AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Hei, håper noen vet svar på det jeg lurer på. For en tid siden ble jeg erklært 100% varig ufør og mottar uføretrygd. Jeg har noe gammel gjeld i form av regninger som gikk til inkasso, det er to forskjellige saker og to forskjellige inkassoselskap. Nettoinntekten min minus husleie, gir et livsopphold på kr. 8 500,- noe som er lavere enn SIFOs referansebudsjett, der satsen er kr. 9 940,- Siden jeg havner såpass langt under SIFO-satsen får jeg ikke innvilget gjeldsordning(har søkt tidligere og fått avslag); jeg sitter da med gjeld jeg egentlig ikke skal kunne betjene, ifølge satsene. Men jeg vil jo bli kvitt gjelda, og inngikk for to år siden min egen nedbetalingsavtale med inkassoselskapene. Jeg har hele tiden betalt totalt kr. 1000,- pr. måned, noe som gir meg disponibelt livsopphold på kr. 7 500,- Jeg lurer på om jeg kan søke om skattereduksjon eller om det er noe annet jeg kan gjøre for å få redusert skatt, slik at jeg kan betale ned gjelda raskere? Jeg har prøvd å lese i skattereglene og der står det at man kan føre opp gjeld og gjeldsrenter til "alle fordringshavere", men ved telefonhenvendelse til Skatteetaten fikk jeg høre at dette ikke gjaldt inkasso. Jeg har også lest om skattebegrensing men klarer ikke å finne ut om jeg er berettiget til å søke, skal jeg ta sjansen og søke likevel? På forhånd, takk for svar. Anonymkode: 4c3d0...af3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Skattebegrensning er ikke lenger mulig. Anonymkode: df2c1...35c 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 56 minutter siden, AnonymBruker said: Skattebegrensning er ikke lenger mulig. Anonymkode: df2c1...35c Ikke? Kan jeg heller ikke føre opp på selvangivelsen noe av den gjelda jeg har? Beklager om det er dumme spørsmål, men jeg synes det er vanskelig å forstå reglene - pga. ordlyden - og sliter en del med konsentrasjon og hukommelse. Anonymkode: 4c3d0...af3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Ikke? Kan jeg heller ikke føre opp på selvangivelsen noe av den gjelda jeg har? Beklager om det er dumme spørsmål, men jeg synes det er vanskelig å forstå reglene - pga. ordlyden - og sliter en del med konsentrasjon og hukommelse. Anonymkode: 4c3d0...af3 Nei, skattebegrensning i henhold til skatteloven paragraf 17 ble fjernet. Gjeld kan du føre opp men du får ikke noe fradrag med mindre du betaler ned gjelden din. Anonymkode: 38d4d...5f2
Totemish Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 Feil, paragrafen er omstillt til en egen avkryssning på skattemeld. Og alle med redusert inntekt under 300k oppfordrer jeg til å søke skattereduksjon grunnet lav skatteevne, og forklar punktvis og kortfattet på eget ark, vedlagt innsendt skattemelding. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 7500,- i mnd er MYE. Det klarer du! Anonymkode: 169f1...ee9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 7500,- i mnd er MYE. Det klarer du! Anonymkode: 169f1...ee9 Mye for hvem? En hamster? Ja da er det MYE. Anonymkode: ded08...b95 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mye for hvem? En hamster? Ja da er det MYE. Anonymkode: ded08...b95 For hvermansen. Med mindre du har 10 unger og 3 hus så klarer den vanlige nordmann seg fint på 7500,- Anonymkode: 169f1...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #9 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 5.42): For hvermansen. Med mindre du har 10 unger og 3 hus så klarer den vanlige nordmann seg fint på 7500,- Anonymkode: 169f1...ee9 Mye?.. For det første skal du jo spise mat og skal du spise godt og variert så blir det fort noen tusen. Si du bruker 3500 kr på mat, da har du 4000 igjen. Så kommer andre ting du trenger, toalettpapir, tørkepapir, sjampo, medisiner hvis du går på det og klær. Vi trekker fra 1000 kr til og vi sitter med 3000. Så skal du jo leve også? Kafé, kino, en fest ( med hensyn til dagens restriksjoner ) med venner, det blir det fort penger av du. Frisør vil du jo kanskje unne deg. Tannlege MÅ du gå til, der blir det fort noen tusen. Si du har null i buffer og lever fra måned til måned. Sist jeg var hos tannlegen ( går hvert år ) kom det på 5000. Hadde jeg levd på 7500 hadde jeg altså måtte leve for 2500 kr den måneden. Så er det kollektiv, du må jo komme deg fra A til B. Et busskort her jeg bor koster 400 kr. Har du bil ( som faktisk ikke er en luksus, men et behov for mange ) må du først og fremst betale forsikring, så kommer service, verksted, bensin og bom. Pluss eventuelt billån hvis du har det. Det å påstå man lever bra på 7500 kr pr mnd i dyre Norge er litt vel å ta i. Anonymkode: 5f492...b7d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå