-vondere-fodsler-enn-andre-pattedyr/436898

Anonymkode: d0825...3c4

😳😳

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun i en svært kort periode av verdenshistorien at menneskefødsler har involvert ryggleie og hjelpemidler. Før den tid døde de mødrene som ikke taklet fødsler.

Grunnen til at fødsler for mennesker blir stadig vanskeligere er at mennesker har medfølelse som gjør at vi gjør vårt ytterste for å redde alle både mødre og babyer.

Og dette gjør i sin tur at evolusjonen går i retning av at de som er født i det samfunnet som har best hjelpemidler overlever, og ikke de med best kroppslige forutsetninger, slik det opprinnelig var.

Anonymkode: 87211...d1f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at dyr ikke har sterke smerter?

Anonymkode: 61374...a54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er veldig vanlig å føde på huk eller stående på alle fire, det er det som er mest instinktivt. Når jordmor eller lege assisterer så kan det være hensiktsmessig å sitte tilbakelent på rompa eller ligge sidelengs, men man føder ikke liggende på ryggen, med mindre man tar keisersnitt. 

Det var merkelig. Både jeg og absolutt alle mine venner og familie har født liggende på rygg.. 

Anonymkode: 70979...b24

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var merkelig. Både jeg og absolutt alle mine venner og familie har født liggende på rygg.. 

Anonymkode: 70979...b24

Det har jeg vanskelig for å tro, mest sannsynlig satt dere i en fødeseng med hevet rygg, slik:

https://images.app.goo.gl/tFNuW9rnkGQtbTsB6

Dette er jo en av de vanskeligste stillingene pga at bekkenet ikke får utvidet seg helt opp og tyngdekraften ikke hjelper så mye. Jeg fødte selv slik pga klipping og veldig rask fødsel (ville helst ha minste tyngdekraft!) og det var jævlig, neste gang vil jeg gjøre det på en annen måte :) Jeg hadde ikke slike fotbrett å spenne tak i da, det hadde nok hjulpet litt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De fleste nyfødte *byttedyr* kan gå og løpe få timer etter fødsel. Dette er for at de skal kunne komme seg raskt unna rovdyr. Rovdyrs avkom er oftest født mer hjelpesløse. Dette gjelder feks hundedyr, kattedyr, hyener og mennesker. Slike avkom blir gjerne gjemt i huler/skråninger, og er ofte beskyttet av en flokk. Fordelen med dette er blant annet at hunnen kan jakte mer/bedre.

Det er bare å se på huskdyra og kjæledyrene våre. Hunder og katter er født blinde og døve, mens et føll, en kalv eller et lam kan følge moren sin få timer etter fødsel. 

Jeg vet ikke svaret på spm ditt, TS, men vet at dyr har en veldig høy smerteterskel. Det er helt utrolig hva slags skader de kan ha uten at man kan se det på dyrets oppførsel. Dette er jo en overlevelsesmekanisme siden rovdyr ofte er mestere på å finne svakheter hos byttedyrene sine. Så kanskje dyr ikke har mindre vonde fødsler, men rett og slett har en annen måte å forholde seg til smerte på. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Lemikki said:

De fleste nyfødte *byttedyr* kan gå og løpe få timer etter fødsel. Dette er for at de skal kunne komme seg raskt unna rovdyr. Rovdyrs avkom er oftest født mer hjelpesløse. Dette gjelder feks hundedyr, kattedyr, hyener og mennesker. Slike avkom blir gjerne gjemt i huler/skråninger, og er ofte beskyttet av en flokk. Fordelen med dette er blant annet at hunnen kan jakte mer/bedre.

Det er bare å se på huskdyra og kjæledyrene våre. Hunder og katter er født blinde og døve, mens et føll, en kalv eller et lam kan følge moren sin få timer etter fødsel. 

Jeg vet ikke svaret på spm ditt, TS, men vet at dyr har en veldig høy smerteterskel. Det er helt utrolig hva slags skader de kan ha uten at man kan se det på dyrets oppførsel. Dette er jo en overlevelsesmekanisme siden rovdyr ofte er mestere på å finne svakheter hos byttedyrene sine. Så kanskje dyr ikke har mindre vonde fødsler, men rett og slett har en annen måte å forholde seg til smerte på. 

Takk for oppklaring! Veldig interessant

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...