Gå til innhold

Hullete bukser i restavfall?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen bukser med hull i skrittet jeg vil bli kvitt. Men hvor faen skal de hen? Har sjekka gjenbruksstasjoner og fretex men de vil bare ha hele klær. Man kan levere inn til butikkene man kjøpte de i men jeg har kjøpt mine i utlandet. Samtidig skal de tydeligvis ikke i rest.

Så hvor skal de da???

Anonymkode: 3f0d1...844

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fretex vil ha hullete klær i containerene sine, de bruker de i noe slags gjenbruksprosjekt med frelsesarmeen, de vanskeligstilte lager ting av det som kan selges i Fretex butikken. Jeg leverte nylig en hel sekk med ødelagte klær til fretex kontainer. 

Anonymkode: 5bc28...aba

AnonymBruker
Skrevet

Du kan levere klær hos hennes og mauritz, uavhengig av hvor klærne ble kjøpt. 

Anonymkode: 4e132...cb1

• Liker 1
Skrevet

https://cubus.com/no/bedriftssider/om-cubus/barekraft/returboks/

Gjest Albbas
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fretex vil ha hullete klær i containerene sine, de bruker de i noe slags gjenbruksprosjekt med frelsesarmeen, de vanskeligstilte lager ting av det som kan selges i Fretex butikken. Jeg leverte nylig en hel sekk med ødelagte klær til fretex kontainer. 

Anonymkode: 5bc28...aba

Ikke nå lenger, det ble for dyrt for dem. De vil kun ha hele klær. 

https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-kan-jeg-gi-i-fretexboksene/sporsmaal-og-svar-om-gjenbruk-av-tekstiler

AnonymBruker
Skrevet

Lever til H&M. Jeg støtter dem ikke for fast fashion aspektet, men det er godt å ha et sted klærne blir resirkulert :) 

Her jeg bor vil en av de lokale gjenbruksbutikkene ha brukte ødelagte klær, så der går mitt.

Anonymkode: a9c51...524

AnonymBruker
Skrevet

Ååå, visste ikke klesbutukkene tok imot ødelagte klær fra andre steder. Så greit da 😄 Er det bare å gå bort i kassen og gi det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ååå, visste ikke klesbutukkene tok imot ødelagte klær fra andre steder. Så greit da 😄 Er det bare å gå bort i kassen og gi det?

De fleste har en resirkulerings-stasjon ganske nærme inngangspartiet :) Ta dem med i en pose, og bare spør hvor de har resirkuleringen for klær :) 

Anonymkode: a9c51...524

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, Fretex har sagt at de ikke vil ha ødelagte klær, hullete klær, klær med maling på. Så tror restavfall blir riktig nå. 

Anonymkode: 39ec0...c0c

AnonymBruker
Skrevet

Ødelagte klær, hullete sokker, strømpebukser og undertøy går i restavfallet. 

Anonymkode: 513b7...a95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk Sortere-appen hva som gjelder i din kommune. Her jeg bor skal ødelagte klær i restavfall.

Anonymkode: d7e61...45d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags stoffer er tøyet laget av? Er det ren ull, bomull, silke eller lin kan det komposteres, men fjern da sømmer av nylontråd og eventuekke knapper o.l. 
Er plagget laget av en blanding av syntetiske fiber kan det ikke resirkuleres da det er for dårlig kvalitet. Det skal da i restavfallet. 

Ønsker dere en endring i tekstilproduksjonen slutt å kjøpe klær av blandede stoffer. En typisk billig-genser i 17%akryl, 24% viskose, 29% polyamid og 30% bomull er miljøversting. En genser i 100% polyester er da langt mer miljøvennlig. 
Kjøp heller klær med kort "ingrediensliste", og bruk klærne lengst mulig. Sy igjen hull, eller stryk på lapp på kneet. Når plagget er utslitt kan kanskje deler av stoffet gjenbrukes?
Når olabuksene har fått hull i skrittet er det likevel mye helt stoff igjen på buksene. Klipp opp, kast det som er utslitt og spar på det hele stoffet. Gjør du det samme neste gang du får hull i skrittet på en olabukse har du plutselig fått ganske mye stoff og har kanskje nok stoff til å sy en veske eller noe annet morsomt. 

Forresten brenner vel H&M dette tøyet og da er det like greit å kaste det i restavfallet hjemmefra heller enn at det fraktes utenlands før det brennes.

Anonymkode: c3186...8ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Luftehull er jo bare sjarm da. Neida. 😛 

Men har alltid kastet mine i søpla, uten problemer. Samme med sko.

Anonymkode: ddb0a...7bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Luftehull er jo bare sjarm da. Neida. 😛 

Men har alltid kastet mine i søpla, uten problemer. Samme med sko.

Anonymkode: ddb0a...7bc

Hvilke problemer trodde du at du skulle få? :ler: Eneste problemet er vel at det blir mer søppel som ikke resirkuleres, men det merker vi heldigvis ingenting av. Enda.

Anonymkode: 4e132...cb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor skal det leveres på resirkuleringsanlegget. 

Anonymkode: 7d61b...199

AnonymBruker
Skrevet

Fretex har sagt at de ikke lenger tar i mot eller vil ikke ha ødelagte klær lenger. Det ble så sinnsyke store mengder av det, at det ble for dyrt og tidskrevende for dem. Så det må man ikke gjøre.

Ødelagte klær kan puttes i restavfallet, har jeg lest.

Er det dyre klær eller plagg i rene stoffer, kan man prøve å samle opp et par poser og sette det ut til "gis bort" og så kan noen som er flinke til å sy og reparere kanskje ta i mot det? Mange mennesker liker jo å sy for å reparere og sy om plagg til ny bruk osv.

Anonymkode: 4cbe6...bf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...