AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Jeg er nå i uke 10, og har siden uke 6 vært så kvalm at jeg nesten ikke kommer meg igjennom dagene. Våkner stort sett av kvalme rundt kl.03 om natten, må stå opp for å spy/brekke meg og får ikke sove etter det. Står så opp kl.0630 for å begynne på jobb (har heldigvis hjemmekontor), mens samboer gjør klar 3-åringen til barnehagen. I det siste har han (som også har hjemmekontor) både levert og henter i bhg. Min oppgave er vanligvis å hente, men dette makter jeg ikke lengre. På ettermiddag bruker jeg de siste kreftene på å lage middag og matpakke til barnet. Jeg er kvalm stort sett hele dagen, ofte svimmel og med hodepine. Etter jobb er jeg helt utkjørt og føler jeg aldri får hentet meg inn igjen. Jeg legger meg tidlig, spiser sunt, har prøvd alle kjerringråd mot kvalme og Afripran tabletter på resept uten effekt. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre mer, noen som har råd å komme med? I forrige graviditet varte kvalmen til jeg var nesten 5 mnd på vei. Håper inderlig den slipper taket tidligere denne gangen Anonymkode: 63435...363
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Føler du deg bedre i helgene? Hva med en gradert sykemelding/sykemelding for å få hentet deg inn? 😊. Anonymkode: da8af...a5f
jaromei Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Jeg har dessverre ingen gode råd, annet enn at jeg håper du kan senke kravene til deg selv og ikke føle så på alt som du "ikke får til lengre". Det er jo heldigvis sånn at det går over, men jeg skjønner det er veldig tungt å komme gjennom. Spesielt når man har eldre barn man skal ta vare på også. Kan det kanskje være aktuelt å be om en sykemelding? For det høres utrolig slitsomt ut å aldri få hentet seg inn igjen, og med lite og avbrutt søvn blir det ikke noe enklere. Om ikke 100% sykemelding er aktuelt, så kanskje 50%? Det er kjempebra at samboeren din kan ta seg av henting og levering i barnehagen, og at du som så kvalm klarer å lage middag er jeg veldig imponert over. Lykke til videre med graviditeten. Det kan være sinnsykt slitsomt å være gravid, men heldigvis er det veldig verdt det for det som kommer til slutt ♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Føler du deg bedre i helgene? Hva med en gradert sykemelding/sykemelding for å få hentet deg inn? 😊. Anonymkode: da8af...a5f Føler meg like sliten i helgene. Vi holder på med renovering av huset og i helgene må jeg passe 3-åringen slik at samboer får jobbet. Har ingen som kan avlaste, så helgene går i ett. ts Anonymkode: 63435...363
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føler meg like sliten i helgene. Vi holder på med renovering av huset og i helgene må jeg passe 3-åringen slik at samboer får jobbet. Har ingen som kan avlaste, så helgene går i ett. ts Anonymkode: 63435...363 Nei, dere MÅ ikke renovere. Du MÅ ta vare på helsa. Anonymkode: 7b76d...129
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Snakk med legen din. Antagelig har kroppen din mer enn nok med å "produsere baby" for øyeblikket. Jeg gikk til legen rundt uke 8-10 i min andre graviditet, og tenkte å få litt hjelp med kvalmen. Endte med noen uker 100% sykmelding istedenfor. Legen insisterte på at det var det jeg trengte, selv om jeg selv trodde litt jobb og litt kvalmestillende sikker skulle gå fint. Endte med at jeg sov 19-07, leverte i barnehagen, spiste, sov 09-15 og var våken sammen med mann og barn på kvelden. Han hentet barn, laget matpakke og frokost, laget middag og lekte med barn. Jeg satt i sofaen og eksisterte. Som legen min sa: "Din jobb akkurat nå, er å klare å få i deg mat slik at du og baby har det bra, og det klarer du ikke hvis du blir så sliten at du spyr opp alt du får i deg." Anonymkode: 0a01a...00c 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Sykemelding Kroppen din sier tydelig fra at den trenger omsorg og hvile nå, så da får det andre vike for en stund. Jeg var veldig kvalm fra uke 7 til 12 hvor det bare handlet om å overleve fra dag til dag. Spis den maten du klarer, gjør det lille du orker og resten kan vente til du er over kneika. Det er stor sannsynlighet for at du føler deg bedre når du går inn i andre trimester. Første trimester er unntakstilstand rett og slett. Anonymkode: 07029...21a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå